MODO Hockey - Djurgårdens IF, 25/9 2007
Kall-El.. Har du tänkt på att du alltid underskattar Djurgårdens IF och att du alltid är cynisk.
Förra året kallade du allt annat än kvalserien för ett mirakel. Trots det slogs vi in i sista matchen om en slutspelsplats. Det är skönt, för alla och för dig att veta att DIF kommer att prestera bättre än vad du tror.. =)
Förra året kallade du allt annat än kvalserien för ett mirakel. Trots det slogs vi in i sista matchen om en slutspelsplats. Det är skönt, för alla och för dig att veta att DIF kommer att prestera bättre än vad du tror.. =)
Många fel!!!
Känns som det finns en hel del att ta tag i om det skall bli slutspel i år.
* Målvakter, hmm ja två tre mål insläppta helt i onödan
* Fler kedjor, alltså fler kedjor som producerar. Linkan & Co i all ära men det räcker inte i längden.
* Ta vara på powerplay, 5 minuter idag utan mål. Dåligt.
* Hjälpa varann, flera gånger kommer grabbarna inte ens ur zon från bakom eget mål för att dom inte hjälper den som har pucken.
* Misstag, Händer alla men för mycket av dom i DIF.
Jaja 4 mål borta i Ö-vik mot regerande svenska mästarna MODO är iof väldigt bra. Men att leda med 4-2 och sen precis som förra säsongen tappa allt i tredje, ja då blir det inget slutspel. Jag kan inte komma på varför grabbarna inte orkar tre perioder eller vad som är fel.
Nu kanske vi inte ska vara för hårda då detta är första matchen av 55 eller nåt, men lite så här såg det ju ut förra säsongen så vi får väl se.
Rätta mig gärna om jag har fel i något men det är tankarna som slog mig när jag tittade på matchen.
* Målvakter, hmm ja två tre mål insläppta helt i onödan
* Fler kedjor, alltså fler kedjor som producerar. Linkan & Co i all ära men det räcker inte i längden.
* Ta vara på powerplay, 5 minuter idag utan mål. Dåligt.
* Hjälpa varann, flera gånger kommer grabbarna inte ens ur zon från bakom eget mål för att dom inte hjälper den som har pucken.
* Misstag, Händer alla men för mycket av dom i DIF.
Jaja 4 mål borta i Ö-vik mot regerande svenska mästarna MODO är iof väldigt bra. Men att leda med 4-2 och sen precis som förra säsongen tappa allt i tredje, ja då blir det inget slutspel. Jag kan inte komma på varför grabbarna inte orkar tre perioder eller vad som är fel.
Nu kanske vi inte ska vara för hårda då detta är första matchen av 55 eller nåt, men lite så här såg det ju ut förra säsongen så vi får väl se.
Rätta mig gärna om jag har fel i något men det är tankarna som slog mig när jag tittade på matchen.
"Kall-EL" har bra koll på hockey efetr det jag läst från honom.Kall-El skrev:Tja torsken var väntad och skall man se helt krasst på et hela kan man nog tacka ett väldigt svagt spelande MoDo och domaren att det inte blev större siffror i baken.
Modo var så svaga i under de första 50 minutrarna att jag trodde det var Almtuna eller liknande vi mötte, absolut värst var lagets agerande i boxplay där ingen spelade aggressivt. Vi borde egentligen kunnat utnyttja detta ännu bättre än vad vi gjorde. Vårt första mål är ett klockrent självmål av en MoDo back och tja vårt 2-1 tillkommer på en utvisning som jag inte ens reagerade på då det hände. Då skall vi inte ens tala om Skröder som fick matchstraff. Hade en DIFare åkt på det för den lilla grejen han gör hade jag antagligen exploderat upp i atomer.
Faktum är dock att vi spelar rätt bra i 2 perioder, eller om det är MoDo som är usla, kanske bäst att låta detta vara osagt. PP såg också det hyfsat ut, men det borde det göra också med tanke på att MoDo spelade helt utan press egentligen. Undrar hur passningssäkra vi blir med motspelare som stressar som bålgetingar.
Sedan har vi då tredje perioden och precis som vanligt tappar vi allt i denna akt. Jag tror fortfarande att vi helt enkelt inte orkar hålla uppe spelet under 60 minuter med den kedjesammansättning vi har just nu. De viktiga spelarna slits helt enkelt för mycket.
Kritik mot Larsson i kassen är kanske inte alldeles fel, men i mitt tycke skötte sig hans försvare minst lika uselt. Våra backbesättning är just nu så dålig och svag rent teknikmässigt att man nästan blir mörkrädd. Finns det någon som kan slå en säker passning?
Värst av allt är dock det fakutm att endast en kedja producerar igen. Bara brembergs kedja kändes farlig. Resten var milt uttryckt svaga.
Känns inte heller som vi lärt ett skit från förra säsongen. Även då såg det bra ut första 40 för att sedan tappa allt i trdje. Samma visa syntes i träningsmatchen mot SSK samt i matchen mot Kärpät. Det är inte tillfälligheter när man ständigt tappar i tredje. Detta måste man göra något åt snarast liksom det faktum att endast en kedja producerar. Egentligen borde man göra precis allt för att få hem Surovy. Där har man riktigt bra offensiv center som skulle kunna få fart på en kedja.
Frågan är om Säcken är rätt man för att leda DIF. Visst han har inget toppmaterial att jobba med, men man kan tycka att han borde klara av att reda ut problemet med bara en producernade kedja samt tappen i tredjeperioden vid det här laget.
Att vara stolt efter förluster är en förlorarmentalitet som gör mig mörkrädd.
00-01 SM-Guld
01-02 3:a
02-03 4:a
03-04: 5:a
04-05: 5:a
05-06 9:a (missat slutspel)
06-07 9:a (missat slutspel)
Man kan se gårdagsmatchen på flera olika sätt.
MoDO som har förutsättningar att spela SM final i vår och som kommer att om inget oförutsätt inträffar att spela slutspel efetr seriens 55 matcher.
Är de verkligen på tå, är detta en match som det verkligen "brinner" för (hur fan kan det gått så här egentligen) eller är det en dag på jobbet?!?
Det startar dåligt, ligger under och trycker till lite i 3:e och detta räcker, alltså en dag på jobbet.
För Djurgården är denna match viktig som en SM-Final.
Vinst och 3p skulle kunna öka på intresset för Djurgårdens hockey inför stundande hemmapremiär.
Att vara stolt över första längden på 100m frisim, fast svenskan slutar 5:a
Att vara stolt över Tre Kronors första perioder mot Vitryssland i OS, fast att de förlorar matchen.
Detta är en förlorarmentalitet som är livsfarlig och som är en del av att vi fallit i sluttabellen som en sten sedan 00-01 SM-Guld.
I Djurgården de senaste åren är det OK att förlora, så har det ALDRIG varit tidigare år, därav att man är Mesta Mästarna.
Detta var bara en match av 55, men det är INTE ok att tappa ledningar, framförallt inte 2-målsledningar. 76 poäng behövdes för att gå till slutspel förra säsongen vilket till det behövs 25 segrar för att uppnå i år.
En premiär som kändes som förra året ungefär, med ett "par" skillnader.
Den största skillnaden anser jag är sättet uppspelen sköts vilket är mycket bättre än förra säsongen. Sättet pucken förs från egen zon till motståndarnas försvarszon var effektiv om man kom för det mesta över blå med pucken rättvänd. Förvisso ska man väl tillägga ett tämligen passivt Modo-försvar men intentionerna var klart bättre än förra säsongen. Detta TROTS att vi har dåliga spelförande backar som alla säger.
Det som det snarare brast i var försvarsspelet hos backarna och då främst framför egen kasse. En stor stark defensiv back (Ossi) är för mig faktiskt mer välkommen än en offensiv (Tjärna, förstå mig rätt jag vill såklart ha Tjärna oxå...). Vi måste få ett solidare försvarsspel så vi kan stänga matcherna när vi väl har ledningar. Ronnie Pettersson var lite saknad igår, vi kanske inte hade vunnit, men ändå.
Att bara Linkan-kedjan producerar är förstås oroande, men Ottos lina hade även dom bra intentioner men lyckades aldrig komma in på mål (Jimmies roll?) därav var man tämligen ofarliga. Kommer detta när Jimmie kommit igång lite mer efter skadan måntro? Dick Axelsson tyckte jag spottade upp sig lite i sista oxå, men summa summarum så måste fler kedjor börja producera.
Att Daniel Larsson börjar väldigt darrigt, trots ett par fina räddningar i mittperioden, är också oroväckande. Vi får nu se hur mycket hans "norrländska lugn" är värt...
Men som sagt det som får mig att bli någorlunda positiv inför fortsättning är våra uppspel somsagt, Dennis Persson, Printz & Co skötte det här mycket bra givetvis med hjälp av (nåväl det var någon bortslagen puck, men inte mer än att det "störde" flytet) forwards rörelse.
Hur som helst så är det en del som behöver förbättras, och jag är inte helt positiv. Viktigast just nu är att vi inte är fastförankrade i botten när väl oktober når sitt slut...
Den största skillnaden anser jag är sättet uppspelen sköts vilket är mycket bättre än förra säsongen. Sättet pucken förs från egen zon till motståndarnas försvarszon var effektiv om man kom för det mesta över blå med pucken rättvänd. Förvisso ska man väl tillägga ett tämligen passivt Modo-försvar men intentionerna var klart bättre än förra säsongen. Detta TROTS att vi har dåliga spelförande backar som alla säger.
Det som det snarare brast i var försvarsspelet hos backarna och då främst framför egen kasse. En stor stark defensiv back (Ossi) är för mig faktiskt mer välkommen än en offensiv (Tjärna, förstå mig rätt jag vill såklart ha Tjärna oxå...). Vi måste få ett solidare försvarsspel så vi kan stänga matcherna när vi väl har ledningar. Ronnie Pettersson var lite saknad igår, vi kanske inte hade vunnit, men ändå.
Att bara Linkan-kedjan producerar är förstås oroande, men Ottos lina hade även dom bra intentioner men lyckades aldrig komma in på mål (Jimmies roll?) därav var man tämligen ofarliga. Kommer detta när Jimmie kommit igång lite mer efter skadan måntro? Dick Axelsson tyckte jag spottade upp sig lite i sista oxå, men summa summarum så måste fler kedjor börja producera.
Att Daniel Larsson börjar väldigt darrigt, trots ett par fina räddningar i mittperioden, är också oroväckande. Vi får nu se hur mycket hans "norrländska lugn" är värt...
Men som sagt det som får mig att bli någorlunda positiv inför fortsättning är våra uppspel somsagt, Dennis Persson, Printz & Co skötte det här mycket bra givetvis med hjälp av (nåväl det var någon bortslagen puck, men inte mer än att det "störde" flytet) forwards rörelse.
Hur som helst så är det en del som behöver förbättras, och jag är inte helt positiv. Viktigast just nu är att vi inte är fastförankrade i botten när väl oktober når sitt slut...
Märkligt att många blir så upprörda efter en förlust mot dem regerande mästarna, visst eftersom Djurgårn ledde matchen så är man lite besviken det har jag full förståelse för.
Vidare så förstår jag inte att man kan dissa Daniel Larsson efter en match, EN J-A MATCH. Helt otroligt...
Vidare så förstår jag inte att man kan dissa Daniel Larsson efter en match, EN J-A MATCH. Helt otroligt...
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Där är jag beredd att hålla med... Självklart kan man ju kritisera Larssons insats, jag tror inte heller han själv är nöjd med den, men att säga att vi behöver en ny målvakt är att ta i. Jag tror att problemet ligger på backsidan och där kommer ju Ossi in om knappt två veckor och Jiri efter ytterligare ett par veckor.pekka21 skrev:Märkligt att många blir så upprörda efter en förlust mot dem regerande mästarna, visst eftersom Djurgårn ledde matchen så är man lite besviken det har jag full förståelse för.
thats the spirit!Rocker skrev:Där är jag beredd att hålla med... Självklart kan man ju kritisera Larssons insats, jag tror inte heller han själv är nöjd med den, men att säga att vi behöver en ny målvakt är att ta i. Jag tror att problemet ligger på backsidan och där kommer ju Ossi in om knappt två veckor och Jiri efter ytterligare ett par veckor.pekka21 skrev:Märkligt att många blir så upprörda efter en förlust mot dem regerande mästarna, visst eftersom Djurgårn ledde matchen så är man lite besviken det har jag full förståelse för.
Alla till hovet på torsdag, kommer bli fett najjs ju:P:D
FULL FART FRAMÅT
HÄLL TÄTT BAKÅT
/vet att mitt användarnamn är lite emot reglerna
HÄLL TÄTT BAKÅT
/vet att mitt användarnamn är lite emot reglerna
En rättelse;Highwind skrev:Kall-El.. Har du tänkt på att du alltid underskattar Djurgårdens IF och att du alltid är cynisk.
Jag pratade om kvalserien inför förra säsongen med den trupp vi startade med. Alltså utan Marusak och Fernholm i laget.
Cynisk vet jag inte om jag är, däremot är jag realistisk. Fakumet är att vi spelade hyggligt uppe i Övik under 2 perioder. Om detta sedan berodde påvår styrka eller MoDos svaghet återstår väl att se. Kan väl säga så mycket att en del MoDo fans jag känner ansåg att deras gäng spelade under all kritik kasst under första 40. Skall bli intressant att se hemmamatchen mot FBK. Ett FBK som spelar sin tredje match på tre dagar. Lyckas vi inte hålla ihop det i en tredje period under de förutsättningarna är något väldigt mycket fel.
Att framföra kritik om att vi återigen bara har en producerande kedja samt att vi gåör totala kalkon prestationer i tredje perioden känns inte heller det fel med tanke på att det hänt flera gånger.
Avslutningsvis; Jag hade inte heller räknat med någon poäng uppe i Övik och en torsk med uddamålet är ett bra resultat påförhand, men om man går ut i en tredje period med en 4-2 ledning får man bara inte tappa detta till 5-4 torsk. Har man 2 mål upp skall man kunna stänga igen matchen svårare än så är det inte.
Nej det var inte inför säsongen det var efter att Fernholm och Marusak kom till laget. Det minns jag väl. I ditt inlägg målar du upp en kris. En kris som faktiskt inte är aktuell. Vi har ju bättre backar redan nu än vad vi hade förra säsongen och en bättre forwardsuppsättning.Kall-El skrev:En rättelse;Highwind skrev:Kall-El.. Har du tänkt på att du alltid underskattar Djurgårdens IF och att du alltid är cynisk.
Jag pratade om kvalserien inför förra säsongen med den trupp vi startade med. Alltså utan Marusak och Fernholm i laget.
Cynisk vet jag inte om jag är, däremot är jag realistisk. Fakumet är att vi spelade hyggligt uppe i Övik under 2 perioder. Om detta sedan berodde påvår styrka eller MoDos svaghet återstår väl att se. Kan väl säga så mycket att en del MoDo fans jag känner ansåg att deras gäng spelade under all kritik kasst under första 40. Skall bli intressant att se hemmamatchen mot FBK. Ett FBK som spelar sin tredje match på tre dagar. Lyckas vi inte hålla ihop det i en tredje period under de förutsättningarna är något väldigt mycket fel.
Att framföra kritik om att vi återigen bara har en producerande kedja samt att vi gåör totala kalkon prestationer i tredje perioden känns inte heller det fel med tanke på att det hänt flera gånger.
Avslutningsvis; Jag hade inte heller räknat med någon poäng uppe i Övik och en torsk med uddamålet är ett bra resultat påförhand, men om man går ut i en tredje period med en 4-2 ledning får man bara inte tappa detta till 5-4 torsk. Har man 2 mål upp skall man kunna stänga igen matchen svårare än så är det inte.
När det är hemmamatch så kommer Otto, Anger, Axelsson och co ta för sig. Hemma för vi och borta kontrar vi. Det var de spelet som gjorde att vi spelade bra i slutet på förra säsongen. Det är DIF's spelidé denna säsong. Modomatchen var en sådan match, tyvärr blev man för passiva i 3:e perioden.
På torsdag blir det full rulle. Det lovar jag.
Jag varken såg eller hörde matchen (live) mellan dessa två lag.
Jag tycker ändå att 4-5 borta mot Modo (resultatmässigt) var ett helt okej resultat i premiären och det bådar gott för framtiden även om förlusten var tung.
Det positiva i denna match är att Bremberg tillsammas med Hörnqvist och Bäcker fortsätter att producera även detta år (så här långt vill säga). Det brukar alltid vara svårt att följa upp en sån framgångsrik säsong som kedjan hade i fjol då kanske motståndarna är mer aktsam då Bremberg o Co kedjan är inne t.ex.
Andra positiva saker som var bra är att man gör två mål i PP och fyra mål totalt i matchen på bortaplan är inte fy skam mot ett högt rankad lag i elitserien.
Även om Djurgården tappade totalt i sista perioden så har laget ändå stora chanser att resa sig och prestera ännu bättre i framtiden i serien, speciellt då bara en kedja kom upp i normal standard igår (det man läst i tidningar och målprotokollet). Då de andra kedjorna börjar hitta varann och producera samt när Jiri Marusak och Ossi Väänänen dyker upp i truppen så kommer vi få ett lag som kan slå i underläge.
Hur långt det kommer att räcka får tiden utvisa men man ska aldrig ta nått för givet. Jag tror på Djurgården och kommer alltid göra det oavsett vad som händer. Go Djurgården .....
Jag tycker ändå att 4-5 borta mot Modo (resultatmässigt) var ett helt okej resultat i premiären och det bådar gott för framtiden även om förlusten var tung.
Det positiva i denna match är att Bremberg tillsammas med Hörnqvist och Bäcker fortsätter att producera även detta år (så här långt vill säga). Det brukar alltid vara svårt att följa upp en sån framgångsrik säsong som kedjan hade i fjol då kanske motståndarna är mer aktsam då Bremberg o Co kedjan är inne t.ex.
Andra positiva saker som var bra är att man gör två mål i PP och fyra mål totalt i matchen på bortaplan är inte fy skam mot ett högt rankad lag i elitserien.
Även om Djurgården tappade totalt i sista perioden så har laget ändå stora chanser att resa sig och prestera ännu bättre i framtiden i serien, speciellt då bara en kedja kom upp i normal standard igår (det man läst i tidningar och målprotokollet). Då de andra kedjorna börjar hitta varann och producera samt när Jiri Marusak och Ossi Väänänen dyker upp i truppen så kommer vi få ett lag som kan slå i underläge.
Hur långt det kommer att räcka får tiden utvisa men man ska aldrig ta nått för givet. Jag tror på Djurgården och kommer alltid göra det oavsett vad som händer. Go Djurgården .....
Det ända jag tänkte på i skolan och det ända vi pratade om var DIFs premiär i elitserien. Vi tippade, gav varandra gillringar och pratade om förutsättningarna. Eftersom jag dömt ut DIF på för hand inför den här säsongen måste jag tänka om, vi kom fram till att DIF skulle försöka att nå ett oavgjort resultat, vilket vora möjligt.
Nåväl, när jag kom hem gjorde jag läxor, åt och vilade innan träningen på kvällen. Samling kvart i fem, fys från fem till halv sju och isträning från sju till halv nio. Jag hade glömt bort matchen tills vi kom in i omklädningsrummet, jag satte mig och kom på, DIF spelar!
Jag sade till vår tränare Magnus att han skulle kolla resulatet, det gjorde han, MODO-DIF 2-4. Jag höll på att svimma, vi ledde, jag skyndade ut och satte mig i bilen och det första jag gjorde var att sätta på radion. 4-4, jag höll på att bryta ihop, hur kan de gå, det får inte hända. Så småning om lyckades jag smälte detta och insåg att det oavgjorda resultatet var helt okej, med tur ett förläggnings avgörande. Jag sitter och hoppas men det förgäves när jag hör att Wernblom gör 5-4. Jag tänkte, jag tar livet av mig, det får inte hända.
Jag insåg att det är såhär, vi har inte en tillräckligt bred trupp för att orka hela vägen, men inte är jag så ledsen för det, jag förstod vi har ju gjort en bra match, vi spelade bra. Sen hörde jag att vi hade två skadade, med dessa två tillbaka är vi med igen. Med extra förstärkning från Finnen Ossi blir det perfekt, vad vi behövde, en spelare med NHL erfarenhet. Vi kommer gå längre i år, slutspel i sikte.
Min tränare har en kompis som har en son i DIFs 96:or och hade berättad för Magnus att DIF höll på och förhandlade med en klassfinne till. VEm är det, vet ni något?
Nåväl, när jag kom hem gjorde jag läxor, åt och vilade innan träningen på kvällen. Samling kvart i fem, fys från fem till halv sju och isträning från sju till halv nio. Jag hade glömt bort matchen tills vi kom in i omklädningsrummet, jag satte mig och kom på, DIF spelar!
Jag sade till vår tränare Magnus att han skulle kolla resulatet, det gjorde han, MODO-DIF 2-4. Jag höll på att svimma, vi ledde, jag skyndade ut och satte mig i bilen och det första jag gjorde var att sätta på radion. 4-4, jag höll på att bryta ihop, hur kan de gå, det får inte hända. Så småning om lyckades jag smälte detta och insåg att det oavgjorda resultatet var helt okej, med tur ett förläggnings avgörande. Jag sitter och hoppas men det förgäves när jag hör att Wernblom gör 5-4. Jag tänkte, jag tar livet av mig, det får inte hända.
Jag insåg att det är såhär, vi har inte en tillräckligt bred trupp för att orka hela vägen, men inte är jag så ledsen för det, jag förstod vi har ju gjort en bra match, vi spelade bra. Sen hörde jag att vi hade två skadade, med dessa två tillbaka är vi med igen. Med extra förstärkning från Finnen Ossi blir det perfekt, vad vi behövde, en spelare med NHL erfarenhet. Vi kommer gå längre i år, slutspel i sikte.
Min tränare har en kompis som har en son i DIFs 96:or och hade berättad för Magnus att DIF höll på och förhandlade med en klassfinne till. VEm är det, vet ni något?