Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Jim Morrison skrev:Tappar alltså två svenska centrar i en perfekt ålder. Undermåligt. Jävla skit.
Håller med, ett rejält jävla slag i magen. Men vi ska komma ihåg att ett garanterat villkor till att Vejdemo och Davidsson skrev nytt var löfte om större roller och mer speltid, vilket Linus också ville ha. Man kunde väl inte garantera LJ den speltiden efter önskad lön helt enkelt.

Visst, risken finns att Vejde och MD provar lyckan i NHL, men man går väl på den interna dialog man haft om framtiden och att de faktiskt har kontrakt.

Även om det är riskfyllt i det här fallet förstår jag att man prioriterar egna produkter framför LJ, även om det gör ont.

Sen kan man ju diskutera om det är en önskvärd strategi att satsa på NHL-löften framför äldre spelare med större chans att stanna hemma en längre tid. Vi skeppar spelare över atlanten år efter år, men får vi så mycket tillbaka?
Säg den glädje som varar
Stavhoppet
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stavhoppet »

DIF_Soldier skrev:
Jim Morrison skrev:Tappar alltså två svenska centrar i en perfekt ålder. Undermåligt. Jävla skit.
Håller med, ett rejält jävla slag i magen. Men vi ska komma ihåg att ett garanterat villkor till att Vejdemo och Davidsson skrev nytt var löfte om större roller och mer speltid, vilket Linus också ville ha. Man kunde väl inte garantera LJ den speltiden efter önskad lön helt enkelt.

Visst, risken finns att Vejde och MD provar lyckan i NHL, men man går väl på den interna dialog man haft om framtiden och att de faktiskt har kontrakt.

Även om det är riskfyllt i det här fallet förstår jag att man prioriterar egna produkter framför LJ, även om det gör ont.

Sen kan man ju diskutera om det är en önskvärd strategi att satsa på NHL-löften framför äldre spelare med större chans att stanna hemma en längre tid.

Förstår poängen men samtidigt så känns det riktigt ill att vi ska tappa både Ljungh och Linus samtidigt. Vejdemo kan ju dessutom gå som vinge om det skulle behövas.

Finns alltså en överhängande risk att vi sitter med en C uppsättning nästa år som är

1: Enqvist (jobbig skadehistorik)
2: XXXX
3: XXXX (Rykte Bemström)
4: XXXX

Försvinner då dessutom Lundh och Bourque så känns det som att vi behöver ha in bra mkt mer spets än allsvenska spelare som Rensfeld, Ågren, Bemström, Lang eller Strandberg....
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Men hey, detta är ju verkligheten för oss DIF-supportrar. Vi vet att Växjö hade haft kvar honom som fjärdecenter typ. Men vi har en bra juniorverksamhet och kan säkert fynda igen. Jobbigt att behöva börja om hela tiden. Men som sagt, det är vår verklighet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jim Morrison skrev:Men hey, detta är ju verkligheten för oss DIF-supportrar. Vi vet att Växjö hade haft kvar honom som fjärdecenter typ. Men vi har en bra juniorverksamhet och kan säkert fynda igen. Jobbigt att behöva börja om hela tiden. Men som sagt, det är vår verklighet.
Instämmer.
Vi har också visat senaste säsongerna att våran scoutingverksamhet är bra.

Vi vet också att en del klubbar ute i landet kan slanta upp rejält. Jag tycker att det är bra att Jocke håller i plånboken. Ända tills det börjar gå dåligt igen. Då blir han dumsnål istället.

Det ska bli väldigt intressant att se vad som kommer in på centersidan under våren och sommaren.
Född till sportchef.
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Vi får nog räkna med att tappa typ halva laget, speciellt om vi gör ett bra slutspel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Att fokus ligger på att ha en sund ekonomi i föreningen är naturligtvis det viktigaste av allt. Krisrubriker om taskig ekonomi får en ju bara att må illa.

Samtidigt har ju strategin de senaste åren varit att satsa på spelare som legat under sitt potentiella marknadsvärde samt juniorer ur egna led, och där har vi varit väldigt framgångsrika tycker jag. Någon gång måste dock kapitalet vara så pass starkt att man har råd att satsa extra för att kunna ta nästa steg, och med alla "budgetvärvningar" senaste åren så borde rimligtvis kapitalet vara så pass starkt snart att det är möjligt.

Nu är jag inte speciellt insatt i ekonomin, men eftersom satsningen aldrig riktigt kommer någon gång antar jag att, trots den kostnadseffektiva trupp vi ställer på banan, att vi aldrig får in så mycket kulor att vi kan genomföra en satsning. Vi har helt enkelt för lite inkomster för att bygga upp ett kapital.

Vi får helt enkelt leva med att vi aldrig kommer kunna satsa likt andra lag, vi får lita på att vi istället får ihop gruppen likt denna säsong för att kunna komma någonvart. Jag vill tro att det finns en vetenskap bakom det som våra sportchefer gjort denna säsong, men jag tror att det ligger mer tur än skicklighet att allt har klaffat som det gjort.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt men det grundar sig säkert i en avsky till Växjö kommun.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Vad fan gör dom med dom där 16 miljonerna från nyemissionen - ska pengarna läggas i den massa fjolliga PK projekt typ utveckla hockeyn för nysvenskar etc. etc. så ska jag fan i mig avyttra mina aktier som jag köpte
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Stulle

Inlägg av Stulle »

Donkels-2.0 skrev:Vad fan gör dom med dom där 16 miljonerna från nyemissionen - ska pengarna läggas i den massa fjolliga PK projekt typ utveckla hockeyn för nysvenskar etc. etc. så ska jag fan i mig avyttra mina aktier som jag köpte
Att göra en lyxfällan så fort man får stålar fladdrandes framför sig är ingen strategi jag förespråkar. Som läget är nu tycker jag det är dumt att bränna massa pengar på kortsiktiga lösningar som ska göra oss bättre än vad vi redan är. det skulle bara leda till en liten förbättring för en dyr peng, och det skulle ändå inte garantera något heller. Vi har tillräckliga resurser för att röra om i grytan som det är nu.

Jag ser hellre att man inväntar nästa säsong och lägger pengarna där i så fall.
Jag är inte arg, och inte besviken.

Inlägg av #10 »

Stulle skrev:
Donkels-2.0 skrev:Vad fan gör dom med dom där 16 miljonerna från nyemissionen - ska pengarna läggas i den massa fjolliga PK projekt typ utveckla hockeyn för nysvenskar etc. etc. så ska jag fan i mig avyttra mina aktier som jag köpte
Att göra en lyxfällan så fort man får stålar fladdrandes framför sig är ingen strategi jag förespråkar. Som läget är nu tycker jag det är dumt att bränna massa pengar på kortsiktiga lösningar som ska göra oss bättre än vad vi redan är. det skulle bara leda till en liten förbättring för en dyr peng, och det skulle ändå inte garantera något heller. Vi har tillräckliga resurser för att röra om i grytan som det är nu.

Jag ser hellre att man inväntar nästa säsong och lägger pengarna där i så fall.
Nä men att förlänga med Linus J hade pengarna gott kunnat användas till.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Det e ju inte så att vi gör några enorma vinster år efter år:https://www.allabolag.se/5565368734/dju ... -hockey-ab
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Jim Morrison skrev:Men hey, detta är ju verkligheten för oss DIF-supportrar. Vi vet att Växjö hade haft kvar honom som fjärdecenter typ. Men vi har en bra juniorverksamhet och kan säkert fynda igen. Jobbigt att behöva börja om hela tiden. Men som sagt, det är vår verklighet.
Håller med. Dock är det oerhört svårt att bygga något långsiktigt om det ska stå en helt ny trupp på isen varje säsong. Ljungh och LJ är spelare som jag trodde skulle spela i DIF länge framöver. Att Linus sticker visar att vi måste vara noggranna i vilka vi värvar och att vi satsar på spelare som faktiskt vill spela i DIF och inte bara ser oss som en språngbräda till cashen Frölunda eller Växjö. Vi har testat dussintals allsvenska spelare de senaste 10-20 åren och många har varit chansningar som misslyckats. Då svider det extra när de som faktiskt lyckas lämnar så fort de får chansen. Hoppas man har väldigt nära kontakt med fd Djurgårdare ute i världen. Norman, Josefson, Krüger, Cehlin, Tobias Lindberg, Philip Holm, Andreas Englund, AOM mfl är spelare som skulle kunna bli stomspelare för DIF under många år.
Avgå Jocke.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Sjukt besviken på Jocke just nu.
Nästa år blir det negativt kval. Känner igen mönstret från tidigare..

Ont i magen.
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

B.I.B.A skrev:
Håller med. Dock är det oerhört svårt att bygga något långsiktigt om det ska stå en helt ny trupp på isen varje säsong. Ljungh och LJ är spelare som jag trodde skulle spela i DIF länge framöver. Att Linus sticker visar att vi måste vara noggranna i vilka vi värvar och att vi satsar på spelare som faktiskt vill spela i DIF och inte bara ser oss som en språngbräda till cashen Frölunda eller Växjö. Vi har testat dussintals allsvenska spelare de senaste 10-20 åren och många har varit chansningar som misslyckats. Då svider det extra när de som faktiskt lyckas lämnar så fort de får chansen. Hoppas man har väldigt nära kontakt med fd Djurgårdare ute i världen. Norman, Josefson, Krüger, Cehlin, Tobias Lindberg, Philip Holm, Andreas Englund, AOM mfl är spelare som skulle kunna bli stomspelare för DIF under många år.

Fast det känns inte riktigt rätt mot Linus att säga att han inte ville stanna.
Känns lite som att Jocke anser att det finns andra som kommer att ta den platsen. Så som de skrevs tidigare att M. Davidsson och Vejdemo skulle kunna ta den platsen som 2/3 center.
Sen är det såklart så att det finns en gräns för hur mkt pengar man kan säga nej till.
När det gäller Ljungh så pratas det ju om att Luleå bjöd 200.000/månaden och HV bjöd över till slut, så var går våran gräns?

Jag hoppas verkligen att det kommer att komma in en riktigt stark center som kan vara 1/2 center ihop med Ante.

Finns det någon som helst chans att Krüger väljer att komma hem likt Rasmussen?
mb81

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev:Sjukt besviken på Jocke just nu.
Nästa år blir det negativt kval. Känner igen mönstret från tidigare..

Ont i magen.
Härligt Espen! Vi har riktigt bra spelare som Adam, Högström,Hultström Jeppe, Ante,Davidssons,Bergfors och Vejdemo på kontrakt redan. Men givetvis blir det kval.

Jag tycker det är sjukt tråkigt att vi inte lyckas förlänga med Linus men det ser fortfarande ljust ut till nästa säsong.
Du kan väl åtminstone vänta till Ante måste lägga grillorna på hyllan och alla juniorer drar till Nordamerika.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Grejen är att Jocke måste stå till svars och förklara sig. Är det så illa med ekonomin? Linus är ju en stark kandidat till årets järnkamin. Det är värt en hel del.

Ante är med stor sannolikhet borta då?
Låst