Gillar inte att klaga på domare men Nord har helt tappat det.mb81 skrev:Håller med vad gäller Nord.gaspo skrev:Att inte den fruktansvärt inkompetenta Domaren:Nord får sin domarlicens indragen,är en jävla gåta!
Undra om han ens klarat Div:1 nivå? Korpen kanske? Eller det hade kanske inte slutat så bra för hans egen del
Men klandra honom för det bortdömda målet är väl fel? Var väl situationsrummet som tog det horribla beslutet. Inte lika galet som målet mot Örebro men nästan.
Säsongen 17/18
Re: Säsongen 17/18
Jag tycker det är mer ett systemfel i hela shl. Där de godkänner olika mål. Vårt mot Örenro och det igår är verkligen mål i min bok. Där är det situationsrummet som går in och tar bort målen. Andra liknande mål har blivit godkända. Då är det också situationsrummet som godkänt.DRC skrev:Gillar inte att klaga på domare men Nord har helt tappat det.mb81 skrev:Håller med vad gäller Nord.gaspo skrev:Att inte den fruktansvärt inkompetenta Domaren:Nord får sin domarlicens indragen,är en jävla gåta!
Undra om han ens klarat Div:1 nivå? Korpen kanske? Eller det hade kanske inte slutat så bra för hans egen del
Men klandra honom för det bortdömda målet är väl fel? Var väl situationsrummet som tog det horribla beslutet. Inte lika galet som målet mot Örebro men nästan.
Är det samma personer som alltid sitter i situationsrummet. De måste väk ha samma regler att förhålla sig till.
Att de kan tolka det så olika från gång till gång är något som stör.
Situationsrummet dömmer inte mål längre från och med denna säsong, det är domaren på isen som ska göra bedömningen om det är mål eller ej.mb81 skrev:Jag tycker det är mer ett systemfel i hela shl. Där de godkänner olika mål. Vårt mot Örenro och det igår är verkligen mål i min bok. Där är det situationsrummet som går in och tar bort målen. Andra liknande mål har blivit godkända. Då är det också situationsrummet som godkänt.DRC skrev:Gillar inte att klaga på domare men Nord har helt tappat det.mb81 skrev:Håller med vad gäller Nord.gaspo skrev:Att inte den fruktansvärt inkompetenta Domaren:Nord får sin domarlicens indragen,är en jävla gåta!
Är det samma personer som alltid sitter i situationsrummet. De måste väk ha samma regler att förhålla sig till.
Så domaren kollar på videon? Vad har situationsrummet för funktion då?sPTNC skrev:Situationsrummet dömmer inte mål längre från och med denna säsong, det är domaren på isen som ska göra bedömningen om det är mål eller ej.mb81 skrev:Jag tycker det är mer ett systemfel i hela shl. Där de godkänner olika mål. Vårt mot Örenro och det igår är verkligen mål i min bok. Där är det situationsrummet som går in och tar bort målen. Andra liknande mål har blivit godkända. Då är det också situationsrummet som godkänt.DRC skrev:Gillar inte att klaga på domare men Nord har helt tappat det.mb81 skrev:Håller med vad gäller Nord.gaspo skrev:Att inte den fruktansvärt inkompetenta Domaren:Nord får sin domarlicens indragen,är en jävla gåta!
Yes! Domaren har det slutgiltiga beslutet!sPTNC skrev:Situationsrummet dömmer inte mål längre från och med denna säsong, det är domaren på isen som ska göra bedömningen om det är mål eller ej.mb81 skrev:Jag tycker det är mer ett systemfel i hela shl. Där de godkänner olika mål. Vårt mot Örenro och det igår är verkligen mål i min bok. Där är det situationsrummet som går in och tar bort målen. Andra liknande mål har blivit godkända. Då är det också situationsrummet som godkänt.DRC skrev:Gillar inte att klaga på domare men Nord har helt tappat det.mb81 skrev:Håller med vad gäller Nord.gaspo skrev:Att inte den fruktansvärt inkompetenta Domaren:Nord får sin domarlicens indragen,är en jävla gåta!
Kommer ni ihåg Frölundas mål. INGEN kunde se att pucken gick in men domaren dömde mål

Örebro har väll fått med sig två tvivelaktiga beslut också.
Jo men situationsrummet talar väl ändå om hur det ligger till. Frölundas mål var ju redan dömt mål och eftersom situationsrummet inte kunde avgöra om det var mål eller inte så stod domarens dom kvar.
Situationsrummet säger väl i princip hur domaren ska göra även fast domaren har det sista ordet.
Situationsrummet säger väl i princip hur domaren ska göra även fast domaren har det sista ordet.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Naturligtvis lyssnar domarna på situationsrummet och fattar sitt beslut därefter.
Förövrigt tycker jag inte det var helt fel att det dömdes bort igår, sett till hur tidigare bedömningar fallit ut vill säga.
Förövrigt tycker jag inte det var helt fel att det dömdes bort igår, sett till hur tidigare bedömningar fallit ut vill säga.
Men reglerna ska vara ändrade nu. Mtp bland annat det som hände för oss mot Örebro. det skulle vara tydligare nu. Men det verkar det inte vara.-daniel- skrev:Naturligtvis lyssnar domarna på situationsrummet och fattar sitt beslut därefter.
Men har man bp så är det bara tackla in spelaren som står framför mål på målisen så fort det är farligt skottläge så blir det aldrig mål.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Nä men alla situationer är ju en bedömning från fall till fall; här tycker jag ärligt talat inte att #70 blir så våldsamt tacklad att man kan anse det enkom är HV-spelarens fel att målvakten i någon mån blir satt ur spel.mb81 skrev:Men reglerna ska vara ändrade nu. Mtp bland annat det som hände för oss mot Örebro. det skulle vara tydligare nu. Men det verkar det inte vara.-daniel- skrev:Naturligtvis lyssnar domarna på situationsrummet och fattar sitt beslut därefter.
Men har man bp så är det bara tackla in spelaren som står framför mål på målisen så fort det är farligt skottläge så blir det aldrig mål.
Det e ju skrattretande att skriva att målvakten satts ur spel. Det är en oerhört liten touch på målvakten. Som dessutom inte skulle hänt om HV spelare inte tryckt till DIF spelare. Håller med dock om att det inte är någon tackling. Men det är ändå HV spelare som orsakar denna pytte touch. DIF spelare försöker fort som ögat åka ut ur målgården också.-daniel- skrev:Nä men alla situationer är ju en bedömning från fall till fall; här tycker jag ärligt talat inte att #70 blir så våldsamt tacklad att man kan anse det enkom är HV-spelarens fel att målvakten i någon mån blir satt ur spel.mb81 skrev:Men reglerna ska vara ändrade nu. Mtp bland annat det som hände för oss mot Örebro. det skulle vara tydligare nu. Men det verkar det inte vara.-daniel- skrev:Naturligtvis lyssnar domarna på situationsrummet och fattar sitt beslut därefter.
Solklart mål!
Roligt o se alla slashingar från HV igår,men Nord åker runt i sin egna lilla värld.
Har jag rätt när jag hävdar att samtliga mål vi gjort denna säsong och som det sedermera ringts på, har dömts bort (det är väl en fem, sex stycken nu)? Kan endast erinra mig besvikelse vid sådana situationer nämligen.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Problemet går ju dock långt utanför den aktuella situationen eftersom en nivåbedömning i stil med denna ger vid handen att det alltid är fördelaktigt att putta motståndarna mot egen målvakt. Istället för att, som reglerna egentligen är till för, skydda målvakterna mot skador och avsiktliga pååkningar blir det istället tvärtom.-daniel- skrev: Nä men alla situationer är ju en bedömning från fall till fall; här tycker jag ärligt talat inte att #70 blir så våldsamt tacklad att man kan anse det enkom är HV-spelarens fel att målvakten i någon mån blir satt ur spel.
En anfallare måste koncentrera sig 100% på att inte bli inputtad i målgården och om han ändå blir det så blir det antingen offside i målgården eller goalie-interference. Aldrig interference på utespelaren. Och det hela tjänar inte till att generera fler mål i SHL var så säker.
Gruff framför mål måste tillåtas. Inputtning och därefter medveten "pååkning" av målvakten skall bestraffas med avblåsning och utflyttad tek och/eller målen dömas bort. Överkörning eller ens pååkning av målvakten utan påverkan från andra spelare skall straffas med minst 2min (för att skydda målvakterna).
MEN om en försvarare puttar in en spelare i målgården utan att det resulterar i någon överkörning eller ens förflyttning av målvakten KAN det inte rendera i offside i målgården och bortdömda mål, det säger sig självt.
Förutsatt att vi vill ha fler mål och mindre skadade målvakter då.
Senast redigerad av Praetori den 2017-11-24 12:36:18, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nä det är ett par solklara som dömts bort korrekt. Vi har även fått nån halvspark med oss som kanske borde dömts bort också.Henke95 skrev:Har jag rätt när jag hävdar att samtliga mål vi gjort denna säsong och som det sedermera ringts på, har dömts bort (det är väl en fem, sex stycken nu)? Kan endast erinra mig besvikelse vid sådana situationer nämligen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Håller med om detta. Det gäller inte enbart målsituationer utan även domarinsatserna som helhet. Det är lätt att skylla på domarna, men SHL måste ge dem tydligare direktiv annars är det svårt för dem att förändra något. Ju mer SHL släpper desto fler underförstådda "regler" normaliseras över tiden. Tex att det är mindre sannolikt att få en utvisning om man redan har boxplay. Eller att ett lag som har fått några tvåor i rad sannolikt kommer få ett powerplay inom kort för att det är "deras tur". SHL måste se över sina domare så att samma bedömningsnivå ligger på alla lag, alla matcher, oavsett ställning och oavsett vad som hänt tidigare i matchen.mb81 skrev: Jag tycker det är mer ett systemfel i hela shl. Där de godkänner olika mål. Vårt mot Örenro och det igår är verkligen mål i min bok. Där är det situationsrummet som går in och tar bort målen. Andra liknande mål har blivit godkända. Då är det också situationsrummet som godkänt.
När det gäller målsituationer så pratas det ofta om "nya direktiv" men domarna verkar ändå kunna döma lite som de känner för. Vi vill ha fler mål i serien men ändå tar man varje chans att döma bort mål. Målvakterna i hockey är väldigt duktiga nuförtiden och ska man göra mål så krävs det i princip skymningar, styrningar eller förflyttningar. Får man inte ens nudda målvakten när man blir inknuffad i honom så kommer det bli ännu färre mål i hockeyn, för snart kan man inte stå framför målvakten varken för att skymma eller styra.
Avgå Jocke.
Satan. Här satt jag och gnuggade mig i ögonen och försökte få i mig lite kaffe för att piggna till efter en lång natt och läser helt fel. Glädjen som spred sig i kroppen när jag läste att den fruktansvärt inkompetenta domaren Nord har fått sin domarlicens indragen fick mig att le brett, bara för att sen sköljas över av besvikelse när jag läste om ditt inlägg.gaspo skrev:Att inte den fruktansvärt inkompetenta Domaren:Nord får sin domarlicens indragen,är en jävla gåta!