Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av android »

Några korta reflektioner från årsredovisningen

* Före skatt gör vi alltså ett minus resultat.
* Publikintäkterna minskar med fyra miljoner samtidigt som arrangemangen runt matcher ökar med 3,5 miljoner. Ett netto på -7,5 miljoner.
* Reklam och spons ökar med ca 2 miljoner, kostnaden för dessa ökar med ca en miljon. Så +1 miljon netto.
* Vi räddas av försäljningen till NHL och att ersättningen från mediarättigheter har ökat. Total ökning på dessa två är runt 6,5 miljoner.

Angående sist punkten så är väl den lite småjobbig. Givet allt annat lika så måste vi tappa spelare till NHL för att inte gå minus. Tappar vi spelare till NHL så tappar vi dels kontinuitet och dels kvalitet. Tappar vi inte spelare till NHL så kommer vi göra minusresultat och behöva sänka budgeten till nästa säsong.
Född till sportchef.
sPTNC

Inlägg av sPTNC »

Kommer man få ha sitt innehav på Pepins eller i sin vanliga portfölj?
Har inte läst allt för mycket så är dåligt insatt men av informationen på Pepins verkar det som att man får öppna ett konto hos dem där man har sina aktier i så fall?
Praetori

Inlägg av Praetori »

android skrev:Vad tror vi om chanserna att nå målet på 23 miljoner egentligen?
För att inte flöda tråden klippte jag lite ur posten.
Målet är i mina ögon helt orealistiskt sett till tidsramen. Det finns inte en sportmössa tyvärr och det hänger ihop med publiktappet och marknadsföring.

Hypen kommer aldrig att sprida sig utanför de redan intresserade och det påverkar direkt eventuella (realistiska) prognoser för nyemissionen.

Det finns två varianter. Den ena är en rent startupmässig strategi som inriktar sig på affärsmässiga spekulativa köpare med stigande kurs och utdelningar som målsättning. Till dags dato vet jag ingen Svensk sportslig förening som lyckats med detta (och dessutom känns det ytterst tveksamt rent sportsligt/föreningsmässigt).
Den andra är välgörenhetsinriktning med medbestämmande som målsättning. Den sistnämnda är mer realistisk men man kommer ändå ha grymt svårt att nå utanför de redan berörda.

Det förstnämnda skulle eventuell fungera om man hade haft ett tungt namn som går in och investerar samtidigt men då skulle vi snacka om en rejäl satsning och att det sprids i vida kretsar i god tid innan.

Ingenting är egentligen omöjligt. Med Stockholm som bas så finns det alla möjligheter i världen att profilera klubben för utomstående. Ibland känns det dock som etablerade Stockholmsklubbar kämpar i motvind just på grund av att varumärkena ändå är så pass kända i regionen. Det är svårt eller omöjligt att få någon som är lite halvt intresserad av Bajen eller de onämnbara (för att deras sambo, släkting eller dylikt var/är det) att investera ens i ett seriöst program.
Det som då återstår är de som ännu inte är frälsta eller hockeyintresserade och det är här klubben de senaste åren misslyckats totalt med att skapa en hype och få in nytt blod (ja jag vet att det är många inom supporterleden som är emot slipsar och turister).

Jag skulle inte rekommendera någon att handla på rent ekonomiska grunder i alla fall. Stödköp är ju givet om man känner att man kan avvara pengar men definitivt inte att behandla som en vanlig aktie.
Senast redigerad av Praetori den 2017-08-30 13:00:02, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

sPTNC skrev:Kommer man få ha sitt innehav på Pepins eller i sin vanliga portfölj?
Har inte läst allt för mycket så är dåligt insatt men av informationen på Pepins verkar det som att man får öppna ett konto hos dem där man har sina aktier i så fall?
Det finns nog bättre personer än jag som kan svara på men du behöver nog handla hos Pepins i alla fall. Är din ordinarie depå ett ISK-konto skulle jag inte heller tro att det går. Ett vanlig aktie och fondkonto lär går bra. Räkna med att få strula med blanketter.
Född till sportchef.
Praetori

Inlägg av Praetori »

android skrev:Några korta reflektioner från årsredovisningen

* Publikintäkterna minskar med fyra miljoner samtidigt som arrangemangen runt matcher ökar med 3,5 miljoner. Ett netto på -7,5 miljoner.
* Reklam och spons ökar med ca 2 miljoner, kostnaden för dessa ökar med ca en miljon. Så +1 miljon netto.
* Vi räddas av försäljningen till NHL och att ersättningen från mediarättigheter har ökat. Total ökning på dessa två är runt 6,5 miljoner.

Angående sist punkten så är väl den lite småjobbig. Givet allt annat lika så måste vi tappa spelare till NHL för att inte gå minus. Tappar vi spelare till NHL så tappar vi dels kontinuitet och dels kvalitet. Tappar vi inte spelare till NHL så kommer vi göra minusresultat och behöva sänka budgeten till nästa säsong.
Jag gjorde samma analys. Tappet i intäkter är minst sagt besvärande. Tyvärr känns det inte som att det speglat ens det sportsliga resultatet utan mer någon form av allmänt tapp inom SHL som helhet. Föreningen måste skapa mervärde kring arrangemangen för att dra folk och profileringen måste upp flera snäpp. Idealt vore om hela länet var varse om att det var match på G och att de som inte lockas av inramningen ändå släpar sig till hovet på grund av mervärde och hype.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Grabben från Söder

Inlägg av Grabben från Söder »

Någon som har en uppfattning om hur mycket Burkens lön kommer ligga på?
ciirree

Inlägg av ciirree »

Praetori skrev: Jag skulle inte rekommendera någon att handla på rent ekonomiska grunder i alla fall. Stödköp är ju givet om man känner att man kan avvara pengar men definitivt inte att behandla som en vanlig aktie.
Så ser iallafall jag det, som en kul grej och att man stödjer Djurgården Hockey. Hade aldrig gått in med pengar för att själv tjäna pengar.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Var framgår det?

Jag retar mig mer på att kassaflödet är -6,4 miljoner trots plusresultat. Visst, jag ser en amortering på knappt 2 och en reversfordran till intressebolag. Men vad hände med kundfordringarna?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

DRC skrev:

Var framgår det?

Jag retar mig mer på att kassaflödet är -6,4 miljoner trots plusresultat. Visst, jag ser en amortering på knappt 2 och en reversfordran till intressebolag. Men vad hände med kundfordringarna?
Ops, AB..
Född till sportchef.
Praetori

Inlägg av Praetori »

DRC skrev: Jag retar mig mer på att kassaflödet är -6,4 miljoner trots plusresultat. Visst, jag ser en amortering på knappt 2 och en reversfordran till intressebolag. Men vad hände med kundfordringarna?
Stirra dig inte blind på det. Det är skönt att se att soliditeten gått upp både i koncernen och föreningen och särskilt jämfört med det absoluta mörkret när vi harvade i Allsvenskan.
Tittar du på hela redovisningen så gömmer sig en del av skillnaderna i pensionskostnaderna och dessutom har jag för mig att det var förändringar i IUP i avtalsrörelsen från maj 2016 men jag har inte koll på detaljerna.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Praetori skrev:
DRC skrev: Jag retar mig mer på att kassaflödet är -6,4 miljoner trots plusresultat. Visst, jag ser en amortering på knappt 2 och en reversfordran till intressebolag. Men vad hände med kundfordringarna?
Stirra dig inte blind på det. Det är skönt att se att soliditeten gått upp både i koncernen och föreningen och särskilt jämfört med det absoluta mörkret när vi harvade i Allsvenskan.
Tittar du på hela redovisningen så gömmer sig en del av skillnaderna i pensionskostnaderna och dessutom har jag för mig att det var förändringar i IUP i avtalsrörelsen från maj 2016 men jag har inte koll på detaljerna.
Jag fattar inte, hur är de kassaflödes- men inte resultatpåverkande?

Tycker att posten för rörelsefordringar verkar vara den största boven. Kanske tillfälligt men jag gillar välfyllda kassor
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

DRC skrev:
Praetori skrev:

Tycker att posten för rörelsefordringar verkar vara den största boven. Kanske tillfälligt men jag gillar välfyllda kassor
Hittade nu. Största skillnaden verkar vara att man bundit kapital isamband med lanseringen av nya butiken. Friskt vågat. Hoppas att det funkar. Där finns fina extraintäkter.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

DRC skrev:
DRC skrev:
Praetori skrev:

Hittade nu. Största skillnaden verkar vara att man bundit kapital isamband med lanseringen av nya butiken. Friskt vågat. Hoppas att det funkar. Där finns fina extraintäkter.
Betyder det att när vi köpt aktier för 23mkr, sedan måste gå förbi butiken och handla souvenirer för 6,4mkr för att nå målet för 2017? Kommer bli en dyr vinter hör jag...
Using Tapatalk
mb81

Inlägg av mb81 »

De måste väl förankrat aktieintresset hos företag och sponsorer. Är det bara massa "fattiga" supportrar kommer vi upp i max ett par mille som Androiden är inne på.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

mb81 skrev:De måste väl förankrat aktieintresset hos företag och sponsorer. Är det bara massa "fattiga" supportrar kommer vi upp i max ett par mille som Androiden är inne på.
Jag tror inte det finns något som helst intresse bland större företag. Möjligtvis undantaget mindre privatägda bolag ägda av supportrar. Dels för att det sannolikt är en dålig investering och dels för att investeringen ger väldigt begränsad exponering. Enda uppsidan är sannolikt halsduken.

Jag gillar initiativet och även om man inte stänger hela rundan så ska ni se att det kommer tecknas aktier. Jag köper själv men ser snarare köpet som glorifierad välgörenhet än som en finansiell investering.
Skriv svar