Svårt att hitta balans i att t.ex. bygga ett helt lag, man vill inte spendera allt för mycket för att inte riskera att konka ifall något går åt helvete. Dock använder man för dåligt med pengar kan istället sportsliga resultatet vika sig rejält och det i sin tur ger en kedjeeffekt med sviktande publiksiffror osvosv. Vi om några i SHL ska väl vara nöjda med plusresultat med alla övriga kostnader andra lag på vischan får gratis. Hade vi gått back samma summa som Örebro hade vi legat i HA.-daniel- skrev:Det är ju förstås skönt och glädjande att vi fått stabilitet i ekonomin, men ärligt talat nu - är det så speciellt att vi tre år i rad gör ett ganska beskedligt resultat - om än på plus-sidan? Få andra företag med koncernens omsättning hade varit nöjda. Jag vet att förutsättningarna i STHLM med omnejd (och även på vissa andra håll i landet) är jävligt ruttna men man måste ändå sträva än högre.
Självfallet skall organisationen ha cred för att vänt skutan och allt vad det heter.
Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse
Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse
Mailade Jenny för ett tag sen då jag tyckte det var nåt som inte stämde. Fick svar sjukt snabbt och trevligt. Jenny är verkligen en klippa!mb81 skrev:Är detta för djurgården hockey ab? Hur kan det egna kapitalet minskat med 8 mille isf?
Så här skrev hon:
Förra året, med de regler som gällde kring elitlicensen, så mättes vårt egna kapital på det bolag/förening där elitlicensen låg. Hos oss är det vårt idrottsaktiebolag.
Med de nya reglerna som börjar att gälla inom kort så mäts det egna kapitalet på koncernen, vilket är det vi kommunicerar nu, och när man slår ihop IF och AB så måste man göra vissa elimineringar.
Det egna kapitalet i koncernen var i fjol nästan 5,3 mkr.
Är det inte konstigt att inte släppa årsredovisningen innan årsmötet? Jag menar... så att man hinner läsa igenom den innan?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Finns på mail nu iaf. Du kanske hinner lösa lite innan.Andspe skrev:Är det inte konstigt att inte släppa årsredovisningen innan årsmötet? Jag menar... så att man hinner läsa igenom den innan?
Det skall visst säljas mer aktier i vår klubb för att få in mer kapital: http://www.difhockey.se/artikel/bxpfaj6 ... nyemission
"Vi har efter ett ekonomiskt stålbad byggt upp en organisation som är trygg och stabil. Tre raka år med positiva årsresultat talar sitt tydliga språk – Djurgården mår ekonomiskt bra. Men vi vill nu från den utgångspunkten öka takten med att nå vårt mål – att långsiktigt bli en stabil klubb i toppen av SHL.
Den här nyemissionen ska ge oss förutsättningarna att öka takten i det arbetet.
Vi gör den här nyemissionen genom en crowdfund. Det gör det möjligt att ha många små och stora ägare samtidigt. 500 kronor är det lägsta som du kan gå in med men det finns ingen övre gräns, eller jo 23 miljoner.
– Förutom att kunna erbjuda medlemmar och supportrar en aktie som är efterfrågad är syftet för oss att ge oss en starkare kapitalbas för att kunna utveckla Djurgården Hockey lite snabbare, säger Jenny Silfverstrand VD för Djurgården Hockey.
Djurgården är organisatoriskt och ekonomiskt ett stabilt mittenlag i SHL just nu. Men vi vill mer.
– Vi vill snabba på processen med att nå topp fyra år efter år. Just nu befinner vi oss i ett läge där enbart sportslig framgång ger oss mer utrymme att satsa. Vi ska hamna i position där vi har en kapitalbas att satsa ifrån. Det här handlar inte om att vi ska bygga ett eller två superlag. Det här handlar om att stärka organisationen i alla led för att kunna bygga starkare och vassare lag säsong efter säsong. Den kapitalbasen kan vi ta in via den här nyemissionen, fortsätter Jenny..."
"Vi har efter ett ekonomiskt stålbad byggt upp en organisation som är trygg och stabil. Tre raka år med positiva årsresultat talar sitt tydliga språk – Djurgården mår ekonomiskt bra. Men vi vill nu från den utgångspunkten öka takten med att nå vårt mål – att långsiktigt bli en stabil klubb i toppen av SHL.
Den här nyemissionen ska ge oss förutsättningarna att öka takten i det arbetet.
Vi gör den här nyemissionen genom en crowdfund. Det gör det möjligt att ha många små och stora ägare samtidigt. 500 kronor är det lägsta som du kan gå in med men det finns ingen övre gräns, eller jo 23 miljoner.
– Förutom att kunna erbjuda medlemmar och supportrar en aktie som är efterfrågad är syftet för oss att ge oss en starkare kapitalbas för att kunna utveckla Djurgården Hockey lite snabbare, säger Jenny Silfverstrand VD för Djurgården Hockey.
Djurgården är organisatoriskt och ekonomiskt ett stabilt mittenlag i SHL just nu. Men vi vill mer.
– Vi vill snabba på processen med att nå topp fyra år efter år. Just nu befinner vi oss i ett läge där enbart sportslig framgång ger oss mer utrymme att satsa. Vi ska hamna i position där vi har en kapitalbas att satsa ifrån. Det här handlar inte om att vi ska bygga ett eller två superlag. Det här handlar om att stärka organisationen i alla led för att kunna bygga starkare och vassare lag säsong efter säsong. Den kapitalbasen kan vi ta in via den här nyemissionen, fortsätter Jenny..."
Senast redigerad av Henke_F den 2017-08-26 07:52:06, redigerad totalt 1 gånger.
Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag fick ett väldigt bra intryck när Jenny och (?) gick upp och talade om denna nyemission, jag fick verkligen känslan av att det här kommer att göra stor skillnad och göra att vi vågar satsa lite till när det kommer till att få in bra spelare. Jag kommer helt klart att köpa för en bra slant och hoppas vi verkligen får in dessa 23 miljoner.
Avskaffa tre mot tre.
Samma här. Gick nyss in och gjorde en intresseanmälan.Mattias_87 skrev:Jag fick ett väldigt bra intryck när Jenny och (?) gick upp och talade om denna nyemission, jag fick verkligen känslan av att det här kommer att göra stor skillnad och göra att vi vågar satsa lite till när det kommer till att få in bra spelare. Jag kommer helt klart att köpa för en bra slant och hoppas vi verkligen får in dessa 23 miljoner.
Kan någon som var på mötet beskriva mer i detalj hur pengarna ska användas?ciirree skrev:Samma här. Gick nyss in och gjorde en intresseanmälan.Mattias_87 skrev:Jag fick ett väldigt bra intryck när Jenny och (?) gick upp och talade om denna nyemission, jag fick verkligen känslan av att det här kommer att göra stor skillnad och göra att vi vågar satsa lite till när det kommer till att få in bra spelare. Jag kommer helt klart att köpa för en bra slant och hoppas vi verkligen får in dessa 23 miljoner.
- Mattias_87
"Stärka organisationen i alla led men inte bygga ett superlag kortsiktigt". Dom pratade om före matchen igår om att vi har de 10 miljoner i eget kapital som krävs för att spela i SHL 2023, det är bra men inte tillräckligt bra. Ett dåligt år sportsligt och publikmässigt så hamnar vi under den nivån och därför vill dom ha ett extra kapital så att vi inte behöver leva med kniven på halsen ungefär.Puckey skrev:Kan någon som var på mötet beskriva mer i detalj hur pengarna ska användas?ciirree skrev:Samma här. Gick nyss in och gjorde en intresseanmälan.Mattias_87 skrev:Jag fick ett väldigt bra intryck när Jenny och (?) gick upp och talade om denna nyemission, jag fick verkligen känslan av att det här kommer att göra stor skillnad och göra att vi vågar satsa lite till när det kommer till att få in bra spelare. Jag kommer helt klart att köpa för en bra slant och hoppas vi verkligen får in dessa 23 miljoner.
Avskaffa tre mot tre.
"Det här är en bra chans för dig som supporter eller dig som investerare att satsa i ett vinnande företag som växer."
Förstår inte riktigt hur de tänker här? Ska de ha utdelningar då eller?
Jag ser inte detta som någon investering utan snarare en gåva och en kul grej att se Djurgården i portföljen, inte som någon investering.
Jag ser inte detta som någon investering utan snarare en gåva och en kul grej att se Djurgården i portföljen, inte som någon investering.
Som jag fattade det kommer det vara utdelningar. Bland annat om vi når upp till vissa publisiffror eller resultat på isen.sPTNC skrev:"Det här är en bra chans för dig som supporter eller dig som investerare att satsa i ett vinnande företag som växer."
Sen kan man ju sälja sina aktier. Men tror inte de kommer öka så mycket i värde direkt. Det här är nog mest ett sätt för Djurgårdare att stötta föreningen ekonomiskt.
Hoppas verkligen vi kan få ihop 23 mille men låter lite högt tycker jag. Men några femhundringar ska jag nog gå in med mest för kul.
- Mattias_87
Jag kommer se det som ett sparkonto. Dom flesta av oss har säkert ett antal tusen på ett sparkonto med noll ränta. Detta kommer iallafall inte att vara sämre och samtidigt hjälper du Djurgården. Behöver jag pengarna om några år så säljer jag bara min andel.sPTNC skrev:Jag ser inte detta som någon investering utan snarare en gåva och en kul grej att se Djurgården i portföljen, inte som någon investering.
Avskaffa tre mot tre.
Snälla gör inte det. Köp absolut inte för mer än du kan förlora.Mattias_87 skrev:Jag kommer se det som ett sparkonto. Dom flesta av oss har säkert ett antal tusen på ett sparkonto med noll ränta. Detta kommer iallafall inte att vara sämre och samtidigt hjälper du Djurgården. Behöver jag pengarna om några år så säljer jag bara min andel.sPTNC skrev:Jag ser inte detta som någon investering utan snarare en gåva och en kul grej att se Djurgården i portföljen, inte som någon investering.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Mattias_87
Jag lovar att inte lägga in allt jag har, eller en femtedel. Jag är ingen Lyxfällanperson.DRC skrev:Snälla gör inte det. Köp absolut inte för mer än du kan förlora.
Avskaffa tre mot tre.
Vad tror vi om chanserna att nå målet på 23 miljoner egentligen?
500 kr erhålls en aktieägarhalsduk så att man kan visa att man tillhör den exklusiva skaran av ägare
1.500 kr ovanstående plus ett års medlemskap i Djurgårdens IF Hockeyförening
10.000 kr ovanstående plus signerad matchtröja
25.000 kr ovanstående plus inbjudan till två träffar med lag/ledning
100.000 kr ovanstående plus access till ”Hyllan” vid samtliga matcher
500.000 kr ovanstående plus deltagande i en NHL/VM- resa till självkostnadspris med klubbens ledning
Ser man till den senaste insamlingen så var det ca 1700 bidragare. Då vissa bidragare var grupper av människor så uppskattar jag antalet som gav pengar till ca 2000. Dessa 2000 kan säkert komma att kasta in mellan 500-1500 även här. Dessa är supportrar till DIFhockey och förväntar sig inte mer avkastning än att laget kanske går bättre. Säg att snittet går upp lite från insamlingen och att varje person köper för 1000. Då landar vi på 2 000 000. 22 miljoner kvar.
Gällande tidpunkten så känns det som att konceptet ligger rätt i tiden då min känsla är att aktier är hetare än på länge och att varenda person man möter jobbar på att bli en contrarian eller utdelningsjägare. Många av dessa gör inga egna analyser utan köper utifrån tips från bloggar eller instutitioner. DIF kan nog få med en del av dessa på tåget. Självklart svårt att estimera men säg att 500 riskbenägna småsparare kliver in med 5000 styck. Det blir ytterliggare 2,5 miljoner. Då saknas ca 19 miljoner. Dessa lär behöva täckas av större investerare. Problemet är väl här att större investerare inte har blivit större investerare genom att göra den här typen av affärer. DIF har ju dock en grupp förmögna supportrar och dessa bör man nog bearbeta rätt hårt.
Ser man till andra exempel så har gnaget fotboll genomfört ett per emissioner. Den senaste 2011 då man plockade in drygt 20 miljoner. Skillnaden mot DIFs tycker jag är att 1). aktierna gav rösträtt 2). Fotbollen har ett högre tak på intäkterna. Skulle aik vunnit allsvenskan och sedan kvalificerat sig till Champions league så hade det klirrat till rejält i kassan.
2014 gjorde Leksand en nyemmission med målet att dra in 18 miljoner. Den blev inte direkt fulltecknad utan man fick in en miljon. Denna liknar DIFs ganska mycket.
" - Vi har från en mycket besvärlig situation, med bl.a företagsrekonstruktion, nu skapat en stabilitet i bolagets finanser och är på väg att etablera oss i högsta hockeyligan, SHL, säger vd:n Anders Doverskog.
- Med denna stabilitet i ryggen är det rätt tid att ytterligare förstärka våra finanser så att vi med trygghet kan fortsätta utvecklingen mot vår vision, SM-guld senast 2019. Året då vår förening fyller 100 år.
Efter emissionen ska handel i aktien organiseras senast under första kvartalet 2014 via en inofficiell handelsplats."
Efter misslyckandet sa man:
"”I emissionen har vi misslyckats att attrahera större investerare, medan vi glädjande sett att många supportrar tecknat sig för mindre belopp. Genom att utfallet blivit väsentligt sämre än förväntat kommer styrelsen nu utvärdera alternativa möjligheter till långsiktig förstärkning av vår finansiella styrka”, säger klubbens ordförande Sven Rosén i ett pressmeddelande."
Personligen skulle jag vilja se vad tanken med pengarna är. Det finns ju i mina ögon flera vägar att gå för att skapa återkommande intäkter. Min lista (ihopkastad på lunchen, utan inbördes ordning):
* Köpa in bättre spelare för att ta sig längre i slutspelet nästa säsong. Detta gör att DIF tjänar mer pengar på biljettförsäljning och kringförsäljning vilket ökar budgeten för nästa säsong.
* Förstärka marknadsavdelningen för att öka reklam- och sponsintäkterna
Andra saker som skulle kunna vara intressant att lägga pengar på:
* Köpa tillbaka aktier från AEG
* Investera i fastigheter/lägenheter som kan användas av spelare utifrån (kanske helt fel period att köpa dessa nu dock).
* Gratis öl på matcherna.
Det ska i vilket fall som helst bli kul att följa och jag kommer stödköpa.
500 kr erhålls en aktieägarhalsduk så att man kan visa att man tillhör den exklusiva skaran av ägare
1.500 kr ovanstående plus ett års medlemskap i Djurgårdens IF Hockeyförening
10.000 kr ovanstående plus signerad matchtröja
25.000 kr ovanstående plus inbjudan till två träffar med lag/ledning
100.000 kr ovanstående plus access till ”Hyllan” vid samtliga matcher
500.000 kr ovanstående plus deltagande i en NHL/VM- resa till självkostnadspris med klubbens ledning
Ser man till den senaste insamlingen så var det ca 1700 bidragare. Då vissa bidragare var grupper av människor så uppskattar jag antalet som gav pengar till ca 2000. Dessa 2000 kan säkert komma att kasta in mellan 500-1500 även här. Dessa är supportrar till DIFhockey och förväntar sig inte mer avkastning än att laget kanske går bättre. Säg att snittet går upp lite från insamlingen och att varje person köper för 1000. Då landar vi på 2 000 000. 22 miljoner kvar.
Gällande tidpunkten så känns det som att konceptet ligger rätt i tiden då min känsla är att aktier är hetare än på länge och att varenda person man möter jobbar på att bli en contrarian eller utdelningsjägare. Många av dessa gör inga egna analyser utan köper utifrån tips från bloggar eller instutitioner. DIF kan nog få med en del av dessa på tåget. Självklart svårt att estimera men säg att 500 riskbenägna småsparare kliver in med 5000 styck. Det blir ytterliggare 2,5 miljoner. Då saknas ca 19 miljoner. Dessa lär behöva täckas av större investerare. Problemet är väl här att större investerare inte har blivit större investerare genom att göra den här typen av affärer. DIF har ju dock en grupp förmögna supportrar och dessa bör man nog bearbeta rätt hårt.
Ser man till andra exempel så har gnaget fotboll genomfört ett per emissioner. Den senaste 2011 då man plockade in drygt 20 miljoner. Skillnaden mot DIFs tycker jag är att 1). aktierna gav rösträtt 2). Fotbollen har ett högre tak på intäkterna. Skulle aik vunnit allsvenskan och sedan kvalificerat sig till Champions league så hade det klirrat till rejält i kassan.
2014 gjorde Leksand en nyemmission med målet att dra in 18 miljoner. Den blev inte direkt fulltecknad utan man fick in en miljon. Denna liknar DIFs ganska mycket.
" - Vi har från en mycket besvärlig situation, med bl.a företagsrekonstruktion, nu skapat en stabilitet i bolagets finanser och är på väg att etablera oss i högsta hockeyligan, SHL, säger vd:n Anders Doverskog.
- Med denna stabilitet i ryggen är det rätt tid att ytterligare förstärka våra finanser så att vi med trygghet kan fortsätta utvecklingen mot vår vision, SM-guld senast 2019. Året då vår förening fyller 100 år.
Efter emissionen ska handel i aktien organiseras senast under första kvartalet 2014 via en inofficiell handelsplats."
Efter misslyckandet sa man:
"”I emissionen har vi misslyckats att attrahera större investerare, medan vi glädjande sett att många supportrar tecknat sig för mindre belopp. Genom att utfallet blivit väsentligt sämre än förväntat kommer styrelsen nu utvärdera alternativa möjligheter till långsiktig förstärkning av vår finansiella styrka”, säger klubbens ordförande Sven Rosén i ett pressmeddelande."
Personligen skulle jag vilja se vad tanken med pengarna är. Det finns ju i mina ögon flera vägar att gå för att skapa återkommande intäkter. Min lista (ihopkastad på lunchen, utan inbördes ordning):
* Köpa in bättre spelare för att ta sig längre i slutspelet nästa säsong. Detta gör att DIF tjänar mer pengar på biljettförsäljning och kringförsäljning vilket ökar budgeten för nästa säsong.
* Förstärka marknadsavdelningen för att öka reklam- och sponsintäkterna
Andra saker som skulle kunna vara intressant att lägga pengar på:
* Köpa tillbaka aktier från AEG
* Investera i fastigheter/lägenheter som kan användas av spelare utifrån (kanske helt fel period att köpa dessa nu dock).
* Gratis öl på matcherna.
Det ska i vilket fall som helst bli kul att följa och jag kommer stödköpa.
Född till sportchef.