Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
B.I.B.A

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

android skrev: Att slänga skit på våra sportchefer är ju en fin och anrik sport. Jag är inte heller nöjd med säsongen men jag tycker ändå att man kan se det på olika sätt.

Tjocke gjorde sin första säsong och kom in i en extremt slimmad sportslig organisation. Man tappade i princip alla lagets bärande spelare och DIF saknade scoutingorganisation. Alla vet väl hur det är att vara helt grön på ett jobb. Det är en viss startsträcka innan man lärt sig hur det fungerar. Det är för mig inte så konstigt att Jocke går till sig själv i förstahand då. Vilka har jag spelat med och anser duktiga samt går att få loss.

Linus Johansson, Emil Johansson och Urbom är ju spelare utan direkt koppling till Jocke som man väl ändå får säga är riktigt bra värvningar (även om andra håller Urbom högra än vad jag själv gör). Att Jeff blev en flopp är såklart dåligt och där tror jag att våra sportchefer lärde sig mycket.

Ridderwall och Lundh har väl inte heller någon koppling till Jocke. Där kan man ju slänga in argumentet att det är för jävligt att vi bara värvar Stockholmare och gamla Djurgårdare.

Varakas har ju varit upp och ner men sett över säsongen är det väl inte en dålig värvning trots att Jocke spelat ihop med honom? Ikonen var antagligen en hyfsad billig chansning som jag tycker var bättre än det han fick ut. Gör ju även 0,5 poäng per match i Brynäs. Trots att han har spelat med Jocke.

Reideborn har ju varit grym senaste tiden men är sett över tid en ganska dålig värvning. Här lär man ju dock trott att Tellan skulle vara vassare dom matcher han har stått.
Possler hade ju en jävla otur och var borta halva säsongen. Han har inte heller spelat med Jocke.

DIF har nu, under ledning av sportcheferna, börjat bygga upp en scoutingorgansiation. Det är inga stora pengar som läggs där men man kan ändå täcka Sverige och ha rätt bra koll på andra ligor. Förhoppningsvis kan det bära ännu mera frukt i framtiden.

Att genom Ikonen, Varakas och Reideborn kalla lagbygget för ett kompisbygge känns märkligt.
Missade att du svarat.

Jag tycker faktiskt säsongen har gått marginellt bättre än förväntat. Om man tittar på Jockes prestationer skulle jag summera dem ungefär såhär.

Håkansson - Kommer in helt oerfaren, levererar ett dugligt powerplay med spelare som Sören, Hulta och Thoresen, får förlängt och anfallsspel och powerplay är så generande dåligt att man får ont i huvudet. Precis som befarat så var detta en värvning på kompismeriter.

Reideborn - Om man bortser från sista 6-7 matcherna, precis så värdelös som man förväntat sig. Kan garantera att inte ens Modo hade velat ha med honom i Allsvenskan. Hade någon annan sportchef släppt en kille som Söderström och tagit in Reideborn hade jag skrattat så jag grät. Nu grät jag av andra anledningar.

Tambellini - Presenterades som "Kanadensisk målskytt" och kom in i ett läge när det egentligen bara var Thoresen kvar att ersätta. Hur man kan värderas som en toppspelare efter EN stark AHL-säsong är för mig helt obegripligt, om man tittar på hur medioker han tidigare varit i SHL.

Varakas och E. Johansson - Superbra spelare, men frågan kvarstod ändå: Hur ska vi göra mål med det här laget? Hultström och Högström gjorde ca 60 poäng tillsammans. De här två ersättarna hade typ 25 ihopräknat.

Linus Johansson - Oväntat bra spelare.

Förlängning med Hank - Tyvärr, hur mycket jag än gillar Hank så kan jag inte se honom bidra i det här laget. Hans medspelare blir alltid sämre med honom.

Ahlén - också en märklig förlängning med tanke på den spelskickliga och framåtlutade hockeyn vi skulle spela. Dock väldigt bra på slutet och jag är glad att han är kvar.

Ikonen - Spännande värvning på pappret som tyvärr inte föll väl ut.

Lundh - Duglig kille och spelare som kan fylla en roll i vilket lag som helst.

Urbom - Tveksam då jag hört att han var dålig i Skellefteå. Har dock visat sig vara en bra spelare. Dock är det ett problem att han fortfarande ägs av Skellefteå som jag antar kan plocka tillbaka honom nästa år om de vill.

Ridderwall - Bra värvning på pappret, jag tycker han har bidragit mer än vad många ger honom cred för.

Jag säger inte att det är lätt att komma in som gammal spelare och bli sportchef. Tvärtom. Gnaget gjorde samma sak med Rudslätt och se hur det gick för dem. På en så viktig position krävs någon som har rätt kontakter och som faktiskt känner många agenter och scouter runt om i världen. Jag är ytterst tveksam till att Jocke gör detta.

Sen tycker jag Jocke många gånger tagit den enkla vägen och det är därför jag har varit så hård mot honom. När vi står utan ass tränare ringer han en gammal polare. När vi står utan back-up målis så ringer han en annan polare. När vi saknar spets så statistik-värvar man en kanadensare och ger honom en rejäl lön (?) utan att fundera på hans mediokra SHL-historik. Scouta marknaden och hitta någon som faktiskt har det vi behöver istället.
Avgå Jocke.
Örnen

Inlägg av Örnen »

Är väl rätt naturligt att gå vidare från Matt? Tycker det var fel att behålla honom på 1 C-platsen redan i år. Vi behövde en playmaker-typ. Det har vi lidit av rejält.
Användarvisningsbild
DRC
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DRC »

Örnen skrev:Är väl rätt naturligt att gå vidare från Matt? Tycker det var fel att behålla honom på 1 C-platsen redan i år. Vi behövde en playmaker-typ. Det har vi lidit av rejält.
Men han har gjort 18 kassar kompis. Varav 4 de senaste 6 omgångarna. Mr clutch
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

DRC skrev:
Örnen skrev:Är väl rätt naturligt att gå vidare från Matt? Tycker det var fel att behålla honom på 1 C-platsen redan i år. Vi behövde en playmaker-typ. Det har vi lidit av rejält.
Men han har gjort 18 kassar kompis. Varav 4 de senaste 6 omgångarna. Mr clutch
Nej, det är väl inte hans fel att han inte får någon playmaker att lira med? Han gör så sjukt mycket viktiga saker på isen. Vinner tekningar, jobbar i defensiven, dödar utvisningar, avgör matcher. Sen har vi såklart inte råd att förlita sig bara på honom. Men Matt är väl en av få som gör vårt lag bättre och håller toppklass.
Lempianen
Säsongskort: Ja

Inlägg av Lempianen »

Skönt med spelare som Urbom, hank och Ahlén i matcher med slutspelskaraktär som ikväll!
Viktiga pjäser!
EspenK

Inlägg av EspenK »

Jag är inte säker på att Ante är det vi söker. Skulle nog hellre se Zackrisson om jag fick välja. Ante har dessutom en otäck huvudskada med sig som kan ge fortsatta problem. Chansning...
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Realistiskt lag nästa säsong:

Svedberg (Kommer bli kickad från KHL enligt mina källor)
Reideborn

Högström-Hultström
E. Johansson-Urbom
Bernhardt-AOM
Falk

Lundh-Engqvist-Brodin
Ridderwall-L. Johansson-Bergfors
Possler-Ljungh-Ahlén
J. Davidsson-M. Davidsson-Vejdemo
Fjällby
Hank

Det stora frågetecknet är väl om Emil Johansson vill spela vidare hos oss. Han kanske är sugen på nästa steg, anbud lär inte saknas.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

Första inlägget uppdaterat med det senaste om Staffan Kronwall.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Börjar tänka på denna när jag hör Svedberg:
Avskaffa tre mot tre.
mb81

Inlägg av mb81 »

Frasse skrev:Första inlägget uppdaterat med det senaste om Staffan Kronwall.
Tråkigt. Känns som det kanske inte blir DIF något mer för Kronwall.
Till säsongen 18/19 är han 36 och till dess kan han dippat en del.
Morwin

Inlägg av Morwin »

klintan85 skrev:Jag hoppas verkligen att DIF får behålla Anderson nästa säsong och Högström, Hultström och Urbom.
Hoppas på Emil Johansson med :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

mb81 skrev:
Frasse skrev:Första inlägget uppdaterat med det senaste om Staffan Kronwall.
Tråkigt. Känns som det kanske inte blir DIF något mer för Kronwall.
Till säsongen 18/19 är han 36 och till dess kan han dippat en del.
Jag kan inte hjälpa att bli besviken varje gång han skriver nytt. Nu är det bara att ge upp den förhoppningen för gott. Tur att vi fick tillbaka Högga.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

pulverapa skrev:Realistiskt lag nästa säsong:

Svedberg (Kommer bli kickad från KHL enligt mina källor)
Reideborn

Högström-Hultström
E. Johansson-Urbom
Bernhardt-AOM
Falk

Lundh-Engqvist-Brodin
Ridderwall-L. Johansson-Bergfors
Possler-Ljungh-Ahlén
J. Davidsson-M. Davidsson-Vejdemo
Fjällby
Hank

Det stora frågetecknet är väl om Emil Johansson vill spela vidare hos oss. Han kanske är sugen på nästa steg, anbud lär inte saknas.
Gillar Emil men eftersom han är en offensivt lagd back och även ser sig själv som det så tror jag han lär lämna för nya utmaningar eftersom ledarstaben konsekvent kört 1 back per PP line (Hultström & Högström). Sett till den FW uppsättning vi har så tror jag inte det direkt hade varit sämre med Emil på isen i PP och att vi haft 2 backar på isen i en av uppställningarna. Man måste titta mer på vad de kan bidra mer än bara position.
Örnen

Inlägg av Örnen »

Tror inte Florida vill låna ut Hultström till DIF igen nästa säsong.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Örnen skrev:Tror inte Florida vill låna ut Hultström till DIF igen nästa säsong.
Vill Florida ha Hultström? Inget ont emot Linus men jag har svårt att se honom i NHL.
Avskaffa tre mot tre.
Låst