SHL: Omgång 45 : Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 18/2-2017

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL: Omgång 45 : Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 18/2-20

Inlägg av Henke_F »

Magnutz skrev:Vejdemo krigar - och det får man inte göra i svensk hockey. Visst, målvakterna är mindre skyddade men det är lite väl mesigt. Vejde kommer in i det hela med en halvhög hastighet. Inget super-ilsket som Brodins smäll på Fasth för några år sedan.

Kanske ska ge målvakterna en bättre utrustning och utbilda dem i att ta lite stryk :)

Med det sagt så vill jag inte att våra målvakter ska råka illa ut. Däremot vill jag att det ska gå att lira hockey även nära målvakterna.

Och Hanks frilägen: Han FÅR dem inte. Han krigar sig till dem.
Något annat än slump borde det ju vara när det händer lite då och då. Men jävligt otur att den tar stolpe ut ikväll.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

Praetori skrev:
Wishes skrev:Nu vill jag höra Robban såga domarnivån ordentligt. Anbars är det flr fisigt och mesigt i det här laget!!
Jag minns en tid när ingen Djurgårdsspelare eller ledare någonsin gnällde på domarna som dåliga förlorare och tog SM-guld lite från och till. Man sket helt enkelt i domarna och ägnade sig åt sitt.

Om motståndarna fulade sig gav man igen med råge och sen var det bra med det (oavsett om vad domarna tyckte om saken).

Det är enormt farligt att ens börja nära en kultur inom en förening där man fokuserar på domare eller något annat än det egna spelet.
Jo, men nivån var fan bättre/jämnare då förr i tiden. Det blundades/missades/togs för samma situationer åt bägge håll oftast (och då kanske man kunde snacka om att det jämnade ut sig i längden).

Tror skiten kollapsade med införandet av 4-domarsystemet. Det blir som olika matcher ifrån period till period där en tomtezebra ansvarar för "sin sida" och inte bryr sig så mycket då kollegan eventuellt tar det denne missar.

Skall dom ändå ringa på alla mål etc. Så kan det ju sitta 10st videodomare live och kolla och bara kontakta linjemännen/seketariatet via headset när det skall blåsas utvisning eller likanande för att inte denna parodi på sporten ishockey skall fortgå.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Sedan tidens början, i alla lagsporter har det varit så att de bättre lagen gynnas i tveksamma situationer.
Det handlar om psykologiskt högst undermedvetna val som görs av domarna inom bråkdelen av nån sekund.
Under alla år DIF varit topplag (det är många det) hörde jag aldrig ett så utbrett gnäll om domarkåren……som alltid varit ungefär lika dålig (jo, det är så, allt annat prat är ren nostalgisk romantisering)

Att tro att det finns en plan eller agenda med att döma mot DIF är för mig väldigt komiskt.
Jag lider med er, för det leder bara fram till en helt ohanterbar frustration.

DIF är inte tillräckligt bra, ibland är det svårt att inse det enkla
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Lee Harvey Oswald skrev:Sedan tidens början, i alla lagsporter har det varit så att de bättre lagen gynnas i tveksamma situationer.
Det handlar om psykologiskt högst undermedvetna val som görs av domarna inom bråkdelen av nån sekund.
Under alla år DIF varit topplag (det är många det) hörde jag aldrig ett så utbrett gnäll om domarkåren……som alltid varit ungefär lika dålig (jo, det är så, allt annat prat är ren nostalgisk romantisering)

Att tro att det finns en plan eller agenda med att döma mot DIF är för mig väldigt komiskt.

Korrekt slutsats men antagligen felaktig analys. Det gnälls exakt lika mycket på typ Växjös forum. Det finns foliehattar i alla lag.

När DIF var ett topplag senast så var det antagligen lite lättare att vara domare men framförallt vevades inte alla situationer 100 gånger överallt.
Född till sportchef.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

android skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:Sedan tidens början, i alla lagsporter har det varit så att de bättre lagen gynnas i tveksamma situationer.

Korrekt slutsats men antagligen felaktig analys. Det gnälls exakt lika mycket på typ Växjös forum. Det finns foliehattar i alla lag.

När DIF var ett topplag senast så var det antagligen lite lättare att vara domare men framförallt vevades inte alla situationer 100 gånger överallt.
Fan vad härligt att man kan få bli omvänd så här på en söndag i Herrens år, 2017.

Det är väl självklart att det inte kritiseras lika mycket när ens lag går som tåget? När laget är bra nog att ta sig över och förbi de hinder som dåligt dömda matcher innebär så kan man skaka av sig domar-tabbar. Lag som däremot lirar i kristillstånd eller som är väldigt upp-och-ner drabbas hårdare.

Detta fenomen gäller inte ett lag. Det gäller alla. Domar-nivån alltså. I ena matchen dömer de hårt för spelförstörande. I nästa tillåts det. I den tredje dömer de nästan inte alls och i en fjärde dömer de enbart åt ena hållet.

Men som sagt, tack för att ni tar er tid att tala om hur saker och ting ser ut. Hur det hela ligger till.

DIF Hockey 2016/2017 är ett skitlag, från dess topp till dess rot. Domarnivån är OK.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Magnutz skrev:
android skrev:

Fan vad härligt att man kan få bli omvänd så här på en söndag i Herrens år, 2017.

Det är väl självklart att det inte kritiseras lika mycket när ens lag går som tåget? När laget är bra nog att ta sig över och förbi de hinder som dåligt dömda matcher innebär så kan man skaka av sig domar-tabbar. Lag som däremot lirar i kristillstånd eller som är väldigt upp-och-ner drabbas hårdare.

Detta fenomen gäller inte ett lag. Det gäller alla. Domar-nivån alltså. I ena matchen dömer de hårt för spelförstörande. I nästa tillåts det. I den tredje dömer de nästan inte alls och i en fjärde dömer de enbart åt ena hållet.

Men som sagt, tack för att ni tar er tid att tala om hur saker och ting ser ut. Hur det hela ligger till.

DIF Hockey 2016/2017 är ett skitlag, från dess topp till dess rot. Domarnivån är OK.
Förlåt. Glömde att det här med domarna är din grej.

I övrigt fattar jag ingenting av det du skriver eller hur det kan kopplas till varken mitt eller LHOs inlägg.

Växjö går som tåget. Trots detta så har det varit väldigt mycket gnäll på deras forum angående domarnivån. "Domarna har något emot oss" heter det visst.

Jag menar inte att domarnivån är ok. Jag refererade bara till att när DIF hade sin senaste glansperiod så gick spelet mycket lågsammare. Spelarna var långsammare och vissa regler (typ redline offside) drog ner farten. Domarutbildningen/regelboken har inte hängt med i spelets utveckling.

Samtidigt är domarnivån vad den är. Det kommer säkerligen ske utveckling där också.
Att DIFhockey ofta har varit skit i år är vi överens om.

Sådär nu får du tillbaka din ensamrätt på domar-relaterade ämnen samt den mästrande tonen :).
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Tänk bara på moderator-nivån här på forumet. Den är ju inte heller vare sig glasklar eller konsekvent. Men ändå är det hög klass på alla inlägg...

Så nog måste ett gäng med bra hockeylirare klara sig oavsett domarnivån.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Magnutz skrev: Fan vad härligt att man kan få bli omvänd så här på en söndag i Herrens år, 2017.

Blir alltid lite osäker ...när det pendlar så väldigt ( :wink: )

Nej, domarnivån är inte speciellt hög, det har det aldrig varit i SHL/Elitserien.

DIF är skit 2016/17? ja, i stora drag är det så.

Kan laget, ledare och spelare utvinna någonting på att lägga energi i detta ämne?
Nej.

Kan vi publiken påverka detta?
Tveksamt, möjligen åt det negativa hållet, då domarna tenderar att vilja visa sig på styva linan och minsann ta ”de modiga besluten” där ute, trots ett vansinnigt kokande Hovet
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar