SHL Omgång 40: Djurgårdens IF - HV71 31/1-2017

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL Omgång 40: Djurgårdens IF - HV71 31/1-2017

Inlägg av Henke_F »

Praetori skrev:
Magnutz skrev: Jag tror nog att de snackat om allt vi här kläcker ur oss och även sett på lag som är framgångsrika i PP och lärt hur de gör. Problemet är ju att vi inte kan göra det på isen. Där händer det något.
Det gör man säkert men det har inte skett någon övergripande förändring i PP för att förenkla det hela (även om det inte är fullt lika ambitiöst som i början av säsongen).

Man gör det helt enkelt INTE enkelt för sig utan håller i pucken och letar instick istället för att passa runt den och se om motståndarna krymper boxen eller kanske till och med går bort sig.

Det jag pratar om som alternativ är inte ett effektivt eller kreativt PP utan juniornivå, men det fungerar för att mata fram skott. Sen har vi killar som Brodin mfl som faktiskt ÄR farliga framför kassen på returer och dylikt. Vi har en Hulta som KAN skjuta om han får lite yta osv. Man väljer dock att övervärdera kvalitén på spelarna (eller snarare deras kemi och självförtroende i PP) och då blir det jävligt jobbigt. Det kommer inte lossna om man inte gör något helt annat. Sen när man har en grund som inte är katastrof så kan man bygga på det och börja med varianter och fan och hans moster.

Professionella hockeyspelare i all ära men man är bara människa i sådana lägen och om man börjar uppleva att man suger på sitt jobb så är det inte världens bästa boost för självförtroendet. Det finns andra aspekter i det bristande PP-spelet än bara bristen på utdelning och det handlar om den mentala biten och hur det inverkar på spelet i övrigt. Vi gick ner oss fullständigt i matchen efter att vi misslyckats i PP. Får man klämma iväg en 5-6 skott och känna att man satt press på motståndarna snarare än att man schabblat till det så är det åtminstone inte skadligt med PP, men just nu känns det som motsatsen.

Ja det skulle verkligen vara en "quick-fix" som inte kostar något att testa. Dock har vi problem i uppspelen också men.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag är nästan mer OK med att det går lite knackigt än att matcherna är så otroligt tråkiga att titta på nu när SHL har fått bort allt fysiskt spel.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

sensei skrev:Jag är nästan mer OK med att det går lite knackigt än att matcherna är så otroligt tråkiga att titta på nu när SHL har fått bort allt fysiskt spel.
Första perren var riktigt kul att titta på. Mycket fart och fläkt på isen.
Som att gå på bandy.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Lidingö DIF

Inlägg av Lidingö DIF »

Jaha. Absolut inga överraskningar. HIV vinner välförtjänt. Bättre i alla aspekter. PP går ej längre att diskutera på ett civiliserat sätt och resten är inte heller på något sätt uppmuntrande. Håller med flera andra: lägg ner säsongen nu för det är ändå urtrist att bevittna och det vore synd om ansvariga fortsätter med sin bäst-i-Europa hybris.

Cred till grabbarna dock. De syns att de sliter och ger allt. Värmer om något hjärtat.

PS: Det där jävla skit PP och för all del det icke existerande anfallsspelet. Helv#%&!"/%!!!!!
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Örnen

Inlägg av Örnen »

Bernhardt, Davidsson och Ikonen utanför truppen?

Lätt att tappa lusten när vi inte ens ställer upp med bästa laget.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Skönt ändå att Robban verkar förbannad på lagets insats på presskonferensen.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Här sitter man och tror att vi har iallafall Ons-Fre innan det är misärdags.. förlåt, matchdags igen. Men vi ska ju fan till Linköping och bli uppkäkade också emellan. Usch. :cry:
25/4-2025
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Magnutz skrev:Musse hit och Musse dit.. det är något annat som inte stämmer.
Om det var något annat som inte stämmer så borde Musse vara överflödig,eller ;)
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Helt klart har hela laget haft för stor munsbit på gaffeln innan säsongen. Smasket bestod i att vara ledande i Sverige o Europa med en framåtlutad hockey. Budskapet har ju trummats som ett mantra ut till supportrar o säker sponsorer o spelare. När det sedan visar sig att det inte blev som nan tänkt blir det plötsligt tomt i tanken. Att gå tillbaka till Särkijärvi hockey har blivit en aldrig i helvete fråga utan man stampar på i tron att allt vänder o puckarna sitter där dom ska. Men näääe inte det heller. Nu är laget helt desorienterade och är tillbaka på ruta 1 igen där Säckens frimärke sitter fastbränt i golvet. Corsisnacket har försvunnit ner i kloaken o kvar står ett gäng o klurar , hur gör vi nu. Till sist. Gillar inte alls hånet mot Robban :evil: En omvittnat duktig ledare och en bra person. Han tror jag på men folket runtikring honom måste börja fundera om man verkligen är rätta personer på rätt plats. Något är fel och måste rättas till på rotmos. Man hör tydliga signaler på läktarplats att man inte känner igen sitt DIF och tvekar att förlänge sässekort till nästa säsong. Något att ta på allvar NU innan det är försent.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev:örebro är ett lag för DIF att slå, synd att vi ger bort såna matcher

Hv är minst en div bättre, på allt.
Hoppas vi slipper Åttondel, vill inte ge männen bakom detta skeva lagbygge nån känsla fin av att -Det blev ju ganska bra till slut iaf

Cred till pojkarna på isen iaf, som tar i tills dom spyr, fast dom innerst inne vet att det inte kommer räcka ändå
Brukar inte hålla med om sådan attityd, vill alltid se DIF gå så långt som möjligt. Men jag undrar om du inte har rätt. Vi har inte ett uns av möjlighet att gå långt i ett slutspel.

Många undrar varför vi har så dåligt PP?
Hur kan man inte se problemet?
Vi har inte en enda naturlig spelfördelare (läs skicklig pp-forward) i laget.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:örebro är ett lag för DIF att slå, synd att vi ger bort såna matcher

Hoppas vi slipper Åttondel, vill inte ge männen bakom detta skeva lagbygge nån känsla fin av att -Det blev ju ganska bra till slut iaf

Cred till pojkarna på isen iaf, som tar i tills dom spyr, fast dom innerst inne vet att det inte kommer räcka ändå
Brukar inte hålla med om sådan attityd, vill alltid se DIF gå så långt som möjligt. Men jag undrar om du inte har rätt. Vi har inte ett uns av möjlighet att gå långt i ett slutspel.

Tycker inte problemen slutar där, vi har ju inte några naturliga målgörare heller.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Gårdagens (enda) behållning var att Jocke gick ner och skällde i sista pausen.
Min första tanke var att jag borde spela på att vi gör nästa mål, ett sketet blöjbyte kom emellan.

Hiv var bättre.

Är så trött på indianare och annat slarvigt spel.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det räcker med de mest elementära kunskaperna i psykologi för att förstå att vi har åkt på en rejäl soppatorsk. Efter att ha spelat halva säsongen med kniven mot strupen orkar vi inte riktigt längre; hoppas verkligen vi samlar ihop oss och inser att hotet från underjorden (plats 13-14) inte är helt bortröjt. Annars finns risk att vi klappar ihop helt.
jarnkamin136

Inlägg av jarnkamin136 »

crike skrev:Gårdagens (enda) behållning var att Jocke gick ner och skällde i sista pausen.
Min första tanke var att jag borde spela på att vi gör nästa mål, ett sketet blöjbyte kom emellan.

Hiv var bättre.

Är så trött på indianare och annat slarvigt spel.
No more fucking excuses?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anser för övrigt att ljusblå matchställ aldrig ska införas igen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Edin skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Tycker inte problemen slutar där, vi har ju inte några naturliga målgörare heller.
Sant. Och med det finns risken, precis som LHO skriver, att ansvariga slätar över problemen om vi klarar oss till slutspel.
"Vi fick en dålig start pga av många nya spelare, nytt spelsätt osv....år två kommer vi luta oss framåt mer och då...blablabla..."

Synd att det slarvats med att ersätta Thore. När kommer vi ha denna styrka i backuppställningen igen? Emil och Varakas lär dra, deras kompetens växer inte på trän.

Tänk er om vi haft kvar Mantas och Thores kvaliteér i årets lag.

Tyvärr tror jag också att laget är mentalt slutkört. Bara be till Säcken att vi undviker kval.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar