minalman skrev:
Såg en bortglömd servettskiss i Infobaren senast. Det är ju redan fyra ordentliga pelare i Globens "hörn". Man drar vajrar därifrån som går att hala in och hala ut, ungefär som sådana där TV-kameror som rör sig över planen. Så hakar du fast taket i vajrarna och med grova vajrar verkade det enligt skissen möjligt att bygga bostäder i övre halvan av Globen. Utsikt över hela bajenland.
Jag är skeptisk. Globen är en rätt så unik byggnad även om man tittar globalt så visst är det troligt att det blir en unik lösning men sådana lösningar riskabla, titta bara på Friends (som ändå är relativt konservativ jämför med Globen) och alla problem jämfört med den betydligt mer beprövade Tele2.
Jag tror mer på akustikplattor lite här och där uppe där ljudet försvinner och på pelarna (av någon som verkligen kan sånt) kombinerat med ny, lättare, rigg (där spar man mycket), mediakub + skärmar och renoverade läktare (med ståplats), det skulle räcka för både våra behov och andra evenemang. De flesta större band och sånt som lirar där kör ju egna markriggar ändå så jag förstår inte riktigt anledningen till den här tak-idén och 100-tons rigg. Takhöjden är ju en av de mer fascinerande saker med Globen. Man nyttjar dock inte det teatrala med det idag och mycket av ljudet försvinner ju dock.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
minalman skrev:
Såg en bortglömd servettskiss i Infobaren senast. Det är ju redan fyra ordentliga pelare i Globens "hörn". Man drar vajrar därifrån som går att hala in och hala ut, ungefär som sådana där TV-kameror som rör sig över planen. Så hakar du fast taket i vajrarna och med grova vajrar verkade det enligt skissen möjligt att bygga bostäder i övre halvan av Globen. Utsikt över hela bajenland.
Jag är skeptisk. Globen är en rätt så unik byggnad även om man tittar globalt så visst är det troligt att det blir en unik lösning men sådana lösningar riskabla, titta bara på Friends (som ändå är relativt konservativ jämför med Globen) och alla problem jämfört med den betydligt mer beprövade Tele2.
Jag tror mer på akustikplattor lite här och där uppe där ljudet försvinner och på pelarna (av någon som verkligen kan sånt) kombinerat med ny, lättare, rigg (där spar man mycket), mediakub + skärmar och renoverade läktare (med ståplats), det skulle räcka för både våra behov och andra evenemang. De flesta större band och sånt som lirar där kör ju egna markriggar ändå så jag förstår inte riktigt anledningen till den här tak-idén och 100-tons rigg. Takhöjden är ju en av de mer fascinerande saker med Globen. Man nyttjar dock inte det teatrala med det idag och mycket av ljudet försvinner ju dock.
Det fanns ingen servettskiss. Jag skämtade.
Men allvarligt. Du har helt rätt. Jag tror inte heller det går att konstruera något höj- och sänkbart tak utan att förlora det unika med Globens inbyggda rymd. Det senare måste nog offras.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Tror att servett-skissen är ganska när verkligheten, även om den inte är upphittad.
Det stora problemet med Globen, som inte går att fixa, är att läktarna är uppdelade på etage. Platserna på B och C (eller vad dom nu heter) är helt värdelösa för att uppleva hockey.
På hovet är i princip alla platser riktigt bra. Det är den optimala typen av hockey-arena, med branta läktare utan etage. Det är dessutom extremt yteffektivt och vansinnigt mkt billigare än mega-bollar.
Think if... skrev:Det stora problemet med Globen, som inte går att fixa, är att läktarna är uppdelade på etage. Platserna på B och C (eller vad dom nu heter) är helt värdelösa för att uppleva hockey.
På hovet är i princip alla platser riktigt bra. Det är den optimala typen av hockey-arena, med branta läktare utan etage. Det är dessutom extremt yteffektivt och vansinnigt mkt billigare än mega-bollar.
Håller helt med om etagen på Globen, om nu dom ska förbli som dom är där läkare B och C är värdelösa spelar övriga förändringen ingen roll. Då måste vi bygga ett nytt Hovet.
Inslag på lokalnyheterna imorse. Nämner det höj- och sänkbara taket, att Hovet kommer rivas, att förslaget kostar 700 miljoner kronor och att beslut kommer fattas i vår.
Think if... skrev:För dom pengarna kan man bygga tre nya hovet. Mao för mkt skattemedel på en garanterat dålig lösning i Globen.
Räknar man inte på att byggrätterna där Hovet ligger ska räcka långt?
Jo, man avser iaf att minst reducera kostnaden. Men om det är så att marken där Hovet står helt ska täcka renoveringen av Globen så lär man inte komma så långt som 700mkr.
Det är väl klokt att satsa på och förvalta sina investeringar, men det krävs trots allt förutsättningar för det. Jag tror tyvärr inte att Globen har några som helst förutsättningar för att bli en bra arena för något egentligen. Det är och förblir ett politiskt monument som har en väldigt begränsad användning. Då kanske det bästa är att inse det och acceptera situationen. Om man kan göra det så skulle man också kunna se att det sannolikt skulle vara effektivare att renovera eller bygga ett nytt hovet där det nuvarande står.
Think if... skrev:
Jag tror tyvärr inte att Globen har några som helst förutsättningar för att bli en bra arena för något egentligen.
Det var ett hyggligt framgångsrikt Eurovision i våras och Idolfinalen nyss sålde väl ut? När Tre Kronor tar guld på hemmaplan var 20:e år brukar Globen också funka fint.
Jag förstår fortfarande inte hur två isytor som blir en ska göra att breddidrotten gynnas, för jag antar att det är det tyngsta argumentet till att göra en förändring över huvud taget.
Det var någon som sa något om att ytterligare en isyta skulle byggas under globen (träningsanläggning), skulle denna vara inräknad i dessa 700 millar? Om inte så förstår jag inte alls hur man tänker här.
Stulle skrev:Jag förstår fortfarande inte hur två isytor som blir en ska göra att breddidrotten gynnas, för jag antar att det är det tyngsta argumentet till att göra en förändring över huvud taget.
Det var någon som sa något om att ytterligare en isyta skulle byggas under globen (träningsanläggning), skulle denna vara inräknad i dessa 700 millar? Om inte så förstår jag inte alls hur man tänker här.
Två träningsrinkar under Hovets hus är det tänkt att rymmas i de 700 miljonerna. Annexet skall väl användas till halvstora band. Annars var den ju ursprungligen tänkt som träningshall när Globen byggdes.
Stulle skrev:Jag förstår fortfarande inte hur två isytor som blir en ska göra att breddidrotten gynnas, för jag antar att det är det tyngsta argumentet till att göra en förändring över huvud taget.
Två träningsrinkar under Hovets hus är det tänkt att rymmas i de 700 miljonerna. Annexet skall väl användas till halvstora band. Annars var den ju ursprungligen tänkt som träningshall när Globen byggdes.
OK, tack för klargörandet. Det låter lite mer rimligt.
Staten har ju satt av 2 miljarder till att renovera operan, bygg om Globen till den nya Stockholms operan för dom pengarna så är vi av med skiten för alltid (som idrottsarena). Det skulle vara en besparing på ca 50 mkr per år för staden dessutom.
Röda stolar. Bort med dem i nya Globen. Det är därför det ser tomt ut när två platser av tre är sålda. Svarta/Mörkblå stolar lyser inte lika mycket tomma.