Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Husmusen
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Husmusen »

Praetori skrev: Det är nog just de ekonomiska bitarna som gör att man försöker värva lokalt och "hemvändare" eftersom det är betydligt dyrare att få hit bra spelare från annorstädes som skall etablera sig först.

Anknytningen är otroligt viktig. Den dag Djurgården blir ett köpelag i stil med plast så lägger jag ner.
Utan kvalité spelar det ingen roll var man kommer ifrån. Vi ska ta upp Stockholmskillar från juniorleden, det är skitviktigt men vi måste också ta in folk utifrån och låta dom få en Djurgårdsanknytning som tex Espen eller Thore. Det kanske inte har släppt helt för Ljungh den här säsongen men Markus är för mig en viktig stomspelare även om han inte kommer från Stockholm.

I dagens hockey är det omöjligt att få dom bästa om man helt utesluter "legoknektar". Våra bästa junisar sticker ju rätt snart över pölen för att pröva lyckan.

Jag tar hellre hem kvalitet utomsocknes än att plocka in råttor och vrak för att dom är från Stockholmsområdet.'

Inaveln måste upphöra. Jag skiter väl i om Säcken är från Kiruna, han är ändå kung!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev:
Husmusen skrev:Inavelsföreningen Djurgården är omsprungna av landsortslagen sedan länge. Det kan vara gnagare eller vrak det viktiga är tydligen att man har Stockholmsanknytning. Anknytning går före kvalitet i den här inavlade skitföreningen.

Vi har en inkompetent sportchef och ledning som gör det lätt för sig och värvar "hemvändare" istället för att hitta nya guldkorn. Det var väl bekvämt att ta hem Adam då han spelat i föreningen tidigare. Att han var med och spela ut Modo ur Elitserien spelar mindre roll.

Vi har en ledning som saknar grundläggande ekonomiska kunskaper och fingertoppskänsla när det gäller relation till fansen.
Det är nog just de ekonomiska bitarna som gör att man försöker värva lokalt och "hemvändare" eftersom det är betydligt dyrare att få hit bra spelare från annorstädes som skall etablera sig först.

Anknytningen är otroligt viktig. Den dag Djurgården blir ett köpelag i stil med plast så lägger jag ner.

Däremot håller jag med om att man borde satsa ännu mer på att ge juniorer chansen. För att göra så på ett ansvarsfullt sätt så krävs det dock att det finns att ta av och att påfyllnaden underifrån är bra, annars åderlåter man juniorsidan och det hämmar utvecklingen på sikt.
Delar Praetoris åsikt.

Sedan i detta läge måste man våga se att Hank och Ahlen inte håller.
Jag har svårt att såga våra spelare, men de har helt enkelt inte skills för denna nivå.
Skönt att ändå Robban gör det bästa av situationen och håller deras byten så korta det går.
Men visst hämmas vi av att ha en fjärdeformation som inte presterar någonting.

Tänk om Vejdemo och Davidssons hade varit vår fjärdelina. Tre juniorer.... och sedan tre mer etablerade femmor.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Husmusen

Inlägg av Husmusen »

Anknytningen idag är att man spelat med Jocke. :lol:
Praetori

Inlägg av Praetori »

Husmusen skrev: Utan kvalité spelar det ingen roll var man kommer ifrån. Vi ska ta upp Stockholmskillar från juniorleden, det är skitviktigt men vi måste också ta in folk utifrån och låta dom få en Djurgårdsanknytning som tex Espen eller Thore. Det kanske inte har släppt helt för Ljungh den här säsongen men Markus är för mig en viktig stomspelare även om han inte kommer från Stockholm.
Här håller jag helt med men för att kunna skapa kontinuitet och växa som förening så måste man ha spelare som är lokalt förankrade och som man kan behålla. Inte hyrsvärd som skall ha 100k i lönepåslag säsongen efter.
Husmusen skrev: I dagens hockey är det omöjligt att få dom bästa om man helt utesluter "legoknektar". Våra bästa junisar sticker ju rätt snart över pölen för att pröva lyckan.

Jag tar hellre hem kvalitet utomsocknes än att plocka in råttor och vrak för att dom är från Stockholmsområdet.'
Det är därför bredden är viktig men folk snackar hela tiden och konstant om spets. Bredden måste vara lojal och helst så lokal som möjligt och den består av alla led från de som växer från gräsrötterna genom ungdomsleden hela vägen till hemvändare.

De mest lovande skall få möjligheter med lite längre kontrakt så att de inte försvinner till NHL/KHL efter en säsong och få det stöd de behöver så att de inte genast VILL söka sig någon annanstans det första som händer.

Kolla killar som Joel Lundqvist eller Jörgen Jönsson som skulle kunnat dra enorma stålar någon annanstans men som av lojalitet, familjära och etableringsskäl ändå stannade i sina respektive föreningar. Som kontrast kan man ta Högström som inte fått slå rot i tidigare föreningar, när man vant sig så blir det lättare att flytta runt till grönare betesmarker och svårare att motivera sig på tanken att utvecklas vidare i en och samma klubb jämfört med att dra in ett par hundratusen extra per år. Säkerhet i månadslön eller 5års-lön.

Nu kommer man ibland misslyckas med breddrekryteringen och stomspelare som inte presterar men det är betydligt lättare att åtgärda om man har en stabil förening att utgå ifrån och billigare juniorer att täcka upp med (men då måste de få vara med redan från början).

Att spelarflykten från oss var så monumental som den varit beror förmodligen åtminstone delvis på att spelarna inte känner möjligheter till den utvecklingspotential och/eller säkerhet och stöd som behövs för att behålla dem. Eller så är det något annat ruttet i föreningen som inte märks utåt.

Sen tillkommer en viktig aspekt och det är omgivningen och förutsättningarna. Vinnarskallar vill vinna och spela med de bästa mot de bästa. Om vi bara kan erbjuda halvmesyr och inte uttalat erbjuda möjligheter för att spelare skall få kliva fram och vara lite kreativa med sitt personliga spel så kommer vi aldrig kunna värva annat än de som inte är vinnarskallar. Detta är ett rent generellt problem som alla SHL-lagen tillsammans måste jobba för att lösa också men vissa steg i processen åligger ju klubbarna själva.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Husmusen

Inlägg av Husmusen »

Praetori skrev: Kolla killar som Joel Lundqvist eller Jörgen Jönsson som skulle kunnat dra enorma stålar någon annanstans men som av lojalitet, familjära och etableringsskäl ändå stannade i sina respektive föreningar. Som kontrast kan man ta Högström som inte fått slå rot i tidigare föreningar, när man vant sig så blir det lättare att flytta runt till grönare betesmarker och svårare att motivera sig på tanken att utvecklas vidare i en och samma klubb jämfört med att dra in ett par hundratusen extra per år. Säkerhet i månadslön eller 5års-lön.

Nu kommer man ibland misslyckas med breddrekryteringen och stomspelare som inte presterar men det är betydligt lättare att åtgärda om man har en stabil förening att utgå ifrån och billigare juniorer att täcka upp med (men då måste de få vara med redan från början).

Att spelarflykten från oss var så monumental som den varit beror förmodligen åtminstone delvis på att spelarna inte känner möjligheter till den utvecklingspotential och/eller säkerhet och stöd som behövs för att behålla dem. Eller så är det något annat ruttet i föreningen som inte märks utåt.

Sen tillkommer en viktig aspekt och det är omgivningen och förutsättningarna. Vinnarskallar vill vinna och spela med de bästa mot de bästa. Om vi bara kan erbjuda halvmesyr och inte uttalat erbjuda möjligheter för att spelare skall få kliva fram och vara lite kreativa med sitt personliga spel så kommer vi aldrig kunna värva annat än de som inte är vinnarskallar. Detta är ett rent generellt problem som alla SHL-lagen tillsammans måste jobba för att lösa också men vissa steg i processen åligger ju klubbarna själva.
Vi har ju haft riktiga trotjänare som Otto och Falk. Det är dock bara att inse den typen av lojalitet är sällsynt idag.

Jag håller med att bredd är viktigt. Alla kedjor måste kunna producera. Man får dock inte glömma att vi spelar vår tredje säsong efter att vi tog oss tillbaka till Elitserien. Det är svårt att klandra dom spelarna som varit med hela resan från HA och även lyckats i Elitserien att få prova lyckan i USA eller dra in lite flis i Ryssland.

Det sjuka är ju att vi har kvar material för hockeyallsvenskan när vi nu är inne på tredje året. Jocke har ju misslyckats med både kvalité och att hitta lojala stomspelare. Jag kan inte komma på någon spelare som Jocke plockat in som kommer bli en framtida kulturbärare.

Om det här laget åker ur är vi rejält rökta. Det finns ingen Otto, Ölve eller Fimpen i det här gänget som kommer gnugga en säsong i HA. Det vi får med oss ner är typ Henke och Ahlén...
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Testa någon annan kille än Eriksson i fjärdekedjan och vi kommer se resultat, var precis samma sak förra året, tillslut började han flyttas runt i olika kedjor men varenda kedja sänktes enormt av det, medans fjärdekedjan fick sig ett rejält lyft med Lundberg - Hage - Ahlén, bevisligen lyfts kedjorna när inte Henke är på isen, utan att låta för hård.
Spela fult
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Så länge som lösningen på alla problem försöks hittas i 4:e-formationen som ändå resultatmässigt gör det OK :shock: så kommer vi inte komma någon vart. Vi har 2 toppformationer som spelar mest och underpresterar mest. Det är alltså där åtgärder skall sättas in.

Jag är ingen jättefan av Hank och jag ser brister hos Ahlén också, men de verkar gå in med en ödjmuk attityd, slarvar inte med grunderna och spelar därför i regel minst 0-0. Herregud titta på våra formationer som är tänkta att producera. Katastrof.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Husmusen

Inlägg av Husmusen »

sensei skrev:Så länge som lösningen på alla problem försöks hittas i 4:e-formationen som ändå resultatmässigt gör det OK :shock: så kommer vi inte komma någon vart. Vi har 2 toppformationer som spelar mest och underpresterar mest. Det är alltså där åtgärder skall sättas in.

Jag är ingen jättefan av Hank och jag ser brister hos Ahlén också, men de verkar gå in med en ödjmuk attityd, slarvar inte med grunderna och spelar därför i regel minst 0-0. Herregud titta på våra formationer som är tänkta att producera. Katastrof.
Problemet är att det är bröderna Davidsson som ska vara 4:e. Ahlén och Hank måste producera och har tillsammans skrapat ihop 2 poäng så här långt.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Husmusen skrev:
sensei skrev:Så länge som lösningen på alla problem försöks hittas i 4:e-formationen som ändå resultatmässigt gör det OK :shock: så kommer vi inte komma någon vart. Vi har 2 toppformationer som spelar mest och underpresterar mest. Det är alltså där åtgärder skall sättas in.

Problemet är att det är bröderna Davidsson som ska vara 4:e. Ahlén och Hank måste producera och har tillsammans skrapat ihop 2 poäng så här långt.
Vad menar du "ska vara" och vad har det för betydelse? Jag håller med om att det produceras lite i 4:e men det släpps å andra sidan också in väldigt lite.

För övrigt, tittar ni ens på utfallet så här långt eller går ni bara på magkänsla för att Ahléns skridskoåkning ser annorlunda ut?

1:a Brodin -17, Matt -16, Lundh -14 ca 16 min/game
4:e Ahlen -4, Hank -4, LJ -4 ca 11 min/game

Frågeställning: Var bör vi i första hand göra förändringar?
Användarvisningsbild
Husmusen

Inlägg av Husmusen »

sensei skrev: Vad menar du "ska vara" och vad har det för betydelse? Jag håller med om att det produceras lite i 4:e men det släpps å andra sidan också in väldigt lite.

För övrigt, tittar ni ens på utfallet så här långt eller går ni bara på magkänsla för att Ahléns skridskoåkning ser annorlunda ut?

Jag vill ha tre stabila linor som alla producerar och sen en junislina som kan överraska och knäppa gamlingarna på näsan. Vad är meningen med Hank och Ahlén? Vad är syftet med den linan överhuvudtaget?

Toppspelarna har underpresterat, absolut. Jag är dock övertygad om att dom skulle börja producera under en annan tränare som tex Säcken.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Husmusen skrev:
sensei skrev: Vad menar du "ska vara" och vad har det för betydelse? Jag håller med om att det produceras lite i 4:e men det släpps å andra sidan också in väldigt lite.

Vad är meningen med Hank och Ahlén? Vad är syftet med den linan överhuvudtaget?
Att ha en formation som förutsägbart spelar (minst) 0-0 har ett visst värde. Det är ingen slump att 4:e-formationen ofta skickas in i psykologiskt känsliga lägen. Sen är ju tanken att vi också skall kunna sätta en viss fysisk press och öka intensiteten i kamperna med 4:e-formationen och sätta press på deras kasse och få motståndaren ur fokus.

Återigen så önskar jag att Ahlén var snäppet snabbare och Hank många snäpp elakare. Man kan inte få allt med en begränsad budget, men vi får åtminstonde det viktigaste med dessa herrar vilket också resultatutfallet så här långt visar.

Det är nästan chockerande hur lite top6 diskuteras i det läge vi befinner oss i. Mitt stora bekymmer är att inte heller Ohlsson verkar inse var problemet ligger, utan går till synes och väntar på någon sorts "plötsligt händer det"-vändning för top6.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:
Husmusen skrev:

Vad menar du "ska vara" och vad har det för betydelse? Jag håller med om att det produceras lite i 4:e men det släpps å andra sidan också in väldigt lite.

Om jag sett rätt på shl.se och deras statistik-sida så finns det tre lag där spelarna, i majoritet, ligger på minus i plus/minus-statistiken. Det är leksand, Rögle och vi som har flest på - och dessutom flest på låga +.

Kollar, för en gångs skull, på statistik på shl.se.

22 av Leksands 28 spelare ligger på -1 eller lägre.
21 av Rögles 29 spelare ligger på -1 eller lägre.
19 av 28 spelare i DIF ligger på -1 eller lägre.
12 av luleås 29 spelare ligger på -1 eller lägre.
9 av Örebros 30 spelare ligger på -1 eller lägre.

3 av HV71s 30 spelare ligger på -1 eller lägre.

Jag önskar att det släpper för killarna i offensiven men också att det blir bättre ordning i egen zon.

Jag håller med dem som tycker att det kanske vore idé att bygga om kedjorna men samtidigt vet jag inte tillräckligt om detta för att kunna erbjuda exempel..
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Bud Holloway är ute på marknaden. Jag vet att vi inte har råd, men det är väl något i den stilen som vi behöver just nu..
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Burvaktarn
Säsongskort: Ja

Inlägg av Burvaktarn »

Tror spontant att drt är rätt drag att kasta om lite i kedjorna, främst i PP.
Vi etablerar ett bra tryck utan att ta skott som är skymda för målvakten.

Det kastas en hel del skit på Ahlén och Henke, möjligen med rätta, men ingen av dem är playmakers.

Ahlén borde in i pp och skymma och ta stryk framför mål, kommer han göra mycket poäng, nej men han öppnar ytor för andra spelare.

Hank, låt honom döda tid i boxplay, där kan vi nyttja honom bäst.

Tambelini verkade trivas med Davidsson bröderna, bara att spela vidare på det och nöta.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Bud Holloway- Ja tack!

Insamling någon.
Låst