Säsongen 16/17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Dusinator

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Dusinator »

Nån som har plus och kan copy pastea hur Wennerholms analys ser ut?
Nilsrock

Inlägg av Nilsrock »

7 akuta frågor Dif måste lösa genast
Mats Wennerholm: Så ska Djurgården ta sig ur krisen

Det är landslagsuppehåll och Djurgården har fått en andhämtningspaus efter den katastrofala inledningen på säsongen.
En säsong som skulle bli en fortsatt fest på Hovet, har förvandlats till begravningsstämning.
Det blir inte lättare av att Djurgården startar om med ett stentufft program där de möter Frölunda (h), Brynäs (b) och Skellefteå (h) direkt efter uppehållet.
Nu måste klubben bara koncentrera sig på vad de själva kan göra för att vända trenden.
Att stoppa blödningen.
Här är min akuta "Att Göra-lista":
Värva en målvakt
Här måste Djurgården förstärka. Innan det är för sent. Mikael Tellqvist är fortfarande bra i sina bästa stunder, men sladdar på en 16:e plats i målvaktsstatistiken och en räddningsprocent på måttliga 88.21. Och Adam Reideborn är lika skakig som i fjol. Han är helt utan självförtroende, som när han var med och åkte ut med Modo i våras. Här måste det tätas.

Träna power play
Djurgårdens power play har varit under all kritik. På 43 försök har de gjort tre mål och är överlägsen jumbo i SHL med en power play-procent på löjligt låga 7,14 procent. Överlägnsa jumbon Karlskrona var tre gånger så effektiva i fjol. Och utan ett fungerande spel i numerärt överläge blir det svårt att vinna matcher.

Trada bort Jeff Tambellini
Kanadensaren värvades för att göra mål och jag kan garantera att han inte är billig. Men han har aldrig fått det att lossna i Djurgården. På tretton spelade matcher har han inte gjort ett enda mål och står på -7 i plus/minus. Det finns säkert klubbar som är villiga att ta över hans kontrakt - eller byta rakt av.

Diskutera spelidén
Är det värt att klamra fast vid en spelidé som inte håller? Och har man materialet för att spela en frejdig, offensiv hockey? Uppenbarligen inte. Djurgården har gjort 23 mål på tretton spelade matcher och bara Leksand är sämre med 20. Alla andra lag är en bra bit över 30 mål vardera.

Håll er på isen.
Inget lag har så många tvåminutersutvsiningar som Djurgården (63). Det har gett elva mål i baken. Det är exakt en fjärdedel av alla insläppta mål hittills (44). Djurgården har inte råd att bjuda motståndarna på sådana fördelar. Här måste laget bli mer disciplinerat och inte ta några onödiga utvisningar.

Undvik panik
I det läge Djurgården är just nu blir det lätt panik. Självförtroendet är bortblåst, varje baklängesmål blir en börda att bära, spelarna spänner sig och det rasar i väg. Det är dags att sänka ribban och ta tag i grunderna. Alla måste inse att Djurgården inte blir något topplag i vinter. Nu handlar det om att spela enkelt och överleva.

Ha en dialog med fansen
Där är det uppror vad jag förstått. Många är missnöjda med spelet och framförallt resultaten. Och med all rätt. Publiksiffrorna har sjunkit jämfört med inledningsmatcherna i fjol. Det är viktigt att ha en fungerande kommunikation i det här läget. Förklara, berätta, förmedla. Djurgården behöver allt stöd de kan få i det här läget.
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

Nilsrock skrev: Adam Reideborn är lika skakig som i fjol.
Han är helt utan självförtroende, som när han var med och åkte ut med Modo i våras.
Här måste det tätas.
Vad hade världen varit utan Mats Wennerholms analyser?
Senast redigerad av Rocky3000 den 2016-10-31 22:28:20, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Just nu är förbättringsområdena, powerplay/boxplay, ansvaret i beslut med pucken, vårt försvarsspel, målvaktsspel och vårt målskytte, säger Joakim Eriksson.

Det vill säga ALLT????

Bra analys... "Släpp handbromsen" säger Ohlsson...

Vad fan ska vi göra??? Är rädd för mig själv. Hatar när uppgivenheten tränger sig på.
kaminor
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av kaminor »

pulverapa skrev:Just nu är förbättringsområdena, powerplay/boxplay, ansvaret i beslut med pucken, vårt försvarsspel, målvaktsspel och vårt målskytte, säger Joakim Eriksson.

Det vill säga ALLT????

Bra analys... "Släpp handbromsen" säger Ohlsson...
:lol:
:cry:
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Förstår ändå att folk är upprörda och även publiktappet. Många ifrågasatte flera beslut innan säsong, som t ex målvakter och även andra beslut och då blir det lite "I told you so" över det hela då mycket av kritiken har prickat rätt. Blir inte lätt att besegra Frölunda men vinst där tror jag kan vända hela skeppet.

För övrigt tycker jag man ska leta ny målvakt oavsett resultat de kommande matcherna.
Varg

Inlägg av Varg »

Hmm.. Började inte all misär efter de visade nya spelarbussen? :shock:
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Tittade just på "återkomsten". Kan varmt rekommendera den, känns aktuell igen på något sätt
Using Tapatalk
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Jag vet att det är mycket som gått fel, men Reideborn-värvningen som smakade surt när den gjordes gör mig bara förbannad nu i efterhand med resultatet i hand. Stackarn har ju inte direkt övertygat och nu känns värvningen ännu mer lat än när den gjordes, pga resultatet. Hur fan tänkte man där?!
Örnen

Inlägg av Örnen »

"Inblick: Så låter det på träning

Publicerad: 2016-11-01 18:08

Följ med på Djurgårdens träning och hör vad som sägs under passet när Robert Ohlsson har en mikrofon på sig."

Snacka om att inte gömma sig när det går tungt. Även om vissa lär vända och vrida på allt som sägs/syns till något negativt.

Är det dålig stämning så är det fel, är det bra stämning så är det fel. Osv.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Vi är nu mitt i den kanske finaste delen av hela säsongen 2016/2017.
Vi går mot hela 13 dagar i sträck utan en enda förlust, det är som balsam för en sårad själ.

Jag njuter, Tack
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Benjamin L. Willard skrev:Förstår ändå att folk är upprörda och även publiktappet. Många ifrågasatte flera beslut innan säsong, som t ex målvakter och även andra beslut och då blir det lite "I told you so" över det hela då mycket av kritiken har prickat rätt. Blir inte lätt att besegra Frölunda men vinst där tror jag kan vända hela skeppet.

För övrigt tycker jag man ska leta ny målvakt oavsett resultat de kommande matcherna.
Precis som vi har resonerat de senaste 8 matcherna dårå. :D
25/4-2025
Användarvisningsbild
MarcusDaze

Inlägg av MarcusDaze »

Jag sitter fortfarande och funderar på hur det hade gått om vi inte hade fått 1-0 felaktigt bortdömt mot KHK hemma.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

MarcusDaze skrev:Jag sitter fortfarande och funderar på hur det hade gått om vi inte hade fått 1-0 felaktigt bortdömt mot KHK hemma.
Jag funderar på många matcher. Hur kunde vi tappa 3-0 ledningen hemma mot LHC? Synd att AOM(?) bjöd in Luleå i matchen med sin indianare.
Avskaffa tre mot tre.
Zäta84

Inlägg av Zäta84 »

Jag är mer inne på vad som hade hänt med laget om vi inte schabblat bort det totalt hemma mot Linköping.
En 4,5-0,1 i den matchen tror jag hade givit en riktigt boost för självförtroende.
Nu blev det totalt fel i allt som inte fick g
Fel. Fram till utvisningar. Så hade Reideborn gjort det bra i mål och vi hade spelat bra offensiv och defensiv. Men så händer allt. Vi tappar allt, och så gör Adam en riktig tabbe och allt självförtroende är borta. Sen torsk dagen efter också.

Seger hemma där då tror jag vi hade tagit dom borta och hade aldrig förlorat mot Rögle hemm heller. Så jag tror stt IOM tappet mot Linköping hemma så hamnade vi i skiten rejält.

Det är små marginaler i hockey, det är ju det som är roligt. Men när det går åt det negativa hållet för vår fina klubb så är det så otroligt tungt.

Men får bara lite medstuds och lite självförtroende så tror jag verkligen vi kommer slipp kval. Tror vi kN slåss om play-in.

Vet sjölv hur det Var när
Man sjölv var aktiv(visserligen bara div1 nivå ) men börjar det gå dåligt så könns allt sjukt svårt på isen. Man tänker en extra gång och då blir det oftast fel.

Så efter uppehållet så sluter vi upp bakom vårat lag och stöttar dom nå djävulskt. För detta ska och kommer vi vända på.

Alltid oavsett!!
Skriv svar