DIFÖrebro skrev:
En riktigt äcklig liknelse, är att vi nu blivit Bajen fotboll... så illa är det.
Jädrar vad Nanne kramade sig fast vid sin "Pärm" (var det bok?) med sina fantastiska spelidéer. Helt otroligt nog började dom vinna matcher när han kom tillbaka till verkligheten och gav f*n i sin pärm.
Precis samma liknelse gjordes vid medlemsmötet i går. Kanske det var du som ställde den frågan?
Men det är helt sant.
Ledningen uppför sig som Sovjet före Gorbatjov. De sitter i sitt Kreml med sina 5-årsplaner och planerar för världsherravälde. Samtidigt håller landet på att rasa ihop. - Men det kan ju inte stämma, vi har ju en så bra ideologi.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
DIFÖrebro skrev:Våra målchanser kommer därför nästan uteslutande från utanför tekningscirklarna eller framför allt, blålinjen.
I sin naivitet tror då ledningen att det är ett tecken på att vi för matcher eller är på rätt väg (åtminstone kommuniceras det budskapet till oss).
Till skillnad från motståndarna som bekvämt och kontrollerat, får frilägen eller spelvändningar med numerära överlägen, när vi försöker "hålla pucken inom laget".
Vi har ohyggliga svårigheter att ta oss genom mittzon och sedan att skapa farliga chanser i anfallszon.
Vi är den absoluta drömmotståndaren för ett allsvenskt lag i ett kval.
Vårt spelsystem utifrån vårt material, är det ultimata spelsystemet för att åka ur SHL. Att ta sig upp från Allsvenskan till SHL går nämligen ut på att backa hem och kontra.
Exakt. Och i anfallszon möter man samlade försvar hela tiden och klarar inte ta sig in i boxen.
Vision och verklighet
Nanne Bergstrand övertalade Hammarbys ledning att ta steget till ett mer avancerat spel. Efter att ha insett att det som såg bra ut på papperet inte fungerade på planen med spelarna inleddes operation fegspel för att klara kontraktet.
Det verkar som om DIF hockey hamnat i samma situation. Nu har det gått så många omgångar att det väl lutar åt att visionen om att bli ledande i Europa har stannat vid just en vision. Verkligheten är att laget måste kämpa för att hålla sig kvar. Uppenbarligen gjorde man sig av med Särkijärvi i förtid. Ledningen borde ha haft tålamod och stabiliserat laget. Nu ber ledningen oss andra om tålamod efter denna fiaskostart.
Förutom Säcken som uppbär lön finns det väl en del andra lösa lediga rävar som Kenta och hans lillebror. Det finns många hövdingar och få indianer i klubben. Hövdingarna lär väl försvinna vid en degradering.
För övrigt kan man väl också konstatera att det inte verkar vara ett akut behov av att riva Hovet. Intressant är också att notera en förändring i den svenska hockeyvärlden. De klubbar som utgjort kärnan verkas samlas i allsvenskan medan nya namn som Karlskrona, Örebro, Växjö tycks etablera sig i högsta serien.
Om DIF och Leksand åker ut får de fint sällskap. AIK, Modo, SSK, Timrå. Sex klassiska lag. V i som är uppvuxna med dessa gamla lag får väl intressera oss för allsvenskan och lämna en allt sämre elitserie, som är en farmarliga till NHL, till den nya generationen.
Blårand skrev:Vision och verklighet
Nanne Bergstrand övertalade Hammarbys ledning att ta steget till ett mer avancerat spel. Efter att ha insett att det som såg bra ut på papperet inte fungerade på planen med spelarna inleddes operation fegspel för att klara kontraktet.
Det verkar som om DIF hockey hamnat i samma situation. Nu har det gått så många omgångar att det väl lutar åt att visionen om att bli ledande i Europa har stannat vid just en vision. Verkligheten är att laget måste kämpa för att hålla sig kvar. Uppenbarligen gjorde man sig av med Särkijärvi i förtid. Ledningen borde ha haft tålamod och stabiliserat laget. Nu ber ledningen oss andra om tålamod efter denna fiaskostart.
Förutom Säcken som uppbär lön finns det väl en del andra lösa lediga rävar som Kenta och hans lillebror. Det finns många hövdingar och få indianer i klubben. Hövdingarna lär väl försvinna vid en degradering.
För övrigt kan man väl också konstatera att det inte verkar vara ett akut behov av att riva Hovet. Intressant är också att notera en förändring i den svenska hockeyvärlden. De klubbar som utgjort kärnan verkas samlas i allsvenskan medan nya namn som Karlskrona, Örebro, Växjö tycks etablera sig i högsta serien.
Om DIF och Leksand åker ut får de fint sällskap. AIK, Modo, SSK, Timrå. Sex klassiska lag. V i som är uppvuxna med dessa gamla lag får väl intressera oss för allsvenskan och lämna en allt sämre elitserie, som är en farmarliga till NHL, till den nya generationen.
Djurgården hockey är både ett aktiebolag och en idrottsförening. Aktiebolaget har satsat på en offensiv affärsidé som man inte har material för att realisera. Idrottsföreningen har inte lyssnat på sina medlemmars önskan om att styra A-laget mot att bli en stabil SHL-klubb och i stället låtit några fåtal röster ta över med ambitioner som knappast är förankrade ute i medlemskåren. Det här experimentet med stort puckinnehav, ta kommandot i matcherna och lira framåtlutad hockey kunde ha fått sätta sig i juniorlagen först i några år.
Edit: Varför skriva detta i denna tråd? Därför att trådrubriken även bör öppna för inlägg som reflekterar kring vilken ambition vi borde haft denna säsong.
Ledande hockeylag i Sverige och Europa eller försöka behålla platsen i SHL?
Senast redigerad av minalman den 2016-10-29 17:47:35, redigerad totalt 1 gånger.
^^^ Som ett litet tillägg till mitt förra inlägg ^^^ :
Tittar just nu på Ormsta mot Skå i hockeytrean. Det är underbart befriande att se riktig hockey igen, med lag som skiter i allt annat än att göra sitt allra bästa med det material de har på isen och i båset. Tänk om någon kunde tänka lika mycket ren hockey i Djurgården.
minalman skrev:^^^ Som ett litet tillägg till mitt förra inlägg ^^^ :
Tittar just nu på Ormsta mot Skå i hockeytrean. Det är underbart befriande att se riktig hockey igen, med lag som skiter i allt annat än att göra sitt allra bästa med det material de har på isen och i båset. Tänk om någon kunde tänka lika mycket ren hockey i Djurgården.
Lite konstigt nog var det den känslan som till stor del försvann när vi gick upp igen. Allsvenskan kändes helt klart mer hockey på det sättet... Fast som du antyder så borde vi kunna bjudas på lite mer av det där hockeyhjärtat i SHL också
Rudi skrev:Det lite tråkiga är att lag 11-14 låg kvar på samma placeringar efter 52 omgångar, men det behöver ju inte hända oss.
Absolut inte.. men redan 7p upp och det kommer krävas en j-a massa vinster i rad innan vi ens börjar nära oss.. alla matcher i botten kommer vara livsfarliga 6poängs nu.. det GÅR inte att tappa ett bottenmöte i detta läge.
Jag är normalt sett ganska optimistisk, men är löjligt inställd på att vi får kvala i år, och om vi får äckel-ajk mot oss där så kommer våra lirare aldrig klara pressen,,, det skulle bara vara pricken över i:et att det blir derby-kval... vi är ju så jäääävla bra på derby i vår förening.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Doyle skrev:Har skummat igenom säkert 100 inlägg med analyser vad som är totalt ur spår denna säsong med DIF. Det absoluta hundhuvudet o första platsen innehar Reideborn tätt följd av Jocke.. Därefter följer Hank o Ahlen. Dessvärre är det nog inte där felet ligger. Den stora jävla generalmissen var att kicka iväg "Säcken" Det är ett så galet felbeslut som att värva hit "mackan" när det begav sig . Självklart skulle man låtit "Säcken" varit kvar o tillsammans med Robban ge DIF rätt styrning in i framtiden. Visst, Säckens filosofi står i stark kontrast med Robbans men då denna framåtlutande offensiv kört i diket hade "Säckens" trygghet o erfarenhet varit guld värd. Nu står vi där i totalt kaos. Fansen är vansinniga och det smittar av sig på klubben med hånfulla o kränkande kommentarer på i stort sett alla internetbaserade sociala medier. Det har aldrig fungerat o kommer aldrig fungera att med spott o spä o tjära o fjädrar vända en nedåtgående trend. Nu mitt i stormen behöver vi i Djurgårdsfamiljen sätta oss ner o fundera vad är bäst för klubben o de arma stackare som försöker hitta formen på isen. Jo, finns bara en väg att gå.. Älska laget när dom minst förtjänar det. Slut upp på matcher.. Köp säsongskort till halverade priser skrik så det ger utslag på seismografen i Uppsala. (Seismograf=Instrument som registrerar rörelser i jordskorpan) Bara vi tillsammans kan vända detta. Hård ord o flygblad hit o dit o hat o spott o spä skiter vi i nu. Slut oxå fred med ULTRA CAOS STOCKHOLM. Bidra till tifo o försök finna nya samverkansformer med ömsesidig respekt för varann. Till sist.. Vissa Jenny vad Djurgårdsfamiljen tillsammans kan göra. Vi är för faan Djurgårdens IF, lite finare, lite bättre, alltid oavsett. Visa den vackra sidan av föreningen o utelämna hatet o ilskan mot världens finaste klubb. Dax att börja jobba guys...and girls..
Rudi skrev:Det lite tråkiga är att lag 11-14 låg kvar på samma placeringar efter 52 omgångar, men det behöver ju inte hända oss.
Absolut inte.. men redan 7p upp och det kommer krävas en j-a massa vinster i rad innan vi ens börjar nära oss.. alla matcher i botten kommer vara livsfarliga 6poängs nu.. det GÅR inte att tappa ett bottenmöte i detta läge.
Jag är normalt sett ganska optimistisk, men är löjligt inställd på att vi får kvala i år, och om vi får äckel-ajk mot oss där så kommer våra lirare aldrig klara pressen,,, det skulle bara vara pricken över i:et att det blir derby-kval... vi är ju så jäääävla bra på derby i vår förening.
Lyckas vi göra något under uppehållet som gör att vi börjar vinna matcher. Så är ju det positiva att med så många lag ovanför oss så måste ju endel av dessa förlora varje omgång och det finns möjlighet att klättra och 7 pinnar inte är omöjligt att ta igen då.
Men håller ju knappast att förlora (..eller lira oavgjort i fulltid och OT-torska ) i 5-10 matcher till och tro att det skall gå att vända.
Ja du Thomas Johansson och ja du Jocke Eriksson...
Vet ni två vad som skrämmer mig mest? Jo, det dom skrämmer mig mest är att ni fortfarande inte verkar förstå hur praktuselt det lag ni satt på banan, det spelsystem ni kokat ihop, den tränare ni rekryterat och det målvaktspar ni satsat på har presterat.
Om det är fel på tränare, spelare eller spelsystem vet jag inte. Det är kanske fel alla tre. Varken anfallspel, försvarsspel eller målvaktsspel fungerar. Det gör inte heller powerplay och inte heller PK. Dessutom tas det för många utvisningar.
Era nyförvärv gör inte mål. Ikonen, Koussa och Tambellini är faktiskt helt usla. De unga spelarna som är kvar, jag tänker främst på Press, Vejdemo och Falk, har tagit steg bakåt i utvecklingen och bidrar inte heller.
Er idé att sprida ut målskyttet över fyra kedjor och inte satsa på en förstakedja är en flopp. Spelsystemet som, du Thomas Johansson, pratat oavbrutet om i snart två år skapar mer målchanser för motståndarna. Vi möter ständigt samlade försvar och lyckas sällan ta oss in på mål och som sagt i princip aldrig göra mål.
Bröderna Davidsson, Urbom och Linus Johansson är de enda små små ljusglimtar i detta mörker.
Allt detta till trots sitter ni alltså på riktigt och tror att den underliggande statistiken visar att det kommer lösa sig över tid. Ni verkar inte förstått att slutspelståget gick redan i mitten oktober. Att resten av säsongen blir en kamp för att knipa 12:e platsen.
För mig är DIF tufft och hårt arbete, som börjar med en bra målvakt och grundligt försvarsspel. För mig är DIF Thomas Eriksson, Marcus Ragnarsson, Nichlas Falk och Michael Johansson. För mig är DIF att det gör ont för lantisar att komma till Hovet, att det smälls på från första nedsläpp. Det är inte mjuk possession hockey eller fancy stats.
Det ni gjort med det här laget. Det ni gjort med spelet och det ni gjort med attityden krossar mitt hjärta. Det ni gjort är hybris. Det är högmod. Det är mycket snacka och ingen verkstad. Det är hån mot vårt arv och ett hån mot det Hasse Säcken byggt upp.
Tänk att det bara tog två år för er att glömma vilket hårt arbete och förbannad tur det krävdes för att ta oss tillbaka från Allsvenskan.
Fricke skrev:Ja du Thomas Johansson och ja du Jocke Eriksson...
Vet ni två vad som skrämmer mig mest? Jo, det dom skrämmer mig mest är att ni fortfarande inte verkar förstå hur praktuselt det lag ni satt på banan, det spelsystem ni kokat ihop, den tränare ni rekryterat och det målvaktspar ni satsat på har presterat.
Om det är fel på tränare, spelare eller spelsystem vet jag inte. Det är kanske fel alla tre. Varken anfallspel, försvarsspel eller målvaktsspel fungerar. Det gör inte heller powerplay och inte heller PK. Dessutom tas det för många utvisningar.
Era nyförvärv gör inte mål. Ikonen, Koussa och Tambellini är faktiskt helt usla. De unga spelarna som är kvar, jag tänker främst på Press, Vejdemo och Falk, har tagit steg bakåt i utvecklingen och bidrar inte heller.
Er idé att sprida ut målskyttet över fyra kedjor och inte satsa på en förstakedja är en flopp. Spelsystemet som, du Thomas Johansson, pratat oavbrutet om i snart två år skapar mer målchanser för motståndarna. Vi möter ständigt samlade försvar och lyckas sällan ta oss in på mål och som sagt i princip aldrig göra mål.
Bröderna Davidsson, Urbom och Linus Johansson är de enda små små ljusglimtar i detta mörker.
Allt detta till trots sitter ni alltså på riktigt och tror att den underliggande statistiken visar att det kommer lösa sig över tid. Ni verkar inte förstått att slutspelståget gick redan i mitten oktober. Att resten av säsongen blir en kamp för att knipa 12:e platsen.
För mig är DIF tufft och hårt arbete, som börjar med en bra målvakt och grundligt försvarsspel. För mig är DIF Thomas Eriksson, Marcus Ragnarsson, Nichlas Falk och Michael Johansson. För mig är DIF att det gör ont för lantisar att komma till Hovet, att det smälls på från första nedsläpp. Det är inte mjuk possession hockey eller fancy stats.
Det ni gjort med det här laget. Det ni gjort med spelet och det ni gjort med attityden krossar mitt hjärta. Det ni gjort är hybris. Det är högmod. Det är mycket snacka och ingen verkstad. Det är hån mot vårt arv och ett hån mot det Hasse Säcken byggt upp.
Tänk att det bara tog två år för er att glömma vilket hårt arbete och förbannad tur det krävdes för att ta oss tillbaka från Allsvenskan.
Med några dagars distans till eländet mot Rögle hoppas man någonstans att man ska bli uppväckt med order, det va bara en dröm! Vi har vunnit 8 matcher och ligger 5. Tambellini ledar skytteligan osv...
Men nej så är inte fallet! Jag tror att många med mig som är besvikna är så just för att det va ungefär en så säsongen såldes in av våra sportchefer. Trots att jag hela tiden va skeptiskt till detta hoppades man, man är ju bara ett fan!
Istället står vi nu har med 1/4 av säsongen spelad, sämsta starten sedan 1975 med två sportchefer som tycker att det har sett rätt bra ut. Men visst går dom runt och intalar varandra detta varje dag är det inte undra på att man helt plötsligt går runt med "kejsarens nya kläder" medans vi andra bara tittar på med hakan i marken.
Ser ingen anledning varför det skulle vända efter uppehållet men jag har gärna fel! JAG tror att laget är för dåligt och att plats 11-12 är det bästa vi kan hoppas på!
Detta vore synnerligen tråkigt eftersom vi då tagit 2 steg bak och presterar sämre än första säsongen tillbaka i SHL