Säsongen 16/17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
sensei
Kontakt:

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av sensei »

Ja och vi bör nog göra oss av med Tambellini. Jag orkar inte med hela grejjen att man skall ge spelare chanser att "hitta sitt spel" eller whatever, det är något som har kommits på av en curlad generation.

Spelare förtjänar istid i min värld och det finns inte plats hos oss för spelare som ger sig själva privilegiet att titta på när andra tävlar om pucken.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
DRC
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DRC »

Jangler verkar ha fått Twitterförbud...
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Det känns som att lagets största problem just nu är att de fokuserar för mycket på att behålla en massa fart i sitt spel så att kvalitén istället blir lidande. De borde dra ner några procent på speeden så att puckarna verkligen sitter på bladet nu när all timing är ganska obefintlig. Sen när det börjat klaffa kan de successivt börja öka igen under säsongens gång. Tycker ändå tendenserna finns där, men som sagt så är det usel kvalité på det mesta, särskilt uppspelen från back till forward mellan försvarszonen och neutral zon.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

dutti skrev:...Wikegårds snack om att Ohlsson i media är jävligt långt ifrån Ohlsson i omklädningsrummet lugnar mig något,...
I senaste presskonfen efter lkpng-torsk 2 så visade han en helt annan blick. Finns nog faktiskt lite ilska i den karln. I positiv bemärkelse. =)

Men något måste hända/förändras går inte att lalla på i tio matcher till för att vänta och se om våra problem bara löser sig av sig själv.
Tuzzen
Säsongskort: Ja

Inlägg av Tuzzen »

Om någon hittar något vi inte redan visste och om ni även hittar något om att det kommer förändras så säg till för jag hittar inget, utan tolkar allt som det ska fortsätta som nu.

http://www.difhockey.se/artikel/7qz3aiuo4-1lead/
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

Tuzzen skrev:Om någon hittar något vi inte redan visste och om ni även hittar något om att det kommer förändras så säg till för jag hittar inget, utan tolkar allt som det ska fortsätta som nu.

Fast med vår vanliga DIF-logik så är det väl när det inte sägs något alls som det kan hända något. Men nej det verkar vara att vi skall knyta näven i fickan och bita ihop bara.
Tuzzen

Inlägg av Tuzzen »

Henke_F skrev:
Tuzzen skrev:Om någon hittar något vi inte redan visste och om ni även hittar något om att det kommer förändras så säg till för jag hittar inget, utan tolkar allt som det ska fortsätta som nu.

Fast med vår vanliga DIF-logik så är det väl när det inte sägs något alls som det kan hända något. Men nej det verkar vara att vi skall knyta näven i fickan och bita ihop bara.
Sån tur tror jag inte det kommer hända, men man kan alltid hoppas på det.

Leksand gick precis ut i intervju i expressen att dom måste agera nu eftersom dom inte kan göra mål, tänk om vi fick höra dom orden från SC
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

Tuzzen skrev:
Henke_F skrev:

Sån tur tror jag inte det kommer hända, men man kan alltid hoppas på det.

Leksand gick precis ut i intervju i expressen att dom måste agera nu eftersom dom inte kan göra mål, tänk om vi fick höra dom orden från SC
Ok, ja tänk vad lite kommunstålar kan göra. Ryggraden går ifrån sylt till stål på ja runt tio omgångar.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Knivskarpa analyser. Jag tänker kanske framförallt på "Där ligger våra stora utvecklingsområden. Målskytte, försvarsspel och målvaktsspel"
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Gillar ändå detta:

"Där ligger våra stora utvecklingsområden. Målskytte, försvarsspel och målvaktsspel. Statistiken stöder vår känsla."

Så det vi behöver förbättra är anfallsspelet, försvarsspelet och målvaktsspelet. Jag hade gärna sett en mer ingående förklaring till vad som ska göras i de olika delarna.

Personligen gillar jag att DIF använder sig av siffror för att få en neutral bild av vad som händer. Däremot gillar jag inte att Tjomme snackar om att man ska fortsätta utveckla siffrorna. Det blir lite omvänt att man vill utveckla sig till att få bra siffror. Fokus borde vara att utveckla ett bra spel som sedan följs upp med siffrorna. Framgångsrika lag har positiva siffror över tid.

Ser man på en förenklad variant av Corsi i alla situationer så ser den ut såhär för tillfället:

"

Kod: Markera allt

LAG	SOGALLFOR
 HV71	60,58%
 Växjö	55,97%
 Frölunda	55,06%
 Skellefteå	54,88%
 Djurgården	52,21%
 Linköping	52,12%
 Brynäs	51,72%
 Luleå	50,09%
 Färjestad	49,82%
 Leksand	46,65%
 Rögle	45,60%
 Malmö	43,97%
 Örebro	42,44%
 Karlskrona	40,75%
Kollar man på skott som träffar mål från skottsektorn får man en lite annan bild.

LAG	SSFOR
 HV71	62,60%
 Brynäs	61,76%
 Frölunda	56,66%
 Luleå	54,18%
 Linköping	53,22%
 Växjö	51,46%
 Skellefteå	51,40%
 Malmö	51,10%
 Djurgården	48,54%
 Färjestad	48,04%
 Rögle	44,08%
 Örebro	43,10%
 Karlskrona	41,03%
 Leksand	37,54%
Jag tycker att det är ruggigt synd att vi inte har tagit fler poäng och att vårat målvaktsspel inte är bättre. Två treor nu inför uppehållet skulle jag hela föreningen lite andrum. Jag hoppas att Tellan står båda matcherna och att våra bästa spelare matchas stenhårt.
Född till sportchef.
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

DRC skrev:Knivskarpa analyser. Jag tänker kanske framförallt på "Där ligger våra stora utvecklingsområden. Målskytte, försvarsspel och målvaktsspel"

Glasspinneskarpt då det är i en väldigt förenklad form och i väldigt stora drag hela idrotten ishockey. :lol:
mb81

Inlägg av mb81 »

android skrev:Gillar ändå detta:

"Där ligger våra stora utvecklingsområden. Målskytte, försvarsspel och målvaktsspel. Statistiken stöder vår känsla."

Så det vi behöver förbättra är anfallsspelet, försvarsspelet och målvaktsspelet. Jag hade gärna sett en mer ingående förklaring till vad som ska göras i de olika delarna.

Personligen gillar jag att DIF använder sig av siffror för att få en neutral bild av vad som händer. Däremot gillar jag inte att Tjomme snackar om att man ska fortsätta utveckla siffrorna. Det blir lite omvänt att man vill utveckla sig till att få bra siffror. Fokus borde vara att utveckla ett bra spel som sedan följs upp med siffrorna. Framgångsrika lag har positiva siffror över tid.

Ser man på en förenklad variant av Corsi i alla situationer så ser den ut såhär för tillfället:

"

LAG	SOGALLFOR
 HV71	60,58%
 Växjö	55,97%
 Frölunda	55,06%
 Skellefteå	54,88%
 Djurgården	52,21%
 Linköping	52,12%
 Brynäs	51,72%
 Luleå	50,09%
 Färjestad	49,82%
 Leksand	46,65%
 Rögle	45,60%
 Malmö	43,97%
 Örebro	42,44%
 Karlskrona	40,75%
Kollar man på skott som träffar mål från skottsektorn får man en lite annan bild.

LAG	SSFOR
 HV71	62,60%
 Brynäs	61,76%
 Frölunda	56,66%
 Luleå	54,18%
 Linköping	53,22%
 Växjö	51,46%
 Skellefteå	51,40%
 Malmö	51,10%
 Djurgården	48,54%
 Färjestad	48,04%
 Rögle	44,08%
 Örebro	43,10%
 Karlskrona	41,03%
 Leksand	37,54%
Jag tycker att det är ruggigt synd att vi inte har tagit fler poäng och att vårat målvaktsspel inte är bättre. Två treor nu inför uppehållet skulle jag hela föreningen lite andrum. Jag hoppas att Tellan står båda matcherna och att våra bästa spelare matchas stenhårt.
Skulle gärna se corsi i 5vs5. Men antar att det är svårt att hitta den statsen om man inte loggar den själv.
Örnen

Inlägg av Örnen »

mb81 skrev:
Skulle gärna se corsi i 5vs5. Men antar att det är svårt att hitta den statsen om man inte loggar den själv.
Precis. Man måste alltid separera 5v5 och PP. Speciellt om man jämför lag som kan diffa rejält på istiden i PP.
Benjamin L. Willard

Säsongen 16/17

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Petter delar med sig av lite 5v5 Corsi här

Skickat från min iPhone med Tapatalk
rikkard

Inlägg av rikkard »

Ändå positivt att de ser samma sak som vi ser. Jag är ganska säker på att vi kommer att se förändringar i truppen. En målvakt och en offensiv spets lär komma in. Jag litar fullt ut på Jocke. Han kommer att lösa frågan ang. spelarmaterialet, däremot känns Tjomme och Håkansson riktigt tunna.
Skriv svar