Ja, ironiskt nog känns det som att man i Säckens system fick till snabbare omställningar och därmed skapade mer.förevigtdjurgården skrev:Har svårt att se systemet.Think if... skrev:Kan ngn vänlig själ berätta hur våra uppspel är tänkta att gå till, eller har vi lämnat det därhän?
Om tanken är att spela av den initiala forechecken med ett pass back-back så gör vi ju det - men av någon anledning spelar vi sen tillbaka passen inåt och kör fast oss själva i egen zon. Jag undrar vad det är för passning vi söker egentligen.
Jag har inte 100% koll på det i huvudet om det var lagom till Luleås 2-3 som vi spelar fast oss själva först i egen rundel, och sen tar pucken genom eget slott, ut i tekningscirkeln och tappar puck.
Min spontana önskan är att vi helt hoppar att spela passet igenom centralt eget slott i uppbyggnadsfasen, och istället slår en back-back där vi har mötande anfallare som kan driva upp farten eller öppna isen för nästa anfallare eller center i ytan han lämnar efter sig. Ett riktigt pojklagsuppspel, men det får jobbet gjort och blir lätt att förlänga ner mot sarghörn alternativt ta in pucken med kontroll beroende på hur motståndarnas press ser ut.
SHL: Djurgårdens IF - Luleå HF 13/10-2016
Re: SHL: Djurgårdens IF - Luleå HF 13/10-2016
Ganska säker på att vi tvålade dit dem på JK dagen eller däromkring nyår för ett par år sedan men jag kommer inte ihåg när. Just Fuleå har vi ju haft svårt med, bortamatcher i Delfinen har jag noll bra minnen ifrån tex.pulverapa skrev:När vann vi senast hemma mot Luleå? Kan inte ha hänt sen 10/11... eller nåt?
Edit: Kollade just upp. Om jag ser rätt så var det säsongen 09/10 (finalsäsongen) då vi vann en match med 1-0. Sedan dess har vi mött dem 10 gånger, inklusive "play-in" och torskat alla matcher.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Både och i mina ögon. Ska man vara riktigt krass så är vårt anfallsspel under Säcken byggt på individuella prestationer signerat Samme/Thoresen och Sörensen. Spelare som kunde bryta mönster och den sistnämnde med en extrem fart.DRC skrev:Ja, ironiskt nog känns det som att man i Säckens system fick till snabbare omställningar och därmed skapade mer.förevigtdjurgården skrev:Har svårt att se systemet.Think if... skrev:Kan ngn vänlig själ berätta hur våra uppspel är tänkta att gå till, eller har vi lämnat det därhän?
Om tanken är att spela av den initiala forechecken med ett pass back-back så gör vi ju det - men av någon anledning spelar vi sen tillbaka passen inåt och kör fast oss själva i egen zon. Jag undrar vad det är för passning vi söker egentligen.
Jag har inte 100% koll på det i huvudet om det var lagom till Luleås 2-3 som vi spelar fast oss själva först i egen rundel, och sen tar pucken genom eget slott, ut i tekningscirkeln och tappar puck.
Min spontana önskan är att vi helt hoppar att spela passet igenom centralt eget slott i uppbyggnadsfasen, och istället slår en back-back där vi har mötande anfallare som kan driva upp farten eller öppna isen för nästa anfallare eller center i ytan han lämnar efter sig. Ett riktigt pojklagsuppspel, men det får jobbet gjort och blir lätt att förlänga ner mot sarghörn alternativt ta in pucken med kontroll beroende på hur motståndarnas press ser ut.
Vi är bättre på att bygga spel i år och jag kan faktiskt med matchen från igår i minne inte komma ihåg när vi senast haft så mycket puck mot ett "erkänt skickligt lag". Som jag skriver längre ner så är jag av den fasta övertygelsen att när det väl klickar hela vägen hemifrån och upp i anfallszon så kommer det här bli mycket bra.
Håller med, när vi väl får etablera så är det ljusår bättre än på länge, så jag är av övertygelsen att så fort vi sätter ett enkelt och bra uppspel och vågar bygga variationer på det så kommer det bli riktigt bra.Think if... skrev:Precis, det finns i 8 fall av 10 inga vägar (idéer?) ut ur egen zon och när vi väl kommer ut ur zon står nästan alltid en eller två spelare still vid offensiva blå. Frustrerande minst sagt.förevigtdjurgården skrev:Har svårt att se systemet.Think if... skrev:Kan ngn vänlig själ berätta hur våra uppspel är tänkta att gå till, eller har vi lämnat det därhän?
Tycker dock att det ser mkt bättre ut när vi väl får lite fäste offensivt, men delarna går verkligen inte ihop...
25/4-2025