SHL: Djurgårdens IF - Luleå HF 13/10-2016

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgårdens IF - Luleå HF 13/10-2016

Inlägg av Mattias_87 »

Skönt att man hittar ett sätt att kvittera, riktigt bra. Spelet i egen zon måste förbättras.
Avskaffa tre mot tre.
Morwin

Inlägg av Morwin »

Adam och Urbom hittills bästa 2 spelarna.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

Jag tycker ändå att vi gör en rätt ok match. Det märks att självförtroendet är lite stukat. Vi träffar skapligt med forecheckingen och vinner många puckar högt upp utan att kunna skapa något utifrån det.

Förlåt att jag tjatar men Ikonen är verkligen vass. Ge hans passningar till Hultström istället för Falk ikväll så vinner vi lätt. Jag gillar hans spel utan puck också. Trots sin storlek så känns det som att han vann mycket dueller och snodde många puckar ikväll.

Spelet med puck i egen zon är verkligen dåligt, tyvärr.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Lidingö DIF

Inlägg av Lidingö DIF »

Ikonen var grym. Kvällens behållning.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Jag ska erkänna att det är ju inte så att jag har sett mer än två hela matcher i år.

Och det här är ett tydligt fall framåt ifrån den föregående jag hunnit se.

Jag tycker tendenserna är fina. Tyvärr är vi inte riktigt påkopplade och synkade i varken forecheck, uppspel eller försvarsspelet, men när dem bitarna sitter kommer vi verkligen bli att räkna med.

Kvällens behållning för mig är Lundh-Anderson-Brodin som checkar sig fast gång på gång och Lulääää har svårt att hitta på någonting. Matchen avgörs till stor del av Lassinantti som har en förmåga att spika igen och stå på huvudet när laget som mest behöver - och han är ett praktexemplar på den sorts målvakt vi skulle behöva istället för att leva på en avdankad Tellan och en permanent fladdrig Reideborn. Även om jag vet att de inte växer på träd har jag svårt att tro att Adam var det bästa vi kunde prestera.

Egentligen inget av Luleås mål tillkommer ju för att de själva spelar sig till dem, 1-0 vet jag inte riktigt varför vi går två backar på en spelare och släpper målskytten ensam mot Reideborn. 1-2-målet är katastrof från AOM och i vanlig ordning nyper inte Reideborn frilägen, så det hade man räknat in redan när skoter börjat skatea ifrån oss. 2-3-målet är en misspositionering å de grövsta signerat Reideborn och en "vi har det här"-mentalitet hos grabbarna.

Håller fö med android angående spelet i egen zon. Bedrövligt. Vi letar tolv passningar istället för att flytta puck och åka skridskor och bjuder tillbaka Luleå när vi tagit över momentum ordentligt i matchen.
25/4-2025
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Såg tyvärr inte denna match men det verkar som Reideborn gjort det bra, kul för honom. Dock är 12 insläppta på tre matcher inte någon vinnare precis, hoppas verkligen vi kan få en match där han verkligen stänger igen snart!

Efter att sett höjdpunkterna måste jag bara fråga om någon vet vad Reideborn gjorde vid 3-2 målet? Har någon puttat honom åt sidan vilket gör att han är så sen in position, skottet är ju från en ganska dålig vinkel?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Benjamin L. Willard den 2016-10-14 07:07:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tycker vi är helt Ok i anfallzon, och förtjänar helt klart poäng här - kanske t.om 2 pinnar. Defensivt så sjabblar vi för mycket, kreativitet i all ära men ibland blir det något överdrivet...

+ Anderson
+ Ikonen
+ Brodin

- Ollas-Matsson (hade det varit Press hade folk fortfarande spytt galla)
- Luleå. Äckligt jävla skitgäng med vidriga drägg till supporters.
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

-daniel- skrev:Tycker vi är helt Ok i anfallzon, och förtjänar helt klart poäng här - kanske t.om 2 pinnar. Defensivt så sjabblar vi för mycket, kreativitet i all ära men ibland blir det något överdrivet...

+ Anderson
+ Ikonen
+ Brodin

- Ollas-Matsson (hade det varit Press hade folk fortfarande spytt galla)
- Luleå. Äckligt jävla skitgäng med vidriga drägg till supporters.
Av höjdpunkterna att döma verkar det som vi äntligen får lite utdelning av alla skotten i slottet, ska bli kul och se om vi kan fortsätta på samma spår i Örebromatchen.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Kan ngn vänlig själ berätta hur våra uppspel är tänkta att gå till, eller har vi lämnat det därhän?
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Är riktigt imponerad av våra juniorer, Davidssonbröderna, Lundin och Vejdemo.
De ser ut att ha haft det lättast att anpassa sig till vårt nya spel. Synd att då skicka iväg Lundin till Almtuna.

Peppe visade klass igår. Vilket spelsinne han visar över hela banan, särskilt när han ska checka fast backar. Lyckas gång på gång stressa sönder dem. (viss skillnad mot ex Hank/Ahlen som köper korv på läktaren så fort backen vickar höger och går vänster)

Ikonen blir bara bättre och bättre. Minus är att han tar för stora risker ibland, särskilt i egen zon.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Frasse

Inlägg av Frasse »

android skrev:Jag tycker ändå att vi gör en rätt ok match. Det märks att självförtroendet är lite stukat. Vi träffar skapligt med forecheckingen och vinner många puckar högt upp utan att kunna skapa något utifrån det.

Förlåt att jag tjatar men Ikonen är verkligen vass. Ge hans passningar till Hultström istället för Falk ikväll så vinner vi lätt. Jag gillar hans spel utan puck också. Trots sin storlek så känns det som att han vann mycket dueller och snodde många puckar ikväll.

Spelet med puck i egen zon är verkligen dåligt, tyvärr.
Har en riktigt bra blick för spelet och kan verkligen leverera bra passningar.
Dessvärre så har det så här långt blivit till lagkamrater som ej haft förmågan att omsätta framspelningarna till mål.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Think if... skrev:Kan ngn vänlig själ berätta hur våra uppspel är tänkta att gå till, eller har vi lämnat det därhän?
Har svårt att se systemet.

Om tanken är att spela av den initiala forechecken med ett pass back-back så gör vi ju det - men av någon anledning spelar vi sen tillbaka passen inåt och kör fast oss själva i egen zon. Jag undrar vad det är för passning vi söker egentligen.

Jag har inte 100% koll på det i huvudet om det var lagom till Luleås 2-3 som vi spelar fast oss själva först i egen rundel, och sen tar pucken genom eget slott, ut i tekningscirkeln och tappar puck.

Min spontana önskan är att vi helt hoppar att spela passet igenom centralt eget slott i uppbyggnadsfasen, och istället slår en back-back där vi har mötande anfallare som kan driva upp farten eller öppna isen för nästa anfallare eller center i ytan han lämnar efter sig. Ett riktigt pojklagsuppspel, men det får jobbet gjort och blir lätt att förlänga ner mot sarghörn alternativt ta in pucken med kontroll beroende på hur motståndarnas press ser ut.
25/4-2025
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

När vann vi senast hemma mot Luleå? Kan inte ha hänt sen 10/11... eller nåt?

Edit: Kollade just upp. Om jag ser rätt så var det säsongen 09/10 (finalsäsongen) då vi vann en match med 1-0. Sedan dess har vi mött dem 10 gånger, inklusive "play-in" och torskat alla matcher.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

pulverapa skrev:När vann vi senast hemma mot Luleå? Kan inte ha hänt sen 10/11... eller nåt?

Edit: Kollade just upp. Om jag ser rätt så var det säsongen 09/10 (finalsäsongen) då vi vann en match med 1-0. Sedan dess har vi mött dem 10 gånger, inklusive "play-in" och torskat alla matcher.
2014-10-25 Djurgården Luleå 2-1
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

förevigtdjurgården skrev:
Think if... skrev:Kan ngn vänlig själ berätta hur våra uppspel är tänkta att gå till, eller har vi lämnat det därhän?
Har svårt att se systemet.

Om tanken är att spela av den initiala forechecken med ett pass back-back så gör vi ju det - men av någon anledning spelar vi sen tillbaka passen inåt och kör fast oss själva i egen zon. Jag undrar vad det är för passning vi söker egentligen.

Jag har inte 100% koll på det i huvudet om det var lagom till Luleås 2-3 som vi spelar fast oss själva först i egen rundel, och sen tar pucken genom eget slott, ut i tekningscirkeln och tappar puck.

Min spontana önskan är att vi helt hoppar att spela passet igenom centralt eget slott i uppbyggnadsfasen, och istället slår en back-back där vi har mötande anfallare som kan driva upp farten eller öppna isen för nästa anfallare eller center i ytan han lämnar efter sig. Ett riktigt pojklagsuppspel, men det får jobbet gjort och blir lätt att förlänga ner mot sarghörn alternativt ta in pucken med kontroll beroende på hur motståndarnas press ser ut.
Precis, det finns i 8 fall av 10 inga vägar (idéer?) ut ur egen zon och när vi väl kommer ut ur zon står nästan alltid en eller två spelare still vid offensiva blå. Frustrerande minst sagt.
Tycker dock att det ser mkt bättre ut när vi väl får lite fäste offensivt, men delarna går verkligen inte ihop...
Using Tapatalk
Skriv svar