jadu . det finns inte så mycke att göra. det är bara dem med dif hjärta rakt igenom som går på matcher.rated_x skrev:Här startar jag en tråd om hur vi... fansen.. kan hjälpa Djurgården Hockey att få publik på matcherna.??
Jag vet att vi kan hjälpa DIF på alla sätt å vis.
Genom att gå å se matcher..
Jag har läst att personer här inne på forumet inte tänker köpa ses kort å så..
Varför? DIF har för dåligt lag heter det.. Det blir kvalserien OSV.
Varför? Hade folk gått på matcherna hade vi aldrig vart i denna sits.
VI ligger på minuskapital efter den gångna säsongen.
Det jag egentligen vill ha ut av denna tråd är vad vi fansen kan göra för att hjälpa DIF.. så att folk vill gå å se matcherna..
Operation publikstöd!
- blårandigt
- Säsongskort: Ja
Re: Operation publikstöd!
Det är många gånger jag önskar att jag bodde i vår huvudstad så jag hade nära och kära till DIF, för då vet jag att säsongskort hade varit ett måste varje säsong.
Men nu bor jag på västkusten och här trivs jag jävligt bra, ända problemet är att jag är ensam Djurgårdare här
där jag bor(förutom min flickvän då) men det brukar bli ett par matcher per år som vi drar upp till stockholm för att se vårat kära DIF.
Så jag uppmanar alla DJURGÅRDARE att gå på så många matcher som det är möjligt, för det kommer i alla fall jag att göra även fast jag bor 50 mil ifrån stockholm.
PS vi ses i stockholm när säsongen drar igång/Mattias
Men nu bor jag på västkusten och här trivs jag jävligt bra, ända problemet är att jag är ensam Djurgårdare här

Så jag uppmanar alla DJURGÅRDARE att gå på så många matcher som det är möjligt, för det kommer i alla fall jag att göra även fast jag bor 50 mil ifrån stockholm.
- blårandigt
difhjärta därHawk skrev:Det är många gånger jag önskar att jag bodde i vår huvudstad så jag hade nära och kära till DIF, för då vet jag att säsongskort hade varit ett måste varje säsong.
Men nu bor jag på västkusten och här trivs jag jävligt bra, ända problemet är att jag är ensam Djurgårdare härdär jag bor(förutom min flickvän då) men det brukar bli ett par matcher per år som vi drar upp till stockholm för att se vårat kära DIF.

ja jag går på så många matcher som min akonomi tillåter. har en inkomst på 500 så ibland kan de vara knepigt
- Jack Daniel
Bara inse verkligheten att DIF hockey inte är i närheten av DIF Fotboll vad gäller attraktionsförmåga, massmediaintresse och inte minst sportslig slagkraft.
Profilerna (förutom Bremberg) saknas. Bara för hockey-älskare att inse. Jag gick förra säsongen på typ 10 matcher för första gången på minst 15 år och det slog mig snabbt att hockeyn ses som något i brist på fotbollen. Hur mkt folk här än drömmer, så kommer det aldrig bli tvärtom igen.
Vi närmar oss sydeuropa vad gäller matkultur, väder och intressen och därigenom också fotbollen.
Profilerna (förutom Bremberg) saknas. Bara för hockey-älskare att inse. Jag gick förra säsongen på typ 10 matcher för första gången på minst 15 år och det slog mig snabbt att hockeyn ses som något i brist på fotbollen. Hur mkt folk här än drömmer, så kommer det aldrig bli tvärtom igen.
Vi närmar oss sydeuropa vad gäller matkultur, väder och intressen och därigenom också fotbollen.
- blårandigt
många är jävligt trött på dig.Bautabröl skrev:Det är kalasbra att du är Djurgårdare, men försök att också stava, använda dig av stor bokstav och de regler som finns beträffande kosten att sätta ihop meningar.blårandigt skrev:ja jag går på så många matcher som min akonomi tillåter. har en inkomst på 500 så ibland kan de vara knepigt

kosten? ska du ut och käka eller?
- Remy Lebeau
Det är intresset det är fel på. Att klaga på att det inte finns profiler är bara en dåligt ursäkt för att man inte vill gå.Jack Daniel skrev:Bara inse verkligheten att DIF hockey inte är i närheten av DIF Fotboll vad gäller attraktionsförmåga, massmediaintresse och inte minst sportslig slagkraft.
Profilerna (förutom Bremberg) saknas
När vi hade Theodore, Turco, Boyle, Ekman, Nilson m.m så var det knappast brist på profiler. Kom det mer folk? Nej. Enda gångerna det var fullt var när foppa kom på besök.
-
Fasiken att inte Mats Sundin kunde komma tillbaka!Remy Lebeau skrev:Det är intresset det är fel på. Att klaga på att det inte finns profiler är bara en dåligt ursäkt för att man inte vill gå.Jack Daniel skrev:Bara inse verkligheten att DIF hockey inte är i närheten av DIF Fotboll vad gäller attraktionsförmåga, massmediaintresse och inte minst sportslig slagkraft.
Profilerna (förutom Bremberg) saknas
När vi hade Theodore, Turco, Boyle, Ekman, Nilson m.m så var det knappast brist på profiler. Kom det mer folk? Nej. Enda gångerna det var fullt var när foppa kom på besök.

Vad som behövs är en marknadsavdelning som är kompetent nog att profilera Djurgården Hockey på ett sådant sätt att det lockar publik. Just nu känns det som deras slogan är, kom och se på hockey för att rädda Djurgården från sin ekonomiska kris. Vad som behövs är folk som har idéer och handlingskraft att bygga upp ett stort intresse för ishockey. Inte bara för Djurgården utan det behövs fler Stockholms lag i ES. Att Södertälje gått upp nu är egentligen helt perfekt, om SSK och Vi lyckas etablera oss i ES så kommer intresset vara lättare att bygga upp.
Att underskatta en väl fungerande marknadsavdelning är lika med självmord för vilken klubb eller företag som helst. Så vad som ska göras för att locka publik är just detta, dax för styrelsen att ta tag i det på allvar. Som marknadsförare blir man nästan mörkrädd när man ser hur de går tillväga idag, det räcker nämligen inte med att de då och då sticker ut huvudet och säger att det behövs mer publik för att DIF ska leva vidare. Så sätt igång nu och jobba för att få allmänt intresse till Hockeyn igen.
Att underskatta en väl fungerande marknadsavdelning är lika med självmord för vilken klubb eller företag som helst. Så vad som ska göras för att locka publik är just detta, dax för styrelsen att ta tag i det på allvar. Som marknadsförare blir man nästan mörkrädd när man ser hur de går tillväga idag, det räcker nämligen inte med att de då och då sticker ut huvudet och säger att det behövs mer publik för att DIF ska leva vidare. Så sätt igång nu och jobba för att få allmänt intresse till Hockeyn igen.
Kan i viss mån hålla med, men om man inte lyckades marknadsföra DIF-Hockey under lockouten ser det lite svårt ut i dagsläget.Bobson skrev:Vad som behövs är en marknadsavdelning som är kompetent nog att profilera Djurgården Hockey på ett sådant sätt att det lockar publik.
DIF Hockey har till skillnad mot landsortsklubbarna följande att dras med:
1. Konkurrens från ett nöjesliv med teatrar, bio, restauranger m.m. i sådan omfattning som saknas i andra städer
2. Avstånd till och från matcherna. Åka från t.ex. Sollentuna kommunalt tar sin lilla tid. Matchen slutar normalt sätt omkring kl. 21.30. Kl. 22 hinner man i bästa fall med pendeln och kommer då till Sollentuna ungefär 20 minuter senare. Därifrån är det kanske en bussfärd på ytterligare en kvart, alltså kanske man är hemma 22.40.
Det är inte så kul om man har kids som ska upp till skolan dagen efter, eller om man ska upp och jobba.
På mindre orter kan man ju oftast gå eller cykla till matcherna.
Att Frölunda drar så pass mycket folk på matcherna är ju imponerande, men då skall man komma ihåg att klubbrivaliteten i den staden är nada och man har dessutom bara ett hockeylag att hålla på.
En IFK Göteborgare kan med lätthet hålla på Västra Frölunda i hockey. Något dylikt är helt verklighetsfrämmande för en Djurgårdare, dvs. att hålla på ett lag i fotboll och på ett annat i hockey.
3. För många matcher för att man skall orka med ovanstående, se 2.
---------------
Jag och alla som jag pratat med anser att det är för många matcher för att man skall kunna motivera sig att gå annat än vid fem eller sex gånger per säsong.
...och ska man vara ärlig så är inte heller underhållningen optimal. Det tacklas för lite och det är för mycket snurr i hörnen.
Se vidare tankegång härom på http://www.difhockey.se/difforum/viewtopic.php?t=1969
---------------
Hahaha!!! Den var bra! Touchéblårandigt skrev:kosten? ska du ut och käka eller?

Yada, yada, yada *Gäsp* Du är bara en Emil Svelander ripp-off. Varför är så många, som du och Emil ger uttryck för, jävligt trött på mig, kan man annars fråga sig?blårandigt skrev:många är jävligt trött på dig.![]()
Jag skriver ju knappast sämre inlägg än vad flera andra gör och uppmanar endast stundom personer att skriva som det anstår personer med någon som helst skolgång och inte ge forumet ett löjets skimmer genom att skriva inlägg med SMS-svenska.
---------------
blårandigt m.fl. kom igen när Ni skriver med än onliners
Senast redigerad av Bautabröl den 2007-08-08 08:04:46, redigerad totalt 1 gånger.
Frågan är här egentligen hur mycket DIF försökte marknadsföra laget DIF och hur mycket marknadsföring det egentligen var i övrigt. Tror att man under Lockout säsongen lita blint på att spelarna själva skulle dra folk och man la resterande på is. När MODO kom på besök var det inte DIF som marknadsfördes utan istället spelarna i sig. Har för mig att det stod "kom och se Foppa i globen" osv osv det var inte laget utan spelarna. Vad man istället ska göra är att bygga på märket DIF.Bautabröl skrev:Kan i viss mån hålla med, men om man inte lyckades marknadsföra DIF-Hockey under lockouten ser det lite svårt ut i dagsläget.Bobson skrev:Vad som behövs är en marknadsavdelning som är kompetent nog att profilera Djurgården Hockey på ett sådant sätt att det lockar publik.
Genom marknadsföring får man intresse och genom intresse får man pengar, genom pengar kan man bygga upp en stabil grund att stå på.
Ja, det tyder på att man är mer intresserad av att fylla Globen, än av att ha Djurgårdare som stöttar DIF där.Bobson skrev:"kom och se Foppa i globen"
I övrigt så saknas det ett sug och drag kring hockeyn i Stockholm som fotbollen har.
Inom stockholmsfotbollen har vi tre starka klubbar som är allt annat än såta vänner på plan. Detta tillsammans med ett litet antal matcher, där varje match är direkt avgörande för utgången av serien, till skillnad från hockeyn där man har ett slutspel, gör att trycket på matcherna blir mycket större än inom hockeyn.
Vidare så har tyvärr hockeyn blivit mycket av "evenemang" och det avspeglar sig också på publiken.
För något år sedan när jag var och såg DIF spela så hördes en röst som sa "kan Ni vara lite tysta, jag har faktiskt betalat för biljetterna", något sådant skulle aldrig höras på en fotbollsmatch.
---------------
Det är som sagt mycket möjligt att en annan marknadsföring kan hindra publiktappet och få igång en haussning kring hockeyn.
Jag tror att också spelarna i DIF kan påverka till att få mer supportrar till matcherna. Om alla går in med samma inställning som Ölvestad och tacklar och smäller på, på allt som rör sig, så visar man att man bryr sig och också sänder ett meddelande till oss att de INTE viker ner sig.
Hur länge sedan var det man såg Linkan tacklas?
Personligen ser jag hellre en klockren open-ice-hit än ännu än jäkla "Foppadragning".
HÅller helt med dig här om att det har blivit ett event, därför tror jag att det är viktigt att (även fast det låter illa i örat) satsa på att nå den ynger generationen. På så sätt kan man etablera ett intresse som helst bara kommer att växa och växa. Barn tjatar på --> Pappa --> pappa tar med unge på hockey --> pappa blir fast och köper säsongskort!!Bautabröl skrev:Bobson skrev:"kom och se Foppa i globen"
Vidare så har tyvärr hockeyn blivit mycket av "evenemang" och det avspeglar sig också på publiken.
För något år sedan när jag var och såg DIF spela så hördes en röst som sa "kan Ni vara lite tysta, jag har faktiskt betalat för biljetterna", något sådant skulle aldrig höras på en fotbollsmatch.

EDIT: Funkar givetvis med Mamma också

Bautabröl skrev:Jag tycker att det är för få matcher i Elitserien. När det börjar närma sig 100 st i grundserien kommer ett säsongskort att införskaffas...
Bautabröl skrev:Kan i viss mån hålla med, men om man inte lyckades marknadsföra DIF-Hockey under lockouten ser det lite svårt ut i dagsläget.Bobson skrev:Vad som behövs är en marknadsavdelning som är kompetent nog att profilera Djurgården Hockey på ett sådant sätt att det lockar publik.
DIF Hockey har till skillnad mot landsortsklubbarna följande att dras med:
1. Konkurrens från ett nöjesliv med teatrar, bio, restauranger m.m. i sådan omfattning som saknas i andra städer
2. Avstånd till och från matcherna. Åka från t.ex. Sollentuna kommunalt tar sin lilla tid. Matchen slutar normalt sätt omkring kl. 21.30. Kl. 22 hinner man i bästa fall med pendeln och kommer då till Sollentuna ungefär 20 minuter senare. Därifrån är det kanske en bussfärd på ytterligare en kvart, alltså kanske man är hemma 22.40.
Det är inte så kul om man har kids som ska upp till skolan dagen efter, eller om man ska upp och jobba.
På mindre orter kan man ju oftast gå eller cykla till matcherna.
Att Frölunda drar så pass mycket folk på matcherna är ju imponerande, men då skall man komma ihåg att klubbrivaliteten i den staden är nada och man har dessutom bara ett hockeylag att hålla på.
En IFK Göteborgare kan med lätthet hålla på Västra Frölunda i hockey. Något dylikt är helt verklighetsfrämmande för en Djurgårdare, dvs. att hålla på ett lag i fotboll och på ett annat i hockey.
3. För många matcher för att man skall orka med ovanstående, se 2.
---------------
Jag och alla som jag pratat med anser att det är för många matcher för att man skall kunna motivera sig att gå annat än vid fem eller sex gånger per säsong.
...och ska man vara ärlig så är inte heller underhållningen optimal. Det tacklas för lite och det är för mycket snurr i hörnen.
Se vidare tankegång härom på http://www.difhockey.se/difforum/viewtopic.php?t=1969
---------------
Hahaha!!! Den var bra! Touchéblårandigt skrev:kosten? ska du ut och käka eller?
Yada, yada, yada *Gäsp* Du är bara en Emil Svelander ripp-off. Varför är så många, som du och Emil ger uttryck för, jävligt trött på mig, kan man annars fråga sig?blårandigt skrev:många är jävligt trött på dig.![]()
Jag skriver ju knappast sämre inlägg än vad flera andra gör och uppmanar endast stundom personer att skriva som det anstår personer med någon som helst skolgång och inte ge forumet ett löjets skimmer genom att skriva inlägg med SMS-svenska.
---------------
blårandigt m.fl. kom igen när Ni skriver med än onliners
Hur ska du ha det?

Ironi , min lille vän, ironi!Djurgårn skrev:Hur ska du ha det?Bautabröl skrev:Jag tycker att det är för få matcher i Elitserien. När det börjar närma sig 100 st i grundserien kommer ett säsongskort att införskaffas...

Det är åt helsike för många matcher som det är i dagläget och det anser alla utom landsortsgängen som drar fulla arenor bland en publik svältfödd på underhållning.