Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Är det ändå inte lite tragiskt hur DIF från att ha varit ledande i början på 2000-talet gått till att få undvika kvalserien 6 år senare? Det påminner som sagt en hel del om våra "vänner" från Solna.

Jag blir irreterad då det finns en övertro på våra spelare vilket knappast är bra. Falken har enligt mitt tycke gjort sitt i DIF och jag är mycket tveksam även till Otto som hade ett par bra säsonger i början på 2000-talet men nu tappat det mesta av det han då visade upp.

Jag vet att ekonomin är ansträngd och att man har ekonomiska ramar ( budget) att följa men jag anser ändå att man borde gett Micke Holmqvist ett lika bra kontrakt som VF gjorde. Micke hade varit den efterlängtade förstecentern och kunde blivit spelaren att bygga laget kring.

Nu skrev han istället på för tre år i VF och därmed blir det inte DIF på mycket länge för Micke.

Just en förstecenter är så oerhört viktikgt...ta en titt på topplagen:

FBK har byggt laget mycket runt Jönsson. Men har även Pirness och Wallin
HV har byggt laget mycket runt Davidsson. Men har även Hrdina.
Frölunda har byggt laget mycket runt Johnson. Men har även Nordqvist.
LHC har byggt laget mycket runt Mårtensson. Men har även Niklas Persson
MoDo har byggt laget mycket runt Sundström. Men har även Svartvadet.

ALLA, precis ALLA lag bygger laget runt gedigna centrar och det är ingen tillfällighet att just dessa lag skördar framgångar i svensk hockey.

Varken Bäcker, Otto eller Falken är i närheten av de jag listade ovan.

Vill även säga att det är tragiskt att Jojje och Kall-El bannats på sidan pga kritiska ( med all rätt) röster. Hur många timmar dröjer det förrän jag är bannad?
Användarvisningsbild
Doyle
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Doyle »

Tittade till forumet för att kolla av lite nyheter inför säsongen, men vad möts man av, gnäll och tandagnislan, låter mer som man hamnat på en dyster bakgård i Östtyskland under krigsvintrarna. Herregud, kolla in lirarna vi har, tror att det gäng som Djurgården håller på att forma i det tysta visst kan lyfta mot en mittenplacering i elitserien.

Om man faller tillbaka till förra säsongen och de 10 - 15 sista hemmamatcherna lyfte sig laget över sin förmåga, mycket tack vare många av Er här på forumet som stämde upp i klacken på ett beundransvärt sätt.

Tror mycket på att en sammanhållning i ett lågbudgetlag på sikt röner större framgång än de lyxlag läs, Frölunda, FBK, HV och framförallt Linköping som hyser in mätta penningstinna hockeybröder.

I all idrott handlar det i slutändan om att man blir ett lag och kämpar för varandra och framförallt tror på det man gör. Mikael Johansson och Särkijärvi tror jag är två kanonkillar som båda vet vad dom gör och har en klar strategi för hur det skall jobbas det närmsta åren.

Jag kommer absolut att stödja Djurgårdskillarna på isen så gott jag kan och vet att många med mig, och då menar jag många med mig att stötta Djurgårn denna säsong, tror vi går en riktigt kul säsong till mötes

En kniv på strupen och en hungrig varg, läs Djurgårdare kommer att sälja sig otroligt dyrt på isen, det skall kosta och göra ont att möta Djurgårn igen, kom igen nu, visa lite vilja att lyckas nu och sluta med detta jävla gnäll.

Vi har det lag vi har och dessa krigare skall vi stötta in i kaklet :twisted: :twisted: :twisted: //Ta hand om Er nu så börjar vi att skörda ett SM-guld i fotboll som lite krydda på det som kommer i vinter :D
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Erik Kloth skrev:Jag vet att ekonomin är ansträngd och att man har ekonomiska ramar ( budget) att följa men jag anser ändå att man borde gett Micke Holmqvist ett lika bra kontrakt som VF gjorde. Micke hade varit den efterlängtade förstecentern och kunde blivit spelaren att bygga laget kring.

Nu skrev han istället på för tre år i VF och därmed blir det inte DIF på mycket länge för Micke.
Dif kunde inte matcha VF. Dif förlorade 5 miljoner föregående år. Dif är idag ekonomiskt såsom Modo för 10 år sedan. Guldet 2000 och 2001 byggde på en genial strategi signerad Waltin & Co och att klubben ekonomiskt låg efter men inte alltför mycket bakom FBK, LHC, Modo och FBK såsom idag.

För 10 år sedan kunde Modo ta sig till final genom att fostra stjärnor i klubben som blommade ut och sedan drog till NHL. Mellan stjärngenerationerna missade klubben en del slutspel.

Om Dif inte förbättrar sin ekonomi främst genom att få fler åskådare så kan vi bara hoppas på att Dif blir som gamla Modo och klarar sig från att åka ur för att ibland med hjälp av blivande stjärnor kunna gå till slutspel. En viktig lärdom är att de blivande stjärnorna kom som juniorer och inte som lovande seniorer såsom Liwing och Eriksson.

En av våra viktigaste uppgifter som supportrar är att försöka få fler att gå på matcherna så att vi kan närma oss VF - som inte heller äger sin arena. Vidare är det viktigt att vi stöttar laget. Vi ska vara realistiska - men inte sprida defaitism.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Erik Kloth skrev:Micke hade varit den efterlängtade förstecentern och kunde blivit spelaren att bygga laget kring. Nu skrev han istället på för tre år i VF och därmed blir det inte DIF på mycket länge för Micke.

Just en förstecenter är så oerhört viktikgt...ta en titt på topplagen:

FBK har byggt laget mycket runt Jönsson. Men har även Pirness och Wallin
HV har byggt laget mycket runt Davidsson. Men har även Hrdina.
Frölunda har byggt laget mycket runt Johnson. Men har även Nordqvist.
LHC har byggt laget mycket runt Mårtensson. Men har även Niklas Persson
MoDo har byggt laget mycket runt Sundström. Men har även Svartvadet.

ALLA, precis ALLA lag bygger laget runt gedigna centrar och det är ingen tillfällighet att just dessa lag skördar framgångar i svensk hockey.

Varken Bäcker, Otto eller Falken är i närheten av de jag listade ovan.
Det är riktigt som du skriver. Undrar på forumet om Hagos räcker för att Dif ska kunna komma före BIF, Mora, SSK, och SAIK i tabellen?
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Trist att man ska bli stämplad som en pessimist bara för att man anser att laget är svagt. Det är ju dagens sanning, årets lag är svag. Precis som det varit de två föregående åren.

Trots allt är vi mil starkare än för två år sen. Tyvärr har även övriga lag blivit starkare.

Ska vi ha någon som helst slutspelschans måste Linkan fortsätta producera. För bakom honom och hans samspel med Hörnqvist har vi i stort sett inga hot framåt. Visst kan vi hoppas på Anger, men skulle han producera får det ses som en bonus.

Det blir en kamp för överlevnad återigen. Nisse Ekman hade betytt så enormt mycket, men jag kan inte vara besviken på honom när han erbjud 14 millar från Ryssland. Då känns det värre att bröderna Holmqvist svek för något fetare kontrakt från Sveriges baksida.
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Jättetråkigt att vi inte lyckas få hem våra killar från Nordamerika till DIF men jag ska samtidigt inte klandra dem då de får betydligt bättre betalt i andra ES-klubbar och i utlandet.
Hur ska vi vända denna negativa trenden vad gäller våra hemvändare?

Ekman hade varit suverän att få hem då han är en riktig profil, suverän spelare och en kille som alltid bjuder på sig själv.
Joas

Inlägg av Joas »

Att ni orkar gnälla hela jävla tiden på allt och alla kan ni inte vänta och se hur det ser ut när försäsongsmatcherna drar igång?

Jag tycker DIF blir något bättre för varje år vilket är bra med tanke på hur ekonomin ser ut.

Bygg lugnt ha kolla på kostnaderna så kan vi vara bäst om tre år.
TomyMörth

Inlägg av TomyMörth »

Vad jag menar är att DIF har bara en massa veteraner och en massa lovande juniorer.......Personligen anser jag att det är en dålig mix...........

Då vi saknar grabbar i 25-30 års åldern!

Jag anser att DIF Hockey bör ta in Ingvar "putte" Carlsson direkt! Då detta förmodligen skulle vara det bästa nyförvärvet för DIF!
zpy64

Inlägg av zpy64 »

Hej på er igen. visst ser det lite tråkigt ut när alla gamla diffare sticker till andra klubbar, men dom vill väl ha lite pengar på banken dom oxå, eller ???? Det hade nog vi alla gjort, så klaga inte på varken Nisse eller på bröderna Holmqvist, dom bygger upp något till framtida behov. Dom kommer inom sisom tid tillbaka till oss, även om vi behöver dom nu så kan vi inte mera än hoppas att någon fler kommer till oss. pengarna som dif hade åkte till namne Ekman,Boyl och även målvakterna dom hade för att vinna sm guld under strejk tiden i NHL, minns ni det. men nu bygger vi för framtiden,så vi kommer inte att åka ur elitserien men slutspel är bonus. Hoppas av hela mitt hjärta att det går bra.
Det finns bara ett DJURGÅRDEN.
zpy64

Till Kloth

Inlägg av zpy64 »

Bara undrar lite.
Har inte både Falk å Otto spelat i landslaget för inte så länge sedan ???
Men dom har ingen rutin som dom kan lära andra å skapa trygghet i laget.nää ut med packet å köp en polack i stället.
Det finns bara ett DJURGÅRDEN.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Mycket bra skrivet zpy64!
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

var tydligen nån ryss med på första ispasset...nån som vet nått mer om denne ryss!?...namn...klubb osv osv?

http://blogg.aftonbladet.se/5314/
TomyMörth

Re: Till Kloth

Inlägg av TomyMörth »

zpy64 skrev:Bara undrar lite.
Men dom har ingen rutin som dom kan lära andra å skapa trygghet i laget.nää ut med packet å köp en polack i stället.

Marre ja tack!
TomyMörth

Inlägg av TomyMörth »

Niklas Falk spelade i Landslaget på dacketiden!
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Till Kloth

Inlägg av Diffe89 »

TomyMörth skrev:
zpy64 skrev:Bara undrar lite.

Marre ja tack!
Är du på riktigt? Marre var vår sämsta spelare under lockouten och lär knappast ha blivit bättre.
Skriv svar