jsson skrev:Kall-El skrev:Och hur gör vi kommande säsonger om Reideborn inte räcker till? Skall vi plocka in en ny etta då inför den säsongen och "offra" Jensen för att Reideborn har ett år kvar på sitt kontrakt?
Hela upplägget kring målvakterna behöver förklaras och det ordentligt och det nu!
Precis så jag tänker. Jag ger Reideborn en ärlig chans att visa att han håller, men jag skulle bli sjukt besviken om vi tappar TVÅ bra målvakter i Söderström och Jensen för att vi värvar Reideborn.
Jim Morrison skrev:Man satsar förmodligen inte på Söderström då han bara kommer spela i SHL i ett år innan han åker över. Då hade vi fått börja om målvaktsarbetet igen eftersom att Tellan med högsta sannolikhet lägger av. Reideborn ger kontinutet.
Det är den rimligaste förklaringen, absolut. Men om man istället hade kört Tellan/Söderström nu så hade vi förhoppningsvis kunnat signa Jensen till 17/18, om han håller som backup. Då behöver vi "bara" hitta en ny kung som vaktar kassen. Om det nu blir så att Reideborn inte briljerar utan får agera andraspade så behöver vi fortfarande hitta samma målvakt.
Kanske låter lite mer neggo än vad jag egentligen är. Jag tror att Adam göra bra ifrån sig här, men jag brukar alltid tänka från ett worst-case scenario.
Med den logiken väljer man bort en målvakt som vore självfinansierad genom den fjärdedelen av NHL-bidraget som kommer hamna hos annan förening, för att ta in en mindre lovande målvakt. Har svårt att tro att så är fallet.
Har dragit mig för att posta nedanstående i ett par dagar, eftersom vissa saker helt enkelt bör lämnas privat snarare än diskuteras på forum. Men med tanke på hur mycket frustration som riktas mot sportcheferna drar jag till med min "snillen spekulerar-förklaring" ändå.
Linus har varit hyfsat öppen med att han är diagnostiserad för Aspbergers, vilket i huvudsak är en social funktionsnedsättning (oavsett hur illa South Park försökt porträttera det), oftast i form av svårkontrollerade känslor (extrem ilska, sorg, glädje, kan gå åt alla håll) och en svårighet att kompromissa/se på saker från andras perspektiv. Med rätt grupp hade Linus varit den mest lovande målvakten som kommit hela vägen från egna led sedan Tellqvist, men då ska man ha spelare som är trygga i sig själva, sina karriärer och gruppen. I höst ser vi ut att ha ett lag som till 85% kommer att bestå av unga spelare som försöker att etablera sig i SHL, eller ta nästa steg i karriären. Börjar det blåsa snålt kring ett så oerfaret lag kan den förståelse och det tålamod som krävs för att ge Linus bra förutsättningar försvinna. Det kanske inte handlar så mycket om att Jocke & Tjomme inte ser Linus som redo för Djurgården, utan att den trupp vi kommer att ha i höst inte är mogen nog för Linus. Hade truppen utöver Tellqvist innehållit Thoresen, Högström, Kronwall och ytterligare någon trygg & rutinerad ledarprofil tror jag att man hade satsat på Linus som uppenbarligen är både sjukt lovande och håller på att växa ut till en omtyckt profil även utanför Djurgården.
Vill för säkerhets skull poängtera att jag aldrig någonsin har träffat Linus, eller hört någon tala i de termerna kring honom, utan baserar ovanstående på generella kunskaper om Aspbergers.
Oavsett ovanstående kommer jag helt enkelt inte kunna ställa mig bakom värvningen av Reideborn, där finns det både en dos besvikelse över hur han lämnade för Modo och tveksamhet till utvecklingskurvan. Sjukt osexig värvning som kommer behöva spela sitt livs hockey för att Jocke ska kunna försvara det valet. Andra föreningar vågar släppa fram ungtuppar som Felix Sandström m.fl. som andremålvakter och det har slagit väl ut, väljer vi att betala för en målvakt för att slippa gambeln med Jensen kunde man åtminstone ha valt någon som inte spelade lika illa under fjolåret som man är rädd att en junior ska göra.