Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Crashmash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Crashmash »

Har han ingen mail där man kan fråga när han såg Ölvestad lira som center senast? Och tveksamt om han såg Larsson spela förra säsongen.

Hoppas alla rösta 1a på betyget på artikeln, och Bautabröl, vi kommer missa kvalserien med flera placeringar. Om vi hamnar där (i kvalserien) ska jag bjuda dig på en krogrunda i Ulricehamn ;)
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Man måste kunna se objektivt på laget och inte ser det vidare bra ut...

-Vi har ett oprövat målvaktspar. 50/50 om för succé/fiasko.
-Vår backbesättning är allt annat än bra. Saknar konstruktiva backar.
-Vi saknar en riktig förstecenter. Varken Bäcker eller Otto är bra nog.

Ärligtalat, vilka lag ska vi ha bakom oss med nuvarande lag? SSK givetvis men sedan? Mora, SAIK och Luleå känns likvärdiga med vår trupp.

Faktum är att MoDos skribent på SvF har rätt i mycket av det han skriver.

Tyvärr tror jag på missat slutspel igen men så länge vi undviker kvalserien får det betecknas som godkänt med vår trupp!
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Inledningen av säsongen kan vi nog klara bra på grund av att alla underskattar DIF tack vare medias sågningar man ser här och där. Sen tror jag fortfarande på Larsson, och att han håller den här säsongen med Ridderwall i kassen några matcher.

Printz och Frylén tror jag kommer överraska, och vara bättre än vad många tror. Printz har jag inte så stor koll på, men att göra 13 NHL-matcher måste ju vara ett litet bevis på att han kan något.

Otto kommer höja sig den här säsongen, även Bäcker kommer vara bra denna säsong som center emellan Bengan och Bremberg. Dick kommer fortsätta som han gjorde på försäsongen förra året, nu när han hamnat där han skulle.

En forward och en back till skulle inte skada, som många här har nämnt. Dock av bra kaliber, och inga panikvärvningar som det verkar bli ...

Slutligen tror jag vi hamnar på en plats 7-9, om man får gardera (?) sig. Även om det känns långt ifrån ibland, så måste man ändå, innan säsongen är över, ha tron på slutspel. Annars känns det meningslöst. Man kan inte redan nu ge upp, ALLTID OAVSETT.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Instämmer med Kloth. Modo-killen ser på vårt lag betydligt nyktrare än många här inne. Vår målvaktssida är verkligen ett gigantiskt frågetecken. Larsson kan möjligen hålla, men det är väldigt tveksamt att han redan är redo att stå 40-45 matcher, för det behöver han. Bakom är nämligen varken Ridderwall eller Owuya redo för högst mer än ett enstaka inhopp.

Ölvestad är en underbar kämpe, men precis som Modo-killen skriver är han ju ingen kreativ eller produktiv spelare. Hans spelartyp här egentligen mer hemma i en tredjekedja. Alternativt som en som banar väg för två klasspelare i en förstakedja. Men varken Anger eller Ottosson är klass. Ottosson har varit det, men är det inte längre.

På backsidan har en riktig bra back i Marusak, men han är inte med från starten av säsongen. Thomas Johansson var en besvikelse i fjol och blir inte yngre. Inte Ronnie heller för den delen.

Som tur är ser några andra lag ungeför lika svaga ut - i alla fall än så länge. Jag tycker Skellefteå, Mora, Luleå, Södertälje och vi är ganska jämndåliga och det är två av de här lagen (4 då om drömmen slutspel ska nås) vi måste vara före om kvalserien ska undvikas. Det tror jag vi har möjlöighet att greja. Men då måste Daniel Larsson hålla.

Skulle vi få in Ekman och Tjärnqvist förändras mycket och vi har god slutspelschan. Allt fortsatt förutsatt att Larsson håller.

Tycker det är märkligt att man vågar sätta allt hopp till Larsson, även om jag gillar och tror på honom hade jag velat ha en rutinerad målvakt som konkurrerade med honom. Där har SSK gjort en förnuftig värvning i Bjurling.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Crashmash skrev:Bautabröl, vi kommer missa kvalserien med flera placeringar. Om vi hamnar där (i kvalserien) ska jag bjuda dig på en krogrunda i Ulricehamn ;)
Låter bra! Då kommer jag till Ulricehamn efter slutspelet då´rå :D
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Visst, Otto har inte visat sin bästa hockeysida dem senaste säsongerna. Jag tror han lyfter sig rejält nästa säsong! Bäcker kommer också höjja sig, då han blir mycket tuffare i närkamp spelet. Men om man ska tänka så har dom ju ingen Linkan heller ;)

Jag litar iaf på Otto!
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

stolpskott skrev:Visst, Otto har inte visat sin bästa hockeysida dem senaste säsongerna. Jag tror han lyfter sig rejält nästa säsong! Bäcker kommer också höjja sig, då han blir mycket tuffare i närkamp spelet. Men om man ska tänka så har dom ju ingen Linkan heller ;)

Jag litar iaf på Otto!
Otto höjer sig, var så säker.
Sjunger avgå Johnny...
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Erik Kloth, sluta leta fel i truppen för att du måste leka bitter gnällkärring.
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Emil svelander skrev:
stolpskott skrev:Visst, Otto har inte visat sin bästa hockeysida dem senaste säsongerna. Jag tror han lyfter sig rejält nästa säsong! Bäcker kommer också höjja sig, då han blir mycket tuffare i närkamp spelet. Men om man ska tänka så har dom ju ingen Linkan heller ;)

Jag litar iaf på Otto!
Jorå, bara jag som kommer ihåg Ottos säsongstart? Första matchen gick han mål-lös men sen den andra matchen gjorde han hattrick och följande match gjorde han ytterliggare 2 kassar!
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Pepp91 skrev:
Emil svelander skrev:

Jag litar iaf på Otto!
Jorå, bara jag som kommer ihåg Ottos säsongstart? Första matchen gick han mål-lös men sen den andra matchen gjorde han hattrick och följande match gjorde han ytterliggare 2 kassar!
Jag kommer ihåg! Men sen efter det gick det hyfsat tungt för DIF :( Men i slutet av säsongen kom Otto igång igen!
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

jensa öhling skrev:Instämmer med Kloth. Modo-killen ser på vårt lag betydligt nyktrare än många här inne. Vår målvaktssida är verkligen ett gigantiskt frågetecken. Larsson kan möjligen hålla, men det är väldigt tveksamt att han redan är redo att stå 40-45 matcher, för det behöver han. Bakom är nämligen varken Ridderwall eller Owuya redo för högst mer än ett enstaka inhopp.

Ölvestad är en underbar kämpe, men precis som Modo-killen skriver är han ju ingen kreativ eller produktiv spelare. Hans spelartyp här egentligen mer hemma i en tredjekedja. Alternativt som en som banar väg för två klasspelare i en förstakedja. Men varken Anger eller Ottosson är klass. Ottosson har varit det, men är det inte längre.
Ett problem föregående år var att Ölvestad placerades med Otto och Södertäljes Zlatan. Kombinationen gjorde att varken Ölvestad eller Otto kom till sin rätt. För att DIF ska gå till slutspel bör vår bäste offensive center INTE placeras med Ölvestad - eftersom de inte passar bra ihop.

Ölvestad är en kämpande spelare som mycket riktigt bör ingå i en defensiv kedja. Otto bör däremot placeras med mer intelligenta offensiva spelare. Hoppas därför - förutom att Hagos värvas - att Otto placeras mellan Axelsson och Danielsson i en kreativ kedja. Jimmie bör placeras i en bra tvåvägsspelande kedja med Falk (Hagos) som center och Anger som ytterforward.

Om Ölvestad - Falk (Hagos) - Anger blir förstakedja och Axelsson - Otto - Daniellson tredjekedja eller vice versa spelar ingen roll. Viktigare är att rollfördelningen anpassas bättre till de individuella förutsättningarna.

För övrigt tycker jag att FBK:s trupp i allmänhet och deras backar i synnerhet inte imponerar. Luleå tippar jag efter DIF nästa säsong.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Sidney Crosby skrev:Erik Kloth, sluta leta fel i truppen för att du måste leka bitter gnällkärring.

Även om inte jag och Erik Kloth har samma åsikt så tycker jag inte att han letar fel utan han har just sin åsikt vilket är underbart då det vore otroligt tråkigt om alla hade samma åsikt.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Höken

Inlägg av Höken »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 75,00.html

Kom nyligen att tänka på denna artikel. Denna har inte diskuteras något vidare på sista tiden. Enligt mig själv tror jag att DIF ledningen har detta i åtanken, och kommer nog att ge allt för slutspel inför nästa år. För om det blir landet "ingenstans" igen tror jag seriöst inte att det fixar sig. Så ni som resonerar med att "jag är glad om det inte blir kvalserien" kommer nog att få tänka om ifall det blir en "ingenstans" plats. Att missa ett slutspel kommer innebär tappad intäkter i massor. Och detta kommer leda till som denna artikel antyder, inget spel i elitserien längre. Hur stort allvar ska man igentligen ta denna artikel på?

Att ha koll på detta inför framtiden kan nog vara en god prioritering...eller hur?
Skribent och bloggare på SvenskaFans.com
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Början på publiktappet kom när Fritzell och hans lika korkade kollega i AIK kom på att man skulle ha sex derbyn per år!
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

rent ekonomiskt är det ju surt att vi "missat" kvalserien de senaste två åren. där får man spela fem hemmamatcher med mycket nerv. det ger publikintäkter.
Skriv svar