Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kalle

Inlägg av Kalle »

Jag tycker inte man i första hand ska jämföra en eventuell backvärvning från Tjeckien eller Slovakien med Tjärna, dels därför att Tjärna redan nu är väldigt omtyckt bland fansen och därför alltid kommer (samma som med tex Ekman) vara varmt välkommen och dels för att Tjärna är en etablerad NHL-back och därmed givetvis har kompetensen att bli förstaback i DIF.
Jag tycker man istället ska jämföra med t.ex. värvningen av Frylén, en värvning som verkar kostat DIF mycket pengar, pengar som man skulle kunna fått en 10x bättre back för.
DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

Här är en forward som jag hoppas på:

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 59,00.html

Michael Holmqvist. Tuff och stark powerforward som dessutom är rätt målfarlig och som säkert skulle göra 10-15 mål per säsong i elitserien.

Alttid bra att tillföra lite tuffhet och målsinne till laget.

På backsidan hoppas jag givetvis på Tjärna. Får vi Holmqvist på forwardssidan och Tjärna på backen är laget ganska komplett.
Tjärna skulle verkligen tillföra spetskompetens och bli DIF:s föreback och viktig i både defensiven om offensiven. En back man med fördel kan använda både i boxplay och powerplay. Bra skott och bra speluppfattning, en av de bästa backar DIF har haft någonsin i mitt tycke och som dessutom har DIF-hjärta och är populär bland fansen. Lite av en "lagpappa" som visar bra inställning.

Nisse Ekman skulle givetvis tillföra lite "extra krydda" med sitt målsinne och fina skridskoåkning. Tror dock att han blir svårare att få tillbaka. Han signar säkert nytt kontrakt med någon NHL-klubb. Tjärna verkar dock ratad av Edmonton och Micke Holmqvist av Chicago. Inte alls säkert att de två får något nytt NHL-kontrakt och då måste DIF vara där och hugga.
DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

Tjärna tror jag också säkert skulle vara beredd att avsluta karriären i DIF och han är trots allt bara 30. Signar DIF ett längre kontrakt, typ 3-4 säsonger, har man en back att bygga laget kring under flera säsonger framöver. Det skulle vara en fin investering. En back med mängder av rutin från NHL och Tre kronor som skulle tillföra stabilitet. Gör honom till lagkapten om han kommer hem. Locka med det också, inte bara pengar.
Får han ett långt kontrakt och kaptenströjan tror jag säkert att han skulle uppskatta stabiliteten och att han skulle väga in det när han värderar erbjudandet från DIF.

Om det skulle skita seig med Holmqvist såg jag att Vladimir Orszagh står utan kontrakt också. Visserligen känns han lite som en svikare efter sin tid i Luleå men han presterade ju bra senast han var i DIF och hade en stor del av SM-guldet 2001. Antar att både både Holmqvist och Orszagh är för dyrt men det var i alla fall en tanke.

Skulle följande fyra nyförvärv bli klara innan seriepremiären har ett DIF ett riktigt bra lag i mitt tycke (jag skriver dem i prioriteringsordning):

1. Daniel "tjärna" Tjärnqvist
2. Michael Holmqvist
3. Nisse Ekman
4. Vladimir Orszagh

Lite för mycket dröm kanske men det skulle vara riktigt riktigt nice om det skedde.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Bra att drömma och att spekulera, men inse följande:

De spelare som Djurgår´n i dagsläget attraherar är spelare av Angers och Fryléns kaliber. Inget ont om dessa herrar för det är utan tvekan två habila hockeyspelare.

Vi får sikta in oss på att värva spelare av medelnivå, inget högre.
rikkard

Ang. Holmqvist.

Inlägg av rikkard »

Enligt honom själv är det 50-50 om han hamnar i Frölunda eller Djurgården. Hans bror lockar i Göteborg, men han har precis köpt en lägenhet i Stockholm. Intressant.
Användarvisningsbild
Bladman
Säsongskort: Ja

Re: Ang. Holmqvist.

Inlägg av Bladman »

rikkard skrev:Enligt honom själv är det 50-50 om han hamnar i Frölunda eller Djurgården. Hans bror lockar i Göteborg, men han har precis köpt en lägenhet i Stockholm. Intressant.
Stämmer bra det, har också nämts tidigare i tråden.

Ser vaken, Ekman, Holmqvist eller Tjärna som orealistiska värvningar. Det som är orealistiskt är att alla kommer. Jag kommer sväva på moln om vi kan få Holmqvist och Tjärna. Ekman är tyvärr för bra för att komma hem nu. Det skulle vara en riktig skräll. Vi får ta honom om ett eller två år istället :lol:
Djurgår'n tills jag dör!
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

På min lista står Ekman klart överst på önskelistan av de som nämnts som aktuella. Tvåa är Tjärnqvist. Holmqvist har jag inte lika bra koll på som de andra två, men han känns inte lika het.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Re: Ang. Holmqvist.

Inlägg av Bautabröl »

Bladman skrev:Ekman är tyvärr för bra för att komma hem nu. Det skulle vara en riktig skräll. Vi får ta honom om ett eller två år istället :lol:
Han lär inte signa för oss om vi (gud förbjude) lirar i samma division som AIK gör nu.
kungK2
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av kungK2 »

Intressant disskussion för tillfället :D Jag välkomnar givetvis Tjärna med öppna armar, han skulle lyfta laget en hel del och han lär kunna producera en del i PP också, trots att han inte är någon utpräglat offensiv back eller att han är leftskytt.

Holmqvist skulle nog också smaka bra även om jag inte har nån vidare koll på honom, snackar vi lite powerforward?

Till sist undrar jag om någon verkligen vet att Frylén är så jäkla dyr i drift som många påstår??
Bengan

Inlägg av Bengan »

Johan Lindström ifrån LHC är klubblös, han har gjort mycket bra ifrån sig i LHC under de 2 senaste åren tycker jag.

Ma Mål Ass Poäng Utv
2005-2006 Linköping Elitserien 50 16 10 26 10
2006-2007 Linköping Elitserien 54 10 15 25 36

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 00,00.html

Tror inte han är så grymt dyr heller och inte långt för han att flytta till
S-holm eller inärheten iallafall.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Johan Lindström är enligt eliteprospects en bra lagspelare och "usually a gifted scorer". Han gjorde mycket poäng i Allsvenskan, men i Elitserien har han gjort 69 poäng på 194 matcher.

Han lirade även 3 matcher för Sverige förra säsongen. Frågan är om han är den typen DIF söker, eftersom han kommer från lhc är han väl pengakåt som få.
JJ
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av JJ »

Lindström skulle vara bra att hugga - produktiv. Kan ge en bra avkastning för en rimlig peng.
GULTRÖTTBLÅTT
då, nu, för evigt!
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

JJ skrev:Lindström skulle vara bra att hugga - produktiv. Kan ge en bra avkastning för en rimlig peng.
Misstänker då att han kommer göra definitivt mycket mer poäng i DIF än i LHC. Här får han speltid så det kan gå vägen för han, och om vi ska plocka han, signa på 3 års kontrakt, så har vi en bra spelare på sikt! Dessutom så är han högerfattad och det är inte helt fel i PP.

Blir ännu hetare matcher mellan DIF och LHC, då jag är säker på att Lindström skulle ge allt!

Sen har han ju spelat i Hammarby så han lär ju iaf veta lite om Sthlm.
Sen hade han nog inte superlön i LHC heller. Plocka DIF?
Användarvisningsbild
Stambert

Inlägg av Stambert »

JJ skrev:Lindström skulle vara bra att hugga - produktiv. Kan ge en bra avkastning för en rimlig peng.
Självklart tycker du det. Han uppfyller ju alla krav för att gänget i den här tråden ska anse att han borde värvas:
1) Han spelar ishockey.
2) Han saknar kontrakt.

Är det verkligen så jobbigt att tänka ett steg längre och fråga sig om det över huvud taget finns plats för Johan Lindström i årets trupp? Vem ska vi peta för att Lindström ska få plats? Ska vi tacka nej till Ekman och Holmqvist för att göra plats för Lindström?
yvvi

Inlägg av yvvi »

bort med danielsson, in med lindström. tycker ja låter rimligt!
Skriv svar