Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Ni som vill se bra spelare med hög lön uppskrivna på ettårskontrakt måste vara skvatt galna! Det var ju det som fällde oss från första början.
Man blev besatt av att försvara guldet från -99/00 att man köpte in mängder dyra spelare på ettårskontrakt.

Därför tror jag att LHC inte blir långlivade i toppen. Jag vet inte hur många år på kontraktet deras nya spelare har, men om flertalet av dem sitter på ettårskontrakt blir LHC det nya Djurgården inom ett par år.

Så just nu är det bra med att bygga sakta framåt, även om de flesta av våra spelare har ettårskontrakt, vilket är oroande. Men om får möjligheten av välja mellan en tjeck uppskriven på två år, eller Tjärnqvist på ett år med betydligt högre lön så är tjecken det smartare altenativet, oavsett om Tjärna är DIFare.

Scenario 1: Tjärnqvist skriver på för ett år med en lön för ett ex antal hundra tusen (tvivlar på att han skriver upp sig på fler). Han storspelar, DIF tar sig till slutspel och får efter blott 1 säsong extra i Djurgården chans i NHL igen, och han lämnar oss.

Scenario 2: Tjärnqvist förblir i NHL. En tjeckisk back ansluter och får en betydligt mindre lön än Tjärnqvist skulle fått. Även han storspelar, DIF går till slutspel och tjecken lämnar oss efter ett år.

Det bästa för ekonomin är altså tjecken.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2007-07-23 21:50:33, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

DIF_Soldier skrev:Just nu behövs det en billig, bra spelskicklig back.
Härligt!!! Där är lösningen! :wink:

Problemet är bara ett ekvationen billig och bra inte riktigt går ihop! :?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Bautabröl skrev:

Enligt Raketen så finns det billigare altenativ i Tjeckien.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

DIF_Soldier skrev:
Bautabröl skrev:

Enligt Raketen så finns det billigare altenativ i Tjeckien.
Hoppas att vi hittar något bra då :D
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Jan Novak, som fortfarande inte har något kontrakt med saik, är en jag bara hört gott om av en med koll och som har bra poänggörande enligt statistik.
Äppelmos
Säsongskort: Ja

Inlägg av Äppelmos »

DIF_Soldier skrev:Ni som vill se bra spelare med hög lön uppskrivna på ettårskontrakt måste vara skvatt galna! Det var ju det som fällde oss från första början.
Man blev besatt av att försvara guldet från -99/00 att man köpte in mängder dyra spelare på ettårskontrakt.

Därför tror jag att LHC inte blir långlivade i toppen. Jag vet inte hur många år på kontraktet deras nya spelare har, men om flertalet av dem sitter på ettårskontrakt blir LHC det nya Djurgården inom ett par år.

Så just nu är det bra med att bygga sakta framåt, även om de flesta av våra spelare har ettårskontrakt, vilket är oroande. Men om får möjligheten av välja mellan en tjeck uppskriven på två år, eller Tjärnqvist på ett år med betydligt högre lön så är tjecken det smartare altenativet, oavsett om Tjärna är DIFare.

Scenario 1: Tjärnqvist skriver på för ett år med en lön för ett ex antal hundra tusen (tvivlar på att han skriver upp sig på fler). Han storspelar, DIF tar sig till slutspel och får efter blott 1 säsong extra i Djurgården chans i NHL igen, och han lämnar oss.

Scenario 2: Tjärnqvist förblir i NHL. En tjeckisk back ansluter och får en betydligt mindre lön än Tjärnqvist skulle fått. Även han storspelar, DIF går till slutspel och tjecken lämnar oss efter ett år.

Det bästa för ekonomin är altså tjecken.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag skulle hälldre ta in Tjärna, killen har hjärtat i DIF och är en riktigt duktig spelare. Jag ser häldre honom en någon billigare tjeck i laget...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Novák tydligen inte klar för SAIK ännu.

Dock verkar det som om han är det ändå. :?
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2007-07-23 22:17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jag misstänker att det här kommer bli ett otroligt långt inlägg, vi får se.

Therocket1.

Citat:
"Jag skiter rent ut sagt vad du tycker om mig personligen och mina inlägg här på forumet, och jag kommer gång på gång att hävda att jag kan saker. Passar det inte så lägg till mig på Ignorelistian. "

Svar: Nej, jag tänker inte lägga till dig på Ignorelistan. Anledningen är ganska enkel: Jag vill ha några personer att argumentera emot. Och vad jag har emot dig personligen är inte relevant då jag inte känner dig.

Jag håller inte med dig i det mesta du säger även om du i ditt senaste inlägg indirekt svarade på en av mina tidigare ställda frågor.

Citat:
"Och nej, DIF vet fasiken inte riktigt vad de håller på med i alla lägen. Jag tänker inte säga vad jag har pratat om i mina privata diskussioner med personer inom DIFs ledning men de håller med mig om min kritik ang. en del av deras värvningstaktik. Jag stödjer deras värvningsplan fullt ut, att laget ska bestå i stor del av Stockholmare men sättet det görs på är helt fel, man kan inte tro att bara för att en spelare har sin hockeyfostran vill spela i DIF bara för att Djurgården är från Stockholm."

Svar: Vill du formulera om det där? Du stödjer deras värvningsplan fullt ut men tycker ändå att sättet det görs på är fel? Du tappade mig där..

Jag personligen tänker inte säga att det görs på rätt sätt eller inte, jag är inte rätt man att säga det, men det får helt enkelt resultatet visa på. Men jag har också haft en del samtal och jag litar fullt ut på vad folk inom DIF har sagt till mig. Sen har du väl rätt att man inte ska tro att spelare vill spela för DIF bara för att de är från Stockholm - men man ska helt klart sträva efter det om ledningen tycker att spelaren ifråga är rätt spelare för det. Men jag tror du håller med om att man ska sträva efter det, vilket föreningen gör?

Citat:
"Det andra är, varför ska man värva Tjärna när det redan finns 3 st spelare i truppen av samma spelartyp? Besvara mig den frågan. "

Svar: Ska jag tolka det som att du inte vill att DIF ska värva Tjärna? Han är en tvåvägsback, stark och hittar gärna målburen (Minns sista finalen 2001, även om det var lite av en turpuck). Han är en profil, ledartyp, som många av våra juniorer kan se upp till och lära av, vilket också är en del av DIFs filosofi (som tydligen har glömts bort av de flesta som inte tänker långsiktigt). Nu vet jag inte hur de spelare du, Therocket1, känner till från blandannat Tjeckien då jag inte är insatt i den hockeyn och dess spelare, hur de motsvarar dessa egenskaper jag nämnt om Tjärna.

Citat:
"Många här inne verkar tro att jag vill bygga ett lag med bara icke-svenska spelare. Men det är fel..."

Svar: Där har du det svar jag nämnde tidigare i inlägget. Vad bra då att det är fel, då vet jag att du inte är så insnöad som jag trodde, skönt att ha fel ibland...

Bigge.

Fallet Ferna... Pengar... Lönerna trissades upp av Färjestad (enligt mitt tyckte) och andra klubbar var tvugna att haka på den trenden. Linköping har ekonomi och Ferna svek... Det kommer jag aldrig förlåta honom för. Om han kommer tillbaka så ska han bevisa mycket för mig... Skulle Tjärna välja pengarna i ett annat elitserielag än DIF, då kommer han svika lika mycket. Då kommer jag erkänna att jag hade fel om att han var Djurgårdare, men hoppas vi kan hitta någon annan som har hjärta för klubben.

Skulle det misslyckas, då är nästa prioritering utländska spelare och då hoppas jag innerligt att Therocket1s kunskaper kommer till användning men jag tycker inte det är prio 1.

Kort sagt, jag tycker det är förjävligt att börja gnälla och skrika för att DIF inte värvat en utländsk spelare som skrivit på för råttorna i norr.

God Natt!
Senast redigerad av Kojak den 2007-07-23 22:23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Vad ska jag behöva formulera om? Jag säger att jag stödjer deras strategi att bygga ett lag där majoriteten är lokala spelare. Samtidigt hävdar jag att att sättet de försöker bygga detta lag är fel, vad fan ska jag formulera om där?
Bild
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Och så börjar pajkastning.se
Trodde det var över sen Jojje blev bannad? Ta sånt där via PM.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Jojje's tankesätt lever kvar på forumet, dock inte Jojje själv.. :D
Bild
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

fördelen med att värva svenska spelare är att de normalt har lättare att anpassa sig såväl socialt som i det svenska spelet. en bra utländsk spelare riskerar ändå alltid att floppa på grund av att det blir helt nya omständigheter och förhållanden för spelaren i Sverige.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Therocket1 skrev:Jojje's tankesätt lever kvar på forumet, dock inte Jojje själv.. :D
hehe ja men lite mer tror vi väl på DIF nu än när den där j*vla munterjöken höll på som bäst?
Användarvisningsbild
Bladman

Inlägg av Bladman »

Stocky skrev:Och så börjar pajkastning.se
Trodde det var över sen Jojje blev bannad? Ta sånt där via PM.
Ge fan i PM, det här är ju intressant!!!
Djurgår'n tills jag dör!
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Stocky skrev:hehe ja men lite mer tror vi väl på DIF nu än när den där j*vla munterjöken höll på som bäst?
Sanningen är att han hade som oftast rätt, men var för rättfram för vissa i sin kritik. Men såhär i efterhand så vet man att han hade mycket rätt. Han sa det han tyckte i alla fall.
Skriv svar