Säsongen 15/16

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vikas

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Vikas »

SirDIFalot skrev:Tycker ni verkligen det är helt orimligt att vissa hockeymänniskor tycker att tacklingen förtjänar en avstängning?
Folk får tycka som de vill. Det enda jag personligen begär är att bedömningen är konsekvent.

Om vi tittar på det faktum att varken Brynäsarens armbåge i huvudet på Holm eller situationen mellan HV och Örebro renderade ens i en anmälan... då ska den här situationen inte heller bli något. Då de andra situationerna är dessutom värre.

Utan konsekvent bedömning blir det bara kaos.
Användarvisningsbild
Doyle
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Doyle »

Kunde just tänka mig det.. Tack för klargörandet :evil:
Nilsrock

Inlägg av Nilsrock »

SirDIFalot skrev:Tycker ni verkligen det är helt orimligt att vissa hockeymänniskor tycker att tacklingen förtjänar en avstängning?
inte allas orimligt tycker jag. men man ju blir lite smått irriterad att när vi åker på 2 fula tacklingar mot Brynäs så säger varken media eller experter knappt någonting. och denna tackling blåses upp på förstasidor på alla stor tidningar som en ful tackling samtidigt som Roger gråter ut på alla hörn och kanter. känns bara som att den blir anmäld därför att Roger gnäller om den.
säcken gnällde ju ingen ting och säkert därför som det ingen tackling gick vidare till disciplinnämnd
och självklart är det bra att säcken inte gnällde. en tränare ska ju inte behöva gnälla för att en regelvidrig tackling ska bli anmäld.
Jag tror folk lessnar på denna inkonsekvens helt enkelt
Praetori

Inlägg av Praetori »

Ja det är orimligt att snacka om avstängning, granskning är en sak men att yla om avstängning är bara löjligt. Tacklingen är tuff men initialt axel mot axel och inga armbågar eller dylikt upp och det hade varit olyckligt om Lasch blivit skadad men nu blev han inte det. Jag tycker dock att det är ok att tacklingen granskas, själva granskningen i sig är det inget fel på men att säga att det förtjänar en avstängning innan dess att det granskats är bara dumt.

Det handlar om Hockey och där förekommer tacklingar. Om inte Lasch är blind så ser han att Sörensen är där, han tittar ju till och med åt det hållet sekunden innan han väljer att skjuta istället för att passa (och att Sörensen är i vägen för passningen är ju hela anledningen till att han väljer att skjuta istället).
Han driver på mål, tar avslutet och flyger därefter som en vante, möjligen filmar han även i ett försök att få med sig en utvisning men det misständer ju något enormt när det istället resulterar i att hans medspelare tappar huvudet och hoppar in från båset för att veva och de åker på två egna utvisningar.

Jag är tämligen övertygad om att domarna på planen gjorde samma bedömning som mig och att det därför inte resulterade i något för Sörensen. Det finns ett delat ansvar där ute och Sörensen håller ner armarna och hoppar inte in tacklingen, Lasch däremot gör ingenting annat än att driva på mål och vrida kroppen så mycket han hinner åt höger efter skottet, sen flyger han som en vante och ligger och åmar sig på isen för att sedan spela vidare.

Sen är jag som sagt inte lika säker på att granskningen kommer fria Sörensen på grund av att det hela blivit så uppförstorat i media och att han faktiskt satte en klockren huvudtackling tidigare som han fick med en 2+10a.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Sanny Lindström vilket jävla skämt han är och alltid varit. En DIF hatare. Bomba han på Twitter!
ciirree

Inlägg av ciirree »

Den allra största irritationen är att det aldrig bedöms lika. Vi hade två situationer (solklara) mot Brynäs som aldrig blev något.
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

Sanny har däremot en poäng med;
"Tacklingen touchar i axeln på Lasch innan den tar i huvudet.
Det är utom Sörensens kontroll och ren och skär tur."

Små marginaler som avgör var tacklingen tar, i det stora hela är det ändå rätt dumt av Sörensen att ta dessa risker.

Varför är det alltid våra nyckelspelare som riskerar avstängning? Hade mycket hellre sett Ahlén eller Eriksson utföra dessa småfula aktioner.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Kalliasson skrev:Sanny har däremot en poäng med;
"Tacklingen touchar i axeln på Lasch innan den tar i huvudet.
Det är utom Sörensens kontroll och ren och skär tur."

Små marginaler som avgör var tacklingen tar, i det stora hela är det ändå rätt dumt av Sörensen att ta dessa risker.

Varför är det alltid våra nyckelspelare som riskerar avstängning? Hade mycket hellre sett Ahlén eller Eriksson utföra dessa småfula aktioner.
Det där håller jag inte med om. Sören krymper ihop så att tacklingen inte skall ta onödigt högt och sedan trycker han ifrån som man gör i precis alla tacklingar, sen gör Lasch just ingenting för att freda sig men det kan ju inte Sörensen rå för.
Att folk kallar det för en CTTH och blindside är så korkat att jag inte vet vad. Just blindside-biten tror jag inte ett dugg på. Tydligast är det på videosekvensen som Wikegård kommenterar.

Den nivån vi har att förhålla oss till är internationell hockey och om vi inte vill att våra spelare skall bli överkörda och skadade i OS, VM osv så är det NHL standard att förhålla sig till. Den där smällen hade blivit ingenting på andra sidan pölen, och då är de ändå ruggigt hårda mot huvudtacklingar numera. Point of first contact är avgörande och tacklingen tar på axeln, rullar över bröstet när Sörensen trycker ifrån och klipper sedan möjligen hakan eller käken men det är knappast det han går efter (i så fall hade han bara kört på honom rakt från åkvinkeln och inte sänkt axeln i förstaläget).

Sörensen går in tufft och tar dessutom hand om returen. På gränsen til vårdslöst men det är ju bara på grund av att Lasch själv spelar farligt i det läget och inte ens gör en ansats att skydda sig, han har fullständigt tunnelseende på målet och ignorerar spelaren som han sekunden innan sett komma från vänster. Sörensen tar inte ens några skridskoskär, han bara glider in och trycker till honom.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Det ända han kommenterar är hur ful Sörensens tackling är. Sedan klankar han ner på Jocke. Inget om gnäll Rönnberg. Nä Sanny du är o har alltid varit en fegis.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Sitter och precis och tittar på hur framtidens hockey kommer se ut nämligen damfinalen mellan Luleå och linköping. Måste va mycket lättare att va domare där då det är utvisning så fort man krockar eller rör varann :D
gaspo

Inlägg av gaspo »

Wikegård e kung:
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

ciirree skrev:
Den allra största irritationen är att det aldrig bedöms lika. Vi hade två situationer (solklara) mot Brynäs som aldrig blev något.
Ingen situation är den andra lik. Alla är unika. Person A kan tycka att tackling 1 är vård 5 matchers avstängning och Person B kan tycka att den var clean. Person A kan tycka att tackling 2 är clean och Person B kan tycka att den är värd 5 matchers avstängning. Alla kommer tycka olika om alla situationer eftersom det är så himla många faktorer som spelar in. Alla skriker efter konsekvent linje, men det kommer aldrig gå att uppnå någon eftersom alla ser på alla tacklingar olika.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag tycker de är väldigt konsekventa. Djurgården kommer alltid ut som förlorare i DN:s bedömningar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Sanny och Petter vill få Sören avstängd.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

#10 skrev:Sanny och Petter vill få Sören avstängd.
Det va ju oväntat :roll:
Skriv svar