Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg
Markus Persson #22 i Tingsryd ser intressant ut.
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Är du seriös? Norman fick ju den utvecklingen du beskriver, hos oss för fem år sedan. Men då hade vi den typen av omgivning som kunde tillåta yngre att utvecklas, som SAIK har idag. Vi är inte i samma situation som DIF 2009 eller SAIK 2016 även fast många vill tro det.B.I.B.A skrev:De ska spela i kedja 2, 3 och 4. Se tex Normans utveckling i Skellefteå.minalman skrev:Och du menar att de som kommer underifrån och skall utvecklas skall spela när? Under någon sorts del av matcherna när motståndarna är med på att de måste hjälpa till med Djurgårdens spelarutveckling?B.I.B.A skrev:Som jag har tolkat den satsningen vi gör med Jocke och Tjomme så är det att vi ska ha flera producerande kedjor där spelarna underifrån utvecklas och förhoppningsvis fyller skorna från de toppspelare som lämnar (Likt Skellefteås framgångsrika strategi). Svårt att se Hank och Ahlén passa in i den filosofin, känns mer som att vi kommer fortsätta med den traditionella stilen med kedja 1 och 2 som producerande, 3 som utfyllnad och 4 med bara brunkare.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
När vi åkte ur?minalman skrev:Är du seriös? Norman fick ju den utvecklingen du beskriver, hos oss för fem år sedan. Men då hade vi den typen av omgivning som kunde tillåta yngre att utvecklas, som SAIK har idag. Vi är inte i samma situation som DIF 2009 eller SAIK 2016 även fast många vill tro det.B.I.B.A skrev:De ska spela i kedja 2, 3 och 4. Se tex Normans utveckling i Skellefteå.minalman skrev:Och du menar att de som kommer underifrån och skall utvecklas skall spela när? Under någon sorts del av matcherna när motståndarna är med på att de måste hjälpa till med Djurgårdens spelarutveckling?B.I.B.A skrev:Som jag har tolkat den satsningen vi gör med Jocke och Tjomme så är det att vi ska ha flera producerande kedjor där spelarna underifrån utvecklas och förhoppningsvis fyller skorna från de toppspelare som lämnar (Likt Skellefteås framgångsrika strategi). Svårt att se Hank och Ahlén passa in i den filosofin, känns mer som att vi kommer fortsätta med den traditionella stilen med kedja 1 och 2 som producerande, 3 som utfyllnad och 4 med bara brunkare.
- minalman
Vi åkte inte ur 2009.mb81 skrev:
När vi åkte ur?
Men Norman var färdigutvecklad och kunde överge oss några år senare då vi åkte ur.
Förstår inte riktigt varför vi skall vara plantskola till juniorer som överger oss direkt det kärvar. Eller när dollarsedlarna lockar.
Figren skrev 1 år till med Frölunda
Kan inte minnas att Norman gjorde några 40-poängssäsonger för oss. Inte heller för Skellefteå innan denna säsongen. Tvärtom blev jag utskrattad när jag sa att Norman var en spelare som det var tungt att tappa.minalman skrev:Är du seriös? Norman fick ju den utvecklingen du beskriver, hos oss för fem år sedan. Men då hade vi den typen av omgivning som kunde tillåta yngre att utvecklas, som SAIK har idag. Vi är inte i samma situation som DIF 2009 eller SAIK 2016 även fast många vill tro det.B.I.B.A skrev: De ska spela i kedja 2, 3 och 4. Se tex Normans utveckling i Skellefteå.
Tror knappast de spelare vi tappade under de allsvenska åren; Norman, Brodin, Wennberg, Åberg, Erik Gustafsson, hade lämnat oss om det inte var för att de ville spela på högre nivå.
Håller absolut om med om att DIF inte är där nu, men mitt inlägg syftade på att jag trodde målet var att bygga enligt den strategin på sikt.
Avgå Jocke.
Om vi vill vara en ledande förening så måste vi våga ge juniorer en rejäl chans. Hur många juniorer kommer lyckats om dom bara får spela 3-4 matcher (5 min per match). Utan inslussning av juniorer så kommer laget snart bestå av legoknektar, å vart är djurgårdsandan då... Med det sagt tycker jag inte att man ska satsa på 5 juniorer på säsong men iaf 1-2 borde får en rejäl chans, å det räcker inte med försäsongsmatcher. Under denna säsong har faktiskt ganska många fått pröva på a-lags spel å de flesta(alla?) skött det hela bra om inte väldigt bra. Men åndå har det inte lett till något ytterligare förtroende. (Vejdemo undantagen)Återstår att se vad Jocke har planerat inför kommande säsonger.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Sv: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första in
skönt då slipper vi hanTheForsa skrev:Figren skrev 1 år till med Frölunda

Skickat från min E6853 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
- minalman
Vi har/hade tre juniorer mer eller mindre stadigt i "inre truppen" innan AOM gick sönder. Mycket mer än så kan man knappast ha om man ska aspirera på en slutspelsplats.B.I.B.A skrev:Kan inte minnas att Norman gjorde några 40-poängssäsonger för oss. Inte heller för Skellefteå innan denna säsongen. Tvärtom blev jag utskrattad när jag sa att Norman var en spelare som det var tungt att tappa.minalman skrev:Är du seriös? Norman fick ju den utvecklingen du beskriver, hos oss för fem år sedan. Men då hade vi den typen av omgivning som kunde tillåta yngre att utvecklas, som SAIK har idag. Vi är inte i samma situation som DIF 2009 eller SAIK 2016 även fast många vill tro det.B.I.B.A skrev: De ska spela i kedja 2, 3 och 4. Se tex Normans utveckling i Skellefteå.
Tror knappast de spelare vi tappade under de allsvenska åren; Norman, Brodin, Wennberg, Åberg, Erik Gustafsson, hade lämnat oss om det inte var för att de ville spela på högre nivå.
Håller absolut om med om att DIF inte är där nu, men mitt inlägg syftade på att jag trodde målet var att bygga enligt den strategin på sikt.
Men då behövs också kulturbärare som Hank och Ahlén för att sköta fostrandet. Toppa med några legoknektar som Matt (hellre kanadicker/jänkare än finnar) samt blivande långkörare som Ljung, Holm och Brodin (som jag hoppas stannar) samt några hemvändare. Jag är säker på att Jocke-Tjomme bygger ihop en bra mix.
Undra om de gick ut med det nu, eftersom det blev Djurgården som motstånd i kvarten.TheForsa skrev:Figren skrev 1 år till med Frölunda
Vem har sagt att det bara gäller juniorer? Gav ju precis Norman som ett exempel på en spelare som under flera år utvecklats till en toppspelare i SHL. Andra exempel på spelare som fick den tiden på sig att utvecklas är Andreas Engqvist och Oskar Eklund.minalman skrev:Vi har/hade tre juniorer mer eller mindre stadigt i "inre truppen" innan AOM gick sönder. Mycket mer än så kan man knappast ha om man ska aspirera på en slutspelsplats.B.I.B.A skrev:Kan inte minnas att Norman gjorde några 40-poängssäsonger för oss. Inte heller för Skellefteå innan denna säsongen. Tvärtom blev jag utskrattad när jag sa att Norman var en spelare som det var tungt att tappa.minalman skrev:Är du seriös? Norman fick ju den utvecklingen du beskriver, hos oss för fem år sedan. Men då hade vi den typen av omgivning som kunde tillåta yngre att utvecklas, som SAIK har idag. Vi är inte i samma situation som DIF 2009 eller SAIK 2016 även fast många vill tro det.B.I.B.A skrev: De ska spela i kedja 2, 3 och 4. Se tex Normans utveckling i Skellefteå.
Men då behövs också kulturbärare som Hank och Ahlén för att sköta fostrandet. Toppa med några legoknektar som Matt (hellre kanadicker/jänkare än finnar) samt blivande långkörare som Ljung, Holm och Brodin (som jag hoppas stannar) samt några hemvändare. Jag är säker på att Jocke-Tjomme bygger ihop en bra mix.
Grejen är att om vi ska spela anfallshockey med mycket puckinnehav så förstår jag inte varför vi ska signa långa kontrakt med spelare som inte behärskar något av det. Jag tycker inte avlastningsspelare passar in i strategin så som jag har förstått den. Ska de nya spelarna "fostras" så låt dem göra det av någon som tex Brodin, som både är tuff och någorlunda duglig spelare.
Avgå Jocke.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Inne på samma spår som dig.Jimpen skrev:men ärligt, vad förväntar sig folk?
att vi ska ha en fjärdekedja son gör 15-20p per spelare och ligger på +?
förra året hade vi ett mycket sämre lag, då låg vår fjärdekedja på en högre nivå (eftersom laget var jämnare, fördelat på alla kedjor).
denna säsong har vi en förstakedja som har gjort fler poäng än någon kedja gjort ( i Djurgården) på hur många år som helst. Vi har blivit ett lag med en betrodd förstakedja ( ala lhc i typ 6 år irad), vass förstakedja med sämre tredje/fjärdekedja (beträffande produktionen).
Sedan har inte Jocke ekonomi för att på kort sikt bygga om laget precis som han önskar.
Han lär få svårt att ersätta våra spetsspelare som drar och kommer få vända och vrida på varje krona för att som sämst behålla slagstyrkan till nästa år..
Det är inte bara en faktor som styr. Kommer exempelvis att blir klart dyrare/svårare att ersätta Högström om han drar. Lönen för en back av Högströms kaliber är hög och vi har haft turen att få honom att blomma ut ordentligt hos oss till en rätt låg kostnad.
Jag utgår från att Hank och Mike är billiga. Vi kommer med all säkerhet tappa ett flertal spelare. Att då börja byta ut dessa också kan bli ett stort misstag. Särskilt med tanke på att de ÄR kulturbärare. Vilka tar den rollen annars?
Skulle Sören, Thore, Högström och Holm varit säkrade inför kommande år hade naturligvis Jocke kunnat tänka annorlunda.
Så länge vi inte får en jämförbar ekonomi som topplagen kommer vi få finna oss i att befinna oss på de lägre platserna i serien. Har man sedan lite flyt att få ihop ett lag där alla lyfter sig kan vi sticka upp rejält ett eller annat år.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Kan vara av intresse i dessa tider dar sillyn mest verkar innehalla bistra nyheter:
http://www.gp.se/sport/1.3018788-thores ... tt-upplaggI helgen skrev Aftonbladet att Thoresen sagt upp sitt kontrakt då familjen ska flytta hem till Norge i sommar. Själv förnekar han att han sagt upp kontraktet:
-Jag är fortfarande kvar i klubben nästa säsong, jag har inte sagt upp mitt kontrakt. Jag har ett tvåårsavtal och så får jag ta allt det andra efter säsongen, säger han.
Vad säger man.. John Norman vilken lirare!
http://www.shl.se/artikel/79454/
Hur ser chanserna ut att han kan hamna hos oss till nästa säsong?
-
ObefintligRocky3000 skrev:Vad säger man.. John Norman vilken lirare!