Den är från tidigt 90-talMalto skrev:Måste varit lite tidigare väl? Slutet 80-talet?Caveman skrev:Är du Djurgårdare från Sthlm och aldrig hört kylskåp,kylskåp, tegelsten, tegelsten, det låter konstigt.captcash skrev:Aldrig hört den, varken på Hovet eller utanför..?sensei skrev:Tror inte det betyder något, det är bara en ramsa. Rätta mig om jag har fel.MarcusDaze skrev:Som utsocknes djurgårdare från västgötaslätta, vad menas med kylskåp, tegelsten?
Sent from my iPhone using Tapatalk
"Det finns fakta om kylskåp/tegelstens-ramsan. Grabert skriver om den i Järnkaminen från 1998.
Den är från tidigt 90-tal och myntades på fyllan av Gullö och Grabert som stod och fyllesnackade på en DIF-samling på Sveas på Sveavägen.
De kom fram till att det behövdes en ny ramsa. En helt sjuk sådan som inte betyder nånting. Grabert kom på att man skulle skandera kylskåp, kylskåp - tegelsten, tegelsten, och sen utvecklades det till varvandet med att stå och sen sitta på huk.
Sen nästa match så körde de den i klacken och den satte sig på allvar efter det.
Den betyder alltså inte ett skit utan är bara resultatet av två läktarlegenders enorma alkoholintag".
SHL Åttondelsfinal 3: Djurgårdens IF - Brynäs IF 14/3 2016
Re: SHL Åttondelsfinal 3: Djurgårdens IF - Brynäs IF 14/3 20
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Utsjungna av Brunsås i åtminstone 30% av matchen - på hemmaplan.
Alldeles för jävla uselt.
Självrannsakning på mobilflipprarna tack.
Hulström kung, Tellan släpper lätta returer idag igen. Kul med balja på straff, frejdigt anfallsspel och nog borde vi kunnat göra ett par baljor till.
Övertygad om att detta var, för vår del, den svåraste matchserien och nu när vi kliver in mot motstånd som "ska slå oss" kan vi trampa igång på riktigt.
Framåt.
Hulström kung, Tellan släpper lätta returer idag igen. Kul med balja på straff, frejdigt anfallsspel och nog borde vi kunnat göra ett par baljor till.
Övertygad om att detta var, för vår del, den svåraste matchserien och nu när vi kliver in mot motstånd som "ska slå oss" kan vi trampa igång på riktigt.
Framåt.
25/4-2025
Tack, DIF. Nu är säsongen räddad. Allt härifrån är bara plus. Vilka krigargrabbar vi har ändå. Brodin växer ut till en sagolik järnkamin! Älskar den grabben.
Ok. Fick av oklar anledning associationer till Tommy Mörth och Södergren på isen nån gång i forntiden med den ramsan i öronen, men det kanske bara var nr 22 kvar...Caveman skrev:Den är från tidigt 90-talMalto skrev:Måste varit lite tidigare väl? Slutet 80-talet?Caveman skrev:Är du Djurgårdare från Sthlm och aldrig hört kylskåp,kylskåp, tegelsten, tegelsten, det låter konstigt.captcash skrev:Aldrig hört den, varken på Hovet eller utanför..?sensei skrev: Tror inte det betyder något, det är bara en ramsa. Rätta mig om jag har fel.
"Det finns fakta om kylskåp/tegelstens-ramsan. Grabert skriver om den i Järnkaminen från 1998.
Den är från tidigt 90-tal och myntades på fyllan av Gullö och Grabert som stod och fyllesnackade på en DIF-samling på Sveas på Sveavägen.
De kom fram till att det behövdes en ny ramsa. En helt sjuk sådan som inte betyder nånting. Grabert kom på att man skulle skandera kylskåp, kylskåp - tegelsten, tegelsten, och sen utvecklades det till varvandet med att stå och sen sitta på huk.
Sen nästa match så körde de den i klacken och den satte sig på allvar efter det.
Den betyder alltså inte ett skit utan är bara resultatet av två läktarlegenders enorma alkoholintag".
Nu mobiliserar vi. Stämningen anno 09/10 skall strävas efter, uppnås, bräckas.
Nu mobiliserar vi. Frölunda skall besegras på is och läktare.
Nu mobiliserar vi. För Säcken, för DIF, för framtidstro.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Ja, herregud...
Hultström och Holm på backen var ju två monster där ute idag. Helt sjukt vilken match de gör.
Thoresen, Sörensen och Brodin vann mer eller mindre varenda närkamp där ute. Jag gillar även den smartness som Matt besitter. Han vet precis när han ska hålla i pucken och lugna ner spelet osv.
Satan vad skönt att skicka ur Brynolf och framför allt systrarna. Respekt till Bulan som ändå är stor i förlusten ikväll.
Hultström och Holm på backen var ju två monster där ute idag. Helt sjukt vilken match de gör.
Thoresen, Sörensen och Brodin vann mer eller mindre varenda närkamp där ute. Jag gillar även den smartness som Matt besitter. Han vet precis när han ska hålla i pucken och lugna ner spelet osv.
Satan vad skönt att skicka ur Brynolf och framför allt systrarna. Respekt till Bulan som ändå är stor i förlusten ikväll.
Enig.Henke95 skrev:Nu mobiliserar vi. Stämningen anno 09/10 skall strävas efter, uppnås, bräckas.
09/10 ska hamna i kylskåpet tillsammans med slaktade fiskar som fått smaka tegelsten i form av Brodin och Thore! Darra Fisklunda och glöm guldet!
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
Måste säga att Hank och Ahlén gör det bra ikväll också. Det var flera tillfällen då man trodde brynäs i lugn och ro kunde hantera pucken eftersom det var löjligt långt mellan puckförande back och Hank eller Ahlén som går in över blå. Men trots det långa avstånden så fullföljer de åkningarna hela vägen och ställer till oreda och även om de inte alltid kunde jobba fast pucken så resulterade det i värdelösa uppspel för brynäs som backarna kunde hantera i 2v1 lägen. Annars kunde det nog blivit betydligt jobbigare.Djurgårn skrev:Ja, herregud...
Brodin är helt jävla enorm i de tre matcherna. När han blev tacklad i ryggen ikväll så gick det ett sus kring de runtomkring eftersom han inte var beredd men grabben är byggd av granit eller nåt och den som ramlar är brynässpelaren. Han vinner i princip varenda närkamp han ger sig in i både offensivt och defensivt.
Lundberg gör otroligt mycket bra saker under matchen och det är roligt att han fick utdelning för slitet.
Lehtonen är tyvärr blek. Han gör ett par riktigt bra byten och är föredömlig i ett par defensiva arbeten och slår någon eller några grymma passningar både offensivt från egen planhalva och i offensiv zon men i närkampsspelet och det fysiska arbetet är han riktigt dålig. Det är ett flertal tillfällen då pucken förloras i offensiv zon just på grund av att han agerar valhänt och backcheckingen lämnar mycket övrigt att önska.
Ljungh och Alvarez var också bleka men så tur var så behövdes det inte att de spelade på topp ikväll. De är dock rejälare i sitt spel än Lehtonen men jag hoppas att alla har sina bästa matcher framför sig.
På backsidan var Falk, Englund och Norell inget vidare. Speciellt Englund såg mer än lovligt nervös ut i sina annars resoluta ingripanden och lät sig fintas upp på läktaren vid ett par tillfällen när man förväntade sig att han skulle gå in och mosa motståndarna mot sargen men han istället stirrade på puck. Juniornerver som jag hoppas är bortbrända i fortsättningen.
Det som gjorde att det blev match av det hela var fanatiskt bra coachning av Bulan när resten av arenan trodde det var klart efter Lundbergs mål. Allt ifrån att plocka målvakten vid 4v4 och jaga på sina spelare som en dåre till att byta mellan målvakterna för att köpa andrum och slutligen att be om förlåtelse för uttalandet om trippingen som inte hände gör att man känner en viss respekt. Vi var det bättre laget helt klart men hockey är hockey.
Det som är negativt är vårt totalt värdelösa Powerplay. Brynäs försvarade sig bra men med de chanser vi får när vi ligger på så måste det bli mål om detta inte skall ta slut med 4-0 i matcher. Ett fungerande PP är ett måste för att kunna skrälla mot fisk.
Slutligen så måste jag även ge en eloge till domarna som höll en bra nivå och tog utvisningar när det var rena regelbrott, trippingar och annat och annars lät spelarna anpassa sig efter matchen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Linus Hultström - Vilken spelare, vilken kung, vilken värvning och vilken positiv överraskning!
Holm gjorde en kanon match idag igen, tillsammans med majoriteten av laget. Vissa når helt enkelt inte upp till slutspelsstandard, inget direkt allvarligt men att tappa 5-2 är inte bra. Markeringsmissar som resultat av för mycket pucktittande. Två, om inte tre, av Brynäs mål sker pga tappad markering så målgörare får stå ensam framför Tellan. Varför?! Litar de inte på varann, eller är det spelidé att pressa med 3 gubbar mot 1 motståndare? Måste förbättras innan Frölunda, för där finns det inget som heter "att tappa matcher". Antingen har man matchen, eller så har man inte matchen. Jävligt skönt med vinst, men nu är det kvartsfinal och lille Frölunda som motståndare - Step your game up!
Tycker ändå att vi gör 3 bra matcher, trots skador, tappade matcher och domarskandaler, så vinner vi serien och säger hejdå till Brynäs. UNDERBART! Allt framöver är enbart plus, men drömmen om semifinal lever, känns inte helt omöjligt. Frölunda i bäst av 7 kan allt hända, dock är jag orolig att laget kommer att köra slut med tanke på det intensiva spelschemat. 3 matcher på 6 dagar, och nu väntar 4 matcher till på 8 dagar. Upp till bevis, gör som Wikegård och ät puck.
FÖR FERNHOLM - KYLSKÅP KYLSKÅP, TEGELSTEN TEGELSTEN!
Holm gjorde en kanon match idag igen, tillsammans med majoriteten av laget. Vissa når helt enkelt inte upp till slutspelsstandard, inget direkt allvarligt men att tappa 5-2 är inte bra. Markeringsmissar som resultat av för mycket pucktittande. Två, om inte tre, av Brynäs mål sker pga tappad markering så målgörare får stå ensam framför Tellan. Varför?! Litar de inte på varann, eller är det spelidé att pressa med 3 gubbar mot 1 motståndare? Måste förbättras innan Frölunda, för där finns det inget som heter "att tappa matcher". Antingen har man matchen, eller så har man inte matchen. Jävligt skönt med vinst, men nu är det kvartsfinal och lille Frölunda som motståndare - Step your game up!
Tycker ändå att vi gör 3 bra matcher, trots skador, tappade matcher och domarskandaler, så vinner vi serien och säger hejdå till Brynäs. UNDERBART! Allt framöver är enbart plus, men drömmen om semifinal lever, känns inte helt omöjligt. Frölunda i bäst av 7 kan allt hända, dock är jag orolig att laget kommer att köra slut med tanke på det intensiva spelschemat. 3 matcher på 6 dagar, och nu väntar 4 matcher till på 8 dagar. Upp till bevis, gör som Wikegård och ät puck.
FÖR FERNHOLM - KYLSKÅP KYLSKÅP, TEGELSTEN TEGELSTEN!
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Bra summering, det får avsluta denna kväll.Praetori skrev:Måste säga att Hank och Ahlén gör det bra ikväll också. Det var flera tillfällen då man trodde brynäs i lugn och ro kunde hantera pucken eftersom det var löjligt långt mellan puckförande back och Hank eller Ahlén som går in över blå. Men trots det långa avstånden så fullföljer de åkningarna hela vägen och ställer till oreda och även om de inte alltid kunde jobba fast pucken så resulterade det i värdelösa uppspel för brynäs som backarna kunde hantera i 2v1 lägen. Annars kunde det nog blivit betydligt jobbigare.Djurgårn skrev:Ja, herregud...
Brodin är helt jävla enorm i de tre matcherna. När han blev tacklad i ryggen ikväll så gick det ett sus kring de runtomkring eftersom han inte var beredd men grabben är byggd av granit eller nåt och den som ramlar är brynässpelaren. Han vinner i princip varenda närkamp han ger sig in i både offensivt och defensivt.
Lundberg gör otroligt mycket bra saker under matchen och det är roligt att han fick utdelning för slitet.
Lehtonen är tyvärr blek. Han gör ett par riktigt bra byten och är föredömlig i ett par defensiva arbeten och slår någon eller några grymma passningar både offensivt från egen planhalva och i offensiv zon men i närkampsspelet och det fysiska arbetet är han riktigt dålig. Det är ett flertal tillfällen då pucken förloras i offensiv zon just på grund av att han agerar valhänt och backcheckingen lämnar mycket övrigt att önska.
Ljungh och Alvarez var också bleka men så tur var så behövdes det inte att de spelade på topp ikväll. De är dock rejälare i sitt spel än Lehtonen men jag hoppas att alla har sina bästa matcher framför sig.
På backsidan var Falk, Englund och Norell inget vidare. Speciellt Englund såg mer än lovligt nervös ut i sina annars resoluta ingripanden och lät sig fintas upp på läktaren vid ett par tillfällen när man förväntade sig att han skulle gå in och mosa motståndarna mot sargen men han istället stirrade på puck. Juniornerver som jag hoppas är bortbrända i fortsättningen.
Det som gjorde att det blev match av det hela var fanatiskt bra coachning av Bulan när resten av arenan trodde det var klart efter Lundbergs mål. Allt ifrån att plocka målvakten vid 4v4 och jaga på sina spelare som en dåre till att byta mellan målvakterna för att köpa andrum och slutligen att be om förlåtelse för uttalandet om trippingen som inte hände gör att man känner en viss respekt. Vi var det bättre laget helt klart men hockey är hockey.
Det som är negativt är vårt totalt värdelösa Powerplay. Brynäs försvarade sig bra men med de chanser vi får när vi ligger på så måste det bli mål om detta inte skall ta slut med 4-0 i matcher. Ett fungerande PP är ett måste för att kunna skrälla mot fisk.
Slutligen så måste jag även ge en eloge till domarna som höll en bra nivå och tog utvisningar när det var rena regelbrott, trippingar och annat och annars lät spelarna anpassa sig efter matchen.
Vill också se betydligt mer av Ljungh i nästa serie.
Spela fult
Håller med dig i allt mer eller mindre. Vår fjärdelina har höjt sig rejält sista tiden och idag är de så där härligt jobbiga som de ska vara.Praetori skrev:Måste säga att Hank och Ahlén gör det bra ikväll också. Det var flera tillfällen då man trodde brynäs i lugn och ro kunde hantera pucken eftersom det var löjligt långt mellan puckförande back och Hank eller Ahlén som går in över blå. Men trots det långa avstånden så fullföljer de åkningarna hela vägen och ställer till oreda och även om de inte alltid kunde jobba fast pucken så resulterade det i värdelösa uppspel för brynäs som backarna kunde hantera i 2v1 lägen. Annars kunde det nog blivit betydligt jobbigare.Djurgårn skrev:Ja, herregud...
Lehtonen kan vi nästan överväga att bänka framöver. Hans insatser har rent ut sagt varit riktigt usla och just nu tycker jag inte att han bidrar med nånting alls. Till och med hans avslut är patetiska mellan varven.
Lundberg tycker jag gör mycket bra saker där ute och jag tycker att det finns mycket mer att få ut. Han har bara inte riktigt fått till det på SHL-nivån ännu. Borde utnyttja sin fysik oftare än vad han gör.
Alvarez tycker jag jobbar på bra och är fysisk och även om poängen inte alltid trillar in så är han där och kämpar.
Ljungh är en favorit. otroligt smart spelare som allt som oftast gör rätt saker hela tiden. Lite Otto över honom. Har kanske inte riktigt synts så mycket på sistone dock
Brodin är ju läskigt bra i den här serien. Där snackar vi järnkamin.
Norell och Falk måste höja sig rejält framöver. Englund gjorde ingen vidare match ikväll men har ändå sett bra ut och är så där härligt småful i närkamperna.
Holm tycker jag har steppat upp ordentligt på slutet. Jag har alltid tyckt att han borde kunna utnyttja sin skridskoåkning och teknik betydligt oftare. Han är inte usel offensivt och borde kunna följa med upp anfallen i större utsträckning.
1) Först och främst vi är i kvartsfinal sug på den kamrater
2) Domaren godkänd idag
3) Westerholmarna vilka genetiska muppar
2) Domaren godkänd idag
3) Westerholmarna vilka genetiska muppar
Senast redigerad av Donkels den 2016-03-15 06:00:51, redigerad totalt 1 gånger.
Donkels skrev:1) Först och främst vi är i kvartsfinal sug på den kamrater
2) Domaren godkänd idag
2) Westerholmarna vilka genetiska muppar
Ja idag, var man totalt hemmablind när man tyckte domarna var hyfsade idag? Kanske något petiga på nivån ibörjan men tycker brynäs spelar småfult och tappar på det.
Var ju inte några grova feldömningar som i Lördags precis.
Var några jobbkollegor som pikade mig under matchen som också var på plats och undrade varför jag inte klagade på domaren idag. (..gefletomtar kanske inte behöver tilläggas att dom är)
Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109
Tycker trycket var magiskt vissa stunder. Speciellt efter 2-2 och Tjalalala Djurgårn kördes. Håller inte med om att vi blev utsjungda men lägstanivån får gärna höjas lite till kvarten. Bra att Joel styrde upp klacken då och då, man håller en liten tumme för att Pang ska stå på räcket.förevigtdjurgården skrev:Utsjungna av Brunsås i åtminstone 30% av matchen - på hemmaplan.
Framåt.
Trött på att Kämpa-Djurgården ska startas så många gånger dock. Tycker det blir bättre när klacken kör Djurgården istället för Kämpa. Samt gamla vanliga, räcker köra Full Fart Framåt en gång.
Edit: 10 bönder klappar i otakt var väl roligt när det var HA och det verkligen var 10 bönder men lägg ner den i slutspel tack.
Tycker det där solklara "delay of game" med byte av målisar fram och tillbaka (om det nu inte var utrustningsstrul) skall resultera i lagstraff 2min utvisning! Det är inte hockey.Praetori skrev:Måste säga att Hank och Ahlén gör det bra ikväll också. Det var flera tillfällen då man trodde brynäs i lugn och ro kunde hantera pucken eftersom det var löjligt långt mellan puckförande back och Hank eller Ahlén som går in över blå. Men trots det långa avstånden så fullföljer de åkningarna hela vägen och ställer till oreda och även om de inte alltid kunde jobba fast pucken så resulterade det i värdelösa uppspel för brynäs som backarna kunde hantera i 2v1 lägen. Annars kunde det nog blivit betydligt jobbigare.Djurgårn skrev:Ja, herregud...
Dock respekt det han sade i TV4-intervjun. ..och dra målisen vid 4 vs 4, lite "balls" att göra det.
Ja i PP måste vi rycka upp oss och i defensiven rent generellt. Det är förofta vi lämnar en motspelare ren framför vårat eget mål bara för att vi tittat puck och glömt bort att markera spelare.
Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109