NHL-Draften 07

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
Bjurling_39

Inlägg av Bjurling_39 »

Räknade draftade finnar 2007 och det var bara 3 st :D Haha! Den första var Harri Ilvonen som draftades av minnesota i 6:e rundan som 170 totalt.. Seb blev också Joel Gistedt den första målvakten ut i draften och säger ju en hel del :D
Kaptenen Ölvestad: Tackla är som att göra mål för mig!
Lundh

Inlägg av Lundh »

Vad jag har fattat det som så är det väldigt ovanligt att man draftar någon under 18 även om man kan det om spelaren är född före ett visst datum , i dom fall man gör det handlar det om talanger utöver det vanliga och Owoya är ingen sådan talang även om han är en jättetalang.

Tror Owoya kommer gå i första eller andra rundan i nästa års draft tillsamans med Motin i Fbk om dom sköter sina kort rätt under sässongen.

Fast det kan nog ligga lite i det här med Idol historien med i det hela , han sänder ju ut signaler om att musiken är hans stora dröm här i livet och tror nog att Nhl killarna vill att NHL målvakt ska vara dröm nr 1 om man säger så
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

Lundh skrev:Vad jag har fattat det som så är det väldigt ovanligt att man draftar någon under 18 även om man kan det om spelaren är född före ett visst datum , i dom fall man gör det handlar det om talanger utöver det vanliga och Owoya är ingen sådan talang även om han är en jättetalang.

Tror Owoya kommer gå i första eller andra rundan i nästa års draft tillsamans med Motin i Fbk om dom sköter sina kort rätt under sässongen.

Fast det kan nog ligga lite i det här med Idol historien med i det hela , han sänder ju ut signaler om att musiken är hans stora dröm här i livet och tror nog att Nhl killarna vill att NHL målvakt ska vara dröm nr 1 om man säger så
Du har förmodligen helt rätt. Men han har ändå sagt till tidningarna att hockeyn alltid går före musiken.
Användarvisningsbild
DarkDingus

Inlägg av DarkDingus »

Jag tror inte att efterfrågan på målvakter är så oerhört hög i NHL just nu, därför lär det inte vara så stor chans för Owuya att gå i förstarundan... och i all ärlighet, om han inte gick i förstarundan nu så lär han inte göra det nästa år heller.
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

DarkDingus skrev:Jag tror inte att efterfrågan på målvakter är så oerhört hög i NHL just nu, därför lär det inte vara så stor chans för Owuya att gå i förstarundan... och i all ärlighet, om han inte gick i förstarundan nu så lär han inte göra det nästa år heller.
Nästa år är ett nytt år. Det hela beror ju på hur han presterar under den kommande hockeysäsongen.
Användarvisningsbild
DarkDingus

Inlägg av DarkDingus »

Den svenska målvaktshistorian talar kanske inte riktigt för att Owuya tingas i första rundan heller. Med undantag för Henke och Pelle Lindbergh så har det inte riktigt fungerat helt för svenska målvakter (Tellan och Salo, t.ex.). Det är också därför ingen svensk målvakt någonsin tingats i första rundan.

Sedan de började med draften (1963) har det gått 5 finska målvakter, 2 ryska, 1 tjeckisk, 1 tysk målvakt(er), där Olaf Kölzig blev den första 1989. Det råder fortfarande viss misstro i NHL mot europeiska målvakter därför att de oftast kräver en viss mognadstid och tid att vänja sig vid det nordamerikanska spelet.

När vi får en jämn ström bra målvakter som Finland har haft nu i ett antal år så kan vi (kanske) förvänta oss en svensk målvakt i första rundan.
Skriv svar