NHL-Draften 07
...
Dom gör sina misstag NHL-klubbarna. Tråkigt att draften blev en besvikelse för oss DIF-are men det är bara att blicka framåt, vi vet att vi har talangfulla spelare som förtjänar att bli draftade. Det är inte första gången dom inte väljer spelare som har stor talang. När Owuya och Eklund slår igenom i NHL så har dom nog fått sig en tankeställare.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Ritterwand
Jag undrar om inte Owuyas underliga spelstil och hans idol-trams kan ha skrämt bort många lag. Inte helt förvånad där. Jag trodde dock verkligen att Eklund skulle bli uppsnappad av något lag. Särskilt trodde jag på Detroit eller Dallas som brukar ha koll på svenskarna. Förmodligen blir han det nästa år istället förutsatt att han får ordentligt med istid i DIF (och lyckas förvalta förtroendet). Rent generellt så har kanske DIF lite att jobba med rekryteringssidan och utvecklingssidan på sina äldre ungdomsspelare & juniorer. Det vore verkligen kul om DIF kunde få fram en ny offensiv storstjärna, kanske inte nödvändigtvis med DIF som moderklubb men med merparten av sin hockeyuppväxt i föreningen.JoeG skrev:Helt chockad att inte en enda DIF-spelare blev draftad!!
Trodde verkligen att Eklund skulle gå högt, Owuya också men ingenting...
Vad hände???
Övrigt så måste jag säga att det var en riktigt kul draft i år. Många trades, oväntade drag och spelare som föll som stenar genom fältet.
-
William Wallén, Jacob Josefson och Patrick Cehlin kommer med största sannolikhet att tingas i 1a rundan när det är deras tur. Kan vi behålla dessa 3 pojkar så har vi en grym offensiv kedja i framtiden. Wallén är den största stjärnan vi har just nu på juniorsidan.Ritterwand skrev: Det vore verkligen kul om DIF kunde få fram en ny offensiv storstjärna, kanske inte nödvändigtvis med DIF som moderklubb men med merparten av sin hockeyuppväxt i föreningen.

- Ritterwand
Josefsson har väl spelat i föreningen några år och kanske kan räknas som "egen produkt" men de andra är väl rätt nya. Möjligt att du har rätt, jag hoppas det. Det är väl två år dit och mycket kommer att hända. Tror du de har storlek och utvecklingspotential så det räcker då? Även om allt går bra för dem så undrar jag undrar om det är så säkert att de blir tagna så tidigt om Oscar Möller bara är 52:a i år. I ett vad man räknar som "svagt" draft-år.Therocket1 skrev:William Wallén, Jacob Josefson och Patrick Cehlin kommer med största sannolikhet att tingas i 1a rundan när det är deras tur. Kan vi behålla dessa 3 pojkar så har vi en grym offensiv kedja i framtiden. Wallén är den största stjärnan vi har just nu på juniorsidan.Ritterwand skrev: Det vore verkligen kul om DIF kunde få fram en ny offensiv storstjärna, kanske inte nödvändigtvis med DIF som moderklubb men med merparten av sin hockeyuppväxt i föreningen.
-
William Wallén spelar J20 i år och spelar med 90:ornas landslag, så rent storleksmässigt så håller han sig rätt bra, trots att han är kort men är istället riktigt, riktigt snabb och det är knappt nån som kommer åt han. Passar utmärkt i dagens "nya" hockey. Hans potential är i princip oändlig och det är bara han själv som vet var den slutar. Han har potentialen till att bli en av världens bästa forwards.
Vad gäller Josefson så är han en medelstor kille för sin ålder, men lär säkerligen växa. Han har inte samma potential som Wallén men har å andra sidan än större bredd då Josefson är en skicklig tvåvägscenter. I mina ögon har potential till att bli en center i en 2a line i NHL.
Cehlin är ganska liten han också, med relativt lite muskler, men han lär bygga på sig rejält inom de närmaste åren. Hans potential ligger runt att bli 2-3 lines forward i NHL.
Vad gäller Josefson så är han en medelstor kille för sin ålder, men lär säkerligen växa. Han har inte samma potential som Wallén men har å andra sidan än större bredd då Josefson är en skicklig tvåvägscenter. I mina ögon har potential till att bli en center i en 2a line i NHL.
Cehlin är ganska liten han också, med relativt lite muskler, men han lär bygga på sig rejält inom de närmaste åren. Hans potential ligger runt att bli 2-3 lines forward i NHL.

En draft säger egentligen inte så mycket, finns en del exempel på spelare som draftats sent och blivit stjärnor i NHL. Så även om blir eller inte blir draftad så säger det ine hur bra den personen blir.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
-
Ja det är klart, det finns alltid late-bloomers. Men en draft säger ändå en hel del. Kanske inte för oss svenskar, men för de nordamerikaner som spelar ishockey är draften livsviktig, det är ett kvitto på hur bra man är. Som en kanadick sa: Jag är hellre draftad sist i en tidigare runda än tidigt i en senare runda. 

Therocket1 skrev:Ja det är klart, det finns alltid late-bloomers. Men en draft säger ändå en hel del. Kanske inte för oss svenskar, men för de nordamerikaner som spelar ishockey är draften livsviktig, det är ett kvitto på hur bra man är. Som en kanadick sa: Jag är hellre draftad sist i en tidigare runda än tidigt i en senare runda.
Visst säger det en del det är kan väll ingen säga emot men det är bara att titta på en sådan som Zetterberg som draftades otroligt sent och titta på honom nu. Har för mig att Alfredsson också draftades sent eller är jag ute och cyklar?
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
-
...
lilleman;
Det händer egentligen ingenting. Du kan bli draftad nästa år, eller året efter det... osv. sen så kan man bli värvad av ett NHL lag ändå även om man inte blivit draftad. (tror dock att man måste ha fyllt 25 eller något sånt för att kunna koma in i ligan odraftad)
Det händer egentligen ingenting. Du kan bli draftad nästa år, eller året efter det... osv. sen så kan man bli värvad av ett NHL lag ändå även om man inte blivit draftad. (tror dock att man måste ha fyllt 25 eller något sånt för att kunna koma in i ligan odraftad)