Säsongen 15/16
Re: Säsongen 15/16
Tråkigt med missade poäng i denna match också trots ledning gånger två.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Fast å andra sidan fler poäng än vad vi förtjänade. Jag tror vi kommer få svårt kommande två matcher nu.gaspo skrev:Tråkigt med missade poäng i denna match också trots ledning gånger två.
Avskaffa tre mot tre.
Finns det någon sida där man kan simulera resterande matcher och se vart vi skulle hamna?
Vet att jag gjort så senaste säsongerna men kommer aldrig ihåg vart jag hittade sidan.
EDIT: Tror jag använde mig av Speculator förut men det finns ingen aktiv för årets säsong.
Vet att jag gjort så senaste säsongerna men kommer aldrig ihåg vart jag hittade sidan.
EDIT: Tror jag använde mig av Speculator förut men det finns ingen aktiv för årets säsong.
Sant! Det var ju inget skönlir direkt. Defensiven var whey off. Ja det blir tufft nu. Gäller verkligen att det spelas på toppen av allas förmåga o lite till.Mattias_87 skrev:Fast å andra sidan fler poäng än vad vi förtjänade. Jag tror vi kommer få svårt kommande två matcher nu.gaspo skrev:Tråkigt med missade poäng i denna match också trots ledning gånger två.
13 dagar senare är han där i toppen. Kungen av SHL!Salas skrev:Innan grundserien är färdigspelad är jag övertygad om att vi kommer att få se en Djurgårdare i topp av poängligan för första gången sedan Bremberg var där.
Thoresen klättrar som en raket i poängligan. 4 pinnar upp till Ryan Lasch nu.
Fjärdelinan bedrövlig - Ahléns vara eller icke vara måste vara starkt ifrågasatt hos den sportsliga ledningen
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Ahlén var väl den som gjorde ok ifrån sig, hyfsad fart på rören och sänkte en Växjö spelare ganska rejält.Donkels skrev:Fjärdelinan bedrövlig - Ahléns vara eller icke vara måste vara starkt ifrågasatt hos den sportsliga ledningen
Sen kan det inte vara enkelt att spela med en av seriens kallaste spelare i Henke Eriksson som verkligen sänker varenda kedja han går in i, samt Lundberg som såg ovanligt fläskig och trög ut idag.
Spela fult
Ahlén gjorde inte ok ifrån sig och jag är ganska övertygad om att det här blir hans sista säsong i DIF men jag kan hålla med om att samtliga i den kedjan borde fimpas på siktdiftobbe89 skrev:Ahlén var väl den som gjorde ok ifrån sig, hyfsad fart på rören och sänkte en Växjö spelare ganska rejält.Donkels skrev:Fjärdelinan bedrövlig - Ahléns vara eller icke vara måste vara starkt ifrågasatt hos den sportsliga ledningen
Sen kan det inte vara enkelt att spela med en av seriens kallaste spelare i Henke Eriksson som verkligen sänker varenda kedja han går in i, samt Lundberg som såg ovanligt fläskig och trög ut idag.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Ahlén ska ingenstans, Hank kommer förmodligen också få förlängt, Lundberg kommer lämna.Donkels skrev:Ahlén gjorde inte ok ifrån sig och jag är ganska övertygad om att det här blir hans sista säsong i DIF men jag kan hålla med om att samtliga i den kedjan borde fimpas på siktdiftobbe89 skrev:Ahlén var väl den som gjorde ok ifrån sig, hyfsad fart på rören och sänkte en Växjö spelare ganska rejält.Donkels skrev:Fjärdelinan bedrövlig - Ahléns vara eller icke vara måste vara starkt ifrågasatt hos den sportsliga ledningen
Spela fult
Det är där jag tror du har fel - Hank får en chans till nästa år men Ahlén ligger ganska löst till och ska vi ha ambitionerna att höja oss ytterligare i tabellen så är det en av åtgärderna som måste till och sedan så måste vissa backar bort alternativt höja sig rejält för att vi ska lyfta som lagdiftobbe89 skrev:Ahlén ska ingenstans, Hank kommer förmodligen också få förlängt, Lundberg kommer lämna.Donkels skrev:Ahlén gjorde inte ok ifrån sig och jag är ganska övertygad om att det här blir hans sista säsong i DIF men jag kan hålla med om att samtliga i den kedjan borde fimpas på siktdiftobbe89 skrev:Ahlén var väl den som gjorde ok ifrån sig, hyfsad fart på rören och sänkte en Växjö spelare ganska rejält.Donkels skrev:Fjärdelinan bedrövlig - Ahléns vara eller icke vara måste vara starkt ifrågasatt hos den sportsliga ledningen
Får se nu om han rår på Kallurs 46 pinnar. Bremberg tror jag inte han grejar. Men 16p på 10 matcher är ju hysteriskt bra.Salas skrev:13 dagar senare är han där i toppen. Kungen av SHL!Salas skrev:Innan grundserien är färdigspelad är jag övertygad om att vi kommer att få se en Djurgårdare i topp av poängligan för första gången sedan Bremberg var där.
Thoresen klättrar som en raket i poängligan. 4 pinnar upp till Ryan Lasch nu.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Apropå poäng, fast åt andra hållet, och den offensiva hockeyn som det pratas om så har vi släppt till 830 skott i skottsektorn mot oss, det är sämst i hela SHL och hela 20 skott fler än KHK och 257 skott mer än Skellefteå.
Våra utespelare blockerar minst skott av alla i SHL (456 mot Örebros 620 vilket är hela 164 färre) och motståndarna skjuter mest utanför mot oss (hela 627 vilket är bäst/sämst i hela SHL). Motståndarna skjuter 21% mer utanför mot oss än snittet i SHL vilket förmodligen beror på one-timers från från dåliga vinklar på grund av att vi är rätt bra på att boxa ut och tvinga fram dåliga skott eller skott från blå men SHL har inte statistik på sånt.
Totalt ligger vi på en niondeplats när det gäller att tillåta skott mot oss (totalt 2322 st vilket är 381 färre än Frölundas 1941 st), fem lag släpper fler skott totalt och det är samtliga bottenlag.
Av dessa har 33 suttit i stolparna (bästa stolparna i serien) så inte nog med att mycket hänger på Tellan och Mantas, de har dessutom stolparna med sig.
Själva träffar vi stolparna rätt ofta (30 stolpträffar så här långt) men vi skjuter även överlägset mest skott i från skottsektorn med 800 försök så här långt, bäst i hela SHL men vi får bara in pucken i drygt 9,86% av de totala skotten vilket är en åttondeplats mot Örebro med 11,1% (trots att de skjuter minst skott från skottsektorn med 585 st vilket är 27% färre än oss).
Det finns inte siffror för hur många av skotten i skottsektorn som räddas, täcks bort eller hamnar utanför men med en försiktig statistisk analys så landar siffrorna på att vi gör mål 1/7 av gångerna vi får läge i skottsektorn jämfört med Linköping, Örebro eller Frölunda som är giftigare med 1/5.
Allt som allt. Räknar man in alla skott (oavsett på eller utanför) så släpper vi in ett mål av 21 försök (dvs drar motståndarna av 21 skott så säger statistiken att vi släpper en). Skall man få hål på Skellefteå måste man skjuta 23 st men mot Karlskrona bara 15 st.
Våra utespelare blockerar minst skott av alla i SHL (456 mot Örebros 620 vilket är hela 164 färre) och motståndarna skjuter mest utanför mot oss (hela 627 vilket är bäst/sämst i hela SHL). Motståndarna skjuter 21% mer utanför mot oss än snittet i SHL vilket förmodligen beror på one-timers från från dåliga vinklar på grund av att vi är rätt bra på att boxa ut och tvinga fram dåliga skott eller skott från blå men SHL har inte statistik på sånt.
Totalt ligger vi på en niondeplats när det gäller att tillåta skott mot oss (totalt 2322 st vilket är 381 färre än Frölundas 1941 st), fem lag släpper fler skott totalt och det är samtliga bottenlag.
Av dessa har 33 suttit i stolparna (bästa stolparna i serien) så inte nog med att mycket hänger på Tellan och Mantas, de har dessutom stolparna med sig.
Själva träffar vi stolparna rätt ofta (30 stolpträffar så här långt) men vi skjuter även överlägset mest skott i från skottsektorn med 800 försök så här långt, bäst i hela SHL men vi får bara in pucken i drygt 9,86% av de totala skotten vilket är en åttondeplats mot Örebro med 11,1% (trots att de skjuter minst skott från skottsektorn med 585 st vilket är 27% färre än oss).
Det finns inte siffror för hur många av skotten i skottsektorn som räddas, täcks bort eller hamnar utanför men med en försiktig statistisk analys så landar siffrorna på att vi gör mål 1/7 av gångerna vi får läge i skottsektorn jämfört med Linköping, Örebro eller Frölunda som är giftigare med 1/5.
Allt som allt. Räknar man in alla skott (oavsett på eller utanför) så släpper vi in ett mål av 21 försök (dvs drar motståndarna av 21 skott så säger statistiken att vi släpper en). Skall man få hål på Skellefteå måste man skjuta 23 st men mot Karlskrona bara 15 st.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Vi släpper till flest skott i BP i serien. Jag gissar att en hel del av skotten från skottsektorn kommer i BP också, men det är som sagt bara en gissning.Praetori skrev:Apropå poäng, fast åt andra hållet, och den offensiva hockeyn som det pratas om så har vi släppt till 830 skott i skottsektorn mot oss, det är sämst i hela SHL och hela 20 skott fler än KHK och 257 skott mer än Skellefteå.
Våra utespelare blockerar minst skott av alla i SHL (456 mot Örebros 620 vilket är hela 164 färre) och motståndarna skjuter mest utanför mot oss (hela 627 vilket är bäst/sämst i hela SHL). Motståndarna skjuter 21% mer utanför mot oss än snittet i SHL vilket förmodligen beror på one-timers från från dåliga vinklar eller blå men SHL har inte statistik på sånt.
Det offensiva spelet tycker jag bör mätas i spelet fem mot fem. Där är det dock svårt att få ut statistik, det enda man kan få är skott på mål och skott på eget mål.
DIF får emot sig sjätte flest skott i fem mot fem och skjuter fjärde flest skott framåt. Slår man ut procenten av skott mot motståndarna / totalt antal skott för/emot så hamnar DIF åtta. Där är det dock ett getingbo med DIF, FBK och BIF sexa sjua åtta. Frölunda är överlägset bäst med 56,2%. Saik, LHC och LHF ligger på låga 53%. Växjö på 52,5 och sedan DIFs trio med dryga 50. KHK ganska sämst med 44,7%. HV är efter både RBK och Modo.
Förra året var vi sämst i den här ligan (fem mot fem) med 44,09% alltså sämre än KHK i år. Det var faktiskt tre lag som var sämre än KHK förra året. Vi, Modo och Leksand. Växjö var ganska överlägset bäst i ligan med 58,24% och tog också guldet framåt våren.
Vi är det lag som ökat överlägset mest i år med drygt sex procentenheter. Växjö har fallit med nästan sex procentenheter. Även Brynäs och Modo har gått framåt ganska mycket i år. I vårat fall har vi ju fått in en del klasspelare men det är ändå en markant ökning i spelet fem mot fem.
Kod: Markera allt
lag 1415 1516 skillnad
BIF 46,24% 50,71% 4,48%
DIF 44,09% 50,15% 6,06%
FBK 51,85% 50,27% -1,58%
FHC 56,09% 56,20% 0,11%
HV71 46,90% 46,71% -0,18%
LHC 53,17% 53,13% -0,04%
LHF 51,43% 53,01% 1,58%
MODO 44,14% 47,41% 3,27%
SKE 56,29% 53,27% -3,02%
VLH 58,24% 52,51% -5,73%
ÖRE 49,43% 48,07% -1,36%
Född till sportchef.
Det är var inte meningen att det skulle vara tänkt som kritik. Men jag tycker man kan se en klar skillnad mot hur det såg ut i början av säsongen när vi boxade ut i mer disciplinerat zonspel och återerövrade pucken när vi fått ner tempot.android skrev:Sedan är det väl lite orättvist att säga att sportchefernas syn är offensivt spel enbart. Handlar väl mer om att ha pucken, åka skridskor och återerövra pucken tidigt. Låter som en typ av defensiv.
Nu är vi ju istället betydligt aggressivare men går också bort oss mer, även i egen zon och det blir väldigt långt mellan lagdelarna vilket gör att våra backar ofta hamnar djupt i egen zon för att hämta pucken utan någon att passa säkert och blir då fastcheckade där eller som måste slå långa pass som har sämre kvalitet eller blir lättare att bryta. Bytena sker tidigt för vissa forwards för att vi skall kunna hålla uppe ett högt tryck men då tappar vi lite av det fina defensiva arbetet som vi haft tidigare med bra hemjobb av forwards och center som avlastning.
Det är ju en tradeoff, man kan inte både ha kakan och äta den. Lag som Växjö, Kaffe, Brynäs mfl går ju tungt ner och överbelastar, inte sällan bortom förlängda mållinjen och två stackars backar som då skall försöka hålla koll på 3 forwards gör att det blir ytor där. Med högt liggande forwards själva så får vi ju en hel del snabba spelvändningar (som vi dock är lite dåliga på att utnyttja) och bitvis grymt tryck i offensiv zon mot trötta motståndare men samtidigt så blir det yta i mitten på vår egen zon eller för passningar rakt över.
Igår kunde man ju på Växjö se att de gång efter annan slog diagonaldump vilket är synnerligen effektivt (mot att dumpa i rundeln) och särskilt om det är helt riskfritt. Det blir tidsnöd för backen direkt och hur mycket yta som helst om de kommer med fart eller om överbelastningen fungerar. Det totaldödade istiden för vår förstaformation under i princip hela första perioden och likadant blev det riktigt jobbigt i tredje när Växjö hela tiden låg på och enkelt fick ner pucken djupt. Det måste in rättvända gubbar i mitten där som åker skridskor och möjliggör enkla passningsvägar för oss och förhindrar enkla passningsalternativ eller diagonaldump för motståndarna.
-
Både Press och Hank får mindre speltid nu, de två sämsta spelarna hittills. Press spelade bara 2:30 och Hank för första gången under 10 min de två senaste matcherna. Hoppas det fortsätter med det nu under slutspurten.