Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:
crike skrev:Någon som kan berätta om Robban? Varför är han rätt man för DIF?
Jag vet absolut ingenting om killen. Hoppas att det är en bra värvning..

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Podcast med Robban Ohlsson.
http://www.podbean.com/media/share/pb-h ... d/download
Expert.
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:

Podcast med Robban Ohlsson.
http://www.podbean.com/media/share/pb-h ... d/download
Tackar!

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Puckey skrev:
Magnutz skrev:

Han var enormt uppskattad på svenska ishockeyförbundet, och ska ha stått för betydligt mer av spelidén i både juniorkronorna och Frölunda än han fått/tagit credd för, eftersom han inte alls har samma intresse av rampljuset som Rönnberg. Råkade på T. Boustedt och tog chansen att prata lite djurgårn, han håller Robert som en av de skarpaste hockeyhjärnorna i Sverige.

Han har också haft Krüger/Josefson/Brodin m.fl i juniorleden, med tanke på hur varmt JJ och Krüger pratat sig om den eran får man hoppas att RO var en bidragande faktor.
Tackar för det, nu vet jag lite mer och det känns bra!

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Magnutz skrev:
Puckey skrev:
Magnutz skrev:

Han var enormt uppskattad på svenska ishockeyförbundet, och ska ha stått för betydligt mer av spelidén i både juniorkronorna och Frölunda än han fått/tagit credd för, eftersom han inte alls har samma intresse av rampljuset som Rönnberg. Råkade på T. Boustedt och tog chansen att prata lite djurgårn, han håller Robert som en av de skarpaste hockeyhjärnorna i Sverige.

Han har också haft Krüger/Josefson/Brodin m.fl i juniorleden, med tanke på hur varmt JJ och Krüger pratat sig om den eran får man hoppas att RO var en bidragande faktor.
Tackar för det, nu vet jag lite mer och det känns bra!

Han kom ju in som juniortränare hos oss men han var nog lite för bra för den rollen. Dock fanns det ju varken meriter eller utrymme (med tanke på att vi då var i hardy eran) för att han skulle få en A-lags roll. Nu ser det dock ut som han får chansen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jag är otroligt spänd på att se hur det här kommer slå ut.
I min mening gör föreningen helt rätt. Man kan diskutera spelfilosofier hit och dit, men det jag gillar är att man vill att föreningen ska äga spelfilosofin och att man anställer spelare och ledare utifrån den och inte tvärtom.

Sedan kommer det nästa säsong vara många som har mycket att bevisa. Jocke och Tjomme har gjort det bra i år, men det är ju ingen större del av laget som går in på deras konto utan på KGs. Nu lär vi tappa 1-5 tongivande spelare till nästa säsong. Det blir en utmaning för två färska sportchefer att ersätta. Dessa ska också ersättas med spelare med en viss spelstil.

Ifall att vi har otur i början av nästa säsong. Vi gör mål på 5% av skotten och våra målvakter är ihåliga, då kommer det börja gnällas om Säcken och att Jocke och Tjomme skjutit sig själva i foten. Däremot verkar ju alla i föreningen vara med på den här resan. Sådant visar sig ju först bäst vid motgång.

Det kommer självklart bli motgångar. Vi kommer med stor sannolikhet fortfarande ha en budget någonstans i mitten av serien. Vilket gör att ett antal lag har större sannolikhet att ha skickligare spelare än oss. Det är väl främst Jockes utmaning att hitta spelare inom våran budget som tillsammans bildar ett lag som under Ohlssons ledning är bättre än övriga lag.

Jag vet inte hur styrande tänker i lagbygget. Personligen så rankar jag nog lagdelarna som 1) Målvakt 2) backar 3) centrar och 4)forwards.

1)
En jämn och stabil målvakt (eller två) med hög lägstanivå ger trygghet i hela laget. Där har vi det väl rätt hyfsat ställt.

2)
Jämt med centrar. Även om vi vill ha pucken i 60 minuter så kommer vi inte ha det. Vi kommer förlora tekningar, vi kommer skjuta och tappa kontrollen och vi kommer göra flertalet misstag som gör att vi tappar ägandet av pucken. Motståndarna vill generellt vända på oss snabbt och komma i 2 mot 1, 3 mot 2 och liknande samt spendera mycket tid i våran zon. En hel del av spelet i våran zon är längs sargerna, kamper om returer och där vi själva sätts under press med puck. En bra defensiv back är i mina ögon någon som läser spelet bra, är skaplig i skridskoåkningen framförallt baklänges, och kan vinna dueller. Dessa dueller vinns inte alltid med styrka men det kan helt klart vara en fördel. När en duell vunnits kan backen säkert leverera pucken till en medspelare som får möjlighet att ta pucken ur zon, alternativt kan göra detta själv.

3)
Centern är för mig en länk mellan anfall och defensiven. En beskrivning som på senaste kanske har blivit lite förlegad. Men generellt håller sig centern i mitten av banan (nästan så att man kan höra det på namnet) och är bland de första hem och bär ofta pucken ur egen zon och ofta in i offensiv zon.

4)
Jag vill gärna ha intensiva forwards som kan hantera pucken i fart. Gärna med hög arbetskapacitet. Forwards som är snabba kan ofta jämna ut numerären i spelvändningar mot och skapa spelvändningar framåt. Då vi gärna vill ta tillbaka pucken snabbt bör man snabbt få in press på puckhållaren. Där kan man självklart diskutera tekniker i forecheckingen men det gäller att komma fram dit också i tid.

Såklart förenklade tankar men något åt det hållet.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev: Ifall att vi har otur i början av nästa säsong. Vi gör mål på 5% av skotten och våra målvakter är ihåliga, då kommer det börja gnällas om Säcken och att Jocke och Tjomme skjutit sig själva i foten. Däremot verkar ju alla i föreningen vara med på den här resan. Sådant visar sig ju först bäst vid motgång.
Det är tämligen uppenbart att det kommer skrikas & gnällas rätt rejält om inte det här fallet väl ut (förmodligen från undertecknad själv om jag känner mig själv rätt :wink: ), men samtidigt måste man ju också våga till förändringar. Det är ju som i all form av marknadsekonomi; de företag som inte gör adekvata ändringar och följer med i svängen tenderar att försvinna på lite längre sikt. Finns vissa likheter med hockeyn här.

Hoppas gemene man har hyfsat stor förståelse för att det hela är en förändringsprocess, som kan och med all säkerhet kommer att ta lite tid...
järnkaminen82

Inlägg av järnkaminen82 »

En stor anledning till att vi tagit in Musse samt förlängt med han är ju att nu är de Jocke å Thomas som bestämmer hur laget ska spela. Han är ny i gamet å lätt att forma så som dom vill att vi ska spela. Inget ont om de att vi ska hålla oss till vår spelidé, men de är ju förmodligen där de har knakat i fogarna med säcken.
Sen vad gäller den nya huvudtränaren å hur mycket eget han kan komma med eller om han styrd av sportcheferna de får ju tiden utvisa. Men eftersom han varit här tidigare å vet efter vilka order han fått uppifrån hur laget ska spela, så får vi hoppas de går bra de kommande åren.
De kan ju inte vara lätt att komma in som ny tränare å köra efter en viss modell å ha små möjlighet att själv sätta sin egen prägel på laget å hur man ska spela. Men de kanske är den här vägen vi ska gå för att skapa oss en egen Djurgårdsmodell på hur hockey ska spelas.
De första 20 min på denna video förklarar Thomas hur de är tänkt vi ska lira å sen hur de gått när dom försökte sälja in de nya spelsättet för säcken. http://www.hockeysverige.se/2015/12/06/ ... -motstand/
Praetori

Inlägg av Praetori »

järnkaminen82 skrev:En stor anledning till att vi tagit in Musse samt förlängt med han är ju att nu är de Jocke å Thomas som bestämmer hur laget ska spela. Han är ny i gamet å lätt att forma så som dom vill att vi ska spela. Inget ont om de att vi ska hålla oss till vår spelidé, men de är ju förmodligen där de har knakat i fogarna med säcken.
Sen vad gäller den nya huvudtränaren å hur mycket eget han kan komma med eller om han styrd av sportcheferna de får ju tiden utvisa. Men eftersom han varit här tidigare å vet efter vilka order han fått uppifrån hur laget ska spela, så får vi hoppas de går bra de kommande åren.
De kan ju inte vara lätt att komma in som ny tränare å köra efter en viss modell å ha små möjlighet att själv sätta sin egen prägel på laget å hur man ska spela. Men de kanske är den här vägen vi ska gå för att skapa oss en egen Djurgårdsmodell på hur hockey ska spelas.
Toppstyrning kan vara guld värt och livsfarligt. Kolla hur det gick för Lyxfällan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

android skrev: Sedan kommer det nästa säsong vara många som har mycket att bevisa. Jocke och Tjomme har gjort det bra i år, men det är ju ingen större del av laget som går in på deras konto utan på KGs. Nu lär vi tappa 1-5 tongivande spelare till nästa säsong. Det blir en utmaning för två färska sportchefer att ersätta. Dessa ska också ersättas med spelare med en viss spelstil.
Jag har fortfarande en naiv förhoppning att vi kommer få behålla en hel del spelare.
Skulle så inte ske så är min backup en annan naiv förhoppning att våra juniorer är redo att kliva upp så att vi bara behöver förstärka med ett par toppar, gärna återvändare.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Tydligen har flera NHL-lag visat intresse för Mantas. Och om han väljer att nappa på något av dem så spelar det nya kontraktet ingen roll.

Sen att vi skulle ta tillbaka Reideborn som ersättare skulle kännas som ett enormt nedköp.

Källa: http://www.expressen.se/sport/hockey/dj ... -till-nhl/
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Vikas skrev:Tydligen har flera NHL-lag visat intresse för Mantas. Och om han väljer att nappa på något av dem så spelar det nya kontraktet ingen roll.

Sen att vi skulle ta tillbaka Reideborn som ersättare skulle kännas som ett enormt nedköp.

Källa: http://www.expressen.se/sport/hockey/dj ... -till-nhl/
Tappar vi Mantas så ser vill jag inte ha någon annan än Linus på den platsen. Nej tack till Reideborn.
Avgå Jocke.
sPTNC

Inlägg av sPTNC »

Reideborn... Skämtar de eller?
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Han (Adam) var ju tydligen jätteviktigt för oss när vi kvalade in i KHL...
Using Tapatalk
kaminor

Inlägg av kaminor »

Känns inte rimligt att plocka in Adam om Mantas mot förmodan lämnar. Linus är en fullgod sidekick till Tellan. Förläng per omgående. Förläng med Robin Jensen också och låna ut till allsvenskan, han kan absolut hoppa in enstaka matcher om det behövs.

För övrigt, kommer Claesson verkligen få förlängt i Ottawa?
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

Haha, usch reideborn? Vad ska han vara? Maskot eller?

- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Låst