Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Äppelmos
Säsongskort: Ja

Inlägg av Äppelmos »

Okej...Innan jag börjar ska jag säg att jag e helt usel på stavning osv så om ni vill gå loss på den så viss gör de men det är inte till någon nytta...

Jag har suttit och läst nu vad alla har skrivit och det är klart en negativ tränd som går nu, vi som brukade vara ett lag i toppen ligger nu på botten och skvalpar omkring. Men det är ju nu föreningen och laget behöver oss som mest, jag vet inte hur det är med er men jag kommer köpa sesongskort och jag kommer stå i klacken varge match för att sjunga fram de laget som vi har, och om de värsta händer och vi åker ur elitserien så kommer jag skälvklart bli lessen och förmodligen dricka lite för mycke den kvällen, men när hockeyn börjar kommer jag stå där igen även fast vi spelar allsvenskan. Det jag försöker säga är att vi borde hålla ihop nu och inte hålla på att klaga på varandra, jag menar man kan ju komma med åsikter men de mörkret som har lagt sig över forumet är inte så trevligt, försök se de positiva.

"Alltid oavsätt, förevigt Djurgården"
djjjj

Inlägg av djjjj »

Äppelmos skrev:Okej...Innan jag börjar ska jag säg att jag e helt usel på stavning osv så om ni vill gå loss på den så viss gör de men det är inte till någon nytta...

Jag har suttit och läst nu vad alla har skrivit och det är klart en negativ tränd som går nu, vi som brukade vara ett lag i toppen ligger nu på botten och skvalpar omkring. Men det är ju nu föreningen och laget behöver oss som mest, jag vet inte hur det är med er men jag kommer köpa sesongskort och jag kommer stå i klacken varge match för att sjunga fram de laget som vi har, och om de värsta händer och vi åker ur elitserien så kommer jag skälvklart bli lessen och förmodligen dricka lite för mycke den kvällen, men när hockeyn börjar kommer jag stå där igen även fast vi spelar allsvenskan. Det jag försöker säga är att vi borde hålla ihop nu och inte hålla på att klaga på varandra, jag menar man kan ju komma med åsikter men de mörkret som har lagt sig över forumet är inte så trevligt, försök se de positiva.

"Alltid oavsätt, förevigt Djurgården"
Helt rätt inställning!! oavsett vilken serie vi spelar i kommer jag alltid sjunga högt för mitt kära djurgårn, djurgårn har gett mig så himla mycke under mina 25 år många sköna vinster men också tunga förluster. Men mitt djurgårds hjärta blir bara större o större, vi kommer gå till slutspel och vi kommer bli störst i sverige igen inom hockeyn. Till alla er som klgar, tror ni att djurgårn alltid varit ett topplag? NEJ vi har varit nere i lägre divisioner innan men har alltid kommit tillbax så kommer ske även denna gången, ekonomi dvala alltid upp o ner. Så för sista gången SLUTA gnäll, det är såna som ni som slutar sjunga så fort djurgårn ligger under men när dom sen tar ledningen ja då jävlar sjunger ni er hessa!

sjung för gamla djurgårn låten säger allt!

Sjung för gamla Djurgår´n nu,
sjung av hjärtat sjung!
Enda klubb i världen som är evigt lika ung!
Sjung när vi har vinst på gång
och sjung när det går snett.
Så länge gamla Djurgår´n finns känns livet ändå lätt!
Sjung för gamla Djurgår´n nu,
sjung i ur och skur!
Visa folk att blåa ränder,
dom går aldrig ur!
Vem som vill kan sticka upp,
men vi är nummer ett!
Så länge gamla Djurgår´n finns känns livet ändå lätt!
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Jag sitter och funderar på hur vi kan ha utökat vår spelarbudget med fem miljoner (enligt DN). Vi har gjort oss av med ett flertal, visserligen billiga, spelare men även Lassila som hade bra pröjs. Är Printz, Frylén och Anger så jäkla dyra alltså?
TomyMörth

Inlägg av TomyMörth »

Mats Sundin är ingen Djurgårdare.....Han är Mr Toronto! Mats Sundin kommer ladrig att dra på sig våran trÖja igen.........DrÖm på ni.....
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

ja, har budgeten höjts med fem millar är det märkligt att vi inte kunnat få ihop bättre nyförvärv. Hur mycket har Marusak i lön egentligen?

står i artikeln i DN att slutspel närmast är nödvändigt. som jag ser det är det rena jackpotten om vi når slutspel med dagens lag. kvalserien känns mer realistisk. en serie som förvisso också kan ge pengar - om man nu bara hänger kvar.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

jensa öhling skrev:ja, har budgeten höjts med fem millar är det märkligt att vi inte kunnat få ihop bättre nyförvärv. Hur mycket har Marusak i lön egentligen?

står i artikeln i DN att slutspel närmast är nödvändigt. som jag ser det är det rena jackpotten om vi når slutspel med dagens lag. kvalserien känns mer realistisk. en serie som förvisso också kan ge pengar - om man nu bara hänger kvar.
Det måste ju vara så att dom sista stålarna är reserverade för en bra forward - annars känns det som om våra nyförvärv får lite väl mycket pröjs.

Däremot tror jag faktiskt på slutspel i år. Forwardsidan ser faktiskt stabil ut - vi har toppar i Bremberg, Bengan, Ölvestad och utvecklingspotential i Axelsson och Engqvist (som jag tror tar ett ordentligt steg i utvecklingen). Kanske inte några jättenamn men inte heller några riktiga stolpskott. Med ett bra nyfärvärv finns det, enligt mig, egentligen inte så mycket mer att önska.

Backsidan ser ut ungefär som när vi slutade säsongen - skillnaden är att vi slipper orosmoment som Lindman, Ribbenstrand och Liwing. Fernholm tycker jag spelade rätt uselt i slutet av säsongen och där tror jag Printz fyller luckan med råge - han kan dessutom spela fysiskt (något som jag verkligen saknade hos en stor back som Fernholm). Säga vad man vill om Frylén men han har rutin och träffar dessutom oftast målet när han skjuter - definitivt bättre än Liwing/Lindman.

Mora, Skellefteå, Södertälje och Luleå har sämre lag så då borde vi, teoretisk sett, hamna på en åttondeplats och således gå till slutspel.
Adamski

Inlägg av Adamski »

Skön blandning härinne med blåögda naivister och gnällspikar. Visst tycker jag DIF:s lag ser okej ut, men har svårt att se vilka andra lag som har klart sämre trupper.
Läste i DN häromdagen den okunnige Sven Gustavssons sammanställning av silly season hittills och hans kommentar om DIF: "truppen har tunnats ur och försvagast oroväckande". Okej, om jag ställer upp nyförvärv kontra förluster så får jag det hela till att gå minst plus minus noll.

Nyförvärv:
Oscar Eklund
Dick Axelsson
Niklas Anger
Edvin Frylén
David Printz

Förluster:
Jonas Liwing
Dragan Umicevic
Teemu Lassila
Alexander Ribbenstrand
Christopher Thörn
Christian Sjögren
Daniel Fernholm
Christofer Löfberg
David Lindman

Lindman/Fernholm är i mina ögon jämbördiga med Frylén/Printz. Glöm inte att Fernholm ramlade in mitt under säsongen och mattades betänkligt ju längre den led. Printz har jag aldrig sett spela och självklart behöver han inte vara någon frälsare bara för att han spelat 12 NHL-matcher (vilket väldigt många svenska medelmåttor gjort de senaste åren). Tror dock att han kan vara fullt i klass med Fernholm.
Eklund och Dennis Persson tror jag redan i år kan fylla tomrummet efter Ribbenstrand och Liwing (som ju knappt spelade någonting). Sjögren, Thörn och Löfberg tillförde ingenting. Det lär dock Anger och Dick göra och jag tror båda lär göra minst lika många poäng som Dragan i fjol.
Målvaktssidan är dock en aning svagare, å andra sidan var Lassila ojämn titt som tätt även förra säsongen. Att Ridderwall är en grym talang innebär dock inte att han kommer hålla i elityserien på en gång. Daniel Larsson tror jag dock stenhårt på.

Var inte på medlemsmötet igår men det hade varit kul att veta vad de fem miljoner i ökad spelarbudget ska läggas på.
Tittar man på nyförvärv kontra förluster så är det ju knappast en dyrare trupp DIF har i dagsläget, jämfört med förra säsongen. Lill-Riddar'n, Axelsson och Eklund har juniorkontrakt och är inte särskilt dyra. Deras kontrakt bör gå jämnt upp med Ribbens, Löfberg, Thörn och Liwing (som var utlånad större delen av säsongen och knappast kostade DIF något då). Av de etablerade spelarnas kontrakt tror jag också att det går på ett ut. Fryléns, Angers, Printzs och Marusaks längre kontrakt jämfört med i fjol är väl knappast dyrare än Fernholms, Lindmans, Lassilas och Umecevics kontrakt. Om så ändå skulle vara fallet så knappast i femmiljonersklassen. Okej, "Bengan" har fått ett klart bättre (och för DIF dyrare) kontrakt än i fjol men det är ju knappast några miljoner han kommer att tjäna. Att andra spelare som Ronnie och Otto eventuellt har fått bättre kontrakt än i fjol är väl inte synonymt med en ökad satsning. Att redan etablerade spelare får bättre betalt ökar inte slagstyrkan för DIF och dessa skulle knappast ha lämnat klubben om de inte skulle ha fått bättre kontrakt (vilket jag inte vet om de har fått, har bara trasslat in mig i hypoteser här...)
Hoppas innerligt att en etablerad forward till är på ingående.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kan hålla med om att laget vi har nu ser ungefär lika starkt ut som det lag vi startade förra säsongen med. Det vill säga det lag som fick panikförstärkas med två backar. När Jiri tillkommer har vi ett lag som ligger i närheten av det lag som vi hade under elitseriens slutomgångar. Att vara lika bra som förra året räcker dock inte om ni frågar mig. Alla lag har förstärkt sina trupper, även om jag tycker att många av topplagen har tappat en hel del spelare, men det spela ingen större roll då de redan innan var mil starkare än oss. Hake är att lagen runt oss har blivit klart starkare vilket vi inte blivit tyvärr.

Tycker för övrigt det är helt obegripligt hur man kan signa Printz då tränaren själv går ut och säger att man letar efter en mer offensivt lagd back. Printz är ju snarast urtypen för en defensiv back. Känns återigen som att den där stasningen som det talades om snarast kan liknas vid att plocka smulorna när övriga lag redan käkat.

Många säger att vi var vassa efter jul och visst det stämmer, men glöm inte bort att många av slutspelslagen inte direkt gick för full maskin under våren då de förberedde sig för slutspelet. Av just denna anledning är månaderna november - december extra intressanta för då kan man räkna med att alla elitlag går för fullt för att skaffa sig bra utgångsläge. Vi vet väl alla hur väldigt bra vi presterade under dessa två så viktiga månader eller?

En sak är i alla fall säker, vi skulle må väldigt bra av någon spetsförstärkning till. Själv ser jag då helt klart helst en back som kan nyttjas i PP, men jag tror inte att det blir några tillskott förrän efter jul och då tyvärr av typen Sjögren som man hade så stor nytta av. Hade man haft lite stake och satsa på att få in den målskytt vi behövde i våras hade vi tagit oss till slutspel och antagligen haft ett mindre dåligt ekonomiskt resultat...
djjjj

Inlägg av djjjj »

Kall-El skrev:Kan hålla med om att laget vi har nu ser ungefär lika starkt ut som det lag vi startade förra säsongen med. Det vill säga det lag som fick panikförstärkas med två backar. När Jiri tillkommer har vi ett lag som ligger i närheten av det lag som vi hade under elitseriens slutomgångar. Att vara lika bra som förra året räcker dock inte om ni frågar mig. Alla lag har förstärkt sina trupper, även om jag tycker att många av topplagen har tappat en hel del spelare, men det spela ingen större roll då de redan innan var mil starkare än oss. Hake är att lagen runt oss har blivit klart starkare vilket vi inte blivit tyvärr.

Tycker för övrigt det är helt obegripligt hur man kan signa Printz då tränaren själv går ut och säger att man letar efter en mer offensivt lagd back. Printz är ju snarast urtypen för en defensiv back. Känns återigen som att den där stasningen som det talades om snarast kan liknas vid att plocka smulorna när övriga lag redan käkat.

Många säger att vi var vassa efter jul och visst det stämmer, men glöm inte bort att många av slutspelslagen inte direkt gick för full maskin under våren då de förberedde sig för slutspelet. Av just denna anledning är månaderna november - december extra intressanta för då kan man räkna med att alla elitlag går för fullt för att skaffa sig bra utgångsläge. Vi vet väl alla hur väldigt bra vi presterade under dessa två så viktiga månader eller?

En sak är i alla fall säker, vi skulle må väldigt bra av någon spetsförstärkning till. Själv ser jag då helt klart helst en back som kan nyttjas i PP, men jag tror inte att det blir några tillskott förrän efter jul och då tyvärr av typen Sjögren som man hade så stor nytta av. Hade man haft lite stake och satsa på att få in den målskytt vi behövde i våras hade vi tagit oss till slutspel och antagligen haft ett mindre dåligt ekonomiskt resultat...
Vissa saker har du rätt i men det där om att "slutspelslagen" inte gick för fullt snälla nån det mest korkade jag läst på länge!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Vi hade 11 kontrakterade backar och 13 forwards förra säsongen, i nuläget har vi 9 backar och 12 forwards. Sett med förra årets mängdmått har vi plats för 3 till - men då är frågan vem/vilka som ska lånas ut.
Förmodligen ingen.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Rash
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Kall-El skrev: Många säger att vi var vassa efter jul och visst det stämmer, men glöm inte bort att många av slutspelslagen inte direkt gick för full maskin under våren då de förberedde sig för slutspelet. Av just denna anledning är månaderna november - december extra intressanta för då kan man räkna med att alla elitlag går för fullt för att skaffa sig bra utgångsläge. Vi vet väl alla hur väldigt bra vi presterade under dessa två så viktiga månader eller?
Du får jättegärna utveckla det där lite till. Med tanke på att det var länge sen så många lag var inblandade i kampen om de sista slutspelsplatserna så låter det du skriver lite konstigt.

Sen måste jag säga att när Adamski ställer upp nyförvärv vs förluster så tycker jag kvalitén höjts lite.

T.ex. Frylén känns bättre och mer etablerad än Liwing, Lindman och Ribben t.ex. Printz NHL/AHL meriter smäller också lite högre än de 3 nämnda förlusterna. Oscar Eklund har framtiden för sig, hoppas han lyckas bättre än Ribben.

Framåt är Axelsson ett fall framåt i jämförelse med Umicevic, Sjögren, Thörn, Löfberg, trots att han inte lirat i ES än. Framförallt känns det som vi fått in lite mer rutin i laget. Samtidigt är de yngre spelarna i laget inte utfyllnad direkt, jag tänker främst på Axelsson, Bengan och Daniel Larsson. Fortsätter Danielsson och Engqvist och utvecklas kommer vi ha mycket nytta av dom med. Sen får man hoppas att Persson och Oscar Eklund går in och tar för sig ordentligt när dom får chansen.

Hade jag gärna sätt att Thörn och Ribben hade fått en chans till.
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Rash skrev:
Kall-El skrev: Många säger att vi var vassa efter jul och visst det stämmer, men glöm inte bort att många av slutspelslagen inte direkt gick för full maskin under våren då de förberedde sig för slutspelet. Av just denna anledning är månaderna november - december extra intressanta för då kan man räkna med att alla elitlag går för fullt för att skaffa sig bra utgångsläge. Vi vet väl alla hur väldigt bra vi presterade under dessa två så viktiga månader eller?
Du får jättegärna utveckla det där lite till. Med tanke på att det var länge sen så många lag var inblandade i kampen om de sista slutspelsplatserna så låter det du skriver lite konstigt.

Sen måste jag säga att när Adamski ställer upp nyförvärv vs förluster så tycker jag kvalitén höjts lite.

T.ex. Frylén känns bättre och mer etablerad än Liwing, Lindman och Ribben t.ex. Printz NHL/AHL meriter smäller också lite högre än de 3 nämnda förlusterna. Oscar Eklund har framtiden för sig, hoppas han lyckas bättre än Ribben.

Framåt är Axelsson ett fall framåt i jämförelse med Umicevic, Sjögren, Thörn, Löfberg, trots att han inte lirat i ES än. Framförallt känns det som vi fått in lite mer rutin i laget. Samtidigt är de yngre spelarna i laget inte utfyllnad direkt, jag tänker främst på Axelsson, Bengan och Daniel Larsson. Fortsätter Danielsson och Engqvist och utvecklas kommer vi ha mycket nytta av dom med. Sen får man hoppas att Persson och Oscar Eklund går in och tar för sig ordentligt när dom får chansen.

Hade jag gärna sätt att Thörn och Ribben hade fått en chans till.
Alright skall försöka vara tydligare. Det var ju trots allt en 4-5 lag som redan på ett tidigt stadium var klara för slutspel. Dessa lag kan mycket väl under våren valt att träna hårdare för att nå maxformen till slutspelet. Av detta följer att vi kan ha fått en del "bonuspoäng" mot dessa lag som kanske inte alltid gick in med 100% inställning" / ork till matcherna mot oss. Däremot torde de flesta lag satsat stenhårt på att vinna matcherna fram tills juluppehållet och av detta skulle man kunna dra slutsatsen att lagens verkliga styrkor visade upp sig allra bäst i månaderna november och december.

Detta är för övrigt inget som jag bara hittat på utan maestro Putte pratade om detta i ett inslag från marchpuls hockey där han då bland annat nämnde hur betydelsefull november månads resultat var när man skulle bedöma styrkan på ett lag.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Pepp91 skrev:Förlåt allesammans, det borde uppmärksammas att det tydligen är VM i svenska grammatik som gäller härinne på Forumet.
Nej, det är det inte, men någon jäkla ordning ska det väl ändå vara!

eller e re,ok o skriva så,här???
Kojak

Inlägg av Kojak »

Bauta,

Det är jäkligt jobbigt att se inlägg som är jobbiga för ögonen att läsa, det håller jag med dig om. Men vet du vad som ännu jobbigare? Folk som ska klaga på det och ersätta trådens ämne med bara gnäll om hur andra skriver. Den diskussionen fanns uppe i "Nivån på forumet".

Sen diskussionen om nivån på forumet dök upp (i en annan tråd) tillkom funktionen "ignorera". Så istället för att klaga och leka ordningsman här inne, snälla använd den knappen.

Och ja, det här inlägget blev också mycket "ordningsman" om man vill tolka det så, men nu ber jag bara Bauta om detta, inte beordrar. Det är fritt för honom att lyssna eller ignorera.

Trevlig helg!
Skriv svar