Artiklar från årsmötet!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kojak

Artiklar från årsmötet!

Inlägg av Kojak »

Hej,

Någon eller några efterlyste en tråd där vi skrev sammanfattningar om gårdagens möte.

På 08 Hockey har jag nu skrivit ihop två artiklar i skrivande stund. En som behandlar ekonomi och arenafrågan och den andra som behandlar laget och målsättning.

Gå in på www.svenskafans.com/hockeyzon/dif , och läs artiklarna om ni vill. Diskutera det gärna här också!

Ha en trevlig dag!
Senast redigerad av Kojak den 2007-06-14 11:51:03, redigerad totalt 1 gånger.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Måste vara väldigt hemliga artiklar då sidan inte kan visas. *ler*

Nåväl det är väl svenskafans sidan som strular igen. Den tenderar tyvärr att göra det rätt ofta...
Kojak

Inlägg av Kojak »

Prova nu.. ;)

Viktor Adolfsson har nu också skrivit en suverän krönika!! Verkligen läsvärd!!

Nu har vi också publicerat en kortare intervju med Mats Larsson där han ger ett verkligt löfte som den stora Djurgårdare han är!
Senast redigerad av Kojak den 2007-06-14 12:20:13, redigerad totalt 1 gånger.
JKBlå

Inlägg av JKBlå »

Trevliga kommentarer delvis från årsmötet... men... tycker ändå att DIF-hockey blivit lite av "mycket snack och lite verkstad" de senaste åren. Tunnare o svagare trupp ska kompenseras med "vi mot rubbet", "vinnarskallar", "kämpaanda"..osv... visst inget fel med det. Tyvärr talar fakta för att vi har ett alldeles för svagt lag som med stor säkerhet missar slutspelet nästa säsong igen.
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Exakt. Det går snabbt utför och snart lirar vi i Allsvenskan...

Sorgligt att utvecklingen gått såhärl. Gulden 00-01 känns väldigt avlägsna och det känns trist att t.o.m Mora, Skellefteå och Timrå på senare år gått ikapp och i viss mån förbi oss.

Klubbar som Frölunda, HV 71 och Färjestad är redan 20 år före oss ekonomiskt. MoDo och LHC ligger låååångt före även de.

Vi är Djurgårn. Vi ska inte acceptera att bli akterseglade utav bönder!

En egen arena på Djurgården med plats för 10.000 åskådare och där DIF kontrollerar samtliga intäker är lösningen! Att spela på Globen/Hovet söder om söder i Bajenland är fel, fel och åter FEL!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Intressanta artiklar / krönikor.

Dock innehåller de en del information som gör en närmast mörkrädd. Att ideligen få höra betydelsen av mer publik på matcherna börjar bli uttjatat. Faktum är att DIF hockeys publik legar relativt stabilt de senaste 10 åren. Att då prata om / hoppas på att höja snittet med 1000 personer känns väldigt orealistiskt. Att stämningen däremot kommer stiga tack vare matcher på Hovet är jag övertygad om.

Dessutom är inte antalet besökare direkt dåligt. Om man räknar på de antal som tar sig in varje år för att titta på hockey jämfört med de som går och tittar på fotboll blir inte skillnaden i antal besökare speciellt stor. Det är med andra ord inte fansen som är dåliga på att gå på hockey det är helt enkelt för många matcher. ( Där dessutom på tok för många ger ordet transportsträcka en helt ny innebörd. )

Innan man börjar tjafsa om att det är dålig uppslutning bör man kanske tänka till en gång till.

Procenten i sportbaren känns rätt löjlig. Om man istället för att köpa en öl därinne valde att skänka den slanten rakt av till DIF hockey hade föreningen tjänat bra mycket mera samtidigt som man hade sluppit ge pengar i onödan till arenabolaget. Eller istället för att käka dyr mat på arenan kan man stödja någon mindre krog innan matchen och sedan ge den besparing man gör till föreningen istället.

Jag kommer fortfarande mycket väl ihåg hur det var när Globen var ung. Då ville styrelsen av olika anledningar ha bort klackfolket från arenan och ersätta oss med slipsnissar. Jag har inte glömt det och känner fortfarande att avståndet mellan styrelse och fans i hockeyn är milsvida. detta till skillnad mot fotbollen som har en närmast familjär stämning. Hur man skall göra för att lösa detta problem vet jag inte, men det finns fortfarande kvar tro mig.

Det är inte alls så enkelt som en av artiklarna vill få det att verka att gå på både fotboll och hockeyn. Om man ser alla matcher i fotbollen hemma som borta tar detta upp mycket tid. Tid som man sedan måste jobba "ikapp". Detta kan röra sig om allt från att ge mer tid till familjen eller jobba ikapp de dagar man tagit ledigt för att kunna åka ner och se DIF spela cupmatch mot Norrby. Kort sagt det är inte alldeles enkelt att kombinera båda idrotterna som en av artiklarna vill göra gällande. Att det dessutom finns en ekonomisk aspekt går inte heller att mörka bort. Resor till bortamatcher kostar på och då man kommit upp i min ålder är det inte direkt tilltalande att köpa plåtar till klacken på hockeyn då den mest verkar bestå av personer från 15-20 år. På fotbollen finns det ju läktare även för "äldre hardcore" fans. Detta finns inte på samma sätt på hockeyn, eller så har jag inte upptäckt dessa platser ännu.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Kall-El,

Jag har också fått information som gör mig riktigt mörkrädd! Vad det var kan du säkerligen lista ut själv.

I vilket fall som helst, det du skriver är en syn på saker och ting, en enligt mig pessimistisk syn.

Mats Larsson säger att fyra miljoner kommer direkt till föreningen om vi ökar snittet med 1000 personer, vilket jag inte tror är omöjligt då stäming drar folk, och stämning på Hovet kommande säsong tror jag verkligen det blir.

Du har rätt om att det inte är mycket som DIF får i procent. MEN vad har detta visat oss? DIF har fått in dubbelt så mer denna säsong än vad man fick tidigare. Vad är det positiva med det? Jo att Globen och det företag som har kioskerna och restaurangerna, inser att det kanske finns pengar att hämta om de väljer att samarbeta med DIF och ge dem en procent av det dom tjänar in, vilket var det DIF ville från början när de valde att satsa på sportbaren!

Förstår du?

Den tidsaspekten du nämner angående fotboll kontra ishockeyn, den gäller nog inte för alla. Många har tid, jag tror de flesta till och med, har tid att kunna gå på både fotboll och hockeyn. Och som Viktor skriver i sin krönika, det kommer inte krocka med någon match den här säsongen!

Det är meningen att det på Djurgårdens hemmamatcher ska finnas en "Sektion F"-sektion. Hur de kommer lösa det på hovet nu vet jag dock inte, ska bli intressant att se.

Ha det!
Användarvisningsbild
Original Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

[quote="Kall-El"]

Jag kommer fortfarande mycket väl ihåg hur det var när Globen var ung. Då ville styrelsen av olika anledningar ha bort klackfolket från arenan och ersätta oss med slipsnissar. Jag har inte glömt det och känner fortfarande att avståndet mellan styrelse och fans i hockeyn är milsvida. detta till skillnad mot fotbollen som har en närmast familjär stämning. Hur man skall göra för att lösa detta problem vet jag inte, men det finns fortfarande kvar tro mig.

quote]

Hur du kan känna att avståndet mellan styrelse och fans är milsvida förstår jag inte. Vi inom JK har en kontinuerlig dialog med DIF Hockey, där vi diskuterar biljettpriser, satsningar, intro och allt annat som rör oss supportar inom ishockeyn. Jag upplever en lyhördhet inom ishockeyn som de flesta supportrar borda vara avundsjuka på, styrelsen har ställt upp på frågestund på sportbaren och via en chatt på hemsidan. Och det som hände i mitten på nittiotalet är överspelat och ska inte drabba klubben nu.
Sju sorters apa!
Bild
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Micke Nylander skrev:Kall-El,

Jag har också fått information som gör mig riktigt mörkrädd! Vad det var kan du säkerligen lista ut själv.

I vilket fall som helst, det du skriver är en syn på saker och ting, en enligt mig pessimistisk syn.

Mats Larsson säger att fyra miljoner kommer direkt till föreningen om vi ökar snittet med 1000 personer, vilket jag inte tror är omöjligt då stäming drar folk, och stämning på Hovet kommande säsong tror jag verkligen det blir.

Du har rätt om att det inte är mycket som DIF får i procent. MEN vad har detta visat oss? DIF har fått in dubbelt så mer denna säsong än vad man fick tidigare. Vad är det positiva med det? Jo att Globen och det företag som har kioskerna och restaurangerna, inser att det kanske finns pengar att hämta om de väljer att samarbeta med DIF och ge dem en procent av det dom tjänar in, vilket var det DIF ville från början när de valde att satsa på sportbaren!

Förstår du?

Den tidsaspekten du nämner angående fotboll kontra ishockeyn, den gäller nog inte för alla. Många har tid, jag tror de flesta till och med, har tid att kunna gå på både fotboll och hockeyn. Och som Viktor skriver i sin krönika, det kommer inte krocka med någon match den här säsongen!

Det är meningen att det på Djurgårdens hemmamatcher ska finnas en "Sektion F"-sektion. Hur de kommer lösa det på hovet nu vet jag dock inte, ska bli intressant att se.

Ha det!
Alright jag menade inte att problemet var att matcher krockade med varandra utan snarast anatalet matcher är så många att det blir svårt att hinna med. Det finns trots allt annat som också tar tid. Skulle fotbollsgrabbarna dessutom spela om guldet och det finns ju en del som tyder på detta kommer hockeyn att hamna än mer i skuggan innan fotbollssäongen är över. Om vädret dessutom fortsätter att vara varmt och mycket tyder väl tyvärr på det också känns inte hockeyn direkt "stekhet" i september. Tror tyvärr det blir väldigt svårt att få upp snittet så mycket som med 1000 personer per match, inte minst då publiksiffrorna i början av serien brukar vara väldigt låga. LHC hemma en söndag i strålande sol drog inte direkt mycket folk om man säger så.

När det gäller procenten i sportbaren är lite givetvis bättre än inget, men fakutmet kvarstår att det rör sig om småsummor. Att sedan försäljningen ökat i baren tackvare att en viss procent går till DIF ifrågasätter jag inte heller. De stora vinnarna torde dock vara de som äger sportbaren då de ökat upp sin omsättning rejält, medan vi vackert får ta smulorna.

Allt jag menar är att om man istället för två öl bara köper en och lägger det man sparat till DIF skulle föreningen få in bra mycket mera flis. Eller ge tusan i att spendera pengar på mat och dryck inne på arenan och ge istället 50 spänn till DIF. Don_T hade något exempel på det och för att DIF skulle få in några pengar alls krävdes en rätt stor nota från besökarna.

Eller för att vända på det hela till något vissa härinne gillar att tala sig varma om; Skippa att köpa mat och dryck inne på arenan och gå istället på en match till per säsong. Även på detta sätt gör du DIF en större tjänst samtidigt som du själv lär spara lite pengar.

Men ja jag förstår vad du menar, men faktumet är tyvärr det att dessa småintäkter inte räcker till. De flesta andra elitlagen utom då möjligen LHC som visst betalar 17 miljoner i hyra *ler elakt* drar in så mycket mer pengar att vi hamnar mer och mer efter. Vår snittpublik ligger inte så långt från lag som Brynäs, MoDo eller HV, men likväl gör de jättevinster jämfört med oss. Framtiden är att tjäna så mycket man kan på respektive besökare t o m VFHC har insett detta nu och köpt in sig som delägare i det bolag som driver Scandinavium.

Min grundsyn är inte "pilleroptimistisk", vilket jag tycker väldigt många härinne verkar "lida av" utan snarast objektivt realistisk. Tyvärr är det så att med de fakta som just nu finns att tillgå går det inte att måla upp en speciellt ljus bild av vare sig föreningen eller dess framtid. De små förändringar som görs känns som kosmetika eller som alibilöpningar i fotboll det kanske ser vacker ut vid första anbilicken, men om man tänker till lite längre ser man saken snart i ett annat ljus. Det som behövs är en Knivtsa Sandberg fast då med styrelserummet som sin arbetsplats istället för på planen, var man skall hitta denna "frälsare" har jag dock väldigt svårt att sia om.
Användarvisningsbild
Original Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Kall-El: Är fortfarande intresserad av hur du kan känna att avståndet mellan styrelse och fans är milsvida.
Sju sorters apa!
Bild
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Kall-El skrev: Det är inte alls så enkelt som en av artiklarna vill få det att verka att gå på både fotboll och hockeyn. Om man ser alla matcher i fotbollen hemma som borta tar detta upp mycket tid. Tid som man sedan måste jobba "ikapp". Detta kan röra sig om allt från att ge mer tid till familjen eller jobba ikapp de dagar man tagit ledigt för att kunna åka ner och se DIF spela cupmatch mot Norrby. Kort sagt det är inte alldeles enkelt att kombinera båda idrotterna som en av artiklarna vill göra gällande. Att det dessutom finns en ekonomisk aspekt går inte heller att mörka bort. Resor till bortamatcher kostar på och då man kommit upp i min ålder är det inte direkt tilltalande att köpa plåtar till klacken på hockeyn då den mest verkar bestå av personer från 15-20 år. På fotbollen finns det ju läktare även för "äldre hardcore" fans. Detta finns inte på samma sätt på hockeyn, eller så har jag inte upptäckt dessa platser ännu.
Jag vidhåller vid min åsikt att det går att kombinera, det handlar för mig om prioriteringar och enbart prioriteringar. Jag går på alla hemmamatcher i hockey/fotboll, bortaderbyn och någon bortamatch då och då och har inga problem att hinna med det. Kanske har jag inget liv, kanske är jag bra på att få tiden att räcka till, you tell me.
Användarvisningsbild
Elias

Inlägg av Elias »

Jag har för mig att jag läst någonstans att det redogjordes för när JK ska köra sin årliga storsatsning. Tyvärr så har jag inte funnit något svar på min fråga, så jag vänder mig till er mer insatta.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

* Har fortfarande inte sett någon ursäkt för att styrelsen gjorde sitt bästa för att bli av med oss. Att sedan ideligen klaga på att det kommer lite folk eller snarast ideligen tjata om behovet av att fansen dyker upp känns dubbelmoraliserande utan dess like. När Globen var hipp ville man bli av med oss för att kunna ta ut högre priser till slipsnissar. Nu när Globens lyster försvunnit vill man hastigt och lustigt ha tillbaka de personer som man körde iväg.

* har vi ett flertal tillfällen genom kontakter fått tillgång till kanonbiljetter. Varje gång man har slagit sig ner på dessa platser har någon slipsnisse med DIF-anknytning glott på en som om man inte hörde hemma där. Händer det någon mer gång kommer jag att agera var så säker...

* Fotbollen känns familijär det finns en uppenbar vi-stämning som byggts upp gemensamt. Hockeyn körde iväg oss när vi inte var intressanta för dem längre. Bara ta ett sådant exempel som att klacken i fotboll håller till på en långsida med bra sikt.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Kall-El,

Nu börjar du fasiken sjunka. Håll dig till Luleå e du snäll!

Allvarligt talat, det som hände på mitten av 90-talet var med en styrelse som inte visste bättre, de flesta är inte längre med i styrelsen.

Patrick Franzen från Järnkaminerna (Du vet, Djurgårdens enda och riktiga supporterförening) klargjorde på årsmötet att det är ren myt att JK skulle ha något otalt med DIF Hockey efter det som hände på 90-talet.

Kall-El, du har rätt i vissa punkter, men när det är så uppenbart att du vill smutskasta och verkligen inte se DIF Hockey lyckas så sjunker du enormt!

Som sagt, håll dig till Luleå!
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Elias skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att det redogjordes för när JK ska köra sin årliga storsatsning. Tyvärr så har jag inte funnit något svar på min fråga, så jag vänder mig till er mer insatta.
5/1 mot Luleå var det som sades på årsmötet.
Skriv svar