Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Puckey

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Vikas skrev:Tydligen jobbar vi på att förlänga med Alvarez & Högström plus att det verkar mer öppet än förr att ta in en ersättare för Fällström som fortfarande inte visar på någon förbättring. Vi kan nog definitivt räkna bort honom för resten av säsongen.

Källa: http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... succeduon/
Kul! Låter dock som om vi kommer att få hosta upp rejält för Högströms nästa kontrakt.

Kör en repris på Android och drar en spåkula inför hösten, den som inte är på humör för långa lekmannatexter kan väl dra till med scrollhjulet redan nu.

Mycket blir sig likt (framförallt på backsidan), gissar på en ökad spelarbudget med ca 5-6 mkr efter ett gäng utsålda kvartsfinaler, vilket kommer att ätas upp av Högströms och Alvarez löneökningar och en förstklassig RW som ersättare till Fällström.

1.
Patrick Thoresen, räknar med att han kör på ytterligare en säsong.
Tomi Sallinen, så länge han slipper spela tredjelina utan fungerande RW resten av säsongen känns det som om han kommit rätt och lär inte använda optionen för att komma loss.
Daniel Brodin
Marcus Högström, nu när Staffan blir kvar i Ryssland lär vi ha det lättare att behålla honom med en uttalad roll som försteback. Kommer säkert kosta sina 3 mkr dock.
Philip Holm, klart att vi ska förlänga med Holm och få en tydlig stomme likt i gamla dagar. Funkar bra med Högström och fortsätter att bilda backpar, även om Englund egentligen är på tok för bra för att ligga i tredje backpar.

2.
Marcus Sörensen, blir det inte en massiv ketchupeffekt andra halvan av säsongen får vi nog behålla honom åtminstone ett år till. Det finns så många andra tekniska vidunder som saknar storleken och år efter år stått utanför NHL, typ Chris Bouerque, Brian O'Neill och i viss mån Andrew Agozzino som lär ligga bättre till för det lag som vill gambla med någon som riskerar att väga för lätt.
Andreas Engqvist, nu känns som sista chansen för honom att komma hem om han vill bevisa att Djurgården är mer än ett lag där han tänker mjölka ur sina sista år av karriären. Funkade riktigt bra med Sörensen under fjolårets EHT.
Jacob Josefson, jag sticker ut hakan och säger att han kommer hem nästa år. Har fått något otroligt mycket förtroende i ett försök att kickstarta en karriär som aldrig riktigt lyckats ta fart, men har gjort ett ynka mål och fem assist efter 34 omgångar trots massvis med speltid i PP (lagets näst sämsta +/- dessutom). Omdömena på Devils forum är att han saknar den sista biten för att ta sig till de bra lägena, tänker rätt men kommer helt enkelt inte förbi backar på NHL-nivå. Har nog inte sett någon som vill fortsätta att satsa på honom.
Alexander Falk, sett till individuell skicklighet inte bland våra topp4, men både under försäsongen och inledningen av SHL spelade han och Hultström riktigt bra tillsammans och lär inte kosta någon större summa.
Linus Hultström, helt enkelt en skön spelare att ha under kontrakt i ytterligare två år.

Robin Alvarez, med tanke på hur det låste sig för honom vid klubbytet till Djurgården och hur rätt han har hittat med sina kedjekamrater i år lär han inte vara helt främmande för att köra på i ytterligare ett år för att etablera sig som producerande SHL-spelare. Eftersom knäckpunkten verkar vara om tjejen har något vettigt att göra i Stockholm får vi väl utnyttja lite kontakter och hitta ett spännande vikariat.
Markus Ljungh, lagkapten.
Lukas Vejdemo, hade han spelat JVM tror jag att han briljerat och plockats över till NHL/AHL redan nästa år, nu får vi förhoppningsvis behålla honom ett år till och kan hålla en fungerande formation intakt, eventuellt på lån från NHL.
Andreas Englund, gissar på NHL-kontrakt efter att ha varit JVM:s defensiva backdominant, förhoppningsvis med en utlåning över nästa säsong.
Adam O. Mattsson, klart att vi ska satsa vidare på AOM.

Henrik Eriksson, Hank the tank kommer igång förr eller senare, han är bättre än så här.
Albin Lundin, gör det bra i Almtuna och är ett billigare alternativ av Tobias Hage.
Mikael Ahlén, svår spelare att inte tycka om, får eventuellt stå tillbaka för att skapa utrymme för Bernhardt/Davidsson. Annars vore det perfekt att alternera mellan Ahlén/Bernhardt i den här kedjan beroende på matchbild.
Wilhelm Westlund, har gjort det bra nog i allsvenskan för att få chansen i SHL.
Robin Press/David Bernhardt, det finns absolut potential i Press, men frågan är om han kan få de minuter han behöver här? Ska han fylla någon funktion ska han logga pp-minuter, och då behöver han en jäkligt bra utvecklingskurva under nästa försäsong. Antagligen av de spelare som förlorade mest på att missa årets försäsongsträning.

Bernhardt, 13:e forward.
Davidsson, sistaårsjunior som lär kallas upp direkt vid skada.

* Är Fällström frisk vid nästa års säsongsstart kan det hända att han får ett prestationsbaserat ettårskontrakt likt Lauritzen. Eventuellt på bekostnad av/som ersättare till Alvarez och en förflyttning av Vejdemo till LW, men då får han helt enkelt se till att vara ett jävligt billigt alternativ. Det som gör att man skulle kunna våga är att vi faktiskt har två sjukt lovande juniorer i Bernhardt och Davidsson som måste få speltid någonstans. Inte ett logiskt beslut att ta sett till det rent sportsliga, vill man satsa stenhårt på egenfostrade spelare kan det diskuteras.
* Lyckas vi inte plocka in någon av Engqvist/Josefson eller Alvarez sticker till Malmö ser jag gärna en förlängning med Anderson. Han vill enligt egen uppgift spela i Sverige karriären ut, och ser genomstabil ut även om poängproduktionen kunde ha varit snäppet högre. Blir så fallet får Vejdemo flytta till vänsterkanten, Brodin flyttas ner i tredjelinan och Anderson stuvas in i topp 6.
* Norman känns tyvärr körd eftersom Skellefteå ligger på charmoffensiven och vill bygga framtiden kring honom.
* Vill Åberg hem ska han självklart in i laget istället för att förlänga med Alvarez eller Anderson.
* Fredrik Claesson, förlorar vi Englund vore Claesson perfekt som ersättare, annars är det faktiskt ont om plats.
* Emil Lundberg finns det helt enkelt inte plats för, den position han gjort det bra på är vigd åt Hank.
* Tobias Hage har gjort det bättre och bättre i år, men vi måste minska vissa kostnader för att kunna spetsa till lagets topp 6 och förlänga med de backar vi mödosamt utvecklat.
* Robin Norells utvecklingskurva har stannat av alldeles för mycket sen året i HA, får jaga omstart i AHL.
Användarvisningsbild
TheForsa
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av TheForsa »

"Mellanmjölks" Cehlin fortsätter ösa in mål i bottenlaget Rögle...
Puckey

Inlägg av Puckey »

TheForsa skrev:"Mellanmjölks" Cehlin fortsätter ösa in mål i bottenlaget Rögle...
Vi kommer som sagt att få äta upp nobben av Cehlin. Har tippat honom på minst 25 poäng, med fler mål än assist. Inte i toppen av SHL:s poängliga på något sätt, men sett till lönebild, hjärta och förmodat löneanspråk borde vi ha klämt in honom. Räknar stenhårt med att vi tar in honom till säsongen 17/18 när Thoresen gissningsvis (tyvärr) tar en sista sejour i Storahamar innan karriären är över.
Senast redigerad av Puckey den 2015-12-27 04:59:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Du var på hugget ikväll, riktigt bra inlägg, känns som mycket av det du säger kommer slå in.
Sen måste vi givetvis förlänga med #52, tycker han denna säsongen är delaktig på ett annat sett och faktiskt kan lira hockey, inte bara brunka och åka och byta, han är en perfekt RW i fjärdekedjan och kommer i stort sett alltid till jobbet.
Är mer tveksam till Hank, han är fortfarande hyfsad i närkamperna och döda utvisningar, resten har uteblivit helt.
Spelare som Bernhardt/Davidsson vill jag inte placera in i en fjärdekedja, dom ska hålla till högre upp, alternativt lånas ut och ha en viktig roll i ett allsvenskt lag.

Sen vet jag inte hur det är med Cehlins kontrakt, men löper det ut är känslan att vi tar in honom redan nästa säsong, och vill han så gärna hem så betyder det nog mer än om någon annan risig klubb erbjuder lite mer cash, vet inte hur jag ställer mig till det om det händer, har sett honom för lite i år, men en typiskt DIF-värvning är det helt klart :wink:
Spela fult
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ahlen spelar ju också numera pp1 och gör det bra..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Puckey

Inlägg av Puckey »

Eftersom Jocke gläntat på dörren vad gäller ny RW har jag kollat lite tabeller, spelarkontrakt och liknande i KHL och tror mig ha en hyfsad koll på hur det kommer att se ut nu när avhängda klubbar börjar dumpa spelare strax efter nyår. Fokus ligger framförallt på spelare med utgående kontrakt som lär ha svårt att få plats i slutspelslagen pga utlänningskvoten, men det har fått smita in en och en annan tjeck om det finns en historik av att ta korttidskontrakt i SHL/Liiga/NLA etc. Har nästintill uteslutande tittat på ytterforwards, men en och annan center har fått slinka in eftersom Matt kan spela RW. Lägger in en baddare till brasklapp redan nu: Bortsett från de som någon gång spelat i SHL är resten baserat på statistik från EP, följer över huvud taget inte KHL.

Metallurg, Severstal, Traktor Chelyabinsk: Totalkörda, har inget som lär vara av intresse för oss.
Yugra Khanty-Mansiysk: Har ingenting av intresse för oss och får gärna skrälla sig förbi Barys Astana och Neftekhimik Nizhnekamsk (om vi vågar förutsätta att vi tänker värva bättre RW:s än övriga SHL).

Lada Togliatti: Behöver ett mirakel för att gå vidare. Den som kan vara av intresse för SHL-klubbar är Martin Zatovic, som har haft en hygglig säsong med 8+8 i ett tragglande lag. Inte superhet, men lär väl snitta sina 0.75p per match i SHL.

Vityaz Podolsk behöver även de ett mirakel för att gå vidare. Där spelar som bekant Mario Kempe(10+5), dock under ett två-års kontrakt. Är det troligt alls att de går med på en utlåning säsongen ut? De ser ju honom som en viktig kugge i bygget för framtiden, men den här säsongen är redan förlorad och en dumpad lönepost kan ju inte vara helt fel.
Utöver Mario finns en rejäl gamble i Olli Palola, som vann fjolårets skytteliga i Finland med 29 baljor och stannade på fjärdeplatsen i poängligan med 49p. I år har det dock låst sig fullständigt och har bara blivit 1+3 på 27 matcher. Även Roman Horak har en stark säsong bakom sig och sitter på utgående kontrakt, men som lagkapten lär han sitta säkert.

Amur Khabarovsk: Mirakel vore att ta i, men ligger 6p under strecket med två fler matcher spelade. Här börjar det dock bli spännande, eftersom en av de spelare de sög åt sig på ett korttidskontrakt för att försöka avancera i tabellen är Niclas Bergfors. Tappar de ett par poäng till känns det sannolikt nog att han spenderar säsongens sista månader i Stockholm för att umgås med familj och (förhoppningsvis) lira lite slutspelshockey. Jockes SSK-förflutna kan göra sig nyttigt!
Det finns också en inte fullt lika spännande lösning i form av Tom Wandell, som även han sitter på ett utgående kontrakt och skulle kunna uppskatta en tillfällig flytt till hem Stockholm. Lite för låg poängproduktion för att man ska hoppa i stolen dock.

Dinamo Riga: Ett par poängtapp gentemot Dinamo Minsk och de kan börja släppa spelare. Tim Sestito skulle kunna vara precis vad vi behöver till Sörensens kedja (frånsett att han är skolad på LW), har varit en riktigt het målskytt i år (15+4) och beskrivs på EP med det klassiska "an aggressive forward who plays with a lot of grit and energy".

Barys Astana: Ligger 1p från slutspelsplats med två matcher fler spelade än konkurrenten. Förhoppningsvis glider de isär något mer innan transferfönstret stänger, för här finns Martin St. Pierre som är något av en av mina favoritkandidater från KHL. Har varit en stabil poängproducent sen typ 2005, med två andraplatser i AHL:s poängliga, den värsta dippen har varit en 33p säsong i KHL (i ett lag som gick knackigt).

Medvescak Zagreb: Behöver plocka in tre poäng gentemot Dinamo Minsk, och har dessutom två matcher fler spelade. Inga klockrena kandidater här, men Radek Smolenak har haft en betydligt starkare säsong än ifjol och kan förhoppningsvis göra det bättre än han gjorde det för Modo (13+11 i år). Det finns också en ung dansk/amerikansk kille som stått för 11+6 som sitter på utgående kontrakt, men han lär vilja sikta vidare i KHL/tillbaks mot AHL och är kanske inte på den nivån att han kan kliva rätt in i topp 6 ännu.

HC Slovan Bratislava: Ungefär lika illa ute som Zagreb. Lukas Kaspar är väl den enda lovande forwarden, men lär plockas av något annat KHL-lag. Deras back Cam Barker känns värd att nämna av intresset att se vart han hamnar om de sågas av, även om vi förstås ska jaga RW. Stor jäkel som vräker in poäng från blålinjen, 8+22 på 39 matcher.

Spartak Moskva: 7p upp till slutspelsplats, lika många spelade matcher som laget de behöver peta. Hittar inga superheta kandidater här, men Casey Wellman har väl åtminstone potential i sig. Har bara spelat 23 matcher i år, på vilka det blivit 5+4, men drog till med 54p i AHL ifjol med lika stor portion mål som assist. Framförallt center, men har också spelat RW.

Neftekhimik Nizhnekamsk: Ett av två lag Barys Astana har chansen att peta ner. Här finns godbitar som Jeff Taffe (10+12 i år, 2:a i SHL:s poängliga ifjol), genomstabil målskytt i Ryan Stoa (15+8 på 33 matcher i år), och Dan Sexton som iofs har det kämpigt med målproduktionen så långt i år, men likväl snittar nästan 1p per match likt ifjol (19+28 förra säsongen). Att de ska missa slutspel är osannolikt, än mer att de skulle bli avsågade innan transferfönstret stänger - frågan är om de vill droppa Dan Sexton för någon med toppad målform inför slutspelet? De har iofs utrymme för ytterligare en utlänning innan de når kvoten.

Kort summerat:
Chansen finns att Niclas Bergfors, Tom Wandell, Martin St. Pierre och Tim Sestito bland många andra hamnar på förhandlingsborden hos europeiska klubbar inom kort och är mina fyra huvudkandidater om vi ska värva någon från KHL. AHL tänker jag inte ens försöka att bli klok på, där finns det hur många namn som helst som kunde vara av intresse, men går inte att förutse vilka som kommer att släppas under pågående säsong.
Senast redigerad av Puckey den 2015-12-29 04:18:04, redigerad totalt 1 gånger.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Puckey

Menar du att det skulle vara högprioriterat att förlänga med Holm?

Jag har lite svårt att se detta då jag skulle ranka spelaren som 6-7 back i DIF just nu samtidigt som vi antagligen har får många backar under kontrakt.

Dessutom tvivlar jag på att han skulle vara direkt glödhet på marknaden. Känns snarast som en spelare som man kan vänta lite med och se hur övriga truppbygget blir för att därefter besluta om kontrakt eller inte.

Backar som Högström, Falk, Englund, AOM och Hultström rankar i alla fall jag som klart viktigare att behålla.
Puckey

Inlägg av Puckey »

Kall-El skrev:Puckey

Jag har lite svårt att se detta då jag skulle ranka spelaren som 6-7 back i DIF just nu samtidigt som vi antagligen har får många backar under kontrakt.

Dessutom tvivlar jag på att han skulle vara direkt glödhet på marknaden. Känns snarast som en spelare som man kan vänta lite med och se hur övriga truppbygget blir för att därefter besluta om kontrakt eller inte.

Backar som Högström, Falk, Englund, AOM och Hultström rankar i alla fall jag som klart viktigare att behålla.
Försöker förstå hur du läser ut att jag skulle se det som mer viktigt att förlänga med Holm än med någon annan av de backar du har nämnt (Hultström står dessutom redan under kontrakt i ytterligare två år), om något nämner jag väl snarare att han sett till individuell skicklighet borde petas ner i backparen av Englund, men att han får stå där han står för att han fungerat bra ihop med Högström. Tycker egentligen att alla av Högström, Holm, Englund, Mattsson och Falk är självklara förlängningar efter all den tid vi har lagt på att utveckla dem. Däremot ser motiveringarna olika ut, där framförallt Holm, men också Falk, är viktiga för att vi ska ha en kontinuitet i backlinjen (Holm har trots allt över 200 matcher i A-laget). Att Högström fick bero på att Kronwall inte kommer hem har mer att göra med den krassa verkligheten att vi antagligen inte har råd att ligga med 3x backar av landslagsklass (Hultström, Högström, Kronwall).
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Puckey skrev:
Kall-El skrev:Puckey

Försöker förstå hur du läser ut att jag skulle se det som mer viktigt att förlänga med Holm än med någon annan av de backar du har nämnt (Hultström står dessutom redan under kontrakt i ytterligare två år), om något nämner jag väl snarare att han sett till individuell skicklighet borde petas ner i backparen av Englund, men att han får stå där han står för att han fungerat bra ihop med Högström. Tycker egentligen att alla av Högström, Holm, Englund, Mattsson och Falk är självklara förlängningar efter all den tid vi har lagt på att utveckla dem. Däremot ser motiveringarna olika ut, där framförallt Holm, men också Falk, är viktiga för att vi ska ha en kontinuitet i backlinjen (Holm har trots allt över 200 matcher i A-laget). Att Högström fick bero på att Kronwall inte kommer hem har mer att göra med den krassa verkligheten att vi antagligen inte har råd att ligga med 3x backar av landslagsklass (Hultström, Högström, Kronwall).
Du har ju satt en etta på Holm bl a vilket jag tolkar som att du rankar den förlängnigen som mycket viktig jämfört med de som hamnat under en 2a osv...
Puckey

Inlägg av Puckey »

Ah, det är bara slarv där jag började märka ut förstafemma, andrafemma etc.
fullmonty

Inlägg av fullmonty »

Varför värva inte vi en finne till för :-(

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Om vi inte vill slåss om kvalplatser i vår så MÅSTE vi få in någon som kan väcka våra 1:a och 2:a linor för de suger verkligen just nu. Skapar absolut ingenting.
gaspo

Inlägg av gaspo »

VAKNA Jocke vi behöver spelare som kan leverera!! Jag har skrivit detta så många gånger innan. Men skriver det igen vi kommer få kvala.
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

Vikas skrev:Om vi inte vill slåss om kvalplatser i vår så MÅSTE vi få in någon som kan väcka våra 1:a och 2:a linor för de suger verkligen just nu. Skapar absolut ingenting.
Sluta överdriva!
Puckey

Inlägg av Puckey »

bastis7 skrev:
Vikas skrev:Om vi inte vill slåss om kvalplatser i vår så MÅSTE vi få in någon som kan väcka våra 1:a och 2:a linor för de suger verkligen just nu. Skapar absolut ingenting.
Sluta överdriva!
Vi har ju en hyfsad marginal ner till kvalstrecket (21p), och även ner till ingenmansland (15p). Däremot blir det svårt att slå ut lag som HV/Luleå om vi inte hittar ett bättre sätt att ställa upp de spelare vi har, eller förstärker på RW. Men vi behöver nog inte oroa oss för vår plats i SHL om vi inte åker på fem raka torskar medan MODO går som tåget.
Låst