Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg
Jag ser hellre Bergqvist än Henrion.
Även om jag nu endast sett ett fåtal matcher med de två så tycker jag av det jag har sett att Bergqvist gör mer nytta förutom att enbart göra mål.
Men kan vi lyckas landa värvningar som Engqvist, Kronwall och Claesson så bör vi alla vara rätt nöjda.
Jag tror tyvärr att Fällström kommer att få fortsatta problem med sin rygg och frågan är hur länge vi är beredda att vänta.
Även om jag nu endast sett ett fåtal matcher med de två så tycker jag av det jag har sett att Bergqvist gör mer nytta förutom att enbart göra mål.
Men kan vi lyckas landa värvningar som Engqvist, Kronwall och Claesson så bör vi alla vara rätt nöjda.
Jag tror tyvärr att Fällström kommer att få fortsatta problem med sin rygg och frågan är hur länge vi är beredda att vänta.
- Jim Morrison
Vi har inte råd med Bergfors och tror dessutom inte han vill till SHL.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Jag är lite osäker om Sörensen drar redan nästa år. Han har ju trots allt familj. Känslan är ändå att det krävs ett envägskontrakt för honom att lämna? Och KHL.. Sörensen sitter på ett kontrakt till säsongen 17/18 så då måste något KHL lag hosta upp en bra summa för att få honom.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Jag tror att det där blir för dyrt faktiskt.Stavhoppet skrev:android skrev:Hoppas att Jocke har lite koll på John Henrion i KHK till nästa säsong. Hoppas vi även kan gå långt i ett slutspel i år och få loss lite kulor till nästa säsong så att vi kan utöka spelarbudgeten litegranna.
Vi har ju en del utgående kontrakt till nästa säsong. Det ska bli kul att se hur man resonerar.
Målvakter
Mantas Armalis
Det känns ju ganska självklart att förlänga med Mantas. Fortfarande på väg uppåt och utvecklas ganska bra. Sedan vet man ju inte hur Tellans kontrakt ser ut. Vi kan ju inte riktigt motivera att ha två målvakter på förstamålvakts-kontrakt. I så fall ser jag hellre att man chansar med Jensen/Söderström.
Backar
Philip Holm
Bör förlängas. Lär inte kräva några större summor och verkar trivas bra i DIF och Stockholm. Lär ta en 4-5 plats utan att gnälla, vilket är väldigt bra.
Alexander Falk
Lite osäker här. Jag gillar att titta när han spelar, hyfsat egen produkt och kan komma att stanna länge i föreningen. Samtidigt matchas han ofta som en topp-2/3 back, vilket jag inte tycker att han är. Vill han ha betalt för detta (minus eventuella erfarenhetspengar) så ser jag hellre att man släpper honom. Bör spelas som 5-6 back nästa säsong och ha betalt därefter.
Marcus Högström
Jag tror att DIF kan få ett rätt bra pris för ett tvåårskontrakt. Marcus har varit runt extremt mycket och kan må bra av några år i samma förening. Är fortfarande i tillräckligt attraktiv ålder efter två år för att kunna dra in bra slantar utomlands. Är en topp-3 back och bör ha pynt utifrån det.
Robin Norell
Lär testa lyckan i AHL
Englund/Ollas-mattsson
Ser väl gärna en av dessa ett år till och då kanske helt Englund. Stor risk för AHL men ev utlåning. Vet inte hur avtalen brukar se ut när DIF lånar spelare, men ser helst inte att man betalar alltför mycket för någon av dessa spelare.
Ser man på vilka som är kvar (Hultström och Press) samt vilka man kan anta komma in (Claesson och Kronwall) så finns det inte många platser kvar.
Forwards
Micke Ahlén
Jag tror att det är dags att skiljas åt nu.
Robin Alvarez
Har ju haft en väldigt fin utveckling nu. Skulle kunna ta en plats i tredjekedjan nästa säsong också. Samtidigt har DIF 2-3 rätt vassa forwardstalanger som vi bör använda så mycket som möjligt innan dom försvinner. Tror att Alvarez kommer försvinna, med blandade känslor.
Matt Anderson
Tycker att han gör det ganska bra men jag tror att det finns forwards utifrån som kommer att prioriteras före Matt till nästa säsong (typ Engqvist). Tror inte på något nytt kontrakt.
Hank
Lagkapten. Tror att han förlängs med tre säsonger.
Fällström
Väldigt skadedrabbad. Oklart om det bara är otur. Fortsätter detta så tycker jag att man ska släppa Alexander. Självklart tråkigt men funkar inte att ha spelare som ska leverera skadade hela tiden. Funkar det bra så är det en självklar förlängning.
Tobias Hage
Jag tycker att han har gjort det bra, men lite samma sak som med Alvarez. Vi behöver maximera våra juniorer innan dom försvinner. Kan bli tight med plats för Tobias.
Emil Lundberg
Samma som med Hage
David Rundqvist
Samma som med Hage och Lundberg. Finns kanske lite mer grundpotential här.
Till nästa säsong finns det chans för DIF att knyta till sig en massa duktiga spelare med DIF-anknytning och verkligen få ihop ett slagkraftigt lag. Jag hoppas som sagt att man kanske kan hitta lite externa finansiärer för en del av dessa (brukar ju funka när det är en viss typ av profiler). Ett mer eller mindre drömlag för mig personligen hade varit något i stil med:
Thoresen - Engqvist - Åberg
Norman - Sallinen - Brodin
Bernhardt - Ljungh - Fällström
Hank - Vejdemo - Davidsson
Kronwall - Hultström
Högström - Claesson
Holm - Falk
Press
In
Engqvist
Åberg
Norman
Kronwall
Claesson
Ut
Andersson
Lundberg
Sörensen
Fernholm
Anderson
Rundqvist
Alvarez
Ahlén
Hage
Förlängningar
Holm
Falk
Högström
Hank
Fällström
Detta inlägget roade mig mkt så tänkte göra något liknande.
Säger som Android vi har ju en hel del utgående kontrakt och för mig får flera av dessa gärna lämna...
Om vi börjar med Målvakterna så håller jag med Android helt och fullt gällande Armalis.
Dock tror jag och hoppas jag att Tellqvist kommer att stanna som backup till Armalis och låter honom utvecklas vidare.
I annat fall så finns ju både Jensen och Söderström som båda ev skulle kunna vara redo för SHL till nästa år.
Om vi går över till Backarna så resonerar jag väldigt likt Android.
Holm och Högström anser jag bör förlängas då de båda är stabila SHL spelare som inte är tillräckligt bra för NHL.
Press har kontrakt och lär väl få vara med i nästa år även om jag tycker att han varit mkt mer osäker i både offensiv och defensiv zon.
Hultström har 2 år kvar på kontraktet och jag tror att han kommer att stanna och även växa i en mer stabil roll bredvid de nyförvärven.
Om Falk kan nöja sig med en roll som 5-7 back så ser jag gärna honom kvar för rätt peng.
Nyförvärv
1. Staffan Kronwall
2. Fredrik Claesson
När det kommer till nyförvärv så hoppas jag på att man kan lyckas locka hem både Staffan Kronwall och Fredrik Claesson.
Över till Forwards.
Thoresen, Sallinen, Ljungh, Brodin, Vejdemo, Davidsson och Bernhardt, har alla kontrakt över nästa säsong.
Dessa ser jag det som självklart att de får chansen nästa år, även Sörensen har ju kontrakt över nästa år men honom ser jag tyvärr som förlorad även om han inte fått ut lika mkt på senaste tiden som tidigare under säsongen.
Förlängningar.
Alvarez, en spelare som visar mer och mer. Tror att han kommer att kunna vara en stabil spelare för 3:e linan.
Hank, nuvarande kapten som gör sitt jobb ok i fjärdelinan.
Nyförvärv
1. Andreas Engqvist.
En potentiell förstacenter som får gå in och vara den som drar mkt speltid i PP och även PK. förhoppningsvis även stark i poängspelet.
2. Niklas Bergfors.
Erfaren spelare som är från Stockholm, hamnat på någon waiverslista i KHL. En spelare för de två förstalinorna med mkt speltid även i PP
3. Tom Wandell.
Erfaren spelare som är från Stockholm, tror att han skulle kunna vara riktigt bra i en roll för de två första förstalinorna.
4. Pontus Åberg.
Återvändare som jag tror skulle kunna vara en nyttig spelare som visat att han håller en helt ok nivå i SHL.
Ska man då ställa upp ett lag så skulle jag vilja ställa upp såhär.
MV
Armalis
Tellqvist
B1. Kronwall - Hultström
B2. Claesson - Holm
B3. Högström - Falk
B4. Press - Falk
F1. Thoresen - Engqvist - Wandell
F2. Bergfors - Sallinen -Åberg
F3. Alvarez - Ljungh - Bernhardt
F4. Hank - Vejdemo - Brodin
Extra: Davidsson/Sandberg
Jag tror att det laget skulle vara ett slagkraftigt och stabilt lag som inte är så väldigt mkt dyrare än det laget vi har idag.
Brodin i 4:e linan kanske är lite väl lågt för honom men tror att han skulle göra att 4:e skulle bli ett hot även framåt.
Vad tror ni övriga om detta?
Tom Wandell skippar jag. Tror att han är för dyr sett till poängproduktion. Börjar komma ur sin förväntade peak åldersmässigt och är inte en spelare som säljer plåtar / genererar intresse. Med det sagt så vet jag inget om hans löneanspråk och har knappt sett honom spela på massor av år.
Bergfors är väl mer intressant. Mer produktiv men antagligen även dyrare. Jag tycker nog inte att vi bör ta in någon av dessa sett till (min) förväntade kostnad etc.
Tar hellre en spelare som Norman för dessa pengar. Att uppgradera typ Högström från sitt allsvenska kontrakt lär inte bli speciellt billigt heller. Detsamma gäller ju typ Hank som ska uppgradera sitt allsvenska kontrakt till ett lagkapten-i-SHL-kontrakt.
Ev kanske vi kan öka budgeten litegranna till nästa säsong.
Född till sportchef.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Beror nog på lite hur vi slutar denna säsong, går vi långt förlängs det nog med endel spelare, tycker ofta ledarna tjatar om att vi har en tight och bra sammanhållning i gruppen som gått igenom mycket och bara blir starkare, många i truppen är ganska nya på den här nivån och gör vi det bra kommer även många får stanna, tror inte man köper in avdankade fd NHL-spelare som Wandell bara sådär, tror inte han är värd den summan han lär kosta, man vill nog utveckla denna gruppen så mycket det går och göra någon riktig spetsvärvning, då ligger nog Djurgårdare som Enqvist, Kronwall Norman och Claesson nära till hands.
Spela fult
Norman känns ju 99% säkert att han kommer hem igen nästa säsong.. Kronwall är nog också nära!diftobbe89 skrev:Beror nog på lite hur vi slutar denna säsong, går vi långt förlängs det nog med endel spelare, tycker ofta ledarna tjatar om att vi har en tight och bra sammanhållning i gruppen som gått igenom mycket och bara blir starkare, många i truppen är ganska nya på den här nivån och gör vi det bra kommer även många får stanna, tror inte man köper in avdankade fd NHL-spelare som Wandell bara sådär, tror inte han är värd den summan han lär kosta, man vill nog utveckla denna gruppen så mycket det går och göra någon riktig spetsvärvning, då ligger nog Djurgårdare som Enqvist, Kronwall Norman och Claesson nära till hands.
Enqvist vågar jag inte ens hoppas på och inte heller Åberg, men visst vore det nice med båda dessa.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Finns det några som helst indikationer på det eller har jag missat något? SAIK lär väl vilja förlänga med tanke på hur han presterat, inte minst denna säsong.captcash skrev:Norman känns ju 99% säkert att han kommer hem igen nästa säsong.. Kronwall är nog också nära!diftobbe89 skrev:Beror nog på lite hur vi slutar denna säsong, går vi långt förlängs det nog med endel spelare, tycker ofta ledarna tjatar om att vi har en tight och bra sammanhållning i gruppen som gått igenom mycket och bara blir starkare, många i truppen är ganska nya på den här nivån och gör vi det bra kommer även många får stanna, tror inte man köper in avdankade fd NHL-spelare som Wandell bara sådär, tror inte han är värd den summan han lär kosta, man vill nog utveckla denna gruppen så mycket det går och göra någon riktig spetsvärvning, då ligger nog Djurgårdare som Enqvist, Kronwall Norman och Claesson nära till hands.
Enqvist vågar jag inte ens hoppas på och inte heller Åberg, men visst vore det nice med båda dessa.
Men Norman vore onekligen ett finfint tillskott till nästa säsong.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Vad är det som talar för Norman? Mer än att vi vill det dvs..captcash skrev:Norman känns ju 99% säkert att han kommer hem igen nästa säsong.. Kronwall är nog också nära!diftobbe89 skrev:Beror nog på lite hur vi slutar denna säsong, går vi långt förlängs det nog med endel spelare, tycker ofta ledarna tjatar om att vi har en tight och bra sammanhållning i gruppen som gått igenom mycket och bara blir starkare, många i truppen är ganska nya på den här nivån och gör vi det bra kommer även många får stanna, tror inte man köper in avdankade fd NHL-spelare som Wandell bara sådär, tror inte han är värd den summan han lär kosta, man vill nog utveckla denna gruppen så mycket det går och göra någon riktig spetsvärvning, då ligger nog Djurgårdare som Enqvist, Kronwall Norman och Claesson nära till hands.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Forwards
Värvningar
- Engqvist
- Åberg
- Norman
(Edit: Jacob Josefson går ju inget vidare heller.)
Alvarez lämnar för Malmö alldeles oavsett.
Tveksam till att behålla Fällström.
Anderson lämnar.
Ahlén får inte plats.
Runken flyttar hem till Värmland.
Övertyga Sören att stanna ett år till.
Kan tänka mig att plocka in Ludwig Blomstrand som ersättare till Ahlén.
Thoresen - Sallinen - Åberg
Sörensen - Engqvist - Norman
Bernhardt - Ljungh - Vejdemo
Hank - Hage - Brodin
Lundberg
Backar
Värvningar
- Kronwall
- Claesson
Norell flyttar till AHL.
Förläng med resten med utgående. Det blir dock tjockt utan att släppa nån med utgående. Kanske Englund eller AOM nappar på AHL direkt.
Kronwall - Hultström
Högström - Holm
Falk - Claesson
Englund - Press
AOM - Westlund
Målvakter
Förläng med Mantas.
Mantas
Tellqvist
Värvningar
- Engqvist
- Åberg
- Norman
Alvarez lämnar för Malmö alldeles oavsett.
Anderson lämnar.
Ahlén får inte plats.
Runken flyttar hem till Värmland.
Övertyga Sören att stanna ett år till.
Thoresen - Sallinen - Åberg
Sörensen - Engqvist - Norman
Bernhardt - Ljungh - Vejdemo
Hank - Hage - Brodin
Lundberg
Backar
Värvningar
- Kronwall
- Claesson
Norell flyttar till AHL.
Förläng med resten med utgående. Det blir dock tjockt utan att släppa nån med utgående. Kanske Englund eller AOM nappar på AHL direkt.
Kronwall - Hultström
Högström - Holm
Falk - Claesson
Englund - Press
AOM - Westlund
Målvakter
Förläng med Mantas.
Mantas
Tellqvist
Varför är det 99 % säkert att Norman kommer hem och sedan så hoppas jag att Alvarez stannar - nyttig spelare
Det håller inte jag med om. Jacob får stort förtroende i år, och han gör det riktigt bra även fast han inte har fått poängproduktionen att lossna än. Han är match efter match ordinarie i både powerplay och boxplay, något som endast Henrique och Zajac (och i viss mån även Stempniak) är bland Devils forwards. Det påminner lite om Ljungh hos oss som också mest varit tredjecenter men samtidigt spelat både PP och BP.kaminor skrev:
I år spelar Jacob med en pondus och ett självförtroende som han inte har gjort under tidigare år, då han istället fokuserade på att ta korta byten och inte göra misstag. Det måste hända något drastiskt för att han inte ska få förlängt kontrakt, så att sitta och hoppas på honom till nästa år vore nästan lika orealistiskt som att hoppas på Krüger.
Saxade rejält och slarvigt, vilket jag ber om ursäkt för.kaminor skrev: Alvarez lämnar för Malmö alldeles oavsett.
* Alvarez kommer jag få göra en evig pudel för och vill gärna se en förlängning med. Sen lär han ju absolut prioritera Malmö, men(!) de ligger trots allt bara tre poäng före ett Modo som underpresterat något enormt och nu fått in ny tränare, en av seriens bästa backar i Noah Welch och ett wild card i Patrick Dwyer. Skulle förstås vara favoriter i ett kval, men chansen finns där.
* Så länge Fällström inte åker på någon konstig skada ser jag gärna att man låter honom ta åtminstone ett år till för att bevisa sin hållbarhet. Tacklingen han fick mot Zug hade kunnat sätta Hank the tank ur spel och skridskon i ansiktet var bara en satans otur. Har haft en grym kemi med Sörensen när han varit i form, vilket för mig motiverar chansningen (om han kan tänka sig att spela för samma lön åtminstone ett år till).
* Blomstrand är ett namn jag helt glömt bort och känns spännande att se igen. Har potentialen att ge en mer producerande checking-line om han fortsätter att utvecklas.
Jag hoppas vi signar nytt med Alvarez, en riktigt skön spelare. Bra skridskoåkare och numera hyfsad farlig målgörare.
-
Angående Norman så finns det inte en chans att han spelar här. Han har redan fått ett fet kontrakt förslag från en SHL konkurrent som saik troligtvis kommer matcha. Plus att killen och hans fästmö trivs väldigt bra i saik så. Har väldigt bra källa för detta så Djurgården bör inte lägga ner onödiga resurser på att försöka värva honom.Donkels skrev:Varför är det 99 % säkert att Norman kommer hem och sedan så hoppas jag att Alvarez stannar - nyttig spelare
- ALLTID DIF
Benjamin L. Willard skrev:Angående Norman så finns det inte en chans att han spelar här. Han har redan fått ett fet kontrakt förslag från en SHL konkurrent som saik troligtvis kommer matcha. Plus att killen och hans fästmö trivs väldigt bra i saik så. Har väldigt bra källa för detta så djurgården bör inte lägga ner onödiga resurser på att försöka värva honom.Donkels skrev:Varför är det 99 % säkert att Norman kommer hem och sedan så hoppas jag att Alvarez stannar - nyttig spelare
Stockholm är Stockholm
Vad FAN e Norland
Släkt o vänner DIF hjärta mm mm