Elitserien kommer inte utökas
LÄNK
""Elitserieklubbarna säger nu nej till att utöka serien till 14 lag. -Den frågan är lagd på is och inte alls aktuell längre, säger Hockeyligans vd Peter Gudmundsson till Expressen.
-Jag förstår inte varför de tänkt om helt plötsligt. Vi tycker det är rimligt med 14 lag redan nästa säsong, säger Skellefteås klubbdirektör Pea Israelsson som även sitter med i hockeyallsvenskans styrelse.
-Vi vill ha en högkvalitativ liga, om vi skulle utöka till 14 lag så skulle vi inte hålla den kvaliteten, säger Hockeyligans Peter Gudmundsson.""
Jahopp då var det slutspekulerat om det då. Lite synd tycker jag, lag som Skellefteå och Malmö känns redan idag som elitseriemässiga och "kvalitén" på elitserien som det värnas så hårt om hur definieras den egentligen. För den som tror att en förening måste ha pengar och en fin arena för att kunna spela i elitserien är det ju bara att ta första bästa buss till Dalarna för att se två motstridiga exempel.
Två lag till i ES skulle nog bli en välbehövlig vitamininjektion, AIK - Djurgården i Globen igen skulle inte vara så dumt för Stockholmshockeyn.
Skulle vara intressant att höra vad Djurgårdens styrelseledamot i Hockeyligan - Tommy Engström - har för kommentar.
Elitserien kommer inte att utökas.
Elitserien kommer inte att utökas.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Nja, det är väl inte alls säkert. En utökning skulle mycket väl kunna gå till genom att fyra istället för två lag i kvalserien gick upp. Så teoretiskt skulle två ES-lag fortfarande kunna åka ur trots en utvidgning.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Ja eller hamnar de 16 lagen i allsvenskan och de 12 i elitserien i en jättestor hatt där Engströmarna sedan lottar/väljer ut vilka 14 som får spela i Elitserien. Fast nu ska ju inte Elitserien utökas, vilket är tur för så stora hattar tror jag inte finns.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche