Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig
Ja Malmö tror jag kommer ha en ljus framtid framför sig. Dom har endast ett lag i en storstad och dom har en mycket fin arena. Sedan är det nog lite ett nyhetens behag att för första gången spela i högsta ligan i sin nya arena. Men tror ändå Malmö kommer snitta mer än oss. Vi behöver verkligen en ny arena vi också. Tror vi skulle kunna gå om Frölunda till och med.
Avskaffa tre mot tre.
-
Fast vad fan, kom igen. Malmö har en arena som nästan tar lika mycket som Globen. Klart att snittet blir därefter.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jo, det är en aspekt av det, men när vi båda spelade i Hockeyallsvenskan hade vi högre snitt än dem, trots att arenorna var desamma.
Lyssnade på Hockeytorsk idag och där sa Göran Tidholm på DIF Hockey att man hoppas ha ett beslut om en ny arena till slutet av denna säsong!
-
den har man inte hört förutBengan08 skrev:Lyssnade på Hockeytorsk idag och där sa Göran Tidholm på DIF Hockey att man hoppas ha ett beslut om en ny arena till slutet av denna säsong!
Väldigt spännande dock, med tanke på att programsamrådet för Slakthusområdets omvandling avslutas i februari 2016. Gissar att man vill hålla kvar hockeyn i samma område både av tradition och närheten till fotbollen, får vi inte bygga där Hovet står idag är Slakthusområdet min gissning.Kalliasson skrev:den har man inte hört förutBengan08 skrev:Lyssnade på Hockeytorsk idag och där sa Göran Tidholm på DIF Hockey att man hoppas ha ett beslut om en ny arena till slutet av denna säsong!
- Mattias_87
Finns väl ingen anledning till att bygga ännu en hockeyarena. Jag tror att Hovet rivs och vi bygger Sveriges mest moderna hockeyarena på samma plats, det är ju drömmen iallafall.
Avskaffa tre mot tre.
Man kan ju alltid hoppas, men är de ovilliga att släppa loss den marken känns Slakthusområdet som det mest troliga alternativet (vilket också vore super).Mattias_87 skrev:Finns väl ingen anledning till att bygga ännu en hockeyarena. Jag tror att Hovet rivs och vi bygger Sveriges mest moderna hockeyarena på samma plats, det är ju drömmen iallafall.
En anledning är väl att Stockholm behöver fler isytor och arenor, då kan Hovet bli en ordentlig evenemangsarena (konserter, hästshower osvosv) plus bättre tider för träningar när det finns en arena till i närheten.
Ser gärna att Hovet står kvar och en ny arena byggs vid Slakthusområdet!
Fler arenor behövs väl verkligen inte. Hovet används väl väldigt lite förutom hockeyn. En del konserter. Globen används väl en del mer men har ju ingen hockey som väl var huvudsyftet när den byggdes så den används inte heller så mycket som den borde göra.Axel_K skrev:En anledning är väl att Stockholm behöver fler isytor och arenor, då kan Hovet bli en ordentlig evenemangsarena (konserter, hästshower osvosv) plus bättre tider för träningar när det finns en arena till i närheten.
Vad ska vi då med en till arena till.
Mer isytor behövs säkert som med alla idrottsanläggningar. Men blir mycket mer isyta om man tar bort stora läktare. Då kan man säkert få in 3-4 hockeyplaner till på samma yta.
Klart det skulle kännas fett med en helt ny arena men har svårt att se det hända. Framförallt om Hovet ska stå kvar.
- -daniel-
Jag tycker det vore mer ekonomiskt försvarbart att bygga om Hovet, och det rejält. Sänka isen, och således klämma in några rader till. Tror man skulle kunna få en maxkapacitet under hockey på ca 10.000 per.
Detta i kombination med en total renovering av stolar, kiosker & faciliteter skulle räcka mer än väl. Då vår vi ha kvar vår borg men en något fräschare sådan. Hovet är verkligen så jävla sunkigt sliten, trots att den så klart är jävligt charmig.
En liknande renovering skulle såklart gynna även andra evenemang.
Detta i kombination med en total renovering av stolar, kiosker & faciliteter skulle räcka mer än väl. Då vår vi ha kvar vår borg men en något fräschare sådan. Hovet är verkligen så jävla sunkigt sliten, trots att den så klart är jävligt charmig.
En sammanfattning är att det har gått 5 år och ingenting har hänt.-daniel- skrev:Jag tycker det vore mer ekonomiskt försvarbart att bygga om Hovet, och det rejält. Sänka isen, och således klämma in några rader till. Tror man skulle kunna få en maxkapacitet under hockey på ca 10.000 per.
2011 var den först utredningen tänkt att vara klar men T2 Arena tog all fokus, solceller var planerade på taket till Hovet men taket är ju inte i bästa skick och om arenan skulle moderniseras eller rivas är det ju pengar i sjön och således hamnade allt på T2 istället.
2013 diskuterades följande alternativ:
1. Hovet och Ericsson Globe moderniseras med bibehållen grundstruktur.
2. Hovet och Ericsson Globe moderniseras men Hovets tak rivs och byts ut.
3. Hovet ersätts med ny byggnad på nuvarande plats. Ericsson Globe moderniseras.
4. Nollalternativ. Ingen modernisering av arenorna genomförs utöver normalt underhåll.
Den utredningen verkade inte komma någonvart annat än att man skjutit utredningen ytterligare framåt och nu snackas det om att beslut skall komma under 2015.
Den som lever får se.
En gång i tiden gick det in över 17.000 på Hovet (finns det hjärterum finns det stjärterum) så visst skulle det gå att renovera och modernisera arenan. Den stora frågan då är ju om man verkligen vill spela den eller de säsonger som det handlar om i Globen istället (med allt vad det innebär). Hur man än vrider och vänder på det så kommer det aldrig någonsin resultera i större intäkter eller lägre utgifter för DIF eftersom vi inte äger arenan i fråga (eller alla rättigheterna för kringförsäljningen). En korvmoj driven helt av DIF utanför ingången skulle förmodligen vara till större ekonomiskt nytta än något som arenabolaget hittar på.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- -daniel-
Du har helt rätt i sak; det har dröjt åt helvetes för lång tid och man vågar knappt ens hoppas på en lösning.
När Hovet tog mer publik var ju hela restaurangsektionen läktarplats, men det är ju inget alternativ här. Visst är det också så att det blir svårt att öka intäkterna när vi inte äger arenan, men samtidigt har vi möjlighet att kränga fler biljetter och helt enkelt få fler att vilja gå på hockey med en större kontinuitet (vet folk som väljer avstå gå på Djurgårdens matcher enkom för att arenan är så jävla sunkig).
Det som inte den här lösningen är i närheten att lösa är ju träningsanläggningsfrågan som också är en väldigt kritisk punkt...
När Hovet tog mer publik var ju hela restaurangsektionen läktarplats, men det är ju inget alternativ här. Visst är det också så att det blir svårt att öka intäkterna när vi inte äger arenan, men samtidigt har vi möjlighet att kränga fler biljetter och helt enkelt få fler att vilja gå på hockey med en större kontinuitet (vet folk som väljer avstå gå på Djurgårdens matcher enkom för att arenan är så jävla sunkig).
Det som inte den här lösningen är i närheten att lösa är ju träningsanläggningsfrågan som också är en väldigt kritisk punkt...
- Mattias_87
Jag är ganska säker på att Hovet rivs alt renoveras rejält, men är det lönsamt att renovera något så gammalt? Känns som det skulle kosta lika mycket. Allt förutom väggarna måste ju rivas. Sedan tror jag det finns stora möjligheter för en träningsanläggning i slakthusområdet inom några år.
Jag känner också flera som avstår Hovet p.g.a att den är så jäkla sliten, inte sådana som är djurgårdare in i hjärta och själ men som gillar ishockey och vill ha en bra helhetsupplevelse på evenemanget. När jag var liten och gick på hockey med farfar så vägrade han gå på dom matcher som spelades på Hovet, jag vet inte hur många fler som tänker så men det finns. Titta på hur det sett ut för DIF och bajen i fotbollen med en ny arena. Jag tror inte det är ett nyhetens behag som gör att publik ökat, utan det kommer att förbli så.
Jag hoppas att vi kan få ett bra hyresavtal även med "Nya Hovet" då kanske avtalet kan omförhandlas eftersom det är en ny arena om den då rivs. Sedan eftersom det här är klack och publiktråden så vore det förbaskat skönt att få stå nära isen för en gångs skull. Som Globen fast ännu bättre med branta läktare.
Jag känner också flera som avstår Hovet p.g.a att den är så jäkla sliten, inte sådana som är djurgårdare in i hjärta och själ men som gillar ishockey och vill ha en bra helhetsupplevelse på evenemanget. När jag var liten och gick på hockey med farfar så vägrade han gå på dom matcher som spelades på Hovet, jag vet inte hur många fler som tänker så men det finns. Titta på hur det sett ut för DIF och bajen i fotbollen med en ny arena. Jag tror inte det är ett nyhetens behag som gör att publik ökat, utan det kommer att förbli så.
Jag hoppas att vi kan få ett bra hyresavtal även med "Nya Hovet" då kanske avtalet kan omförhandlas eftersom det är en ny arena om den då rivs. Sedan eftersom det här är klack och publiktråden så vore det förbaskat skönt att få stå nära isen för en gångs skull. Som Globen fast ännu bättre med branta läktare.
Avskaffa tre mot tre.
Bättre att samla arenasnacket i ny arenatråden: viewtopic.php?f=5&t=3597
Född till sportchef.