SHL 2015-16

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Rojk
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2015-16

Inlägg av Rojk »

Kan också vara så att spelarna har blivit ombedda att ta lite extra risker för att träna sig spela ut ur zon. I serien sen kommer vi säkert få se ett mer avvägt spel.
It's easier to be an asshole to words than to people
hai_mundas

Inlägg av hai_mundas »

Rojk skrev:Kan också vara så att spelarna har blivit ombedda att ta lite extra risker för att träna sig spela ut ur zon. I serien sen kommer vi säkert få se ett mer avvägt spel.
Hoppas du har rätt för såg väldigt svajigt ut igår.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
DIFÖrebro

Inlägg av DIFÖrebro »

Offensivt kunde jag inte se någon skillnad alls, väldigt svårt att se någon idé.
Mycket likt förra året när vi lever på Sörensen för att ta in pucken med kontroll i zon.
Kanske att man ofta sökte en lång genomskärare i sidled i PP... men har svårt att tro det är något man snackat om.

Vi verkade också söka långa tjeckiska kontringspass tycker jag nog... fast kan väl inte heller vara en uttalad strategi hoppas jag.
DIFÖrebro

Inlägg av DIFÖrebro »

diftobbe89 skrev:Men ibland måste man slå ett klassiskt sarg-ut, det hoppas jag pojkarna förstå och inte till varje pris ska spela sig ur situationerna, vi har helt enkelt för dåliga backar för att lösa det så snyggt i alla lägen.
Tror du inte Säcken kan styra upp det om det visar sig inte fungera?

Det vore annars inte första gången en klubb har ett spelsystem långt över spelarnas förmåga. Leksand förra året t.ex. (vi när vi åkte ur?)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

DIFÖrebro skrev:
diftobbe89 skrev:Men ibland måste man slå ett klassiskt sarg-ut, det hoppas jag pojkarna förstå och inte till varje pris ska spela sig ur situationerna, vi har helt enkelt för dåliga backar för att lösa det så snyggt i alla lägen.
Tror du inte Säcken kan styra upp det om det visar sig inte fungera?

Det vore annars inte första gången en klubb har ett spelsystem långt över spelarnas förmåga. Leksand förra året t.ex. (vi när vi åkte ur?)
Snarare ett sönderläst system sedan typ ett år tillbaka.

Det är ju inte så att vi vänt upp och ner på hela organisationen. Vi har kvar samma tränare och ungefär samma trupp. Vi har bara ambition att försöka hålla pucken inom laget lite mer. Det är inte världsomvändande.
Expert.
DIFÖrebro

Inlägg av DIFÖrebro »

Helt rätt angående sönderläsningen.

Men är det realistiskt med ambitionen att ha pucken inom laget mer?
Vore helt fantastiskt kul om det går och försäsongen är ju helt rätt tid att träna in det.

Bara hoppas att prestigelösheten finns att spela enklare mot lag som Skellefteå.
Jag har svårt att se att vi skall klara av att vara ett mer skickligt lag i år.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Har varit inne på detta förut och jag ställer mig tveksam till att vi har material nog för att spela ett mer offensivt spel eller för den delen ett spel med mer puckinnehav. Blir lite lätt mörkrädd om spelarna fått "tränarorder" på att alltid försöka spela ut pucken ur egen zon.

Vi borde snarast bygga ett spel koncentrerat till att skapa en bra defensiv, snabba kontringar, ligga rätt samt ha ett stort antal hårt jobbandes forwards som går framåt vid rätt tillfälle. Tror att tyvärr att tankarna på att vara "spelförande" och puckhållande kommer leda till massor av kontringar i röven och inte direkt mycket fler skapade målchanser heller då vi helt enkelt inte har spelarna för att skapa dessa.

Mest rädd är jag dock över att vårt mer "offensiva tänk" har inneburit att man kallt räknat med att detta skall innebära "mindre jobb" för backarna vilket i sin tur inneburit att man inte satsat mycket resurser på bra defensiva backar.

Om alla dessa bitar faller på plats kan det självfallet bli jättebra, men för min del är det lite för många om och men som måste uppfyllas för att det skall kännas direkt tryggt.

Bara att hoppas att Thoresen är så bra som alla räknar med samt att Anderson kommer igång för den förstnämnda måste kunna leda en topplina och den sistnämnda måste spela bättre om vi skall få en någorlunda lugn säsong.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Ett högre puckinnehav vore förstås väldigt bra för defensiv också. Ohållbart att slå sarg ut så ofta som vi gjorde ifjol om man vill ha en stabil defensiv. Till slut orkar man inte stå emot längre. "Nöjer vi oss" med den typen av spel vi hade ifjol så åker vi ur, förr eller senare.
Expert.
ciirree

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:Ett högre puckinnehav vore förstås väldigt bra för defensiv också. Ohållbart att slå sarg ut så ofta som vi gjorde ifjol om man vill ha en stabil defensiv. Till slut orkar man inte stå emot längre. "Nöjer vi oss" med den typen av spel vi hade ifjol så åker vi ur, förr eller senare.
Man märkte också förra säsongen varje gång när vi ledde med uddamålet att det till slut inte gick att försvara sig längre. Året innan i HA var det likadant.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

ciirree skrev:
SirDIFalot skrev:Ett högre puckinnehav vore förstås väldigt bra för defensiv också. Ohållbart att slå sarg ut så ofta som vi gjorde ifjol om man vill ha en stabil defensiv. Till slut orkar man inte stå emot längre. "Nöjer vi oss" med den typen av spel vi hade ifjol så åker vi ur, förr eller senare.
Man märkte också förra säsongen varje gång när vi ledde med uddamålet att det till slut inte gick att försvara sig längre. Året innan i HA var det likadant.
Och Tellan blev tröttare och tröttare ju längre säsongen led för att han inte orkade mota 40 skott per match.

Jag förstår inte riktigt det här med att vår backsida skulle vara sämre i år.

Fernholm och Gysbers spelade typ tio matcher var. Det enda riktiga tappet är Arnesson som knappast var någon toppback ifjol även om han tog stora steg framåt. Vi har ju fyllt på med dom spelartyperna vi desperat saknade ifjol.
Expert.
ciirree

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:
ciirree skrev:
Och Tellan blev tröttare och tröttare ju längre säsongen led för att han inte orkade mota 40 skott per match.

Jag förstår inte riktigt det här med att vår backsida skulle vara sämre i år.

Fernholm och Gysbers spelade typ tio matcher var. Det enda riktiga tappet är Arnesson som knappast var någon toppback ifjol även om han tog stora steg framåt. Vi har ju fyllt på med dom spelartyperna vi desperat saknade ifjol.
Precis.

Jag tror bara att det tar lite tid. Det är ett nytt spelsystem och som Nyman sa, man vill jobba som en stor enhet. Det krävs att backar och forwards är synkade och det är det som ska sätta sig nu.

Egentligen kan man ta Saik som ett exempel. De blev ju inte Sveriges bästa lag över en säsong. Dem klättrade ju och blev skickligare hela tiden.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Ja, man ska verkligen inte ge upp sina idéer på ett helt nytt spelsystem bara för att det ser slarvigt ut i en CHL-match i augusti. Det kommer ta lite tid. Jag hoppas bara att forumet inte gnäller på att det är "backarnas fel" varje gång vi förlorar en match i framtiden utan istället ser hela bilden.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Staten

Inlägg av Staten »

I förra matchen hade vi en fungerande kedja. Med Thoresen kommer vi ha förutsättningar för att åtminstone kunna ha två som kommer kunna lyfta in spel i offensiv zon och skapa andrum åt backar och målvakt plus de andra offensiva kedjorna. Förra säsongen hade vi, ibland, en sådan kedja.
DIFÖrebro

Inlägg av DIFÖrebro »

Jim Morrison skrev:Ja, man ska verkligen inte ge upp sina idéer på ett helt nytt spelsystem bara för att det ser slarvigt ut i en CHL-match i augusti. Det kommer ta lite tid. Jag hoppas bara att forumet inte gnäller påo att det är "backarnas fel" varje gång vi förlorar en match i framtiden utan istället ser hela bilden.
Fast det är en mycket seriös farhåga, att vi ser ruskigt tunna ut på backsidan och att dom förmodligen inte klarar av att spela sig ur zon och inte kan hantera hög press.

Enstaka matcher bryr sig nog ingen om utan det är ju när det blir mönster. Själv har jag svårt att se hur det kan skilja så mycket från det vi såg mot Tappara till en "färdig produkt", men jag går på hopp och positivt tänkande.

Så får vi se under hösten :)
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Luleå kommer bli ligans överlägset fulaste lag den här säsongen också. Jag såg matchen mot Lukko Rauma igår, nye backen Craigh Schira verkar duktig, men han har definitivt en skruv lös. Bentacklingen han la på Toni Koivisto var inte vacker.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Låst