Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg
Det finns anledning att gnälla kring hur vissa rekryteringssaker gjorts i DIF.
Musse Håkanssons tillsättning är enligt mig den största gåtan på mycket länge t ex.
Hur vi bygger en backbesättning tillhör också den kategorin.
Har däremot svårt att gnälla på hur vi agerat beträffande forwards.
Att ta klivet upp till SHL högst oplanerat och sedan bli pungslagna på 6-7 miljoner gör inte arbetet direkt enkelt. Vi tvingades köra budgetsatsningar inte minst på forwardssidan och då tvingades vi chansa på att plocka in en bredare grupp med spelare med förhoppning om att ett par av dessa signingar i alla fall skulle slå in på ett bra sätt. Kombinerat med detta faktum var antagligen inte våra dåvarande forwardsjuniorer redo för seniorspel annars hade säkerligen några av dem fått chansen.
Att vi sedan vara sådana extreme underdogs och dessutom fick kriga för att hålla oss kvar ( vilket i sig var en bragd ) kan jag förstå att Säcken inte vågade chansa med yngre spelare. Att utifrån dessa förutsättningar kritisera beslutet att inte lufta juniorer finner jag aningen märkligt.
De enda två signingarna som jag egentligen har synpunkter på är Alvarez på två säsonger samt förlängningen av Guters kontrakt. (Det sistnämnda kan dock ha skett innan vi tog klivet upp i SHL. ) Vissa ifrågasatta signingar som t ex Hage tror jag kan bli lyckat på sikt och som läget var när han kom in har jag för mig att vi verkligen behövde en center dessutom.
Musse Håkanssons tillsättning är enligt mig den största gåtan på mycket länge t ex.
Att ta klivet upp till SHL högst oplanerat och sedan bli pungslagna på 6-7 miljoner gör inte arbetet direkt enkelt. Vi tvingades köra budgetsatsningar inte minst på forwardssidan och då tvingades vi chansa på att plocka in en bredare grupp med spelare med förhoppning om att ett par av dessa signingar i alla fall skulle slå in på ett bra sätt. Kombinerat med detta faktum var antagligen inte våra dåvarande forwardsjuniorer redo för seniorspel annars hade säkerligen några av dem fått chansen.
Att vi sedan vara sådana extreme underdogs och dessutom fick kriga för att hålla oss kvar ( vilket i sig var en bragd ) kan jag förstå att Säcken inte vågade chansa med yngre spelare. Att utifrån dessa förutsättningar kritisera beslutet att inte lufta juniorer finner jag aningen märkligt.
De enda två signingarna som jag egentligen har synpunkter på är Alvarez på två säsonger samt förlängningen av Guters kontrakt. (Det sistnämnda kan dock ha skett innan vi tog klivet upp i SHL. ) Vissa ifrågasatta signingar som t ex Hage tror jag kan bli lyckat på sikt och som läget var när han kom in har jag för mig att vi verkligen behövde en center dessutom.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Fast det är ju inte bättre för laget på varken kort eller lång sikt att lyfta upp backar i forwardsbesättningen istället för att spela några av dom bästa J20-forwardsen vi haft. Vejdemo och Bernhardt var ju inte sämre än vad Wennberg/Krüger var i J20. Tvärtom.Kall-El skrev:Det finns anledning att gnälla kring hur vissa rekryteringssaker gjorts i DIF.
Expert.
Skillnaden var väl bara det att de hade bättre/ mer rutinerade spelare runt omkring sig i laget.
Dock håller jag med om att man inte skall spela backar som forwards.
- SirDIFalot
Bättre? Nä. Mer rutinerade? Ja.Kall-El skrev:Skillnaden var väl bara det att de hade bättre/ mer rutinerade spelare runt omkring sig i laget.
Jag vet vad jag föredrar om jag får välja mellan en orutinerad bättre spelare eller en rutinerad men sämre spelare.
Expert.
Förtroende förtjänas och är ingenting man får automatiskt som en följd av J20-poäng. Att ha synpunkter på hur juniorverksamheten i en föreningen, som spottar ur sig NHL-prospects och som startar säsongen med Högström som äldsta back, sköts - för att inte spelare får chansen/förtroende när resp. spelare tycker sig skulla ha det är löjligt.ciirree skrev:Det är sorgligt när man har bland de bästa juniorerna i Sverige och inget förtroende.
Dessutom kontrakterar man 711 medelmåttiga spelare så det finns ingen plats att ta. Se förra säsongen. Det var när vi hade 8-9 man på skadelistan som Vejdemo började spela. Det ska inte vara så.
Sålänge det sköts på det här sättet så behöver man inte längre bli förvånad när spelare försvinner till höger och vänster.
EDIT: Vejdemo spelade 3 matcher i SHL förra säsongen - och vi hade väl 10 man på skadelistan sedan efter jul någon gång? Skamligt.
Det kan inte alltid finnas platser garanterade till alla juniorer i en kull och alla juniorer i en kull kommer inte bli bra. Satsa på juniorer men behandla dem inte som okränkbara prinsessor. Ge dem chansen när de förtjänar det och när det passar laget - inte när det passar spelaren. Jag har väldigt svårt att föreställa mig Thomas Eriksson, Micke Magnusson eller Jimmie Ölvestad gnälla över att inte få förtroende.
Alla spelare är olika. En del prioriterar college eller äventyr och gott så, men är det viktigare än att kriga om en plats i världens finaste förening så kanske man inte förtjänar en tröja.
Senast redigerad av DRC den 2015-08-15 16:05:15, redigerad totalt 2 gång.
- SirDIFalot
"juniorer gnällde inte förr" är väl en myt vi kan begrava? Honken stack ju till FBK för att DIF bland annat tog hem Challe istället.
Självklart ska man förtjäna sin plats. Problemet är ju att det var precis det dom gjorde. Och luckorna öppnades på grund av skador. Ändå blev det inget. Det är inte okej. Eller visst kan man sköta föreningen så men då kan man ju inte gnälla om unga hockeyspelare väljer andra föreningar. Vi har tillräckligt svårt som det är att locka dom bästa med förutsättningar som finns i Stockholm. Det vore inte alls optimalt att bli stämplade som en förening där det är "extra svårt att komma upp".
Ni kommer med högsta sannolikhet inte se mig klaga på att några J20-spelare inte för chansen i år. I år är materialet i A-laget för bra och det J20-lag vi ser ut att ha ser för svagt ut. Men så var absolut inte läget ifjol.
Självklart ska man förtjäna sin plats. Problemet är ju att det var precis det dom gjorde. Och luckorna öppnades på grund av skador. Ändå blev det inget. Det är inte okej. Eller visst kan man sköta föreningen så men då kan man ju inte gnälla om unga hockeyspelare väljer andra föreningar. Vi har tillräckligt svårt som det är att locka dom bästa med förutsättningar som finns i Stockholm. Det vore inte alls optimalt att bli stämplade som en förening där det är "extra svårt att komma upp".
Ni kommer med högsta sannolikhet inte se mig klaga på att några J20-spelare inte för chansen i år. I år är materialet i A-laget för bra och det J20-lag vi ser ut att ha ser för svagt ut. Men så var absolut inte läget ifjol.
Expert.
Hur ska vi få nya Krügers och Josefssons om vi aldrig ska ge våra junisar chansen är frågan? Hardy satte in Krüger direkt med Danielsson och Engqvist, det slutade ju rätt bra då!
Krüger stal en plats på försäsongen efter ett par säsonger i J20 och sporadiska elitserieinhopp - vilket både Vejdemo och Bernard verkar ha stora möjligheter att göra i år. Att några forummuppar sen tycker att de borde ha fått chansen fortare (pga skador) gör det verkligen inte legitimt att racka ner på juniorverksamheten.bastis7 skrev:Hur ska vi få nya Krügers och Josefssons om vi aldrig ska ge våra junisar chansen är frågan? Hardy satte in Krüger direkt med Danielsson och Engqvist, det slutade ju rätt bra då!
Och "aldrig ger junisar chansen" rimmar dåligt med listan över de som faktiskt fått chansen de senaste säsongerna. Tex Wennberg (som sedan drog som en avlöning), Falk, Englund, Norell, AOM, Åberg, Stefan Söder, Erik Gustavsson Ludwig Blomstrand och Weigel sedan degraderingen. Keps Classe, Zinebanjad, Cehlin, Brodin, Lennhammar, Holm, Tim Sandberg, Deilert (två gånger), Arvid Strömberg, John Norman och Sörensen innan dess.
Alla ovan fick chansen men böhö böhö Vejdemo, Bernard och Danielsson fick vänta en säsong. Nu vill ingen junior komma hit.
Fast den årskullen var extrem. Ottosson, Musse, Honken, Mackan Nilson, Anger och Lasse Hallström slogs om typ en plats då fjärdekedjan i princip var reserver och resten av laget var förbannat bra.SirDIFalot skrev:"juniorer gnällde inte förr" är väl en myt vi kan begrava? Honken stack ju till FBK för att DIF bland annat tog hem Challe istället.
Och tro inte att juniorerna behandlades som primadonnor som de gör idag. Inte ens Sudden gick in i laget direkt utan slussades in via systemet i (Nacka eller Huddinge). Du skulle vara "klar" för att få lira, både i de defensiva systemen och fysiskt. Mackan tog en tröja det året, gick med Musse och Challe och jagade Pelle Prestberg i den legendariska finalserien.
Kjellberg - Micke Johansson - Linkan
Musse - Nichlas Falk - Putte Erickson
Viktorsson - Challe - Marcus Nilson
Anger - Hallström - Mathiasson
Björn Nord, Jangler Johansson, Musse, Otto, Mackan, Anger, Linkan, Musse, Jocke Lundberg mfl fick alla snällt vänta på sin chans och göra hundår i systemet innan de ansågs färdiga att få den chans som många nu tycker att varje junior med 20 pinnar i J20 automatiskt ska få.
DRC skrev:Krüger stal en plats på försäsongen efter ett par säsonger i J20 och sporadiska elitserieinhopp - vilket både Vejdemo och Bernard verkar ha stora möjligheter att göra i år. Att några forummuppar sen tycker att de borde ha fått chansen fortare (pga skador) gör det verkligen inte legitimt att racka ner på juniorverksamheten.bastis7 skrev:Hur ska vi få nya Krügers och Josefssons om vi aldrig ska ge våra junisar chansen är frågan? Hardy satte in Krüger direkt med Danielsson och Engqvist, det slutade ju rätt bra då!
Och "aldrig ger junisar chansen" rimmar dåligt med listan över de som faktiskt fått chansen de senaste säsongerna. Tex Wennberg (som sedan drog som en avlöning), Falk, Englund, Norell, AOM, Åberg, Stefan Söder, Erik Gustavsson Ludwig Blomstrand och Weigel sedan degraderingen. Keps Classe, Zinebanjad, Cehlin, Brodin, Lennhammar, Holm, Tim Sandberg, Deilert (två gånger), Arvid Strömberg, John Norman och Sörensen innan dess.
Alla ovan fick chansen men böhö böhö Vejdemo, Bernard och Danielsson fick vänta en säsong. Nu vill ingen junior komma hit.
Nu syftade jag på att Säcken aldrig ger junisar chansen!
- Jim Morrison
Haha DRC, du upphör aldrig att roa. Får man fråga på vilket sätt som juniorerna behandlas idag? Primadonnor? Hur då?
Snacka om noll koll på läget.
Snacka om noll koll på läget.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nej Säcken ger ju aldrig juniorer chansen. För det var ju inte han som spelade in Hörnqvist, Ante Engquist, Thörn, Löfberg och Ribbenstrand (alla juniorer) 05/06 eller Micke Ahlén, From-Björk, Oscar Eklund året efter. Eller Han som matchade Norell, AOM, Englund och Alexander Falk nu sista varvet.bastis7 skrev:DRC skrev:Krüger stal en plats på försäsongen efter ett par säsonger i J20 och sporadiska elitserieinhopp - vilket både Vejdemo och Bernard verkar ha stora möjligheter att göra i år. Att några forummuppar sen tycker att de borde ha fått chansen fortare (pga skador) gör det verkligen inte legitimt att racka ner på juniorverksamheten.bastis7 skrev:Hur ska vi få nya Krügers och Josefssons om vi aldrig ska ge våra junisar chansen är frågan? Hardy satte in Krüger direkt med Danielsson och Engqvist, det slutade ju rätt bra då!
Hur tänkte du?
- SirDIFalot
Alltså det handlar ju inte om att "ge juniorer chansen". Bara att dom bästa ska spela oavsett ålder. Är dom inte tillräckligt bra ska dom ju inte spela. Har oerhört svårt att se någon ur årets J20-kull vara tillräckligt bra för att få en enda match i SHL i år. Då kommer i alla fall inte jag tjata om att någon av dom ska in.
Att Deilert och Lennhammer fick chansen i DIF för sju år sedan av dåvarande ledning ser jag inte som särskilt relevant i någon diskussion som handlar om dagens DIF och dagens styre.
Att Deilert och Lennhammer fick chansen i DIF för sju år sedan av dåvarande ledning ser jag inte som särskilt relevant i någon diskussion som handlar om dagens DIF och dagens styre.
Expert.
- SirDIFalot
Alltså 05/06 hade vi ju knappt ett juniorlag värt namnet. Säcken fick ta den trupp han fick och jobba med. Han hade ju inte mycket till val direkt.DRC skrev:Nej Säcken ger ju aldrig juniorer chansen. För det var ju inte han som spelade in Hörnqvist, Ante Engquist, Thörn, Löfberg och Ribbenstrand (alla juniorer) 05/06 eller Micke Ahlén, From-Björk, Oscar Eklund året efter. Eller Han som matchade Norell, AOM, Englund och Alexander Falk nu sista varvet.bastis7 skrev:
Hur tänkte du?
Att backarna som jobbade sig in i truppen i 13/14 hade ju till 100% med skadesituationen att göra. Vi var ju nere på två friska seniorbackar i hela truppen där ett tag. Ska han verkligen ges cred för att han inte spela ett och samma backpar i 60 min per match?
Expert.
Nej det handlar om att du, och ytterligare några lumor, vet lite bättre och tyckte att Bernard, Vejdemo och Danielsson borde spelat förra säsongen - men att de inte gjorde det. Och det handlar om skräcken att ingen annan junior ska vilja komma hit pga Löfquist lämnade. Hence Primadonnorna.SirDIFalot skrev:Alltså det handlar ju inte om att "ge juniorer chansen". Bara att dom bästa ska spela oavsett ålder. Är dom inte tillräckligt bra ska dom ju inte spela. Har oerhört svårt att se någon ur årets J20-kull vara tillräckligt bra för att få en enda match i SHL i år. Då kommer i alla fall inte jag tjata om att någon av dom ska in.