Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
ALLTID DIF

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av ALLTID DIF »

DIF_Soldier skrev:
Kall-El skrev:För det första har någon sagt att man bara vill ha stora tunga backar?

För det andra har jag alltid sagt att otympliga och orörliga backar inte är min grej alls. Jag uppskattar dem lika lite som jag uppskattar offensiva primadonnor som inte kan försvara utan puck.

Däremot vill jag ha en backbesättning som till minst 50% skall bestå av defensiva rejäla och pålitliga backar. Just nu har vi en sådan spelare i mitt tycke och det är Falk. Sedan förra säsongen har vi tappat Arnesson och ersatt honom med en offensiv back som Hultström.

Det är inte så jag skulle bygga en backbesättning i alla fall.

Fernholm ersattes väl till stor del av Gysbers som gjorde det bra i mitt tycke.

Han blev inte heller kvar, istället plockade man in en spelare som Press.

Kort sagt har de pålitliga och rejäla backarna ersatts av offensiva spelare vars kvalitéer i det defensiva spelet hittills inte imponerat.

Det krävs självfallet en balans i backbesättningen och den balansen finns inte nu.

Detta kommer ställa enorma krav på spelare som AOM, Englund och Norell att de måste fortsätta att utvecklas och frågan är om det kommer göra det i tillräckligt stor utsträckning.
Marcus Högström - 53 matcher.
Philip Holm - 51 matcher.
Andreas Englund - 49 matcher.
Robin Norell - 48 matcher.
Markus Nordlund - 45 matcher.
Alexander Falk - 43 matcher.
Linus Arnesson - 41 matcher.
Adam Ollas Mattsson - 34 matcher.
Alexander Deilert - 30 matcher.
Daniel Fernholm - 10 matcher.
Simon Gysbers - 10 matcher.

Med tio matcher på kontot skulle jag då rakt inte hävda att "Gysbers till stor del ersatte Fernholm", så där går du bet.
Tio matcher gör inget case om att Gysbers räddade defensiven även om du skulle försöka.

Den trio du oroar dig över har, som du ser, redan burit upp en hel drös matcher. De spelare som faktiskt var konsekvent återkommande i line-upen och som är kvar nu är spelare du hävdar är defensivt opålitliga ("alla utom Falk").

Vore väldigt komiskt om du tar upp Nordlund som en avgörande defensiv faktor nu, med tanke på att du under hela säsongen ogillade hans spel så pass att du inte ens lärde dig hans namn korrekt - "Nordmark/Finnen" - ring a bell?

Så tyvärr, Holm, Högström & co. är inte så tokusla i defensiven som du vill ge sken av. De stod för en gedigen defensiv insats. Långt ifrån fläckfri, men tillräckligt bra för att över 30 av våra matcher skulle avgöras med uddamålet. Många av dem var dessutom rejält målsnåla. Det är ingen slump och ingenting som sker om ett lag har backar som inte kan försvara.

För att ditt argument ska vara ens lite godtagbart så vill det till att dessa spelare tar kliv tillbaka i utvecklingen. Jag må vara en kallhamrad jävel, men så cynisk är inte ens jag på förhand.

JAG ÄR STOLT ÖVER VAD VÅRA UNGA KILLAR GJORDE FÖRRA ÅRET !!!!
Tycker som du att dom slet som fan ! & nu har dom 1år med i ryggsäcken !
Användarvisningsbild
ALLTID DIF

Inlägg av ALLTID DIF »

Jim Morrison skrev:Finns det någon klubb öht som jobbar på det sättet? Alltså 50% "defensiva backar" och 50% "offensiva backar"?

Nej tror inte det !
optimala är nog mer 25% defensiva 75% offensiva med bra fart / pass / skott
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

ALLTID DIF

Jag menar inte att våra unga spelare är dåliga, jag menar att det läggs alldeles för stort tryck på dem att lyckas.

Högström - Press

Hultström - Norell

Skulle de båda backparen bli sanning kommer det läcka in mycket mål bakåt den saken är säker.

Det skulle också betyda att de två första paren inte skulle innehålla någon riktigt bra defensiv back. Där dessutom två av spelarna är högsta tveksamma i egen zon. De båda paren känns som ett idealiskt recept för hela isen stormar i egen zon.
Användarvisningsbild
ALLTID DIF

Inlägg av ALLTID DIF »

Kall-El skrev:ALLTID DIF

Jag menar inte att våra unga spelare är dåliga, jag menar att det läggs alldeles för stort tryck på dem att lyckas.

Högström - Press

Hultström - Norell

Skulle de båda backparen bli sanning kommer det läcka in mycket mål bakåt den saken är säker.

Det skulle också betyda att de två första paren inte skulle innehålla någon riktigt bra defensiv back. Där dessutom två av spelarna är högsta tveksamma i egen zon. De båda paren känns som ett idealiskt recept för hela isen stormar i egen zon.
OK

Jag tror dom kan klara det bra med hjälp av dom rutinerade centrarna !

Press/SSK spelade ju en hel säsong i egen zon :D Så Press har ju fått rätt mycket övning !
& våra killar har gjort 1år i SHL samtliga fått lite självinsikt och rutin !

Jag hade ju självklart haft bröderna Staffan/Nicklas :lol:
men nu har vi våra unga backar som troligtvis oxå snart spelar i NHL
dom är hungriga och väl förberedda på SHL i år

Vi tror Olika men har samma hjärta :D
Vi får vänta och se vem som har rätt !!

Ps Fast det blir roligare om jag har rätt ! :D
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

ALLTID DIF skrev:
Kall-El skrev:ALLTID DIF

Högström - Press

Hultström - Norell

OK

Jag tror dom kan klara det bra med hjälp av dom rutinerade centrarna !

Press/SSK spelade ju en hel säsong i egen zon :D Så Press har ju fått rätt mycket övning !
& våra killar har gjort 1år i SHL samtliga fått lite självinsikt och rutin !

Jag hade ju självklart haft bröderna Staffan/Nicklas :lol:
men nu har vi våra unga backar som troligtvis oxå snart spelar i NHL
dom är hungriga och väl förberedda på SHL i år

Vi tror Olika men har samma hjärta :D
Vi får vänta och se vem som har rätt !!

Ps Fast det blir roligare om jag har rätt ! :D
Man kan ju alltid hoppas att jag har fel, men i detta fall talar nog tyvärr oddsen emot det hela.
Användarvisningsbild
Jepe
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jepe »

Kan vi ha som regel i den här tråden att INTE sätta ihop Högström & Press som ett backpar? Jag har redan problem med magsår som det är och behöver inte få ett nytt hugg i magen varje gång man läser här. :( tack på förhand!

I övrigt håller jag med er som oroar er för backsidan. Krävs att många backar överraskar positivt samt att spelare som Falk fortsätter som han spelade efter juluppehållet förra säsongen. Sen får man faktiskt inte glömma att vi har Nyman i ledarstaben, han lovordas från alla håll och kanter om sin förmåga att få rätsida på defensiven hos offensiva spelare. Något vi alla upplevt också.

Angående diskussionen om backar, för mig går en placeringssäker back före skridskoåkning, fysik och allt det där. Är man placeringssäker behöver man knappt ens flytta bort och rensa framför mål (lite överdrivet) då man oftare står rätt.
2014-04-07, vad hände?
Manijock

Inlägg av Manijock »

Väldigt väldigt synd med våran svaga backsida. Skulle nog kalla både målvaktssidan(om Tellan får vara frisk) samt forwardssidan som helt klart slutspelsaktuellt. Centersidan ser "nästan onödigt bra ut" den här säsongen. Så kommer då backsidan! Där står vi och faller med huruvida Falk och Norell kan utvecklas ytterligare. Holm måste bli jämnare! Högström måste bli ödmjukare. Press måste aklimatisera sig i högsta serien på rekordtid.

Vi har tappat våra två bästa mest stabila backar i form av Arnesson och Gysbers. Lägg därtill Fernholm! Ersatt dem med en ny Lofquist i form av Hultström. Nåja, kanske lite i det överdrivna slaget, men helt klart, efter att ha sett honom agera i egen zon alla matcher i KS så är oron befogad. Press kan vi faktiskt inte förvänta oss att han ska leverera på en gång, men med tanke på att vi inte ersatt våra förluster på backsidan så har vi inget val.

Hmm backsidan är bottennivå i SHL, och kan mycket väl vara skälet till att ännu en överlevnadssäsong väntar. Som sagt, synd med tanke på den starka sillyn vi gjort på forward och centersidan.
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Jag vill ha onödigt bra backar.
Steef

Inlägg av Steef »

Enbom skrev:Jag vill ha onödigt bra backar.
Gick ju så bra sist vi hade "onödigt bra backar" menar du?
Ceterum censeo Solnam delendam esse.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Albin Lundin lånas ut till Almtuna.
http://www.unt.se/sport/djurgardstalang ... 22727.aspx
Expert.
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

mb81 skrev:Visst var Tellan bra men att han var hela anledningen till att vårt försvar funkade köper jag inte. Han var inte ens topp-10 i räddningsprocentsligan.
Mark Owuya vann räddningsprocentsligan 10/11 men SÅ BRA var han inte (Exempelvis var Viktor Fasth sjukt mycket bättre den säsongen).

Tellan vann matcher åt oss vilket är den viktigaste egenskapen en målvakt kan besitta.
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

Enbom skrev:Jag vill ha onödigt bra backar.
Bild

Jag saknar Markus "Ragge" Ragnarsson .. Där snackar vi om en backklippa!
Bild
mb81

Inlägg av mb81 »

Kalliasson skrev:
mb81 skrev:Visst var Tellan bra men att han var hela anledningen till att vårt försvar funkade köper jag inte. Han var inte ens topp-10 i räddningsprocentsligan.
Mark Owuya vann räddningsprocentsligan 10/11 men SÅ BRA var han inte (Exempelvis var Viktor Fasth sjukt mycket bättre den säsongen).

Tellan vann matcher åt oss vilket är den viktigaste egenskapen en målvakt kan besitta.
Jag sa att han var bra. Var mest att han fick lite väl mycket hyll samtidigt som backarna fick massa skit. Dock orolig att Tellan sett sina bästa dar. Kommer han dessutom ha en del skadeproblem så gäller det att Mantas och Linus presterar.
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

SirDIFalot skrev:Albin Lundin lånas ut till Almtuna.
http://www.unt.se/sport/djurgardstalang ... 22727.aspx
Bra det. Ett starkt samarbete med Almtuna vore bra, är så kort väg. De kan ju inte längre plocka fem spelare från gnaget.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Hur pass troligt är det att Fredrik Claesson tar en plats i NHL den här säsongen? Han säger själv att han inte vill köra ett år till i AHL. Då är han en fullt duglig ersättare till Ferna tänker jag...

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Låst