Femmorna 07/08

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Huddinge

Femmorna 07/08

Inlägg av Huddinge »

Även fasst laget inte är helt spikat kan man ju börja spekulera hur femmorna kommer att formeras.

Något så här tycker jag de borde se ut.

D. Larsson
S. Ridderwall

1.

T.Pettersson - VAKANT

Ölvestad-Ottosson-VAKANT

2.

Johansson-Frylén

Bremberg-Bäcker-Hörnqvist

3.
Marusak- R.Pettersson

Anger-Falk-Axelsson

4.

O.Eklund-Persson

Ask-C.Eklund-Engqvist/Danielsson
pekka21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Femmorna 07/08

Inlägg av pekka21 »

Huddinge skrev:Även fasst laget inte är helt spikat kan man ju börja spekulera hur femmorna kommer att formeras.

D. Larsson
S. Ridderwall

1.

T.Pettersson - VAKANT

Ölvestad-Ottosson-VAKANT

2.

Johansson-Frylén

3.
Marusak- R.Pettersson

Anger-Falk-Axelsson

4.

O.Eklund-Persson

Flytta upp Axelsson bredvid Ölvestad och Ottosson samtidigt som du flyttar upp Enqvist till 3:dje kedjan med Anger och Falk så ser det bra ut anfallsmässigt.

O. Eklund bör flyttas upp till 3:dje kedjan bredvid rutinerade Ronnie och Marusak bredvid Timmy så ser bra ut där också.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Kall-El

Re: Femmorna 07/08

Inlägg av Kall-El »

Huddinge skrev:Även fasst laget inte är helt spikat kan man ju börja spekulera hur femmorna kommer att formeras.

D. Larsson
S. Ridderwall

1.

T.Pettersson - VAKANT

Ölvestad-Ottosson-VAKANT

2.

Johansson-Frylén

3.
Marusak- R.Pettersson

Anger-Falk-Axelsson

4.

O.Eklund-Persson

Du är på rätt väg men som sagt Axelsson bör få lira med Otto och Ölvestad.

När det gäller backparen känns det väldigt snett.

Skulle nog helst se:

Timmy - Edvin
Tompa - Ronnie
Jiri - Eklund
Ny - Persson

Med den uppställningen har man förhoppningsvis en spelare i varje backpar som kan slå en passning framåt i alla fall.
Användarvisningsbild
blocco

...

Inlägg av blocco »

Tycker att vi borde vänta med att spekulera i detta tills truppen är helt klar.
pekka21

Re: ...

Inlägg av pekka21 »

blocco skrev:Tycker att vi borde vänta med att spekulera i detta tills truppen är helt klar.

Men eftersom truppen är i princip klar så skadar det inte att spekulera lite, eller hur....
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
blocco

...

Inlägg av blocco »

Nej det är ju inget fel med det, men man vet ju inte vilken/vilka spelare som mer kommer in så är det lite tidigt att börja diskutera femmorna. Men spekulera lite går ju alltid.
Användarvisningsbild
Rocker

Re: ...

Inlägg av Rocker »

blocco skrev:Nej det är ju inget fel med det, men man vet ju inte vilken/vilka spelare som mer kommer in så är det lite tidigt att börja diskutera femmorna. Men spekulera lite går ju alltid.
Med tanke på att det endast är en back till som ska in i truppen och eventuellt en forward så förstår jag inte varför det skulle vara för tidigt att spekulera....
Användarvisningsbild
blocco

...

Inlägg av blocco »

okej.. men du vet ju fortfarande inte vem den backen och den forwarden är. Tänk om säcken skulle göra så. ex. "den nya backen ska spela med Persson" det kan ju bli hur som helst. Men visst det går att spekulera.
Användarvisningsbild
Bladman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Bladman »

Ask kommer ju spela center...tycker att det skulle vara intressant att se honom i tredjefemman tillsammans med Anger och Engqvist istället för Falk.

men, OM fjärdefemman ska vara en riktig checking kedja så hade jag helst sett det så här:

Fimpen - Ask - Engqvist (starka och kämpande spelare skulle skapa en bra checking kedja)

Sedan Anger, Falk, Danielsson i tredjefemman. Detta hade så blivit en lite mer spelande kedja men inte så fysisk som fyran.

Men tror som sagt på det översta, det andra var bara en kul idé.
Djurgår'n tills jag dör!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Finns bara en hake med Ask. Inte säkert att han håller som center. Därför vill jag ha han i 4e kedjan. Bevisar han att han funkar kan det bli tal om att byta plats på honom och Falken.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Bladman skrev:Ask kommer ju spela center...tycker att det skulle vara intressant att se honom i tredjefemman tillsammans med Anger och Engqvist istället för Falk.

men, OM fjärdefemman ska vara en riktig checking kedja så hade jag helst sett det så här:

Fimpen - Ask - Engqvist (starka och kämpande spelare skulle skapa en bra checking kedja)

Sedan Anger, Falk, Danielsson i tredjefemman. Detta hade så blivit en lite mer spelande kedja men inte så fysisk som fyran.

Men tror som sagt på det översta, det andra var bara en kul idé.

Personligen ser jag hellre Engqvist i tredjefemman istället för Danielsson som får flytta ner till fjärde. Ser en större potential i Engqvist än i Danielsson men det skulle säkert fungera med Danielsson också.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kan inte avhålla mig från att fundera om femmor.

Backar
TJ - Timmy
Jiri - Ronnie/Kronwall
Frylén - Eklund
Persson - Ronnie/Kronwall

Bort med Liwing och Ericson.

Forwards
Anger/Jimmie - Otto - Axelsson
Linkan - Bäcker - Hörnqvist
Anger/Jimmie - Falk - Engqvist
Eklund - Ask - Danielsson

Jag har lagt in Kronwall ovan som borde rymmas inom budgeten. Tycker att det ser bättre ut en vid samma tidpunkt föregående år. Tyvärr ser andra lag också ut att vara bättre nästa säsong. Juniorerna och de unga spelarna avgör om det blir slutspel eller ej.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Själv tycker jag det ser sämre ut.

Jiri missar de första 15 matcherna och sedan har vi gamlingarna Ronnie och Tompa som knappast blir bättre med åren. Till detta har vi då två junisar samt -21 Frylén och Timmy. Känns inte direkt stabilt i mina ögon. Den backbesättning vi har just nu om elitserien skulle starta imorgon känns inte elitmässig.

På forwardssidan ser det bättre ut. Dock måste en del frågetecken rätas ut till utropstecken. Är t ex Dick så bra som jag hoppas / tror? Kan Anger få igång en kedjas poängproduktion? Är svaren på dessa båda frågor ja har vi en väldigt intressant forwardsbesättning. Är svaret nej på båda är det kvalserien nästa.

Tycker faktiskt inte alls att det ser speciellt bra ut nu när man tänkt till lite mera över laget. Det måste verkligen in en back till av yppersta klass och detta är minimum. Anatagligen skulle vi också behöva ha in en målskytt dessutom.
Användarvisningsbild
Diffe89
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Låt oss jämföra med det lag vi hade när Elitserien startade i fjol.

Timmy
Thomas
Ericson
Lindman
Liwing
Persson
Ronnie
Ribben

Frylén är bättre än Ericson, Liwing, Lindman, Persson (om man ser till hans fjolår) och Ribben. Oscar Eklund blir säkerligen bättre än flera av ovanstående och Jiri kommer ju faktiskt mycket tidigare i år än förra året. En klassback till behövs dock från början, vilken förmodligen blir lillebror Kronwall.

På forwardssidan är den enda av värde (förutom Patrik Lundh) som vi tappat är Dragan. Förhoppningsvis kan Dick och Anger fylla ut det tomrummet och kanske t.o.m. få igång varsin kedja.

Jämför man med förra årets trupp vid seriens början är vi mycket bättre rustade. Å andra sidan har många av de andra lagen rustat upp sig jämfört med fjolåret.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tror du gört ett farligt antagande om man rankar Frylén som bättre än spelare som Lindman. Köper att han är något bättre än Liwing och Ericsson, men fasen vet om han är så mycket skarpare än Ribben. Persson kan jag inte uttala mig om då jag sett killen för lite.

Fara nummer två är att Tompa och Ronnie blir ett år äldre. Kommer de hänga med? Inte helt säkert.

Fara nummer 3, unga spelare kan bli allt mellan fågel och fisk. Bengan blev fågel förra året Ribben fisken bland de yngre spelarna. Finns INGA garantier på att någon av de två unga backarna kommer ta rejäla kliv i sin utveckling. De kan göra det, men risken är lika stor att de kommer stå still. Unga spelares formkurva brukar dessutom gå väldigt mycket upp och ner.

Fara nummer 4 Åldersstrukturen på backarna: Just nu har vi två gamlingar, 2 spelare runt 30 samt två ungtuppar. ( Jiri räknar jag inte med då han missar de första 15 matcherna. ) Helst vill man ju ha 2-3 backar i åldern 25-30 år som skall bära lagdelen. Detta saknar vi helt.

Visst det kan funka om båda juniorerna utvecklas och tar kliv framåt kombinerat med att våra gamlingarna fortfarande hänger med. Faktumet kvarstår dock att till de första 15 matcherna i serien har vi just nu en back som kan anses vara "stabil" nämligen Timmy. Resten måste man sätta upp en hel del frågetecken bakom. Att räkna med att Frylén skall bli någon form av "frälsare" är väldigt farligt. drar man på sig minus 21 har man inte de kvalitéerna. Tompa och Ronnie har massor att lära ut och kan sin hockey, bara att hoppas att benen är lika pigga, tyvärr inte så säker på detta.

- - - - -- - - - --

När det gäller forwardssidan känns väl Dragan som en liten förlust, men ändå fullt acceptabelt. Vårt stora problem förra året var ju snarast att bara en kedja producerade. Kan de två nya spelarna hjälpa till här? Svaret är i mitt tycke kanske. Axlesson såg väldigt bra ut under försäsongen, men frågan är hur han ser ut i seriespel. Anger har jag inga större förhoppningar på alls egentlgen. Mycket tveksam till hans kvalitéer som spelare.

Dock tror jag att Axelsson / Anger har större möjligheter att få igång någon kedja jämfört med Dragan.

Forwardssidan ser intressant ut, men om vi vill nå något bättre än 9e platsen i tabellen måste vi ha två kedjor som producerar. Att PP sedan också måste slipas till är nödvändigt. Om vi vill ha riktigt bra PP saknas det nog dessutom en riktigt bra PP-back dessutom. Ur denna synvinkel skulle vi ha ruggigt mycket mer nytta av Tärnström jämfört med Staffan Kronwall. Tärnström har lite puck i sig, ett faktum man inte direkt kan "beskylla" Kronwall för.

Min högst personliga uppfattning om kronwall är att visst han skulle bli en klar förstärkning till vårt lag, men det är inte den typ av back som vi skriker efter. Tuffa, tunga backar har vi redan rätt gott om. Det som behövs är spelskickliga backar med fart.
Skriv svar