Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Hade vi haft tre backar under kontrakt just nu hade förstås både Gysbers och Eklund varit intressanta. Men att dom ens diskuteras när vi sitter på 10 st och dessutom vill behålla Norell tycker jag är rätt befängt.
Expert.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Du kan enligt mig inte sätta Holm bredvid en spelare som Hultström.

Skulle det backparet få press på sig alternativt bli av med pucken djupt i egen zon är det bara en tidsfråga innan det ringer.

Överlag menar nog jag att Holms grundläggande backfärdigheter är att ett sådant slag att han behöver spelas bredvid en defensivt pålitlig back alternativt en riktigt bra tvåvägsback. Allt annat är lite för våghalsigt för min smak.

Nu tycker jag iofs att Printz är lite för trög på rören för att falla mig helt på läppen, men vår nuvarande besättning skulle verkligen behöva lite rutin och muskler även om det innebar att spelaren som stod för detsamma var lite trögare på rören.

Om Norell väljer AHL-spel, Fernholm tvingas sluta och vi kan ordna en ny adress till Deilert kanske mycket av dessa problem kan lösas för om detta sker borde det finnas utrymme att plocka in två backar till. ( Utlåning på en eller två av Englund AOM och Westlund. )
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Litar mer på en spelskicklig back som kan passa sig ur ett läge där han får press på sig än en "defensiv" back som inte kan det.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Puckey

Inlägg av Puckey »

Eller så säger vi åt Press att inte lägga sig på våra backar?
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

Kall-El skrev: Just nu skulle vi eventuellt kunna ställa följande backbesättning:

Hultström - Holm
Falk - Högström
Deilert - Press

Englund, Westlund, AOM som alternativ.
Finns det något som talar för att Deilert kommer starta i någon av de tre backparen?
Deilert kommer troligtvis inte spela många, om ens några, minuter nästkommande säsong. Så förstår inte varför du hela tiden nämner honom som en av anledningarna till vår "usla" backbesättning.

Förstår inte heller varför Holm alltid dyker upp i de diskussionerna, där är du faktiskt heeeelt ensam om att anse att han är överskattad. Han har väl aldrig imponerat avsevärt men han är resolut i sitt spel och gör en stabil insats de flesta matcherna.

Annars håller jag med i mycket av det du skriver.
PETTAX

Inlägg av PETTAX »

Kalliasson skrev:
Kall-El skrev: Just nu skulle vi eventuellt kunna ställa följande backbesättning:

Hultström - Holm
Falk - Högström
Deilert - Press

Finns det något som talar för att Deilert kommer starta i någon av de tre backparen?
Deilert kommer troligtvis inte spela många, om ens några, minuter nästkommande säsong. Så förstår inte varför du hela tiden nämner honom som en av anledningarna till vår "usla" backbesättning.

Förstår inte heller varför Holm alltid dyker upp i de diskussionerna, där är du faktiskt heeeelt ensam om att anse att han är överskattad. Han har väl aldrig imponerat avsevärt men han är resolut i sitt spel och gör en stabil insats de flesta matcherna.

jag vill flika in med att holm stundtals tar många onödiga utvisningar i för viktiga lägen, i övrigt har jag inte något att klaga på
Jag skäms aldrig för att hålla på DIF. Djurgårdare tills jag dör!
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av klintan85 »

Hultström och Högström är två bra producerande backar men vi har inga bra defensiva backar idag. Jag skulle gärna byta ut alla backar som de har idag förutom Högström och Hultström bara av den anledningen att de är bra på att producera poäng. Men ingen back är bra defensivt. Hoppas inte att vi har satsat för mycket pengar på forwardsidan så att backsidan blir lidande. För just nu känns det som vi har en forwards uppställning som skulle kunna slåss högt upp i tabellen men en backbesättning som platsar i Allsvenskan. Man får hoppas att alla höjer sig några snäpp nästa säsong.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

Farstakostym skrev:
Henke_F skrev:
MarcusDaze skrev:Nej tack till Oscar. JA tack till Gysbers. Jag verkar var i princip ensam här inne i att se hur duktig han var.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej då, Bärsen var väl en av våra bästa backar eller ja "den bästa". Misstagen som kom i Lulematcherna när hela laget verkade tagit ledigt kan man inte klandra honom för.

Tycker det bör förlängas med honom och värva in en rutinerad till för att täcka upp på backsidan.
Visst vore det något, men samtidigt kan vi inte ha sex kedjor med backar.
Nej så skall det ju inte vara.

Men Arnesson försvinner, Nordlund kan väl kvittas mot Hultström-värvningen, sen vad är det för status på Fernholm egentligen? Tycker man hört dubbla budskap där.
Bärsen hade ju korttidskontrakt och är ju inte med i beräkningen om man inte skriver nytt. Så det är ju minst två stycken spelare mindre än säsongen som var iaf, kanske tre stycken om Fernholm tvingas sluta.

Eller har vi värvat någon mer back som jag glömt?

Lägger Fernholm av så tycker jag det måste in 2st med aningen mer rutin än vad vi har för tillfället.

Edit: Press hade jag glömt, men är han bättre än "junisarna" vi har?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Henke_F skrev:
Farstakostym skrev:
Henke_F skrev:
MarcusDaze skrev:Nej tack till Oscar. JA tack till Gysbers. Jag verkar var i princip ensam här inne i att se hur duktig han var.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej då, Bärsen var väl en av våra bästa backar eller ja "den bästa". Misstagen som kom i Lulematcherna när hela laget verkade tagit ledigt kan man inte klandra honom för.

Tycker det bör förlängas med honom och värva in en rutinerad till för att täcka upp på backsidan.
Visst vore det något, men samtidigt kan vi inte ha sex kedjor med backar.
Nej så skall det ju inte vara.

Men Arnesson försvinner, Nordlund kan väl kvittas mot Hultström-värvningen, sen vad är det för status på Fernholm egentligen? Tycker man hört dubbla budskap där.
Bärsen hade ju korttidskontrakt och är ju inte med i beräkningen om man inte skriver nytt. Så det är ju minst två stycken spelare mindre än säsongen som var iaf, kanske tre stycken om Fernholm tvingas sluta.

Eller har vi värvat någon mer back som jag glömt?

Lägger Fernholm av så tycker jag det måste in 2st med aningen mer rutin än vad vi har för tillfället.
Jag tycker det känns rätt krystat när folk försöker förklara varför det behövs fler backar eller hur det borde finnas utrymme för det. Skit i hur många som försvunnit. Det handlar väl om hur många vi har under kontrakt? Man ersätter ju inte dom man tog in för att bredda/spetsa under säsongen. Då skulle ju trupperna växa år efter år.

Vi har i nuläget 10 backar under kontrakt och har meddelat att vi vill ha kvar Norell. Den enda vi med 90% säkerhet kan säga försvinner är ju Deilert.

Fernholm-situationen har tagits upp många gånger, så länge det inte är 100% klart redan idag att Fernholm inte spelar en enda match eller deltar i en enda träning kommande säsong så kan han inte ersättas idag då vi är fast med hans lön. Om han inte blir tillgänglig får vi ta det då helt enkelt.

Även OM vi räknar bort både Fernholm och Deilert så ger det oss nio backar om vi räknar in Norell. Man spelar helst med sex samtidigt. Standard är att ha ungefär åtta under kontrakt.

Det är ju verkligen inte logiskt för oss att värva en och i synnerhet inte två till backar så länge nuvarande truppsituation ser ut som den gör. Det kan man ju inte blunda för.
Expert.
Användarvisningsbild
ALLTID DIF

Inlägg av ALLTID DIF »

OM Fernholm kommer tillbaks + Simon Gysbers

Hultström - Gysbers
Fernholm- Press
Falk - Högström

Tycker inte alls det ser illa ut !
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Hockeysäsongen är inte över men klubbarna rustar för fullt för nästa säsong.
Många stora namn har redan rört på sig – och Sportbladet samlar ihop de allra största.
Kolla in värvningarna här!

Patrick Thoresen, f
Från St Petersburg till Djurgården.
Poängbäst i hela KHL under två säsonger, 2010–11 och 2012–13. Just nu färsk mästare i samma liga med St Petersburg och få SHL-klubbar, om ens någon, kommer att kunna landa en lika tung värvning till nästa säsong.

Bill Sweat, f
Från Brynäs till Luleå.
Snoddes av konkurrenten Brynäs nyligen och kommer att ha en stor roll i Luleås väntade jättesatsning. Amerikanen är vindsnabb, sköt 41 poäng den här säsongen och blev delad etta i Gävleklubbens interna skytteliga.

Robbie Earl, f
Från Zug till Färjestad.
Har producerat rejält med poäng under tre säsonger i den schweiziska ligan. En explosiv tvåvägsspelare och blivande motor i Färjestad. Gjorde även 45 poäng på 48 matcher i Zug den här säsongen och står tidigare under karriären noterad för sex NHL-mål.

Tomi Sallinen, f
Från Leksand till Djurgården.
Leksands storvärvning inför säsongen lyckades också producera ungefär som förväntat. Nu får han en stor roll i Djurgården i stället och en stabilare omgivning. Var VM-­spelare för Finland i fjol.

Lars Haugen, mv
Från Dynamo Minsk till Färjestad.
Norrmannen har varit en stabil KHL-målvakt de senaste fyra säsongerna och kommer närmast från spel i Dinamo Minsk. En toppmålvakt i SHL. När dessutom Norge har skrällt i VM har oftast Haugen ­varit anledningen till det.

Johan Ryno, f
Från Leksand till Färjestad.
Leksands lagkapten den här säsongen som har gjort 72 poäng på de två senaste SHL-säsongerna. När Ryno är på rätt humör är han en av seriens bästa spelare och en väldigt pålitlig poängplockare. Landslagsman den här säsongen, dessutom.

Mikael Johansson, f
Från Rapperswill till Färjestad.
Inte för att han är den mest ”flashiga” på isen, men Johansson har växt som spelare sedan han lämnade Färjestad för två säsonger sedan. Kommer från två lyckade säsonger, en i Leksand, senast i schweiziska Rapperwil, och är dessutom redan en publikfavorit.

Linus Hultström, b
Från Leksand till Djurgården.
Ännu en av Leksands toppspelare som Djurgården har värvat. Stockholmsklubben hade ingen utpräglad offensiv back den här s­äsongen, men i Hultström får man en sådan. Otroligt skicklig offensivt, visser­ligen mindre bra defensivt.

Chris Abbott, f
Från Luleå till HV71.
En av Luleås mest tongivande spelare de senaste åren och de tre senaste säsongerna lagkapten i Norrbotten-­laget. Förhandlingarna med Luleå kraschade och då ­valde Abbott att sajna med konkurrenten i stället. En väldigt ­intressant värvning.

Jonathan Pudas, b
Från Karlskrona till Brynäs.
Jättetalang som, från ingenstans, slog igenom stort i Karlskrona den här säsongen och var en stor anledning till klubbens skrällavancemang till SHL. Fortfarande väldigt utvecklingsbar och en framtida toppback.
Expert.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kalliasson skrev:

Hultström - Holm
Falk - Högström
Deilert - Press

För att förtydliga detta en gång till. Problemet jag har med Holm är hur han användas / med vilken back han spelas tillsammans med. Jag menar att han inte kan spelas med en back som har sina styrkor i offensiven utan måste gå med en back som har sin styrkor i defensiven. Hade man sett spelaren som en back som skall gå in och göra ett visst antal byten per match tillsammans med en skicklig defensiv back hade jag sett spelaren som en vettig pjäs att satsa vidare på. Haken är ju bara den att han verkar ses som en defensivt så skicklig back att han kan spelas ihop med en "virrputte" i egen zoon och det är den avvägningen jag har problem med. Detta tillsammans med att vi har för få backar som klarar av ett grundläggande försvars-ABC gör att jag gärna ser att vi gör oss av med ett flertal av dessa om detta är vad som krävs för att få in rätt backtyper.

Sedan har vi flertalet unga och lovande backar. Haken är bara den att de förra säsongen var väldigt ojämna i sina prestationer. Lyckas någon av dessa backar höja upp sig över sommaren kan vi ha en lösning på ett av våra problem där. Jag menar nog fortfarande att man borde låna ut en eller två av dessa unga spelare så de verkligen får spela ordentligt med seniorhockey kommande säsong.

Jag håller verkligen tummarna för att Englund eller AOM skall ta de där kliven, men jag undrar om de är riktigt redo för detta ännu.
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

SirDIFalot skrev: TEXT
Thank you! :D
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

SirDIFalot skrev: Problemet enligt mig med vår backsida var att vi hade för få som kunde hantera pucken väl och ta den ur zon med kontroll. Det lades alldeles för mycket fokus på att "skydda kassen" och "boxa ut". Vilket alla backar gjorde väl men spelar man så ofta i egen zon som vi gjorde spelar det inte så stor roll i längden. Det smäller förr eller senare ändå.
Är inte det där en av hörnstenarna i Säckens hockey? Isf kan man även fundera på om det är backarna som är det huvudsakliga problemet, finns det talang för ngt annat så lär vi inte fått chansen att se den...
Using Tapatalk
Låst