Vad räknas som intressanta lag och vad räknas som ointressanta lag? frågar av ren nyfikenhet.pulverapa skrev:Det är katastrof.
Växjö. Örebro. Luleå. Skellefteå. Linköping.
Frölunda, HV och Brynäs är väl intressanta lag kanske.
Funderar fan på om inte lönetak och stängd serie med rätt lag är vägen att gå. Svensk hockey lever farligt om det fortsätter så här.
SHL 2014-15
-
Re: SHL 2014-15
Det känns inte som att de fem lagen jag räknade upp där högst upp tillför speciellt mycket. Kanske Luleå om de möter oss. Men, med det sagt så tycker jag fyra, kanske alla fem, har att göra i ett "stängt" SHL.Kalliasson skrev:Vad räknas som intressanta lag och vad räknas som ointressanta lag? frågar av ren nyfikenhet.pulverapa skrev:Det är katastrof.
Funderar fan på om inte lönetak och stängd serie med rätt lag är vägen att gå. Svensk hockey lever farligt om det fortsätter så här.
Djurgården
Brynäs
Frölunda
Färjestad
HV71
Linköping
Leksand
Modo
Växjö
Malmö
Västerås
Björklöven/Örebro
Skellefteå
Luleå
Problemet är ju att serien kan vara död för ett lag i november typ. Eller ta oss som exempel, med en stängd liga hade vår säsong varit över i januari ungefär och vi hade säkerligen tappat en del publik till följd av totalt ointressanta matcher.
Vi får avvakta nästa säsong, det kanske blir bättre då.
Sorry för svammel. God natt.
Tabort Växjö och Örebro ifrån det där så. Visserligen blir det bara 13st lag då.pulverapa skrev:Det känns inte som att de fem lagen jag räknade upp där högst upp tillför speciellt mycket. Kanske Luleå om de möter oss. Men, med det sagt så tycker jag fyra, kanske alla fem, har att göra i ett "stängt" SHL.Kalliasson skrev:Vad räknas som intressanta lag och vad räknas som ointressanta lag? frågar av ren nyfikenhet.pulverapa skrev:Det är katastrof.
Djurgården
Brynäs
Frölunda
Färjestad
HV71
Linköping
Leksand
Modo
Växjö
Malmö
Västerås
Björklöven/Örebro
Skellefteå
Luleå
Problemet är ju att serien kan vara död för ett lag i november typ. Eller ta oss som exempel, med en stängd liga hade vår säsong varit över i januari ungefär och vi hade säkerligen tappat en del publik till följd av totalt ointressanta matcher.
Vi får avvakta nästa säsong, det kanske blir bättre då.
Sorry för svammel. God natt.
Hmm, upp med Rögle istället så får skaunapaugarna någon typ av grötderby med ..eller så kicka även ur Linköping.

Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Varför skulle Frölunda, HV och Brynäs vara mer intressanta än Växjö, Örebro, Luleå, Skellefteå och Linköping?
Expert.
Så helt allvarligt så förstår du inte hur vissa det kan tycka att det är roligare att se match mot mer "gamla fiender" än "ny upp-poppade" kommundop-lag eller tex. rena plastklubbar?SirDIFalot skrev:Varför skulle Frölunda, HV och Brynäs vara mer intressanta än Växjö, Örebro, Luleå, Skellefteå och Linköping?
Senast redigerad av Henke_F den 2015-03-18 01:24:07, redigerad totalt 1 gånger.
- SirDIFalot
Jag ser väl ingen större skillnad på HV eller Linköping. Eller Luleå eller Brynäs. Nej. Samma skit alltihop.Henke_F skrev:Så helt allvarligt så förstår du inte hur vissa det kan tycka att det är roligare att se match (och hoppas såklart att vi vinner) mot mer "gamla fiender" än "ny upp-poppade" kommundop-lag eller tex. rena plastklubbar?SirDIFalot skrev:Varför skulle Frölunda, HV och Brynäs vara mer intressanta än Växjö, Örebro, Luleå, Skellefteå och Linköping?
Expert.
Rent personligen så har jag noll respekt för växjö, örebro, khk och sådana avskrädesklubbar som inte borde finnas i en högstaliga i svensk ishockey. Gillar inte den snabba explosion sådana klubbar har gjort ifrån att vara skitlag i HA sen halkat in på ett bananskal i slutspelet, sen lite kommunmiljoner senare så har dom dubbla våran spelarbudget.SirDIFalot skrev:Jag ser väl ingen större skillnad på HV eller Linköping. Eller Luleå eller Brynäs. Nej. Samma skit alltihop.Henke_F skrev:Så helt allvarligt så förstår du inte hur vissa det kan tycka att det är roligare att se match (och hoppas såklart att vi vinner) mot mer "gamla fiender" än "ny upp-poppade" kommundop-lag eller tex. rena plastklubbar?SirDIFalot skrev:Varför skulle Frölunda, HV och Brynäs vara mer intressanta än Växjö, Örebro, Luleå, Skellefteå och Linköping?
Medans jag faktiskt skulle ha någon typ av sportslig respekt för om tex Björklöven gick upp.
OM de lagen som leder matchserierna nu går till semi blir det
Saik-Luleå och Växjö-Hv. Då borde det väl ändå kunna hetta till. Med två "derbyn". Skulle iaf jag tycka var rätt roligt.
Också kul om cluben åker nu då de har budgeterat för semi och ännu en säsong kommer göra minusresultat.
Saik-Luleå och Växjö-Hv. Då borde det väl ändå kunna hetta till. Med två "derbyn". Skulle iaf jag tycka var rätt roligt.
Också kul om cluben åker nu då de har budgeterat för semi och ännu en säsong kommer göra minusresultat.
- SirDIFalot
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0487661.ab
Förslagen som diskuteras
DE TRE HUVUDFÖRSLAGEN
• Fem lag direkt till slutspel
Sedan möts sex lag (lag 6–11) i tre play in-matcher. Segrarna i de tre matcherna är klara för slutspel och det lägst placerade laget i serien möter seriesegraren. Det näst lägst placerade möter tabelltvåan och så vidare.
Lag 12 i tabellen har spelat färdigt medan lag 13 och 14 spelar negativt kval.
• Sex lag direkt till slutspel
Som det är i dag, och i så fall ska ytterligare två lag kvalificera sig till slutspel. Då möts lag 7 till 10, också det precis som det varit de två senaste säsongerna, medan lag 11 och 12 har spelat färdigt.
• Sju lag direkt till slutspel
En slutspelsplats står på spel. Antingen möts lag 8 och 9 och gör upp om den sista slutpelsplatsen. Ett alternativ som finns, men som knappast går att genomföra är ”dubbla play in”. Där lag 8 möter 11 och lag 9 möter 10. Segrarna möts i en avgörande matchserie om vilket som blir det sista slutspelslaget. Det som gör ”dubbla play in” mer eller mindre orealistiskt är att spelschemat är för tajt och att de redan klara slutspelslagen får vänta för länge innan slutspelet drar igång.
ÖVRIGA FÖRSLAG SOM OCKSÅ DISKUTERATS
• Åtta lag direkt till slutspel
Som det var innan play in infördes. Skillnaden (och nackdelen) nu är att så många som fyra lag i så fall skulle ha spelat klart när grundserien är färdigspelad.
• Fyra lag direkt till slutspel
Skulle i så fall innebära att åtta lag (lag 5–12) skulle mötas i fyra play in-matcher. De fyra segrarna skulle var klara för slutspel och möta lag 1–4 i tabellen. Nackdelen är att bara fyra lag är direktkvalificerade och att ett lag som hamnar så långt ner som på tolfteplats kan gå till slutspel.
DISKUTERA: Vad tycker du om förslagen? Rösta och tyck till här nedan!
Förslagen som diskuteras
DE TRE HUVUDFÖRSLAGEN
Sedan möts sex lag (lag 6–11) i tre play in-matcher. Segrarna i de tre matcherna är klara för slutspel och det lägst placerade laget i serien möter seriesegraren. Det näst lägst placerade möter tabelltvåan och så vidare.
Som det är i dag, och i så fall ska ytterligare två lag kvalificera sig till slutspel. Då möts lag 7 till 10, också det precis som det varit de två senaste säsongerna, medan lag 11 och 12 har spelat färdigt.
En slutspelsplats står på spel. Antingen möts lag 8 och 9 och gör upp om den sista slutpelsplatsen. Ett alternativ som finns, men som knappast går att genomföra är ”dubbla play in”. Där lag 8 möter 11 och lag 9 möter 10. Segrarna möts i en avgörande matchserie om vilket som blir det sista slutspelslaget. Det som gör ”dubbla play in” mer eller mindre orealistiskt är att spelschemat är för tajt och att de redan klara slutspelslagen får vänta för länge innan slutspelet drar igång.
Som det var innan play in infördes. Skillnaden (och nackdelen) nu är att så många som fyra lag i så fall skulle ha spelat klart när grundserien är färdigspelad.
Skulle i så fall innebära att åtta lag (lag 5–12) skulle mötas i fyra play in-matcher. De fyra segrarna skulle var klara för slutspel och möta lag 1–4 i tabellen. Nackdelen är att bara fyra lag är direktkvalificerade och att ett lag som hamnar så långt ner som på tolfteplats kan gå till slutspel.
Expert.
Roligt att sportbladet "avslöjar" sen avslöjade de inget.SirDIFalot skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0487661.ab
Förslagen som diskuteras
DE TRE HUVUDFÖRSLAGEN
Skrota play-in. Ingen succé alls. 8 lag till slutspel. Vill de ha mer streck och spänning så kan lag 13 och 14 åka direkt ur och lag 11 och 12 få kvala. Då blir det streck som verkligen betyder nåt.
Jag gillar inte att Play In är så nära de lag som riskerar att åka ur. Men utan Play In och alla 8 till slutspel tycker jag inte heller om. Hur kul är det när så många går vidare direkt?
Jag gillar detta:
"• Fem lag direkt till slutspel
Lag 12 i tabellen har spelat färdigt medan lag 13 och 14 spelar negativt kval."
Då får vi alltså:
1-5, slutspel
6-11, Play In
12, färdigt
13-14, negativt kval
Då blir det många streck, mycket att spela om. Dessutom får man en gräns mellan negativt kval och Play In, något som jag tycker är ett måste.
Ändra gärna om till bäst av fem i slutspel också så blir det mer intressant.
Jag gillar detta:
"• Fem lag direkt till slutspel
Lag 12 i tabellen har spelat färdigt medan lag 13 och 14 spelar negativt kval."
Då får vi alltså:
1-5, slutspel
6-11, Play In
12, färdigt
13-14, negativt kval
Då blir det många streck, mycket att spela om. Dessutom får man en gräns mellan negativt kval och Play In, något som jag tycker är ett måste.
Ändra gärna om till bäst av fem i slutspel också så blir det mer intressant.
Hade hellre sett play out än play in!
Dubbel eliminering löser alla problem
-Skickat från min OnePlus One via TapaTalk-
-Skickat från min OnePlus One via TapaTalk-
Personligen gillar jag egentligen inte idéen med play-in alls.
OM man nödvändigtvis måste ha det skulle jag vilja se en högsta serie med 16 lag där:
1-4 klara för slutspel
5-12 gör upp om de fyra sista platserna.
lag 13-14 har spelat klart
Lag 15-16 kvalar för att hålla sig kvar.
Serieettan får sedan välja vilket av "kvallagen" de vill möta osv.
OM man nödvändigtvis måste ha det skulle jag vilja se en högsta serie med 16 lag där:
1-4 klara för slutspel
Såhär hade jag också gillat. Många streck är bra. Då känns serien mer spännande.Kall-El skrev:Personligen gillar jag egentligen inte idéen med play-in alls.
1-4 klara för slutspel
Det allra viktigaste är att man har en gräns mellan Kvalspel och sommarlov/spela vidare.