Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:
pulverapa skrev:
TheForsa skrev:Vill se Brodin, Cehlin och Norman hos oss igen nästa säsong.
Massa spelare som var med och skickade ner oss i HA? Nej tack, räcker med Brodin.
Har sett det här argumentet flera gånger från flera personer. Lägger verkligen folk så stor vikt vid en sån sak? Om Zibanejad vill spela i DIF nästa år. Är han också utesluten då? För att han var en av cirka 30 spelare som var delaktiga i att vi åkte ur?

Eller Åberg och Gustafsson kanske? Dom hade ju tillhört SHLs toppskikt på sina positioner.
Var egentligen inget argument, försöker bara visa mitt missnöje över att folk vill ha tillbaka två breddspelare i topproller. EG är en personlig favorit men han är väl tyvärr körd med tanke på kontraktet han har.
Norman tror jag skulle lyfta i en större roll än han har i Skellefteå. Han har egenskaperna som krävs. Sen är det väl fortfarande så att vår plånbok inte kommer vara den största. Vi lär ju inte uteslutande signa spets.

Jag signar ju mycket hellre Norman än Andreas Falk. Jag tror inte Norman är sämre än Falk idag och tar hellre "risken" det innebär att signa unga spelare som eventuellt inte utvecklas till det vi hoppas än tar den andra risken, att signa äldre spelare på nedgång på rätt höga löner. Det var väl ett av dom främsta misstagen 11/12 tyvärr.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Herregud
Norman hade ju fler tacklingar än Honken i år.
Expert.
Joas

Inlägg av Joas »

Cehlin, Brodin och Norman var väl inte dom spelare som skulle bära laget när vi åkte ur?

Det var spelare som Nilson och allas älskling Ölvestad mfl som svek mest det året.
Användarvisningsbild
JohanPez
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av JohanPez »

Joas skrev:Cehlin, Brodin och Norman var väl inte dom spelare som skulle bära laget när vi åkte ur?

Det var spelare som Nilson och allas älskling Ölvestad mfl som svek mest det året.
Det var ledningens fel som övertalade en trött Hardy att göra en säsong till. Med en motiverad tränare hade vi aldrig åkt ut med det laget.
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

stolpskott skrev:Sören +10kg muskler hade inte varit lika bra.
Han baserar ju hela sin spelstil på att utnyttja sin kvickhet och fart genom att hitta stora ytor och runda sina motståndare.
Jag kan inte tänka mig att en 73 kg lätt Sörensen skulle få det enkelt i NHL, skulle nog flyga som en vante. Det är väl typ att jämföra med Steve Saviano när han tog steget från HA till SHL. Han var ändå rätt dominant i HA då han fick ut mycket mer av hans skridskoåkning.
Om Sörensen bygger på muskler 'smart' så ska han nog kunna behålla sin kvickhet och fart.
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

Jag hade lätt kunna se John Norman som tredjecenter, han har däremot kontrakt över nästa säsong.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Av alla fd DIF-spelare som nu håller till i andra lag i Sverige är Norman den jag skulle ranka som den överlägset mest intressanta att få hem. Spelare som Brodin, Sillen och Eklund är i alla fall jag väldigt tveksam till att plocka hem igen. Den förstnämnde tror jag iofs skulle göra ett gott jobb, men att han helt enkelt kostar mer än han smakar. De övriga två tvivlar jag på att de tillför tillräckligt mycket för att ens plocka in.
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

Vad jag har hört har Brodin spelat ganska billigt i Brynäs så tror inte han är så värst dyr.
skibbbbby

Inlägg av skibbbbby »

Problemet med att värva " gamla djurgårdare" är att de enbart söker sig hit när de blir undermåliga. Vi tror ständigt genom att värva djurgårdare så kommer detta få fart i att få hem andra kvalificerade spelare. Men vart är engqvist? Kommer han inte tillbaka? Älskar han inte dif?
De bra spelarna söker sig inte tillbaka till dif först de är på kraftig nedgångstrend. Ta Nilson, Murray, Brodin, Cehlin mfl. Vi kommer inte, oavsett hur gärna vi vill, se kronwalls, engqvist, owuya, wesslau, norman mfl först de har blivit dåliga och ingen annan klubb är villig att betala för dessa.
Jag är ledsen, men sådan är verkligheten. Det blir inte heller bättre av att vi hurrar för vissa spelare, det innebär bara att de hamnar i ett starkare förhandlingsläge.
Snälla, skrik inte efter honom, då kommer lönen att sticka iväg. Men jag tror att det kan vara bra att försöka få hem Ahnelöv, kör ner modo i år men är lagets bästa back. Är han billig bör han komma hit men vi kan inte mäta oss med de kommunaldopade klubbarnas löneanspråk
Puckey

Inlägg av Puckey »

skibbbbby skrev:Problemet med att värva " gamla djurgårdare" är att de enbart söker sig hit när de blir undermåliga. Vi tror ständigt genom att värva djurgårdare så kommer detta få fart i att få hem andra kvalificerade spelare. Men vart är engqvist? Kommer han inte tillbaka? Älskar han inte dif?
De bra spelarna söker sig inte tillbaka till dif först de är på kraftig nedgångstrend. Ta Nilson, Murray, Brodin, Cehlin mfl. Vi kommer inte, oavsett hur gärna vi vill, se kronwalls, engqvist, owuya, wesslau, norman mfl först de har blivit dåliga och ingen annan klubb är villig att betala för dessa.
Jag är ledsen, men sådan är verkligheten. Det blir inte heller bättre av att vi hurrar för vissa spelare, det innebär bara att de hamnar i ett starkare förhandlingsläge.
Snälla, skrik inte efter honom, då kommer lönen att sticka iväg. Men jag tror att det kan vara bra att försöka få hem Ahnelöv, kör ner modo i år men är lagets bästa back. Är han billig bör han komma hit men vi kan inte mäta oss med de kommunaldopade klubbarnas löneanspråk
Förlåt, men nu tar du väl ändå i lite? Att de senaste åren inte är något vi djurgårdare tänker tillbaks på med glädje innebär inte att vi ska ge upp på vad, som i mina ögon, är djurgårdens grundbult. Vi är inte ett köpelag där spelare värvas för ett tidsspann om 1-3 år för att sedan ersättas vid första indikation på en formsvacka, vi är en klubb med en jävligt stolt tradition. Fine att det känns avlägset idag, men det är faktiskt inte länge sedan vi hade Ölvesstad, Ottosson, Falk och company i laget, vi befinner oss i en generationsväxling som kom av sig pga nedflyttningen och ska inte ge upp vår identitet för den sakens skull. Du tar upp Nilson som ett exempel, vilket för det första är en underlig jämförelse med Cehlin/Brodin då de två sistnämnda är nästan tio år yngre än Nilson var vid sin återkomst och mycket väl kan ha sina bästa år framför sig (sedan ska man inte heller glömma bort att Nilson gjorde över 50 poäng vid återkomsten till Djurgården innan det bar utför).

Jag säger inte att vi bara ska värva spelare med ett förflutet i Djurgården, absolut inte. Men vi måste se till att ha en stomme av djurgårdare att fall tillbaks på, spelare som ger laget en bestående identitet. Självklart kommer vi också att behöva se oss om efter spetskompetens utifrån, men vi ska för guds skull inte plocka in breddspelare som inte bryr sig om föreningen. Att spelare som Cehlin vill ge Nordamerika chansen är ingenting jag tänker klandra honom för, det gjorde Ölvesstad också. När det inte blev någon NHL-karriär sökte han sig inte till KHL, Schweiz eller bjöd ut sig till högst bjudande i SHL, han bad om en plats i Djurgården.

Kan vi få hem Cehlin, Brodin, Norman och Eklund och lyckas behålla Ljungh, Hank, Fällström och Holm tycker jag att vi har en bra stomme att bygga laget kring, spelare i rätt ålder och som vill spela i just Djurgården (räknar även Ljungh till den kategorin då han bytte sin moderklubb/hemstad mot Djurgården av beundran för föreningen). Sen är det en annan sak att det optimala för nästkommande säsong inte vore att ta in alla fyra samtidigt med tanke på vad vi redan har under kontrakt, men knyter vi inte till oss Cehlin/Brodin när deras kontrakt går ut kan de vara förlorade för gott (kärlek måste gå åt två håll), sen kan vi gärna vänta med Eklund och Norman till 16/17 när deras kontrakt löpt ut istället för att stressa fram något.

Så länge ovan nämnda spelare vill spela för Djurgården till en rimlig kostnad struntar jag fullständigt i om det innebär att vi har alldeles för mycket bredd till dess att kontrakten för Alvarez/Hage löpt ut, så länge vi har en trupp som klarar kontraktet vill jag hellre se att vi lägger en stadig grund för laget att stå på de kommande tio åren än satsar på att komma femma 15/16.
Berra

Inlägg av Berra »

skibbbbby skrev:Problemet med att värva " gamla djurgårdare" är att de enbart söker sig hit när de blir undermåliga. Vi tror ständigt genom att värva djurgårdare så kommer detta få fart i att få hem andra kvalificerade spelare. Men vart är engqvist? Kommer han inte tillbaka? Älskar han inte dif?
Brodin är 25 och knappast på nedgång utan är i den åldern då spelare ofta är på topp. Sillen är 23 och hade två bra år i AHL innan skador kvaddade denna säsong. Ja tack till båda, åtminstone Brodin. Ante kanske vi inte får in i år, även om jag fortfarande hoppas. Han känns dock som en spelartyp som kommer hålla länge och lär ha soppa kvar i tanken då han återvänder till DIF.

Ahnelöv kommer inte vara billig oavsett var han landar. Men jag tvivlar på att olika diskussions forum påverkar prislappen mer än ytterst marginellt om ens något
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

@skibbbbby du måste komma ihåg att spelare som börjar bli för dåliga för NHL/KHL har minst en säsong i kroppen som SHL-toppspelare.
skibbbbby

Inlägg av skibbbbby »

Berra skrev:
Brodin är 25 och knappast på nedgång utan är i den åldern då spelare ofta är på topp. Sillen är 23 och hade två bra år i AHL innan skador kvaddade denna säsong. Ja tack till båda, åtminstone Brodin. Ante kanske vi inte får in i år, även om jag fortfarande hoppas. Han känns dock som en spelartyp som kommer hålla länge och lär ha soppa kvar i tanken då han återvänder till DIF.

Ahnelöv kommer inte vara billig oavsett var han landar. Men jag tvivlar på att olika diskussions forum påverkar prislappen mer än ytterst marginellt om ens något
Men alltså kolla resultaten och försök se detta svart på vitt. Cehlin och Brodin är spelare som inte presterar på högst nivån. Varför väljer klubbarna inte att behålla dessa spelare? Jo därför att de inte presterar efter sin lön. Dif väljer därefter att värva dessa spelare, till en rimlig lön?, absolut inte! Lönen är givetvis mycket högre än vad de andra klubbarna är villiga att betala och där ser vi roten till problemet. Tror ni att Sörensen kommer att stanna i DIF för alltid? Vi värvade honom för en billig peng när han underpresterade och nu när han är som bäst kommer han att lämna.
Detta är enkelt företagsekonomiskt tänk som övriga toppklubbar har förstått sig på före oss och därför hamnar vi efter. Ska vi inte vara ett "köpelag" som väljer att rationellt ställa krav på spelare och erbjuda rimliga löner kommer vi för alltid att harva i botten av tabellen så som vi gjort de senaste tio åren med undantag för finalåret då alla bra spelare valde att lämna eftersom de erbjöds nhlmöjligheter och bättre lönmöjligheter medan våra dåliga spelare, Ottosson, Ölvestad, Fimpen och Marcus Nilson stannade kvar med sina överbetalda löner.
Lönen mellan Nilson i HV och Djurgården är ett klockrent exempel på hur dif väljer att överbetala våra spelare. Inte nog med detta så skulle ju Nilson spela i modo först, men valde förmodligen att spela i hv eftersom de kunde erbjuda lite till. Detta är ett klockrent exempel på hur dif överbetala dåliga spelare.
Jag önskar att vi kunde leva kvar i den modellen som vi gjorde under 2000 talet när allt gick så bra men spelplanen har förändrats och vi måste dessvärre anpassa oss efter spelplanen. Inte nog med att vi har sjukt höga hyrekostnader och låg spelarbudget så kommunaldopas övriga klubbar och har egna arenor eller billig hyra.
Vi kan inte fortsätta på samma sätt som vi gjort tidigare, det innebär bara att vi sätter oss i skiten och i efterhand frågar oss varför.

Visst kan man se otto, ölve och fimpen som hjältar, men den dagen de fick sparken innebar det att dif hade jättestora utrymmen i spelarbudgeten vilket innebar att vi kunde värva på kompetens istället för romantiskta, upplevda misstag och det slutade med att vi gick upp till SHL.
Tackar för ordet.
skibbbbby

Inlägg av skibbbbby »

JohanPez skrev:@skibbbbby du måste komma ihåg att spelare som börjar bli för dåliga för NHL/KHL har minst en säsong i kroppen som SHL-toppspelare.
Ja absolut, och det är därför vi max ska signa 2 år med dessa spelare. Men återigen gör vi det romantiska misstaget att vi haussar upp en spelare vilket innebär att spelaren får ett kraftigt förhandlingsövertag när de skall förhandla om lönen. Jawo och Tellqvist är klockrena exempel där Jawo fått 4 år och Tellqvist 3. Nu hoppas jag verkligen att tellan håller sig i form i hela tre år även om jag tycker att jag sett tendenser till att han redan i år inte orkar att spela 40 matcher utan att få problem.
Dessa överbetalda upphaussade kontrakt kommer att gälla oavsett hur spelaren presterar. Jawo har inte längre några incitament till att prestera och vi ser därför att han, sedan han fått kontrakten, sitter på en trygghet i form av att han är betald i stort sett karriären ut.
Dif har blivit en hållplats för gamla spelare att mjölka ut de sista pengarna de kan tjäna i sin karriär. Tyvärr.
difanda

Inlägg av difanda »

skibbbbby skrev:
Berra skrev:
skibbbbby skrev:
Visst kan man se otto, ölve och fimpen som hjältar, men den dagen de fick sparken innebar det att dif hade jättestora utrymmen i spelarbudgeten vilket innebar att vi kunde värva på kompetens istället för romantiskta, upplevda misstag och det slutade med att vi gick upp till SHL.
Tackar för ordet.
Vad menar du egentligen?!?! Sparken? De valde själva att lägga skridskorna på hyllan. Otto vann interna poängligan sista säsongen han spelade och delar av hans lön betalades av supporterinsamlingen. Fimpen gick ner i lön så fort vi åkte ur. Att Otto, Fimpen och Jimmie skulle suttit på jättestora löner är ju helt felaktigt att skriva. Att sen påstå att dessa tre inte var kompetenta spelare är ju ännu skevare...
Låst