skibbbbby skrev:Problemet med att värva " gamla djurgårdare" är att de enbart söker sig hit när de blir undermåliga. Vi tror ständigt genom att värva djurgårdare så kommer detta få fart i att få hem andra kvalificerade spelare. Men vart är engqvist? Kommer han inte tillbaka? Älskar han inte dif?
De bra spelarna söker sig inte tillbaka till dif först de är på kraftig nedgångstrend. Ta Nilson, Murray, Brodin, Cehlin mfl. Vi kommer inte, oavsett hur gärna vi vill, se kronwalls, engqvist, owuya, wesslau, norman mfl först de har blivit dåliga och ingen annan klubb är villig att betala för dessa.
Jag är ledsen, men sådan är verkligheten. Det blir inte heller bättre av att vi hurrar för vissa spelare, det innebär bara att de hamnar i ett starkare förhandlingsläge.
Snälla, skrik inte efter honom, då kommer lönen att sticka iväg. Men jag tror att det kan vara bra att försöka få hem Ahnelöv, kör ner modo i år men är lagets bästa back. Är han billig bör han komma hit men vi kan inte mäta oss med de kommunaldopade klubbarnas löneanspråk
Förlåt, men nu tar du väl ändå i lite? Att de senaste åren inte är något vi djurgårdare tänker tillbaks på med glädje innebär inte att vi ska ge upp på vad, som i mina ögon, är djurgårdens grundbult. Vi är inte ett köpelag där spelare värvas för ett tidsspann om 1-3 år för att sedan ersättas vid första indikation på en formsvacka, vi är en klubb med en jävligt stolt tradition. Fine att det känns avlägset idag, men det är faktiskt inte länge sedan vi hade Ölvesstad, Ottosson, Falk och company i laget, vi befinner oss i en generationsväxling som kom av sig pga nedflyttningen och ska inte ge upp vår identitet för den sakens skull. Du tar upp Nilson som ett exempel, vilket för det första är en underlig jämförelse med Cehlin/Brodin då de två sistnämnda är nästan tio år yngre än Nilson var vid sin återkomst och mycket väl kan ha sina bästa år framför sig (sedan ska man inte heller glömma bort att Nilson gjorde över 50 poäng vid återkomsten till Djurgården innan det bar utför).
Jag säger inte att vi bara ska värva spelare med ett förflutet i Djurgården, absolut inte. Men vi måste se till att ha en stomme av djurgårdare att fall tillbaks på, spelare som ger laget en bestående identitet. Självklart kommer vi också att behöva se oss om efter spetskompetens utifrån, men vi ska för guds skull inte plocka in breddspelare som inte bryr sig om föreningen. Att spelare som Cehlin vill ge Nordamerika chansen är ingenting jag tänker klandra honom för, det gjorde Ölvesstad också. När det inte blev någon NHL-karriär sökte han sig inte till KHL, Schweiz eller bjöd ut sig till högst bjudande i SHL, han bad om en plats i Djurgården.
Kan vi få hem Cehlin, Brodin, Norman och Eklund och lyckas behålla Ljungh, Hank, Fällström och Holm tycker jag att vi har en bra stomme att bygga laget kring, spelare i rätt ålder och som vill spela i just Djurgården (räknar även Ljungh till den kategorin då han bytte sin moderklubb/hemstad mot Djurgården av beundran för föreningen). Sen är det en annan sak att det optimala för nästkommande säsong inte vore att ta in alla fyra samtidigt med tanke på vad vi redan har under kontrakt, men knyter vi inte till oss Cehlin/Brodin när deras kontrakt går ut kan de vara förlorade för gott (kärlek måste gå åt två håll), sen kan vi gärna vänta med Eklund och Norman till 16/17 när deras kontrakt löpt ut istället för att stressa fram något.
Så länge ovan nämnda spelare vill spela för Djurgården till en rimlig kostnad struntar jag fullständigt i om det innebär att vi har alldeles för mycket bredd till dess att kontrakten för Alvarez/Hage löpt ut, så länge vi har en trupp som klarar kontraktet vill jag hellre se att vi lägger en stadig grund för laget att stå på de kommande tio åren än satsar på att komma femma 15/16.