SHL 2014-15
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: SHL 2014-15
Uffe Bodin @UffeBodin 5m5 minutes ago
"Minst fem matchers avstängning", tycker "Osten" om Erik Gustafssons tackling på Cam Abbott.
Och Osten tyckte Järlan hade brutit deras gentlemens agreement efter den här artikeln.
http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... stangning/
"Minst fem matchers avstängning", tycker "Osten" om Erik Gustafssons tackling på Cam Abbott.
Och Osten tyckte Järlan hade brutit deras gentlemens agreement efter den här artikeln.
http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... stangning/
Expert.
För varje dag som går blir Osten bergströms agerande än mer skrattretande. Abbots överfall mot Gustafsson var visst ingenting. Nu skall vist samme Gustafsson ha 5 matcher för en ren men hård tackling.Enbom skrev:Osten är en patetisk människa helt enkelt.
En sak är då säker Ostens sätt att agera symboliserar hela Fuleå hockey på ett lysande sätt...
Kan någon snälla förklara vad som driver upp känslorna så innihelvete? Vad driver folk, som hatar tacklingar till just hockey?
Det är så fruktansvärt motsägelsefullt att jag vet inte var jag skall börja. Det är ju inte jättesmart att jobba som IT-konsult om man verkligen hatar datorer och varje gång man ser en skärm blir vansinning och skriver rakt ut som en galning, likt "Osten" gör när han ser en tackling.
Det helt är ett fenomen, i klass med när man parkerar allra längst bort på en tom parkering för att inte får dörruppslag, och likt förbannat står det någon idiot parkerad precis bredvid varenda gång.
Kvällspressen hakar såklart på, det här säljer ju. Kvar står vi som älskade sporten en gång i tiden, och undrar vad fan som hände när det bedöms som checking to the head när någon ramlar in i arslet på en motspelare.
Det är så fruktansvärt motsägelsefullt att jag vet inte var jag skall börja. Det är ju inte jättesmart att jobba som IT-konsult om man verkligen hatar datorer och varje gång man ser en skärm blir vansinning och skriver rakt ut som en galning, likt "Osten" gör när han ser en tackling.
Det helt är ett fenomen, i klass med när man parkerar allra längst bort på en tom parkering för att inte får dörruppslag, och likt förbannat står det någon idiot parkerad precis bredvid varenda gång.
Kvällspressen hakar såklart på, det här säljer ju. Kvar står vi som älskade sporten en gång i tiden, och undrar vad fan som hände när det bedöms som checking to the head när någon ramlar in i arslet på en motspelare.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- SirDIFalot
Osten gillar ju tacklingar. Han tyckte ju sju matcher för Forsberg var för hårt.sensei skrev:Kan någon snälla förklara vad som driver upp känslorna så innihelvete? Vad driver folk, som hatar tacklingar till just hockey?
Skämt åsido. Osten är ju bara enögd. Han hatar inte tacklingar.
Expert.
Egentligen kanske inte Osten är något bra exempel eftersom han gör sitt bästa för att framstå som ett psykfall.
Vi kan ta många andra exempel, inte minst krönikörer i kvällspressen. Domarbasen. Kuben. Listan över hockeyfiender i sverige kan enkelt göras lång. Rehnberg är ett annat intressant fall. Ingick i benknäckargänget i Flyers, men sitter nu och gnället över minsta lilla putt i tv.
Vi kan ta många andra exempel, inte minst krönikörer i kvällspressen. Domarbasen. Kuben. Listan över hockeyfiender i sverige kan enkelt göras lång. Rehnberg är ett annat intressant fall. Ingick i benknäckargänget i Flyers, men sitter nu och gnället över minsta lilla putt i tv.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Ikväll satt han dock och försvarade tacklingen mot Abbott. Vilket typ alla gör förutom Osten och systern Chris.sensei skrev:Egentligen kanske inte Osten är något bra exempel eftersom han gör sitt bästa för att framstå som ett psykfall.
Angående lönetak, tak sätts väl oftast rätt så högt. Så de rika klubbarna har nog inga problem att fylla på med vad de vill.
Nackdelen med tak är väl mer att man gärna sätter ett golv, ett golv som förhållandevis brukar ligga rätt högt det med. Förlorarna blir de som måste uppnå golvet men inte riktigt har ekonomin för det. Då tvingas man sätta föreningen i en risk.
För att förhindra att så sker kommer alltså klubbarna i SHL då kunna ställa vissa krav, bla hårdare ekonomiska krav och kan då på så sätt stoppa de klubbar de inte vill ha upp från att gå. Anledningen: löngolvet riskerar den klubbens framtid..,
Nackdelen med tak är väl mer att man gärna sätter ett golv, ett golv som förhållandevis brukar ligga rätt högt det med. Förlorarna blir de som måste uppnå golvet men inte riktigt har ekonomin för det. Då tvingas man sätta föreningen i en risk.
För att förhindra att så sker kommer alltså klubbarna i SHL då kunna ställa vissa krav, bla hårdare ekonomiska krav och kan då på så sätt stoppa de klubbar de inte vill ha upp från att gå. Anledningen: löngolvet riskerar den klubbens framtid..,
2014-04-07, vad hände?
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Kan dom ända EGs match penalty till game penalty? Eller kan man bara ända åt andra hållet. Som många är inne på så har systern själv satt sig i situationen med att stirra blint på pucken. Finns inget eget ansvar i dagens hockey. Rönnberg varna systern redan när han var tränare för honom.
En syster nere å en kvar + poeten. Kom igen nu fisk å kör över sönder skoterna.
En syster nere å en kvar + poeten. Kom igen nu fisk å kör över sönder skoterna.
Haha som en älskare av metaforer så tycker jag du gör ett lysande jobb i detta inlägg. Speciellt parkeringsdelen som faktiskt äggar mig ganska illa i fel riktning. Detta händer tamefan VARJE gång jag ska på systembolaget. Där alla dessutom parkerar som de druckit ut sista flaskan i bilen innan de ställer ifrån sig bilen.sensei skrev:Kan någon snälla förklara vad som driver upp känslorna så innihelvete? Vad driver folk, som hatar tacklingar till just hockey?
Aja, var tvungen att trycka på det även om det säkert hör hemma i Grind my gears-tråden. As you were...
HATA OSTEN
-
Vet inte vad som är värst, Ostens ständiga blåögda beteende eller att luleåfansen faktiskt skyddar densamme och påstår att EG's tackling var oren.
Jag hade aldrig någonsin försvarat Abbott eller Osten om det hade varit oss den tacklingen drabbade.
Ska jag vara helt ärlig så har jag nog inte sett en så klockren tackling på år och dagar. Han tar absolut inget skär (om inte möjligtvis något ynka), han lägger tyngden på den främre skridskon, och sedan håller han nere armarna för att sedan träffa med axeln. Visst, han fattade säkert att det här kommer göra ont för Abbott, kanske t.o.m. skada. Han visste säkert också att han skulle träffa Abbotts huvud, och han visste nog även att Abbott inte skulle vara beredd på smällen.
Men det gör den inte mindre ren.
Jag hade aldrig någonsin försvarat Abbott eller Osten om det hade varit oss den tacklingen drabbade.
Ska jag vara helt ärlig så har jag nog inte sett en så klockren tackling på år och dagar. Han tar absolut inget skär (om inte möjligtvis något ynka), han lägger tyngden på den främre skridskon, och sedan håller han nere armarna för att sedan träffa med axeln. Visst, han fattade säkert att det här kommer göra ont för Abbott, kanske t.o.m. skada. Han visste säkert också att han skulle träffa Abbotts huvud, och han visste nog även att Abbott inte skulle vara beredd på smällen.
Men det gör den inte mindre ren.
- Farstakostym
Sitter och studerar Växjö Lakers årsredovisning. Är absolut ingen ekonom men försöker förstå ändå.
Växjö äger Vida arena, driftkostnaden för arenan är 34 miljoner men klubben betalar 15 miljoner per säsong efter kommunala bidrag. Växjö behöver alltså tjäna pengar på försäljning inne på arenan och biljettintäkter. Dessa ligger alltså på 92 000 000 respektive 21 000 000. Så bara på försäljning inne på arenan har de 6 000 000 tillgodo innan driftkostnaden är betald. 92M+21M är en ökning med 13 000 000 från året innan.
Sen har de en punkt som är Dotterföretag. En av utgifterna är "Löner och ersättningar", den ligger på 51 000 000. 10 000 000 mer än säsongen innan. De har även ett moderföretag med lite utbetalningar i löner men inte alls samma summa.
Frågan är då, är det Växjös spelarbudget som ligger på 51 000 000? Har de ökat spelarbudgeten med 10 000 000 på en säsong med tanke på ökningen med 13 000 000 på inkomstsidan? Behöver kommunen fortfarande bidra med 19 000 000 om man kunde öka lönerna med 10 000 000 på ett år?
Som sagt kanske är helt ute och cyklar, men ta er en titt.
http://cdn2.shl.se/files/VLH/KoncernVxj ... 140430.pdf
Växjö äger Vida arena, driftkostnaden för arenan är 34 miljoner men klubben betalar 15 miljoner per säsong efter kommunala bidrag. Växjö behöver alltså tjäna pengar på försäljning inne på arenan och biljettintäkter. Dessa ligger alltså på 92 000 000 respektive 21 000 000. Så bara på försäljning inne på arenan har de 6 000 000 tillgodo innan driftkostnaden är betald. 92M+21M är en ökning med 13 000 000 från året innan.
Sen har de en punkt som är Dotterföretag. En av utgifterna är "Löner och ersättningar", den ligger på 51 000 000. 10 000 000 mer än säsongen innan. De har även ett moderföretag med lite utbetalningar i löner men inte alls samma summa.
Frågan är då, är det Växjös spelarbudget som ligger på 51 000 000? Har de ökat spelarbudgeten med 10 000 000 på en säsong med tanke på ökningen med 13 000 000 på inkomstsidan? Behöver kommunen fortfarande bidra med 19 000 000 om man kunde öka lönerna med 10 000 000 på ett år?
När kom detta ut?Farstakostym skrev:Sitter och studerar Växjö Lakers årsredovisning. Är absolut ingen ekonom men försöker förstå ändå.
Jag letade efter detta för någon natt sedan.
Tack för länk!
EDIT: Såg nu att det var 13/14. Men ska läsa igenom!
- Farstakostym
Ja, precis, förra året.Axel_K skrev: När kom detta ut?
Jag letade efter detta för någon natt sedan.
Tack för länk!
EDIT: Såg nu att det var 13/14. Men ska läsa igenom!
Här är du åren innan när de spelade i HA och året de gick upp.
http://cdn.shl.se/files/VLH/ars/VxjLake ... 120430.pdf
Växjös gamla styrelseledamot (?) som trollar på Twitter är ju helt ute och cyklar när han säger att DIF har bättre avtal när det kommer till kringförsäljning på arenan, Leeejkers äger ju för fan bolaget som har hand om catering och försäljning.
113 miljoner i intäkter från biljett+försäljning och de har inte råd att betala driftkostnad på 34 miljoner på grund av att de måste öka spelarbudgeten?
80.3 miljoner i personalkostnader.
Idioten jag nämnde ovan sa ju även att Växjö har samma budget som DIF, fast inklusive tränare osv medan DIF endast räknat spelarbudget.
DIF har 29 miljoner. 51.3 miljoner mindre i personalkostnader, men samma budget? Njaaaa.
Nu har inte jag så bra koll på ekonomi och Växjö har en massa annat uppskrivet, men de går plus i alla fall. De ökar spelarbudgeten och går ändå plus. De kan dessutom öka varje år.
Detta på grund av kommunal doping, skulle de inte få dessa 19 (?) miljoner från kommunen så skulle de behöva sänka sin budget istället. Avdelning leva över sina tillgångar.
Jag vill kalla detta fenomen kommunbubblan. Blir kul när detta spricker och det är två-tre lag som står kvar.
113 miljoner i intäkter från biljett+försäljning och de har inte råd att betala driftkostnad på 34 miljoner på grund av att de måste öka spelarbudgeten?
80.3 miljoner i personalkostnader.
Idioten jag nämnde ovan sa ju även att Växjö har samma budget som DIF, fast inklusive tränare osv medan DIF endast räknat spelarbudget.
DIF har 29 miljoner. 51.3 miljoner mindre i personalkostnader, men samma budget? Njaaaa.
Nu har inte jag så bra koll på ekonomi och Växjö har en massa annat uppskrivet, men de går plus i alla fall. De ökar spelarbudgeten och går ändå plus. De kan dessutom öka varje år.
Detta på grund av kommunal doping, skulle de inte få dessa 19 (?) miljoner från kommunen så skulle de behöva sänka sin budget istället. Avdelning leva över sina tillgångar.
Jag vill kalla detta fenomen kommunbubblan. Blir kul när detta spricker och det är två-tre lag som står kvar.