Axel_K skrev:Tänk vad ett lönetak egentligen skulle bidra med.
Stabil ekonomi hos de flesta klubbar, till slut hos alla klubbar.
Då kan de satsa mer på juniorer och damhockey, till att skaffa en egen arena, något billigare biljetter för de klubbar det gått bra för.
Det sista leder till mer publik och större intresse.
Jag vill ha en serie där alla tävlar på ungefär lika villkor, där det gäller att värva smart inte bara dyrt, där varje placering är viktig.
Skulle det fungera att dela ut TV-pengarna genom både intresse och placering? Detta skulle bara fungera när det finns ett lönetak dock.
Lönetak i SHL hindrar dock inte "skitklubbar" som egentligen inte har något att göra i SHL att dopa sig upp i nivå som gör att dom når eller lyckas hänga kvar i högstaligan, typ resan som tex Örebro, Växjö har tagit. KHK kommer ju även att finnas i SHL kommande säsong. Dom kommer säkeligen också ha dyrare spelartrupp än vad vi har.
Tror inte dom drar in dessa pengar på deras arena som tar under 5000 platser. Eller bör vi helt enkelt bara värva deras säljare som verkar helt jävla outstanding på att hitta feta sponsorer? Eller är det helt enkelt smutsiga kommunpengar som gör att dessa småklubbar frodas.
Mattias_87 skrev:Lönetak känns ju högst osannolikt varför skulle dom rika lagen gå med på det? Det skulle aldrig diskuteras i fotboll, förutom i Major league då. Det vi bör fokusera på är:
- Max två nya värvningar under säsong från att premiären är spelad
- Lite mer intressebaserade TV-avtal som i alla stora fotbollsländer, jag vill inte ha något La liga men stora varumärken ska få mer pengar. Alternativt släppa försäljningen på avtalen fria, fast det skulle ju aldrig dom mindre klubbarna gå med på. Hockeyförbundet måste gå in här.
Tror du missar en grej här. En klubb, rik eller inte vill väl knappast spendera för sakens skull? De gör det för att öka sina chanser att vinna eftersom alla andra spenderar. Har man ett tak så stannar ju spiralen.
Eh. Är det jag som missat något eller är han som rapporterar helt slut?
Sportbladet:
SLUT!
Skellefteå-Brynäs 4-1
Skellefteå vinner med 4-1 och leder med 2-1 i matcher. Brynäs stod för en klart godkänd bortamatch, men hade problem med målskytt. Dessutom storspelade Markus Svensson i den tredje perioden.
Tack för mig!
Nils-Petter Dufva, Skellefteå Kraft Arena
Det största hotet mot svensk hockey är faktiskt inte bondebidrag eller orättvisa i penningfördelning utifrån varumärkets styrka. Det absolut största hotet är att man inte längre får dela ut en ordentlig tackling. Något litet jävla ansvar måste för helvete sättas på puckföraren. Tittar denne ner i isen måste han tåla en smäll rakt framifrån som i övrigt är ren och snygg. Gustafsson tackling på Abbot är precis den typ av tacklingar jag vill se. Hårda och ärliga men med nuvarande regler och domare så är ishockeyn i Sverige på väg att bli innebandy och detta får det att kräkas lite i munnen på mig.