Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget
- Remy Lebeau
Det är nog tänkt att det ska in två klassbackar. Jiri har fått en kontraktsförslag, men har ännu inte bestämt sig om han ska stanna eller inte.Pepp91 skrev:Är det bara jag som är trög eller? Jag skulle vilja reda ut en sak...
Ledningen sa väl något om att vi skulle försöka få 2 klassbackar till, menade man då 2 klassbackar + Jiri Marusak eller var Jiri en av klassbackarna?
I den bästa av världar så skriver Jiri Marusak på, och då behöver vi en till.
Nu blev ju Lundh faktiskt erbjuden ett kontrakt enligt Garpenlöv, så DIF ville tydligen behålla honom.Remy Lebeau skrev:Killen är 18 år, med en enorm potential att lyckas. Det är sådana här spelare vi måste behålla själva.
Visst, Säcken kanske vet vad han gör, men han är inte mindre människa än alla andra, och kan göra misstag.
Blir inte ett förvånad alls om både Greger och Lundh slår igenom. Men men, tiden kommer avslöja om vi gjorde rätt eller fel.
Samtidigt kan man fråga sig vilken av våra tolv forwards han (och Greger) skulle peta. Jag har i alla fall svårt att se Lundh eller någon annan junior ta en plats bland de tre första kedjorna nästa säsong. Då återstår endast fjärdefemman där speltiden blir kraftigt begränsad. Det kommer också på sikt att bli helt ohållbart att lyfta upp fem juniorer per år, man måste prioritera.
Det kan nog visa sig bra för Lundh att han provar vingarna i ett allsvenskt lag och sedan komma tillbaka. Ett flertal av spelarna (Ronnie, Ottosson, Fimpen) i årets Djurgårdslag har ju varit utom Djurgårdens kontroll ett tag för att sedan ändå återvända till DIF när de är redo för Elitseriespel.
Tanken är helt rätt, men det finns en stor hake. På den tiden hade vi pengar och kunde mäta oss med de största klubbarna ekonomiskt. detta kan vi inte nu så skulle Lundh bli bra kommer han att snos av någon annan klubb. Därför borde man skrivit kontrakt och sedan lånat ut killen. Om man inte kan knyta upp de bästa juniorerna behöver man ju inte lägga några pengar på denna satsning alls egentligen för den blir meningslös.Stambert skrev:Nu blev ju Lundh faktiskt erbjuden ett kontrakt enligt Garpenlöv, så DIF ville tydligen behålla honom.Remy Lebeau skrev:Killen är 18 år, med en enorm potential att lyckas. Det är sådana här spelare vi måste behålla själva.
Visst, Säcken kanske vet vad han gör, men han är inte mindre människa än alla andra, och kan göra misstag.
Blir inte ett förvånad alls om både Greger och Lundh slår igenom. Men men, tiden kommer avslöja om vi gjorde rätt eller fel.
Samtidigt kan man fråga sig vilken av våra tolv forwards han (och Greger) skulle peta. Jag har i alla fall svårt att se Lundh eller någon annan junior ta en plats bland de tre första kedjorna nästa säsong. Då återstår endast fjärdefemman där speltiden blir kraftigt begränsad. Det kommer också på sikt att bli helt ohållbart att lyfta upp fem juniorer per år, man måste prioritera.
Det kan nog visa sig bra för Lundh att han provar vingarna i ett allsvenskt lag och sedan komma tillbaka. Ett flertal av spelarna (Ronnie, Ottosson, Fimpen) i årets Djurgårdslag har ju varit utom Djurgårdens kontroll ett tag för att sedan ändå återvända till DIF när de är redo för Elitseriespel.
För det första så försökte ju DIF binda upp Lundh, men han värderade friheten att välja allsvensk klubb själv högre än möjligheten att få spela i Elitserien redan kommande säsong.Kall-El skrev:Tanken är helt rätt, men det finns en stor hake. På den tiden hade vi pengar och kunde mäta oss med de största klubbarna ekonomiskt. detta kan vi inte nu så skulle Lundh bli bra kommer han att snos av någon annan klubb. Därför borde man skrivit kontrakt och sedan lånat ut killen. Om man inte kan knyta upp de bästa juniorerna behöver man ju inte lägga några pengar på denna satsning alls egentligen för den blir meningslös.Stambert skrev:Nu blev ju Lundh faktiskt erbjuden ett kontrakt enligt Garpenlöv, så DIF ville tydligen behålla honom.Remy Lebeau skrev:Killen är 18 år, med en enorm potential att lyckas. Det är sådana här spelare vi måste behålla själva.
För det andra så har DIF redan knytit till sig tre stycken 88:or: Ridderwall, Persson och Eklund. Att det inte blev en fjärde kan knappast inebära att juniorsatsningen är meningslös.
Jag skulle inte gråta ifall det nu blir höglund maruzak och TjärnaSidney Crosby skrev:robin_dif skrev:Får vi 2 av dessa backar:
Marusak
Tärnström
Kronwall
Tjärnqvist
Och någon av dessa Forwards:
Höglund
Robban Nilsson
Nils Ekman
Marcis nilson
Då blir det garanterat topp 6!
Då ser jag helst att Marusak stannar och Tjärna och Ekman kommer.

- Remy Lebeau
Heh, jo så kan man också uttrycka det. Även du måste fatta. Han fick ett sjukt bra kontrakt av Malmö. Jävligt bra för en junior.Stambert skrev:För det första så försökte ju DIF binda upp Lundh, men han värderade friheten att välja allsvensk klubb själv högre än möjligheten att få spela i Elitserien redan kommande säsong.Kall-El skrev:Tanken är helt rätt, men det finns en stor hake. På den tiden hade vi pengar och kunde mäta oss med de största klubbarna ekonomiskt. detta kan vi inte nu så skulle Lundh bli bra kommer han att snos av någon annan klubb. Därför borde man skrivit kontrakt och sedan lånat ut killen. Om man inte kan knyta upp de bästa juniorerna behöver man ju inte lägga några pengar på denna satsning alls egentligen för den blir meningslös.Stambert skrev:Nu blev ju Lundh faktiskt erbjuden ett kontrakt enligt Garpenlöv, så DIF ville tydligen behålla honom.Remy Lebeau skrev:Killen är 18 år, med en enorm potential att lyckas. Det är sådana här spelare vi måste behålla själva.
För det andra så har DIF redan knytit till sig tre stycken 88:or: Ridderwall, Persson och Eklund. Att det inte blev en fjärde kan knappast inebära att juniorsatsningen är meningslös.
Villket leder oss direkt till den svåraste problemet. Nämligen, pengar.
Lundh hade flera valmöjligheter.
1. Skrivit på och försökt slagit sig in i A-Laget.
2. Skrivit på för DIF, men lånats ut till en klubb till Allsvenskan.
Anledningar till att han valde Malmö.
1. Pengarna styrde.
2. Löfte om speltid.
Malmö spelar i Allsvenskan, och han hade haft bättre förutsättningar i DIF, men valde att lämna.
Därför gör det jävligt ont i hjärtat att se hur juniorer väljer pengarna framför säkerheten. Lundh är inte heller den första vi kommer tappa på grund av dålig ekonomi.
- Kung Kollar
Han kanske chansade på att inte få massa istid hos er åå valde där med åå gå till ett lag som:
- har chans (?????) att ta klivet upp - igen (vilket jag inte hoppas; mifforna är i as åå är där för att stanna; min personliga relation till miffo)
- få mera istid och därmed utveclas.
- - -
Det är som Dragan. Han valde att lämna oss för just er för att:
- Utvecklas som spelare (vilket känns som han misslyckades med)
- Lira slutspel (vilket han och ni missade)
- har chans (?????) att ta klivet upp - igen (vilket jag inte hoppas; mifforna är i as åå är där för att stanna; min personliga relation till miffo)
- få mera istid och därmed utveclas.
- - -
Det är som Dragan. Han valde att lämna oss för just er för att:
en fin fågel satt på en gren,
den flög iväg sen var det bara greeenen kvaaar
Det är precis dit jag vill komma. Är det värt att lägga dyra pengar på juniorerna om man sedan inte har kapital nog att kunna knyta upp de mest intressanta? Det känns lite grand som att man gör ett stort jobb och sedan fryser skörden bort. Om man betänker att detta är en junior så borde man klarat av att knyta upp killen och sedan lånat ut honom till vettigt allsvenskt lag. Och varför gör vi inte som Huddinge och registrera spelaren i fråga över flera år och därmed tvingar kvar honom?Remy Lebeau skrev:Heh, jo så kan man också uttrycka det. Även du måste fatta. Han fick ett sjukt bra kontrakt av Malmö. Jävligt bra för en junior.Stambert skrev:För det första så försökte ju DIF binda upp Lundh, men han värderade friheten att välja allsvensk klubb själv högre än möjligheten att få spela i Elitserien redan kommande säsong.Kall-El skrev:Tanken är helt rätt, men det finns en stor hake. På den tiden hade vi pengar och kunde mäta oss med de största klubbarna ekonomiskt. detta kan vi inte nu så skulle Lundh bli bra kommer han att snos av någon annan klubb. Därför borde man skrivit kontrakt och sedan lånat ut killen. Om man inte kan knyta upp de bästa juniorerna behöver man ju inte lägga några pengar på denna satsning alls egentligen för den blir meningslös.Stambert skrev:Nu blev ju Lundh faktiskt erbjuden ett kontrakt enligt Garpenlöv, så DIF ville tydligen behålla honom.Remy Lebeau skrev:Killen är 18 år, med en enorm potential att lyckas. Det är sådana här spelare vi måste behålla själva.
Villket leder oss direkt till den svåraste problemet. Nämligen, pengar.
Lundh hade flera valmöjligheter.
1. Skrivit på och försökt slagit sig in i A-Laget.
2. Skrivit på för DIF, men lånats ut till en klubb till Allsvenskan.
Anledningar till att han valde Malmö.
1. Pengarna styrde.
2. Löfte om speltid.
Malmö spelar i Allsvenskan, och han hade haft bättre förutsättningar i DIF, men valde att lämna.
Därför gör det jävligt ont i hjärtat att se hur juniorer väljer pengarna framför säkerheten. Lundh är inte heller den första vi kommer tappa på grund av dålig ekonomi.
Det DIF borde satsa på är att sluta en överenskommelse med almtuna, fördrar detta alternativ då Huddinge strular för mycket, om att man varje säsong lånar ut 5 juniorer till denna klubb för att de skall skolas in i ett tuffare klimat. Detta borde båda klubbar vinna på kan man tycka. visst det kommer kosta lite extra, men jag kan garantera att det skulle löna sig på sikt då fler unga spelare skulle kunna slussas in i A-laget.
Om man skall gå på dina exempel måste det vara ekonomin som styrt valet till 100%. Lundh kunde utvecklas lika mycket och ordentlit med speltid i ett allsvensktlag fast under utlåning från oss. Dessutom med den stora fördel att han vid större prestation skulle kunna bli akutell för uppflyttning till A-laget snabbare. Har man dessutom som målsättning att spela i NHL är det inte direkt lyckat att vara bunden till ett lag som inte spelar i elitserien heller. Tyvärr känns det som att Lundh tillsammans med agent tittat kortsiktigt ekonomiskt enbart och detta kommer med största säkerhet att slå tillbaka mot spelaren ifråga.
Det kanske är en hel del som kommer reagera starkt på detta inlägg men.
om man ska göra sammarbete med en klubb så tycker jag man borde ta och göra ett avtal med Väsby, alternativt Wings hc från märsta detta kanske e div 1 lag men Arlanda är ett av dom lag i div ett som har den bässta Junnis utbildningen!!
och var det inte hörnqvist som kom från väsby??
om man ska göra sammarbete med en klubb så tycker jag man borde ta och göra ett avtal med Väsby, alternativt Wings hc från märsta detta kanske e div 1 lag men Arlanda är ett av dom lag i div ett som har den bässta Junnis utbildningen!!
och var det inte hörnqvist som kom från väsby??

Hehe, så sjukt kul att läsa dina blåögda inlägg. Han utvecklades ju mycket i SSK eller hur? Och så gick han till DIF när ni föll ur och nu vänder han tillbaka.Kung Kollar skrev: Det är som Dragan. Han valde att lämna oss för just er för att:
Vem fan säger att ni har större chans att lira slutspel? Det avgörs på 55 omgångar. Ert främsta mål måste vara att hålla er kvar, det skall vara alla nykomlingars främsta mål från början. Sedan kan man ha en dröm om mer än det.
Saknar Kung Wikegård!
Så han är en av de 2 tilltänkta klassbackarna alltså?Remy Lebeau skrev:Det är nog tänkt att det ska in två klassbackar. Jiri har fått en kontraktsförslag, men har ännu inte bestämt sig om han ska stanna eller inte.Pepp91 skrev:Är det bara jag som är trög eller? Jag skulle vilja reda ut en sak...
Ledningen sa väl något om att vi skulle försöka få 2 klassbackar till, menade man då 2 klassbackar + Jiri Marusak eller var Jiri en av klassbackarna?
I den bästa av världar så skriver Jiri Marusak på, och då behöver vi en till.
Hej Hur stor chans finns det att vi får se någon av Daniel Tjärnqvist eller Staffan Kronwall i DIF tröjan nästa säsong?Och är det sådana klassbackar DIF söker efter? Benkestolpskott skrev:Tjärnqvist har väll inget kontrakt tills nästa säsong?Remy Lebeau skrev:Hur många år har Daniel Tjärnqvist kvar på kontraktet i NHL? Han har ju haft oerhörda skadeproblem på sista tiden. Det som talar emot att han vänder hem, är att han är så pass bra så att han skulle platsa i majoriteten av lagen där borta.
Jiri Marusak och Daniel Tjärnqvist. Och Höglund. Då jävlar blir det inte tal om något bottenstrid.
Ledningen skrev ju att både Kronwall och Tjärnqvist var på¨väg hem och dom ville ha dom i DIF-Tröjan
Svar: Vi hållet kontakt med dom och är de på väg hem så vill vi ha dom i Djurgårdströjan. Johan Garpenlöv
Det står inte att Tjärnqvist och Kronwall är på väg tillbaka till DIF. Det står att om de är på väg tillbaka till elitserien vill ledningen gärna ha de i DIF... stor skillnad.
-
Har jag sagt något annat??????Rocker skrev:Hej Hur stor chans finns det att vi får se någon av Daniel Tjärnqvist eller Staffan Kronwall i DIF tröjan nästa säsong?Och är det sådana klassbackar DIF söker efter? Benkestolpskott skrev:Tjärnqvist har väll inget kontrakt tills nästa säsong?Remy Lebeau skrev:Hur många år har Daniel Tjärnqvist kvar på kontraktet i NHL? Han har ju haft oerhörda skadeproblem på sista tiden. Det som talar emot att han vänder hem, är att han är så pass bra så att han skulle platsa i majoriteten av lagen där borta.
Jiri Marusak och Daniel Tjärnqvist. Och Höglund. Då jävlar blir det inte tal om något bottenstrid.
Ledningen skrev ju att både Kronwall och Tjärnqvist var på¨väg hem och dom ville ha dom i DIF-Tröjan
Svar: Vi hållet kontakt med dom och är de på väg hem så vill vi ha dom i Djurgårdströjan. Johan Garpenlöv
Det står inte att Tjärnqvist och Kronwall är på väg tillbaka till DIF. Det står att om de är på väg tillbaka till elitserien vill ledningen gärna ha de i DIF... stor skillnad.
- Kung Kollar
Boråsaren skrev:Hehe, så sjukt kul att läsa dina blåögda inlägg. Han utvecklades ju mycket i SSK eller hur? Och så gick han till DIF när ni föll ur och nu vänder han tillbaka.Kung Kollar skrev: Det är som Dragan. Han valde att lämna oss för just er för att:
Vem fan säger att ni har större chans att lira slutspel? Det avgörs på 55 omgångar. Ert främsta mål måste vara att hålla er kvar, det skall vara alla nykomlingars främsta mål från början. Sedan kan man ha en dröm om mer än det.
Jag vet inte, jag svarade bara på vad han har sagt i media om varför han valde att dra till Djurgården när SSK ramlade ut. Det är som Jocke Eriksson, ang. att han drog till LHC var för #1: pengarna. #2: han ville vinna SMGuld igen, vilket nästan blev sant. Han vann ju SMSilver.
Jocke kunde också dra till Malmö, men ville inte för #1: Han fick för långt till släkt&vänner i Södertälje. #2: Han ville inte möta SSK i kvalet.
(läst detta i media åå man ska ju inte tro på allt som står där, men jag köper i alla fall hans anledningar om varför han valde LHC och valde bort Malmö).
Men Dragan (enligt media) så har han sagt att han hade en dröm som liten att lira i Djurgården (vilket är bullshit; enligt Dragan själv. Sagt det själv till de SSK:are som har frågat om han om varför han drog till Djurgården) men enligt Dragan själv (vad jag har hört) så ville han få mera tempo på träningarna OCH lira slutspel, för det var så trevligt sist med SSK. Så han kanske såg chansen att Ni skulle grejja det.
Men sedan att SSK tar sig till slutspel denna säsong. Det har jag aldrig sagt. Jag står fast vid att det är bara en bonus om de kommer dit. Annars hamnar jag hellre i Ingemansland än kvalet där man inte vet om man lirar Finrum eller inte efter 10 omg. - Så om Dragan vill vara säker på att lira slutspel till våren; så får han väl hoppas Färjestad kommer med kontraktförslag. För vad jag vet så går snacket igång om slutspel redan igång i omg. 1 i grundserien. Annars kan Dragan dra till Luleå, för hur dom virder och vänder på sig så når de slutspel (men faller alltid i kvarten)
Personligen hoppas jag Dragan INTE kommer tillbaka till SSK, inte till denna säsong, men kanske om 2-3-4 år. Men inte nu. Han skulle kännas som puzzelbiten som inte passar med de andra puzzelbitarna. Men skulle han komma; då tycker jag han ska få 1+1 och sedan kanske bli utlånad - igen till Björklöven - igen.
en fin fågel satt på en gren,