Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Mattebo
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Mattebo »

SirDIFalot skrev: Det var jag som droppade Sallinen, Brodin och Regin som namn som det florerade rykten om.
Aha, här hänger jag med ...

Är det mest lösa rykten eller finns det något mer bakomliggande?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Hur bra är Sallinen och Regin i tekningscirkeln? Någons om har koll på statistiken? Tycker det känns som en extremt viktig punkt att stärka upp på inför nästa säsong. Speciellt med tanke på att Jocke förmodligen slutar.
Sallinen är bäst i Leksand på 49.20%.

Regin var 52.28% under 06/07 och 49.33% under 07/08.

I NHL verkar han varit en rätt svag tekare. Legat kring 40-45%.

Ska jag vara ärlig tycker jag tekningsaspekten är rätt överskattad. Om en spelare ligger på 45% eller 55% när man summerar en hel säsong gör faktiskt inte så stor skillnad i det stora sammanhanget.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:Hur bra är Sallinen och Regin i tekningscirkeln? Någons om har koll på statistiken? Tycker det känns som en extremt viktig punkt att stärka upp på inför nästa säsong. Speciellt med tanke på att Jocke förmodligen slutar.

Ska jag vara ärlig tycker jag tekningsaspekten är rätt överskattad. Om en spelare ligger på 45% eller 55% när man summerar en hel säsong gör faktiskt inte så stor skillnad i det stora sammanhanget.
Fast det handlar ändå om kanske hundratals extra tillfällen där ens lag får börja med pucken? Tycker det om något är en rejält viktig statistik att se till. Den här säsongen så har ju DIF gång på gång känt sig tvingade att slänga in trött-Jocke bara för han ska kunna ha chans på tekningen jämfört med Ljungh som är riktigt usel i just det momentet.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Ang Sallinen:
http://www.iltasanomat.fi/jaakiekko/art ... 21893.html

Google translate på utvalda delar:
"Your contract is up for renewal. Interested in follow-up in Sweden?

- I did not like about the league. It is a tough series and there is a lot of skill. Nothing rushing is not the case with either, but if you are currently asking, then yes me interested in Sweden. I could very well be useammankin year to be there. When you have been abroad, so it would be nice to continue there. "

"Weekend double national team games in the new country of residence tingly. In particular, the Stockholm playable struggle to inspire Salli.

- We have twice played against Djurgården in Globe. On both occasions, the hall has been sold out and there is one of the best the feelings I have experienced. Recently, we managed to rob you can be."

Såatte.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:

Fast det handlar ändå om kanske hundratals extra tillfällen där ens lag får börja med pucken? Tycker det om något är en rejält viktig statistik att se till. Den här säsongen så har ju DIF gång på gång känt sig tvingade att slänga in trött-Jocke bara för han ska kunna ha chans på tekningen jämfört med Ljungh som är riktigt usel i just det momentet.
Jag tittade på fel siffror på Sallinen. Han ligger över 50%. Den mest frekventa tekaren i SHL. Före Jocke.

http://shl.se/statistics/players/faceof ... v&count=25

Om vi säger att man tar en 1000 tekningar, och dom sämsta tekarna vinner 450 stycken och dom allra bästa vinner 550 st. Det blir väl rätt stor skillnad mellan den bästa och den sämsta. Men att ha någon som tekar 53% istället för 48%? Det blir väl en 50 tekningsvinster per säsong extra. Mindre än en per match. Och hur många gånger när man vinner en tekningen leder det faktiskt till något positivt som mål/avslut inom 10-15 sek där man kan säga att tekningsvinsten hade stor del i det hela. Klart det spelar roll men överlag en rätt överskattad aspekt i hockeyvärlden. Det finns ju lag som faktiskt signar en spelare för att han är 53%-tekare liksom.
Expert.
Túrin Turambar

Inlägg av Túrin Turambar »

Sallinen har 51,38 procent på drygt 1000 tekningar.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Vidhåller att det låter osannolikt att vi skulle lyckas värva Sallinen, men gör vi det har vi en av de bästa centrarna i ligan. Är väl bara Christensen, Taffe och Ryan som är på samma nivå.

Egentligen sjukt att Leksand tvingas kvala med två så bra centrar som Sallinen och Ryno i laget. Säger en del om den svaga bredden i övrigt i den truppen, inte konstigt att Guter och Cehlin fått så stort förtroende.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:

Jag tittade på fel siffror på Sallinen. Han ligger över 50%. Den mest frekventa tekaren i SHL. Före Jocke.

http://shl.se/statistics/players/faceof ... v&count=25

Om vi säger att man tar en 1000 tekningar, och dom sämsta tekarna vinner 450 stycken och dom allra bästa vinner 550 st. Det blir väl rätt stor skillnad mellan den bästa och den sämsta. Men att ha någon som tekar 53% istället för 48%? Det blir väl en 50 tekningsvinster per säsong extra. Mindre än en per match. Och hur många gånger när man vinner en tekningen leder det faktiskt till något positivt som mål/avslut inom 10-15 sek där man kan säga att tekningsvinsten hade stor del i det hela. Klart det spelar roll men överlag en rätt överskattad aspekt i hockeyvärlden. Det finns ju lag som faktiskt signar en spelare för att han är 53%-tekare liksom.
Tycker faktiskt inte alls det är överskattat med tanke på att man nog kan härleda rätt många "räddade" mål till att vinna tekning, eller undvika utvisningar genom att äga pucken istället för att bli satt under press. I min värld är det mer värt än väldigt många andra statistiska beräkningar som i mitt tycke ibland känns som helt tagna ur luften och ryckta ur sitt sammanhang.
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

android skrev:Ang Sallinen:
http://www.iltasanomat.fi/jaakiekko/art ... 21893.html

Google translate på utvalda delar:
"Your contract is up for renewal. Interested in follow-up in Sweden?

- I did not like about the league. It is a tough series and there is a lot of skill. Nothing rushing is not the case with either, but if you are currently asking, then yes me interested in Sweden. I could very well be useammankin year to be there. When you have been abroad, so it would be nice to continue there. "

"Weekend double national team games in the new country of residence tingly. In particular, the Stockholm playable struggle to inspire Salli.

- We have twice played against Djurgården in Globe. On both occasions, the hall has been sold out and there is one of the best the feelings I have experienced. Recently, we managed to rob you can be."

Såatte.
Skön översättning. Mitt i prick. Signa Android och Sallinen!
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Användarvisningsbild
Acke83

Inlägg av Acke83 »

Det vore intressant att se i tekningsstatstiken om hur det forhaller sig med tekningar i egen zon, mitt samt offensiv zon iom hur reglerna skiljer sig dar. En spelare som far teka mer i egen zon an offensiv zon borde ju ha en nackdel nar det kommer till att komma hogt upp i statistiken.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Acke83 skrev:Det vore intressant att se i tekningsstatstiken om hur det forhaller sig med tekningar i egen zon, mitt samt offensiv zon iom hur reglerna skiljer sig dar. En spelare som far teka mer i egen zon an offensiv zon borde ju ha en nackdel nar det kommer till att komma hogt upp i statistiken.
http://shl.se/statistics/players/faceof ... ec?lang=sv

All sån statistik finns här.
Expert.
daaviid

Re: Sv: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av daaviid »

Morwin skrev:
daaviid skrev:
Farstakostym skrev:Vill inte se en enda allsvensk värvning i alla fall. Hoppas Leksand åker ur, finns många bra spelare att plocka där.
Om Leksand åker ur så är dom ju inte bättre än Allsvenskan. Eller har jag missat något?
han menar väl att det finns bra shl spelare där att plocka , typ sallinen.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Självklart, det förstod jag med. Men jag kunde inte låta bli med tanke på hur inlägget var formulerat.
Användarvisningsbild
Acke83

Inlägg av Acke83 »

SirDIFalot skrev:
Acke83 skrev:Det vore intressant att se i tekningsstatstiken om hur det forhaller sig med tekningar i egen zon, mitt samt offensiv zon iom hur reglerna skiljer sig dar. En spelare som far teka mer i egen zon an offensiv zon borde ju ha en nackdel nar det kommer till att komma hogt upp i statistiken.

Tack SirDIFalot. Nar jag har fosokt komma at sidorna med lite mer specifik statestik har jag bara fatt upp errors. Tack! och intressant!
Rix

Inlägg av Rix »

SirDIFalot skrev:

Vet du om det finns teknings statistik i PP/BP, där anser jag att tekningar är viktigast då det är skillnad mellan ställa upp i PP eller få pucken ur zon i BP.
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Hoppas vi skeppar iväg Nordlund och behåller Gysbers istället
Låst