Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mankan

Inlägg av mankan »

Bjurling_39 skrev:Hörde bara nå surr om att Robin Jonsson är klar för Dif. Nån som vet nå om de?

Ja men han skrev på för timrå..
Mankan
mankan

Inlägg av mankan »

Såg att det fanns många klubblösa spelare från finska ligan.. Någon av dessa spelare borde dif titta på för att se om det kan vara något..
Mankan
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Ekman nobbar Djurgården - Stannar i NHL

Tyvärr Djurgården - Nisse Ekman vill stanna i NHL.
- Jag vill absolut vara kvar härborta och tänker vänta till 1:a juli innan jag bestämmer mig. Då blir jag fri att gå vart jag vill säger Ekman.

Han är nu helt återställd efter den svåra armbågsskadan, som stoppat honom från spel i två och en halv månad.
Nils Ekman har sett åttondelsmatcherna mot Ottawa från läktaren.
- Jag är reda att hoppa in, men man låter de killar som var med och tog laget till slutspel få en chans, säger den 31-årige forwarden.
Hans kontrakt med Pittsburgh, som ger honom 7,7 miljoner kronor den här säsongen, går ut i vår.
Djurgården vill ha hem stjärnan, men Ekman är inställd på en fortsättning i NHL.
- Jag har inte hört något , men vill gärna fortsätta i NHL, säger Ekman

Jaha, då var det kört då

Källa: Expressens sporttidning sidan 15.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Remy Lebeau skrev: - Jag har inte hört något , men vill gärna fortsätta i NHL, säger Ekman
Jojo. Det säger ju allt.
mankan

Inlägg av mankan »

okej det var ju synd.. Men en forward till behövs i alla fall så är det bara två backar till räcker inte!
Mankan
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Hovet skrev:
Remy Lebeau skrev: - Jag har inte hört något , men vill gärna fortsätta i NHL, säger Ekman
Jojo. Det säger ju allt.
Har han inte fått något förslag så är det inget annat än en skandal!
Sjunger avgå Johnny...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ekman menar i intervjun att han ännu inte fått något förslag från någon NHL-klubb. Precis som jag anade prioriterar han dock fortsatt NHL-spel. Av alla exporter vi gjort till NHL tror jag endast att yngre bror Tjärnqvist samt Robban Nilsson ens överväger spel i europa. Tyvärr är den förstnämnde mer sugen på pengar än att spela för oss...
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:
Östgöten skrev:
pekka21 skrev:
Kall-El skrev: Köper den uppställningen med två förändringar.

1. Byt plats på Axelsson och fimpen. Otto och Ölve måste ha en målskytt att spela med och detta är inte Fimpen.

2. Byt sedan plats på Fimpen och engqvist.

PÅ detta vis kan man med lite tur kanske ha 2 bra kedjor samt 2 fungerande diton. Skulle gärna se Faölken ihop med Anger och engqvist. Tror det skulle kunna funka rätt bra med två offensiva kort samt pappa Falk.

Ask, danilesson och Fimpen får sedan agera pumpande fjärde kedja...

Men detta hänger ju givetvis på det fakutm att Axelsson är så bra som jag tror att han är.

Tyvärr tror dock jag att Säcken kommer placera Anger ihop med Ölvestad och Ottosson vilket inte känns helt bra i mina ögon.

Exakt dem bytena jag också skulle ha gjort, dem kedjorna skulle kännas helt rätt men sen ska det funka i verkligheten också.

Första kedjan vet vi ju vad den går för och kan Bäcker höja sig kan det bli ännu bättre.

Andra formationen skulle se intressant ut med Ölvestad som banar vägen för Ottosson som lägger upp för Axelsson.

En tredje kedja med Anger, Falk och Enqvist skulle inte vara helt ofarliga i anfallszonen kanske ingen checking-line direkt men det har vi fjärde kedjan till.

Den fjärde är helt klart en avlastnings kedja som ska bara inte tacklas och göra livet surt för motståndarna, skulle vilja ser mer matchning på den här kedjan för förra säsongen gick vi i princip runt på tre kedjor och den fjärde fick knappt någon speltid alls.
Föreslår följande upplägg utifrån ovanstående - med ett tillägg - eftersom jag tyckte att Thörn gjorde det bättre än Danielsson när han fick chansen:

Jimmie - Otto - Axelsson
Linkan - Bäcker - Hörnqvist
Anger - Falk - Engqvist
Eklund - Ask - Thörn

Danielsson utgör extraspelare.
Hmmm Thörn är väl inte kvar tyvärr. Hade hoppats att man skulle ge han en chans till då han var skadad mycket förra säsongen och helt ärligt känns Thörn bra myciket mer intressant än Danielsson, men men det är en annan historia. Fjärde linan skulle dessutom bli än tyngre att möta med Thörn.
PP enligt ovan
Jimmie - Otto - Axelsson
Linkan - Bäcker - Hörnqvist

BP enligt ovan
Anger (alternativt Engqvist) - Falk
Eklund - Ask

Fördelen med Thörn är att han är billig och bra. Tyvärr kommer inte Ekman och fokus måste därför vara på att kontraktera två riktiga klassbackar annars blir det inte bara tufft utan riktigt tufft att undvika kvalspel. Nuvarande generationsväxling och begränsade budget gör slutspel till en bonus. Tror tyvärr att ledningen inte ser faran att våra konkurrenter såsom Skellefteå och Mora värvar bra och inte alltför dyra finländare - något som höjer nivån ett snäpp högre i ES nästa år. Uppfattar att Säcken och Challes magiska budget underskattade nivåhöjningen bland de sämre lagen i år.
isolerad

Inlägg av isolerad »

BOMBOM BOUCHARD skrev:I och med att Fernholm och Marusak kom till oss under vintern blev vi ett lag som klart tillhörde topp 8:a. Tyvärr hade vi innan det satt oss i ett för stort underläge i serien för att det skulle räcka till slutspel i år . Utan dessa förstärkningar hade vi garanterat hamnat i kvalserien.
Kan ju tillägga att om tabellen bara räknades efter 30 omgångar och framåt så kom DIF trea...
i
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Tror inte Robban är speciellt sugen på Europa heller nu när han blivit tradad till Edmonton, en klubb där man tror på honom. Han lär få chansen nästa säsong och med tanke på hur lite offensiv talang som Edmonton besitter så har han nog fina möjligheter att stanna där ett bra tag.

Är det verkligen någon som är förvånad över att Nyströms "Ekman, Renberg till Djurgården"-rykte var rent skitsnack, 100% fabulation?

DIF kommer inte att locka "hem" spelare som har flera år kvar av karriären. Och väldigt få av de ex-djurgårdarna där borta som ser slutet av sitt ishockeyspelande har tillräckligt med DIF-hjärta för att åka hem och göra ett par säsonger i elitserien för oss. Det finns bara två stycken där borta som jag har rimliga förhoppningar att få hem innan de fyller 35 år (men även här är det flera år in i framtiden, i bästa fall) och det är Marcus Nilson och Staffan Kronwall.
rikkard

Inlägg av rikkard »

robin_3 skrev:om jag skulle sätta ihop femmorna(bara forwards orkar inte sätta ihop backarna) som vi har nu så skulle det se ut så här:

1 Hörna bäcker, bremberg

2 ölvestad ottoson fimpen

3 axelsson falk anger

4 engqvist ask danielsson

vad tycker ni?

vi säger att dif inte får in nå mer spelare. Då tycker JAG att det här är dom formationer som är bäst.

Detta är mitt förslag.

Hörnqvist Bäcker Bremberg

Ölvestad Ottosson Axelsson

Eklund Falk Engqvist

Anger Ask Danielson

Alla kedjorna kan producera och känns dessutom rätt säkra ut defensivt.
Forwardsidan ser intressant ut! In med två klassbackar och vi är med och slåss på allvar om slutspelsplatserna.
Användarvisningsbild
Enbom
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Enbom »

Äh, tror Ekman kommer ändå.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Allt är bara rykten och rök ridåer just nu
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Bjurling_39 skrev:Hörde bara nå surr om att Robin Jonsson är klar för Dif. Nån som vet nå om de?
Klar för Timrå sen ett par veckor tillbaka.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Är glad att vi inte sitter i SAIK-sits iaf... Blir av med kaptenen och stommen Wernblom, total avsaknad av profiler. Skönt att VI har ett färdigt lag (förutom två stabila backar då).
Skriv svar