SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Henke_F »

SirDIFalot skrev:Tomas Ros ?@Rosenrasande 3m3 minutes ago
Enligt mina uppgifter så hade inte Modo, Djurgården och Örebro 4 miljoner kronor i eget, synligt, kapital i höstas. Nu har de 16 mån på sig.
Vi har väl det nu?

Tror inte vi kommer att se några mer värvningar denna säsong heller för att inte riskera dom pengarna.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Det är väl inga orimliga krav egentligen? Dom är ju logiska. Sen håller jag med om kommundopingen men det kommer aldrig att hända då lönerna skulle rasa för vissa lag.
Avskaffa tre mot tre.
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Ja dom kan ju inte skrika att SHL håller på att favoriserar Stockholmslagen i alla fall. AIK kommer aldrig få ihop 4 millar i eget kapital i framtiden och Djurgården kommer inte få någon hjälp från kommun eller externa finansiärer. Skönt att vi har ett så pass bra publikstöd nu. Någon som vet hur mycket matcherna i Globen mot Leksand inbringar i ren vinst? Kan ju vara aktuellt att spela några fler matcher Globen nästa säsong, t ex mot Färjestad, om man räknar med fullsatt. Även fast jag föredrar hovet alla dagar i veckan.
Benjamin L. Willard

Har de höjt tv pengarna till 30 miljoner nästa säsong? Läste i Expressen att Karlskoga skulle få 30 miljoner om de gick upp i år.
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av ciirree »

Men vadå då ska väl Karlskoga också betala en del som fallskärm till de lag som eventuellt åker ur?
Jag fattar ingenting.
Finns det någon info hur de gör med TV avtalen/fallskärmen nästa säsong?
Benjamin L. Willard

ciirree skrev:Men vadå då ska väl Karlskoga också betala en del som fallskärm till de lag som eventuellt åker ur?
Jag fattar ingenting.
Då det blir 14 lag nästa säsong går två lag garanterat upp och kommer då inte behöva betala någon fallskärm. Men det lag som eventuellt vinner bästa av 7 serien mot ett SHL lag, antar jag kommer få betala en fallskärm. Annars är det riktigt dåligt.
Senast redigerad av Benjamin L. Willard den 2015-01-23 15:14:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Benjamin L. Willard skrev:Har de höjt tv pengarna till 30 miljoner nästa säsong? Läste i Expressen att Karlskoga skulle få 30 miljoner om de gick upp i år.
Nej pengarna minskar eftersom fler lag ska dela på potten.
ciirree skrev:Men vadå då ska väl Karlskoga också betala en del som fallskärm till de lag som eventuellt åker ur?
Jag fattar ingenting.
De två nya lagen som går upp petar ju inte ur något lag. Däremot om ett SHL lag åker ur så ska ju det laget få en fallskärm.
Avskaffa tre mot tre.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Mattias_87 skrev:
Jag fattar ingenting.
De två nya lagen som går upp petar ju inte ur något lag. Däremot om ett SHL lag åker ur så ska ju det laget få en fallskärm.
Okej.

Men eftersom TV pengarna nästa säsong minskar då vi är 14 lag, kommer vi inte få någon höjning alls då?
Jag tänkte eftersom om vi fortfarande var 12 lag så skulle vi få "tillbaka" de 7 miljoner som vi inte hade den här säsongen.
Benjamin L. Willard

ciirree skrev:
Mattias_87 skrev:
Jag fattar ingenting.
Okej men om då Expressen skriver att BIK ska ha 30 mkr så är det således fel eftersom det ännu inte är klart vem som går upp på vilket sätt.

Men eftersom TV pengarna nästa säsong minskar då vi är 14 lag, kommer vi inte få någon höjning alls då?
Jag tänkte eftersom om vi fortfarande var 12 lag så skulle vi få "tillbaka" de 7 miljoner som vi inte hade den här säsongen.
Fast tv pengen borde väl inte vara samma som detta år. Blir ju garanterat två ny lag och dess fans, och då borde det också blir fler som går över till cmore vilket inbringar mer pengar.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jag kan förstå att man sätter krav på arenor när man som lag ska spela i SHL. Men att man kräver att detta ska vara klart på lite drygt ett halvår? Hur tänker dem?

Ett lag som Asplöven som har en arena med kapaciteten 1750 personer. Går man upp nu till våren så ska man bygga ny arena, ha ett eget kapital på 4 miljoner inom ett år samt eventuellt betala fallskärm om man slår ut ett lag från SHL. Det kommer aldrig att gå.

Tar man ett mer realistiskt exempel i Karlskrona så måste man bygga ut med drygt 2500 platser till hösten + de två andra kraven som jag skrev ovan om Asplöven.
olympusPr1me

Inlägg av olympusPr1me »

ciirree skrev:Jag kan förstå att man sätter krav på arenor när man som lag ska spela i SHL. Men att man kräver att detta ska vara klart på lite drygt ett halvår? Hur tänker dem?

Ett lag som Asplöven som har en arena med kapaciteten 1750 personer. Går man upp nu till våren så ska man bygga ny arena, ha ett eget kapital på 4 miljoner inom ett år samt eventuellt betala fallskärm om man slår ut ett lag från SHL. Det kommer aldrig att gå.

Tar man ett mer realistiskt exempel i Karlskrona så måste man bygga ut med drygt 2500 platser till hösten + de två andra kraven som jag skrev ovan om Asplöven.
vad händer om man inte klarar av kraven då? blir man tvångs-degraderad?
ciirree

Inlägg av ciirree »

olympusPr1me skrev:
ciirree skrev:Jag kan förstå att man sätter krav på arenor när man som lag ska spela i SHL. Men att man kräver att detta ska vara klart på lite drygt ett halvår? Hur tänker dem?

vad händer om man inte klarar av kraven då? blir man tvångs-degraderad?
Jag vet faktiskt inte. Det kom en fråga angående Karlskrona till Lindgren i Sportbladet.

"Om nu KHK får signaler från kommunen att det är omöjligt att lösa innan hösten, ska man strunta i att spela play off då?
– Det är sådant man får lufta med liganämnden. Men det är de här nivåerna som gäller.
Du rekommenderar att de vänder sig till liganämnden?
– Ja. Men de kommer få samma svar där. Redan nu finns det krav på 5000 åskådare och 3000 sittplatser så att som KHK säga att man inte har koll på det... det är en diskussion KHK får ta med allsvenskan som får föra en dialog med oss.
Men tycker du att de ska ge sig in i ett play-off om de vet att de inte klarar kraven?
– Det är en hypotetisk fråga. Det är enklare att se när det är fakta, jag är helt övertygad om att man kommer lösa det.
Men det är ju inte upp till klubben utan kommunen?
– Det är ju en kombo, arenaägaren måste naturligtvis vara med."
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Måste TV-pengen minska? Blir väl mer matcher att sända också?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Andspe skrev:Måste TV-pengen minska? Blir väl mer matcher att sända också?
Avtalet med Cmore är redan skrivet. Sedan tills nästa avtal går ut (om två år) så kanske det blir så att pengen går upp lite igen. Jag tror 14 lag är bättre på sikt.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Målet är jävligt tydligt, när publiklagen från allsvenskan kvoterats in så kommer man stänga högstaligan.
Gud vilken spännande säsong när 90% av lagen går till slutspel och de resterande hänger kvar iaf.

Kan ju köra med juniorlaget och värva ihop ett helt lag på artistkontrakt inför slutspelet.
Låst