Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
seppuko
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av seppuko »

Säg inte att Nordlund är dålig bara för att han inte tacklas. Det är inte definitionen av en back. Han är lugn, trygg och vågar följa med. Han är relativt osynlig bakåt vilket oftast ett gott betyg för en back.

Han är inte vår bäste, men gör ett gott jobb just nu.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

seppuko skrev:Säg inte att Nordlund är dålig bara för att han inte tacklas. Det är inte definitionen av en back. Han är lugn, trygg och vågar följa med. Han är relativt osynlig bakåt vilket oftast ett gott betyg för en back.

Han slår ju jävligt farliga och konstiga passningar väldigt ofta!
Debacle

Inlägg av Debacle »

seppuko skrev:Säg inte att Nordlund är dålig bara för att han inte tacklas. Det är inte definitionen av en back. Han är lugn, trygg och vågar följa med. Han är relativt osynlig bakåt vilket oftast ett gott betyg för en back.

Lugn och trygg? Skulle absolut säga motsatsen. Slänger iväg väldigt dåliga första pass, ser inte ut att ha något som helst intresse att vara först hem om han förlorat pucken djupt i offensiv zon, tappar puck på offensiv blå och agerar rundningsmärke i snabba spelvändningar.
Användarvisningsbild
MarcusDaze

Inlägg av MarcusDaze »

Debacle skrev:

Lugn och trygg? Skulle absolut säga motsatsen. Slänger iväg väldigt dåliga första pass, ser inte ut att ha något som helst intresse att vara först hem om han förlorat pucken djupt i offensiv zon, tappar puck på offensiv blå och agerar rundningsmärke i snabba spelvändningar.
Då kan du omöjligtvis sett alla matcher denna säsong? Så som du beskriver honom betedde han sig i dom första 10 matcherna kanske. Hans defensiva utvecklingskurva går stadigt uppåt i det tysta.
Debacle

Inlägg av Debacle »

MarcusDaze skrev:
Debacle skrev:

Då kan du omöjligtvis sett alla matcher denna säsong? Så som du beskriver honom betedde han sig i dom första 10 matcherna kanske. Hans defensiva utvecklingskurva går stadigt uppåt i det tysta.
Jag kan nog sätta min hatt på att jag sett fler matcher än merparten på forumet, så du behöver inte vara orolig.

Jag håller verkligen inte med. Nordlunds kurva var katastrof första 10, habil de näst kommande 5-6 matcherna innan han blev skadad. Nu när han varit tillbaka från skadan så har han haft grova problem med "tajmingen". Se nu i senaste Örebro-matchen där han står på hälarna och blir rundad av Örebro-forwarden eller när han på ett silverfat bjöd på Gulas på en kasse mot FBK.
Senast redigerad av Debacle den 2015-01-08 13:56:29, redigerad totalt 1 gånger.
Túrin Turambar
Säsongskort: Ja

Inlägg av Túrin Turambar »

Jag håller med om att Nordlund inte har varit sig lik efter skadan och ofta kommer för sent och svagt in i närkampern.
Senast redigerad av Túrin Turambar den 2015-01-08 17:10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Nordlund växer inte i det tysta, han har blivit något sämre, tycker jag, sedan tycker iallafall inte jag att en spelare som är så stor alltid måste tackla bara för storlekens skull liksom, men Nordlund är inte ens i närheten av att ens knuffa lite på motspelaren utmed sargerna, med den storleken kan han utan tvekan få motståndarna ur balans genom att vara på dom mer i egen zon, men han verkar avsky all form av kroppskontakt överhuvudtaget, vilket stör mig ganska rejält.
Tror aldrig under alla år jag sett en så storvuxen back vara så försiktig som han är i närkamper.

Edit: På tal om tacklingar så är det kul att se att både Ahlén och Hank hamnar top 10 i hela ligan på den fronten, bra där.
Spela fult
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Grejen är väl den att plockar du in en spelare från utlandet bör densamme vara en bärande spelare för laget. Tycker inte alls det känns som att Nordlund är detta.

Tyvärr tycker jag inte heller att hans offensiva kvalitéer väger upp svagheterna i egen zoon.

Kort sagt är denna värvning tillsammans med Deilert de två som jag har svårast att förstå tanken med inför denna säsong.

Hade det inte varit bättre att lägga dessa båda löner på en "bättre" PP-back istället?

Känns helt enkelt som att Challe chansat lite här och "hoppats på det bästa".
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Kall-El skrev:Grejen är väl den att plockar du in en spelare från utlandet bör densamme vara en bärande spelare för laget. Tycker inte alls det känns som att Nordlund är detta.

Tyvärr tycker jag inte heller att hans offensiva kvalitéer väger upp svagheterna i egen zoon.

Kort sagt är denna värvning tillsammans med Deilert de två som jag har svårast att förstå tanken med inför denna säsong.

Hade det inte varit bättre att lägga dessa båda löner på en "bättre" PP-back istället?

Känns helt enkelt som att Challe chansat lite här och "hoppats på det bästa".
Jag kan hålla med dig om att man bör kräva mer utav värvningen av Nordlund. Jag vet inte vad han tjänar, men han kommer utifrån som någon profilvärvning och bör således ha ett större krav på sig. Men likväl tycker jag inte att han gör det dåligt nu, och likväl tycker jag inte att man ska bedöma en back negativt bara för att han inte tacklas. Vi har ju haft ett par stora backar (Honken jr och Lofquist) som inte vetat hur man använder sina förutsättningar.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Löfqvist blev väl inte heller direkt långvarig i DIF vill jag minnas.

Honken Jr brukade ju dessutom vara ett ganska bra PP-vapen.

En back kan vara lite svagare i egen zon samt vara "lite klenare" i det fysiska spelet OM han har en för laget annan spetsegenskap i t ex PP-spelet.

Tyvärr tycker jag inte Nordlund har detta vilket gör honom till en backtyp som jag har lite svårt att uppskatta, inte de egenskaper jag premierar defensivt och inte heller något uppenbart hot i PP.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Intressant se hur backuppställningen blir med Norell och Englund tillbaka.

Högström, Arnesson = helt givna
Holm, Falk - Säsongens två överraskningar. Bör få fortsatt förtroende.
Deilert, Nordlund - ligger i farozonen för att petas, inte imponerat särskilt.
Englund, Norell, Ollas-Mattsson - Här tycker jag nästan Englund varit mest stabil.

Skulle nog fortsätta spela på 7 backar och sätta Deilert och Norell utanför.

Bland forwards har vi ju ett helt gäng man gärna skulle vilja ställa åt sidan.
Lauritzen - helt under isen sen han kom tillbaka. Bör väl få lite mer tid innan han ges upp helt.
Heinerö - duger inte i SHL. Märklig förlängning. Släpp/låna ut.
Holmqvist - tyvärr, men har det jobbigt.
Ahlén - en och annan tackling, men har svårt hänga med.
Rundqvist - hade en topp i november, nere på för låg nivå nu.
Alvarez - stor besvikelse. Uträttar inte mycket.
Rix

Inlägg av Rix »

Tycker vi ska spela med Högström - Arnesson
Falk - Holm
Nordlund - AOM
Englund

Norell och dielert får sitta. Tycker AOM går före Englund just nu då han faktiskt har spelat bra nu när de andra har varit borta på jvm
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Men vi kan ju inte släppa unga talangfulla spelare som Heinerö och Rundqvist bara för att dom inte levererar just nu. Jag tror båda dom kommer vara mycket bättre nästa säsong och ta flera kliv ju äldre dom blir.

Vi har inte konkurrenskraft nog att värva hem färdiga produkter i precis rätt ålder. Ja, som inte är Djurgårdare då.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jag håller Rundqvist väldigt högt till nästa säsong.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Om nån ska bort till nästa säsong, trots gällande kontrakt, är det väl Deilert och Alvarez. Möjligen Fernholm om hjärnskakningen tagit knäcken på honom. Keps-Claesson får gärna komma hem och ersätta Arnesson som lär hamna i AHL.
Låst