Men i princip gjorde man ju bara att man utökade antal slutspelslag och det blev mindre att spela för.B.I.B.A skrev:Man la ju till streck så sent som förra säsongen... och vad jag vet har jag inte hört ett positivt ord om "play in"-spelet.Kall-El skrev: Alla de förändringar som gjorts av serien talar sitt tydliga språk då man bara vattnat ur densamma alltmer genom att öka på antalet matcher och tagit bort streck och försvårat för uppflyttning. Den minsta gemensamma nämnaren är att folks intresse sjunker och man väljer att helt enkelt göra annat. NU när flera lantisklubbars arenor inte längre heller är nya lockar de inte heller extra besökare utan alltfler väljer att inte följa matcherna alls eller framför TVn.
Precis ALLT talar för att stängs serie leder till mindre spänning vilket leder till mindre publik vilket leder till mindre stämning vilket leder till mindre publik.
Precis som du säger så tappar lantisklubbarnas fans intresset när deras arenor inte är lika nya och fräscha längre. Är inte det ännu ett argument för att stänga serien? Låt de klubbarna som man vet drar publik spela i högsta serien.
Håller inte heller med om att "ALLT" talar för att en stängd serie blir mindre spännande. Kanske de sista 3 hemmamatcherna för ett uselt lag, men inte annars. Det har varit ett stort problem i svensk hockey att kvalserien överglänser slutspelet. Hur kan man tillåta att slutspelet inte är hockeysäsongens höjdpunkt? Bedrövligt. I en stängd serie vet vi att vi får de klassiska klubbarna och klubbar från storstäderna, där människorna och intresset finns. Då slipper vi risken med halvtomma möten med Örebro och Växjö.
Håller förövrigt helt med dig om att det är för många omgångar i grundserien.
SHL 2014-15
Re: SHL 2014-15
Att slutspelet förlorat i intresse beror ju på idiotin att spela det över 7 matcher.
Att kvalserien lockade mer är ju inte så konstigt då detta rörde sig om en rak serie där de allra flesta matcher var betydelsefulla och verkligen gällde något. Kort sagt de skapade en mer spännande produkt. Att denna togs bort var i alla fall enligt mig fullständigt idiotiskt. ( Återigen spänningen är viktigare än kvalitén på spelet. )
Vidhåller fortfarande att slutspelet borde gå ner till bäst av 5 matcher, allra helst bäst av 3 till och med för att sedan ha en finalmatch bara på en i förväg utsedd arena.
Det där extra strecket som lades till gjorde ju inte att spänning ökade heller för den delen. Den dödade snarast spänning än mer eftersom alla lag nu gick till någon form av slutspel eller kvalserie.
Nej det är absolut inget argument för att stänga en serie att lantisklubbarna tappar publik. Problemet har ju inte att göra med deras arenor utan att matcherna inte gäller något längre kombinerat med att man lika gärna kan titta på dem på TV. Förut var de lite "intressedopade" tackvare nya arenor. Nu är inte arenorna intressanta längre vilket gör att de faller ner till en mer "normal nivå" igen. Alla lags publiksnitt skulle antagligen öka om man såg till att göra varje match mer spännande.
En stängs serie blir mindre spännande av den enkla anledningen att det inte finns någon risk att bli nedflyttad. En blind dåre borde inse att detta innebär ett mindre spänningsmoment. Jag och många med mig skulle helt strunta i en serie som saknade spänning. Det skulle bli som en jävla lång träningsserie mot ett idiotiskt långt slutspel.
Och inte minst vad skulle hända med de klubbar som inte får vara med?
De aktiva inom dessa föreningar torde inte vara direkt sugna på att fortsätta och än värre vad händer med dessa lags fans? Risken är nog stor att deras hockeyintresse helt försvinner för vilken mening är det att hålla på ett lag om man vet om att det inte finns en chans till uppflyttning på sportsliga grunder?
Hela den svenska idrottstraditionen och själen bygger på möjligheten att ta klivet upp och risken att åka ner. Den byggs också upp av möjligheten att det lilla laget kan stå för den stora skrällen. Ta bort dessa bitar och du dödar enligt mig allt intresse för idrotten ifråga.
Att kvalserien lockade mer är ju inte så konstigt då detta rörde sig om en rak serie där de allra flesta matcher var betydelsefulla och verkligen gällde något. Kort sagt de skapade en mer spännande produkt. Att denna togs bort var i alla fall enligt mig fullständigt idiotiskt. ( Återigen spänningen är viktigare än kvalitén på spelet. )
Vidhåller fortfarande att slutspelet borde gå ner till bäst av 5 matcher, allra helst bäst av 3 till och med för att sedan ha en finalmatch bara på en i förväg utsedd arena.
Det där extra strecket som lades till gjorde ju inte att spänning ökade heller för den delen. Den dödade snarast spänning än mer eftersom alla lag nu gick till någon form av slutspel eller kvalserie.
Nej det är absolut inget argument för att stänga en serie att lantisklubbarna tappar publik. Problemet har ju inte att göra med deras arenor utan att matcherna inte gäller något längre kombinerat med att man lika gärna kan titta på dem på TV. Förut var de lite "intressedopade" tackvare nya arenor. Nu är inte arenorna intressanta längre vilket gör att de faller ner till en mer "normal nivå" igen. Alla lags publiksnitt skulle antagligen öka om man såg till att göra varje match mer spännande.
En stängs serie blir mindre spännande av den enkla anledningen att det inte finns någon risk att bli nedflyttad. En blind dåre borde inse att detta innebär ett mindre spänningsmoment. Jag och många med mig skulle helt strunta i en serie som saknade spänning. Det skulle bli som en jävla lång träningsserie mot ett idiotiskt långt slutspel.
Och inte minst vad skulle hända med de klubbar som inte får vara med?
De aktiva inom dessa föreningar torde inte vara direkt sugna på att fortsätta och än värre vad händer med dessa lags fans? Risken är nog stor att deras hockeyintresse helt försvinner för vilken mening är det att hålla på ett lag om man vet om att det inte finns en chans till uppflyttning på sportsliga grunder?
Hela den svenska idrottstraditionen och själen bygger på möjligheten att ta klivet upp och risken att åka ner. Den byggs också upp av möjligheten att det lilla laget kan stå för den stora skrällen. Ta bort dessa bitar och du dödar enligt mig allt intresse för idrotten ifråga.
Ta fan inte efter Nhl! Ingen själlös hockey tack! Nej till kisscam, ingen ståplats och stängd serie tack!
Jag ser ingen större skillnad i spänning mellan en lunkmatch mot Modo hemma i december i öppen liga kontra stängd liga. Enda skillnaden är att strecket vi slåss kring nu är nedflyttning, strecket vi slåss kring i en stängd liga är slutspel. Streck som streck. Det är ju inte ens kul att slåss kring nedflyttning.
Jag tror mycket av negativiteten är överskattad.
Jag tror mycket av negativiteten är överskattad.
Det skrämmer mig att det är ångesten i botten och risken att åka ur som är det viktigaste inom svensk idrott. Guldstriden måste väl ändå få vara viktigast?Kall-El skrev:Att slutspelet förlorat i intresse beror ju på idiotin att spela det över 7 matcher.
En finalmatch på en förutbestämd arena känns så mycket jippo som det kan bli. Där skiter man verkligen helt i vilka som är sportsligt bäst.
Finns inte kvalserien så går inte alla lag direkt vidare till fortsatt spel.Kall-El skrev:Det där extra strecket som lades till gjorde ju inte att spänning ökade heller för den delen. Den dödade snarast spänning än mer eftersom alla lag nu gick till någon form av slutspel eller kvalserie.
Att städer som inte har befolkning eller intresse för att ha lag i högsta serien ändå kan gå upp är ett problem. Det problemet försvinner med stängd serie. Att minska antalet matcher är också en lösning, men jag tvivlar på att Asplöven skulle kunna fylla 7000 per match i högsta serien oavsett hur få hemmamatcher det är.Kall-El skrev:Nej det är absolut inget argument för att stänga en serie att lantisklubbarna tappar publik. Problemet har ju inte att göra med deras arenor utan att matcherna inte gäller något längre kombinerat med att man lika gärna kan titta på dem på TV. Förut var de lite "intressedopade" tackvare nya arenor. Nu är inte arenorna intressanta längre vilket gör att de faller ner till en mer "normal nivå" igen. Alla lags publiksnitt skulle antagligen öka om man såg till att göra varje match mer spännande.
Du säger rakt ut, ännu en gång, att det enda som spelar roll är att man riskerar att ramla ur. Att spela om att bli svenska mästare är totalt ointressant, det viktigaste är att man kan slå sig på bröstet efter säsongen och konstatera att andra lag var sämre.Kall-El skrev:En stängs serie blir mindre spännande av den enkla anledningen att det inte finns någon risk att bli nedflyttad. En blind dåre borde inse att detta innebär ett mindre spänningsmoment. Jag och många med mig skulle helt strunta i en serie som saknade spänning. Det skulle bli som en jävla lång träningsserie mot ett idiotiskt långt slutspel.
Jag vill att vi ska möta de största klubbarna i landet varje vecka och slåss om att bli mästare. Jag ser hellre Djurgården - Färjestad i serielunk än Djurgården - Örebro. Och när (om) vi väl vinner guld så ser jag hellre att vi besegrat Färjestad, Leksand och Frölunda på vägen.
Alla kan inte vara med i högsta ligan. Så är det. Det kommer inte vara enkelt för klubbarna att ta en sån förändring och det kommer bli stort snack i hockeysverige. Men ärligt talat. Serie 1 med de 12-14 största klubbarna från de stora städerna i högstaserien. Serie 2 med nästkommande 14 städer/klubbar. Lägre nivå kanske man kan köra vidare på div 1, div 2 osv med uppflyttning, alt köra på samma system som de stora ligorna. Det känns såååå mycket sexigare än att möta Växjö ena året, sedan Mora, sedan Vita Hästen etc etc. Div 2 får ju sitt eget mästerskap och sin egen titel.Kall-El skrev:Och inte minst vad skulle hända med de klubbar som inte får vara med?
Har full respekt för vår idrottstradition. Men ska vi klara oss som en av de starkaste ligorna och hockeynationerna i världen så kanske vi måste anpassa oss. Hockeyn borde inte stå kvar och stampa för att "så har vi alltid gjort i Sverige". Hockeyn borde vara med och leda utvecklingen.Kall-El skrev:Hela den svenska idrottstraditionen och själen bygger på möjligheten att ta klivet upp och risken att åka ner. Den byggs också upp av möjligheten att det lilla laget kan stå för den stora skrällen. Ta bort dessa bitar och du dödar enligt mig allt intresse för idrotten ifråga.
Avgå Jocke.
Finns flera aspekter som skapar stämning och intresse. Ett av dessa moment är risken att åka ur, ett annat är möjligheten att vara med och slåss om guld eller ta sig till slutspel. Jag menar att alla dessa möjligheter måste finnas för att skapa ett stort intresse för en serie. Att plocka bort något av dem är idiotiskt för alla lag är inte bra nog att vara med och slåss om guldet varje år och då kan den enda nerven för deras fans vara att undvika att bli indragna i bottenstriden alternativt kampen om slutspelsplatserna. Ju fler kampmoment som de olika lagen kan vara inblandade i desto bättre för att skapa spänning och stämning.
Trodde detta faktiskt var ganska självklara grejer.
Personligen tycker jag att striden om guld är lika intresseskapande som striden för att undvika att åka ur fast på lite olika vis och jag skulle inte vilja vara utan något av alternativen. Hur jävla kul vore denna säsong för oss om det inte fanns en risk att åka ur? Vilket spänningsmoment skulle vi ha kvar? Vad skulle man snacka om?
För övrigt menade Desmond Morris att grunden för all supporterskap var lidandet, något jag tror han har helt rätt i.
En finalmatch skapar intresse att följa matchen för alla hockeyfans. Bäst av sju bryr sig bara fansen till de berörda lagen om.
Personligen ser jag det som underbart om ett litet lag som Asplöven kunde ta klivet upp i SHL och absolut inte som ett problem. Detta skulle visa att pengar och kommundopning inte är allt. Att de sedan kanske bara skulle ha 2500 åskådare på sina matcher spelar mindre roll för min del. Denna möjlighet för den lilla klubben ser jag som absolut nödvändig för att den svenska idrotten skall överleva. Och nej några 7000 åskådare skulle de aldrig kunna ha, men jag kan lova att samtliga lag skulle höja sina publiksiffror om antalet matcher minskades ner / började gälla mer.
Att möta bara de största klubbarna vecka ut och vecka in a'la derby-grupperna under 90-talet skulle döda intresset för hockeyn än mer det är jag fullständigt övertygad om. Jag vill se fram emot vissa matcher som man gör i fotbollsderbyn t ex. Möter du samma lag 3-4 gånger varje år kommer det ju bara att kännas som "jaha då var det dags igen".
Återigen tycker jag du missar poängen med klubbarna som inte skulle få vara med. Varför skulle de fortsätta med sin verksamhet alls? Vilka incitament skulle de ha när de vet att de inte skulle få ta klivet upp även vid en serievinst? Och framför allt hur i helvete skulle de kunna locka publik till sina matcher? Hade jag varit fan till ett sådant lag hade jag helt struntat i att följa laget efter tag för vad skulle vara vitsen?
Avslutningsvis skiter jag fullständigt i vilken nivå vår serie håller jämfört med andra länder. Skiter också fullständigt i om vi leder någon utveckling eller inte heller. en stjärna eller tio spelar ingen roll för mig om inte matchen gäller något. Har för övrigt ohyggligt svårt att se kvalitén på spelet vara det avgörande för att locka publik till matcherna i vårt land då det helt enkelt är andra faktorer som är avgörande i detta fall. Räcker egentligen med att titta på fotbollen. Allsvenskan håller inte någon högre klass ändå har vi höga publiksiffror. Att vi har de siffrorna kan med största säkerhet förklaras med stämning och spänning. Detta torde också vara förklaringen till varför hockeyn tappar åskådare, stämningen och spänning har i för stor utsträckning försvunnit....
Trodde detta faktiskt var ganska självklara grejer.
Personligen tycker jag att striden om guld är lika intresseskapande som striden för att undvika att åka ur fast på lite olika vis och jag skulle inte vilja vara utan något av alternativen. Hur jävla kul vore denna säsong för oss om det inte fanns en risk att åka ur? Vilket spänningsmoment skulle vi ha kvar? Vad skulle man snacka om?
För övrigt menade Desmond Morris att grunden för all supporterskap var lidandet, något jag tror han har helt rätt i.
En finalmatch skapar intresse att följa matchen för alla hockeyfans. Bäst av sju bryr sig bara fansen till de berörda lagen om.
Personligen ser jag det som underbart om ett litet lag som Asplöven kunde ta klivet upp i SHL och absolut inte som ett problem. Detta skulle visa att pengar och kommundopning inte är allt. Att de sedan kanske bara skulle ha 2500 åskådare på sina matcher spelar mindre roll för min del. Denna möjlighet för den lilla klubben ser jag som absolut nödvändig för att den svenska idrotten skall överleva. Och nej några 7000 åskådare skulle de aldrig kunna ha, men jag kan lova att samtliga lag skulle höja sina publiksiffror om antalet matcher minskades ner / började gälla mer.
Att möta bara de största klubbarna vecka ut och vecka in a'la derby-grupperna under 90-talet skulle döda intresset för hockeyn än mer det är jag fullständigt övertygad om. Jag vill se fram emot vissa matcher som man gör i fotbollsderbyn t ex. Möter du samma lag 3-4 gånger varje år kommer det ju bara att kännas som "jaha då var det dags igen".
Återigen tycker jag du missar poängen med klubbarna som inte skulle få vara med. Varför skulle de fortsätta med sin verksamhet alls? Vilka incitament skulle de ha när de vet att de inte skulle få ta klivet upp även vid en serievinst? Och framför allt hur i helvete skulle de kunna locka publik till sina matcher? Hade jag varit fan till ett sådant lag hade jag helt struntat i att följa laget efter tag för vad skulle vara vitsen?
Avslutningsvis skiter jag fullständigt i vilken nivå vår serie håller jämfört med andra länder. Skiter också fullständigt i om vi leder någon utveckling eller inte heller. en stjärna eller tio spelar ingen roll för mig om inte matchen gäller något. Har för övrigt ohyggligt svårt att se kvalitén på spelet vara det avgörande för att locka publik till matcherna i vårt land då det helt enkelt är andra faktorer som är avgörande i detta fall. Räcker egentligen med att titta på fotbollen. Allsvenskan håller inte någon högre klass ändå har vi höga publiksiffror. Att vi har de siffrorna kan med största säkerhet förklaras med stämning och spänning. Detta torde också vara förklaringen till varför hockeyn tappar åskådare, stämningen och spänning har i för stor utsträckning försvunnit....
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
De där med derby grupper tror jag kan vara nåt. Gäller bara att rätt lag är med. Om man på en säsong möter de lagen 3-4 gånger å andra lag bara två gånger. Då kanske vi får en liga med 20 lag. Sen i slutspelet så går 16 lag vidare. I första omgången har man bäst av 3 sen i nästa bäst av 5. För att sen i en final kanske ha bäst av sju.
Eller så har du delat upp de 20-22 lagen i två grupper å har ett slutspelsträd från varje grupp där vinnarna möts i final.
Eller så gör man slutspelet som kvalserien där man får börja med visst antal poäng beroende på hur de gick i serien.
Nu har jag säkert rört ihop de men men.
Eller så har du delat upp de 20-22 lagen i två grupper å har ett slutspelsträd från varje grupp där vinnarna möts i final.
Eller så gör man slutspelet som kvalserien där man får börja med visst antal poäng beroende på hur de gick i serien.
-
Sen vilka lag å matcher som är hetas har jag inte funderat ut men finns ju vissa matcher som är hetare än andra för alla lag.
Bara lite funderingar så här på morgon kvisten
Fick dela upp de i två inlägg tyvärr.
Bara lite funderingar så här på morgon kvisten
Fick dela upp de i två inlägg tyvärr.
Nej tack inte några "derbygrupper" igen och vi behöver inte kopiera "NHL-trädet" pga något reseavstånd eller liknande. USA är jäkligt mycket bredare och har flera tidszoner i samma land, vilket kan göra att det är fördel för tv-tider om dom har en öst och en västgrupp. Men visst blir gränsdragningarna för grupperna tokiga där med, Detroit och Chicago är väl i olika grupper?järnkaminen82 skrev:De där med derby grupper tror jag kan vara nåt. Gäller bara att rätt lag är med. Om man på en säsong möter de lagen 3-4 gånger å andra lag bara två gånger. Då kanske vi får en liga med 20 lag. Sen i slutspelet så går 16 lag vidare. I första omgången har man bäst av 3 sen i nästa bäst av 5. För att sen i en final kanske ha bäst av sju.
Jag tycker att det har varit fel på senare år med när vi tex har haft 5st derbyn mot gnaget på en säsong och inte lika många "hemma/borta". (..nu var ju det några säsonger sedan vi hade derbyn men).
2st hemma och 2st bortamöten funkar väl både vid 12 och 14-lagsserie iaf. Är just resor en het potatis och ett problem så får dom väl införa riktig "back-to-back" som det tjatats lite om i media (eller var det bara Garpen?) där man möter samma lag 2ggr efter varandra.
Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109
-
De räcker att spela 4 matcher mot heta lag å sen 2 mot andra. Sen vilka lag som man möter fyra kan vara 8 stycken. Sen är de 7 lag man bara möter 2 gånger. Då får vi en serie med 16 lag. Men då blir de en grundserien med 46 omgångar. De där med två olika slutspelsträd behövs inte, utan man har ett vanligt slutspel som vi har idag.Henke_F skrev:järnkaminen82 skrev:De där med derby grupper tror jag kan vara nåt. Gäller bara att rätt lag är med. Om man på en säsong möter de lagen 3-4 gånger å andra lag bara två gånger. Då kanske vi får en liga med 20 lag. Sen i slutspelet så går 16 lag vidare. I första omgången har man bäst av 3 sen i nästa bäst av 5. För att sen i en final kanske ha bäst av sju.
Nej tack inte några "derbygrupper" igen och vi behöver inte kopiera "NHL-trädet" pga något reseavstånd eller liknande. USA är jäkligt mycket bredare och har flera tidszoner i samma land, vilket kan göra att det är fördel för tv-tider om dom har en öst och en västgrupp. Men visst blir gränsdragningarna för grupperna tokiga där med, Detroit och Chicago är väl i olika grupper?
Jag tycker att det har varit fel på senare år med när vi tex har haft 5st derbyn mot gnaget på en säsong och inte lika många "hemma/borta". (..nu var ju det några säsonger sedan vi hade derbyn men).
2st hemma och 2st bortamöten funkar väl både vid 12 och 14-lagsserie iaf. Är just resor en het potatis och ett problem så får dom väl införa riktig "back-to-back" som det tjatats lite om i media (eller var det bara Garpen?) där man möter samma lag 2ggr efter varandra.
- Soedergren22
Jag förstår resonemanget som förs, men vad är egentligen svenska fans intresserade av? Är man genuint intresserade av sporten? Eller är det bara "spänningen" med streckstrider som lockar folk till ladorna? Eller rivaliteten med grannbyn?
Kan inte låta bli att jämföra med NHL. Visst, större städer och så, men de spelar över 80 matcher per säsong, har inga streckstrider (utöver slutspelssträcket), ingen riskerar att åka ur, och liktafullt har många lag slutsålt i var och varannan match. Detta trots att många påstår att folk där inte ens är intresserade av sporten ishockey i sig, och att biljettpriserna ligger i SNITT på över 450 spänn per match. Och folk där går knappast på hockey för att det inte finns något annat att göra i staden där de bor. Men trots det går de dit och fyller arenorna med 18-20000 fans varje match.
Så varför vallfärdar folk till arenorna där trots kisscam, avsaknad av ståplats, nästan dubbelt så många matcher, stängd liga, klart högre biljettpriser, betydligt mer konkurrens av andra aktiviteter, sporter och annat nöjesutbud än någon stad i Sverige kan uppvisa, alla matcher direktsända på tv och andra "ursäkter" folk använder här hemma när publiken uteblir? Skulle vi inte kunna lära från dem, och plocka bitar som lockar folk även här hemma?
Eller är det så illa att svensken i allmänhet inte är genuint intresserad av sporten, men njuter av att det går dåligt för grannbyn?
Kan inte låta bli att jämföra med NHL. Visst, större städer och så, men de spelar över 80 matcher per säsong, har inga streckstrider (utöver slutspelssträcket), ingen riskerar att åka ur, och liktafullt har många lag slutsålt i var och varannan match. Detta trots att många påstår att folk där inte ens är intresserade av sporten ishockey i sig, och att biljettpriserna ligger i SNITT på över 450 spänn per match. Och folk där går knappast på hockey för att det inte finns något annat att göra i staden där de bor. Men trots det går de dit och fyller arenorna med 18-20000 fans varje match.
Så varför vallfärdar folk till arenorna där trots kisscam, avsaknad av ståplats, nästan dubbelt så många matcher, stängd liga, klart högre biljettpriser, betydligt mer konkurrens av andra aktiviteter, sporter och annat nöjesutbud än någon stad i Sverige kan uppvisa, alla matcher direktsända på tv och andra "ursäkter" folk använder här hemma när publiken uteblir? Skulle vi inte kunna lära från dem, och plocka bitar som lockar folk även här hemma?
Eller är det så illa att svensken i allmänhet inte är genuint intresserad av sporten, men njuter av att det går dåligt för grannbyn?
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
NHL är aldrig en bra jämförelse. Såklart att New York Rangers kan ha fullsatta läktare på alla matcher när det är en stad med över åtta miljoner invånare. Det är enormt svårt att få tag i en biljett på bra plats i en stad med så många invånare vilket gör att "man går så fort man kan" och det finns inga matcher som ingen vill se.
Sen finns det ju saker man kan ta ifrån NHL som evenemanget i helhet bli bättre. Att ice-girls skulle vara jippo håller jag inte med om, det är ett kvinnoförtryck att anse att dom inte är kapabla att skrapa is.
Sen finns det ju saker man kan ta ifrån NHL som evenemanget i helhet bli bättre. Att ice-girls skulle vara jippo håller jag inte med om, det är ett kvinnoförtryck att anse att dom inte är kapabla att skrapa is.
Avskaffa tre mot tre.
Hahaha, jag älskar lateralt tänkande. Mer sånt!Mattias_87 skrev:NHL är aldrig en bra jämförelse. Såklart att New York Rangers kan ha fullsatta läktare på alla matcher när det är en stad med över åtta miljoner invånare. Det är enormt svårt att få tag i en biljett på bra plats i en stad med så många invånare vilket gör att "man går så fort man kan" och det finns inga matcher som ingen vill se.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- SirDIFalot
Så här ser spelarbudgeten ut som Aftonbladet satt ihop (Alla siffror i kronor):
1. Malmö – 16 miljoner
2. Södertälje – 15 miljoner
3. Rögle – 12.5 miljoner
4. AIK – 12 miljoner
5. Västerås – 11.3 miljoner
6. Karlskrona – 10 miljoner
7.Oskarshamn – 8 miljoner
8. Timrå – 8 miljoner
9. Almtuna – 7.8 miljoner
10. Mora – 7.6 miljoner
11. Bik Karlskoga – 7.5 miljoner
12. Björklöven – 7 miljoner
13. Vita Hästen 6.5 miljoner
14. Asplöven – 4.5 miljoner
Hade verkligen vår budget varit 7 miljoner kommande säsong i Allsvenskan? Den var ju 12 ifjol och snackades om att sänkas till 7 kommande år.
1. Malmö – 16 miljoner
3. Rögle – 12.5 miljoner
4. AIK – 12 miljoner
8. Timrå – 8 miljoner
10. Mora – 7.6 miljoner
Hade verkligen vår budget varit 7 miljoner kommande säsong i Allsvenskan? Den var ju 12 ifjol och snackades om att sänkas till 7 kommande år.
Expert.
Det var väl dock innan det spikades att det skulle bli 14 lag i SHL? För som det ser ut så är det ju ganska många lag som satsar pengar på att gå upp.SirDIFalot skrev:Så här ser spelarbudgeten ut som Aftonbladet satt ihop (Alla siffror i kronor):
1. Malmö – 16 miljoner
3. Rögle – 12.5 miljoner
4. AIK – 12 miljoner
8. Timrå – 8 miljoner
10. Mora – 7.6 miljoner