SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Sjöwall

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Sjöwall »

Tordde aldrig jag skulle säga detta, men... Jag håller med Sensei.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Dessutom menar jag med bestämdhet att en stängd liga ur ett ekonomiskt perspektiv inte blir "självsanerande" för klubbarna som deltar. Snarast tvärtom då en klubb som drar på sig skulder bara kan välja att ha pisstrupper under 2-3 säsonger för att spara pengar utan att riskera att åka ur. Detta upplägg borgar enligt mig för att man gör 2-3 säsonger av storsatsning för att sedan ta 3-4 år av sanering och bara plocka in tv-pengarna...
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Att stänga ligan är ingen lösning. Kommunal doping och att TV-avtalen ska fördelas lika är problemet.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Jag ser enormt många brister med öppen liga, och jag ser en del brister med stängd liga. Jag förstår bådas argument men lutar åt Senseis håll.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Men publiksiffrorna och intresset kommer ju störtdyka om ligan stängs, hur säkerställer det någon ekonomi?
Expert.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

SirDIFalot skrev:Men publiksiffrorna och intresset kommer ju störtdyka om ligan stängs, hur säkerställer det någon ekonomi?
Varför är det så självklart? Att intresset störtdyker?
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

B.I.B.A skrev:
SirDIFalot skrev:Men publiksiffrorna och intresset kommer ju störtdyka om ligan stängs, hur säkerställer det någon ekonomi?
Varför är det så självklart? Att intresset störtdyker?
Så fort diskussionen om en stängd liga lyfts är ju 90% extrema motståndare till detta.

Jag skulle inte gå på några matcher längre i alla fall. Inte i ren protest utan för att intresset sjunker av att varje match skulle gälla så lite. Träningsmatch-stämpel över allting.
Expert.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Fan vad tråkigt om man redan vid jul vet att man inte kan nå slutspel. Publiktappet vore ju extremt.

1 Slutspel
2 Slutspel
3 Slutspel
4 Slutspel
5 Slutspel
6 Slutspel
7 Slutspel
8 Slutspel
9 Spelat klart
10 Spelat klart
11 Spelat klart
12 Spelat klart
13 Spelat klart
14 Spelat klart
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det hade faktiskt varit intressant att stänga ligan den här säsongen när den ska utökas, så går två lag underifrån upp bara. Det hade varit riktigt intressant att se vilka publiksiffror lagen som ej längre kan nå slutspel hade haft.
Expert.
Bjelders

Inlägg av Bjelders »

Varför inte slå ihop båda serierna (Hockeyallsvenskan och SHL) ?
26 lag indelade i en norr och en syd division med 13 lag i varje.
Så jäkla mycket skiljer inte mellan serierna längre.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

SirDIFalot skrev:Det hade faktiskt varit intressant att stänga ligan den här säsongen när den ska utökas, så går två lag underifrån upp bara. Det hade varit riktigt intressant att se vilka publiksiffror lagen som ej längre kan nå slutspel hade haft.
Du går på hockey eftersom du är idrottsintresserad. På landsorten går majoriteten på matcher eftersom det jämte bio är det ända du kan göra en torsdagkväll i november.

Sent from my iPhone using Tapatalk
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mb81 »

Helber är inne på att det skulle bli mer underhållande med en stängd serie och det är bara "vi hockeynördar" som kommer för spänningen och vad matchen betyder för tabellen osv.

Jag själv skulle omöjligen kunna gå om man tar bort den spänningen. Det är den "kicken jag får med hockey som är bland det bästa jag vet.
Ligga under med ett med en minut kvar mot Skellefteå och kvittera och veta att det målet kan vara skillnad mellan kvalspel och slutspel. den glädjen vill jag inte bli av med.
Det är inte att se två extremt spelskickliga anfallande lag som spelar estetiskt fin hockey men utan betydelse. Det ger inget. Dessutom tror jag inte det skulle bli peciellt annorlunda hockey bara för man stänger ligan.
Tror inte jag har sett en hel hockeymatch på massa år om det inte är DIF eller varit avgörande matcher i slutet av grundserien av NHL, Stanley Cup, VM-final eller OS-matcher.
Tror inte jag ens skulle se så många DIF-matcher om vi blev avsågade i en stängd serie.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Skulle spänningen försvinna, vilken den gör med en stängd liga skulle jag antagligen bara följa densamma från TV-soffan och antagligen då bara vissa matcher under säsongen.

Alla de förändringar som gjorts av serien talar sitt tydliga språk då man bara vattnat ur densamma alltmer genom att öka på antalet matcher och tagit bort streck och försvårat för uppflyttning. Den minsta gemensamma nämnaren är att folks intresse sjunker och man väljer att helt enkelt göra annat. NU när flera lantisklubbars arenor inte längre heller är nya lockar de inte heller extra besökare utan alltfler väljer att inte följa matcherna alls eller framför TVn.

Precis ALLT talar för att stängs serie leder till mindre spänning vilket leder till mindre publik vilket leder till mindre stämning vilket leder till mindre publik.

För att bryta detta måste varje match enskilda värde öka. Detta kan man skapa genom flera streck, större risk att åka ur samt för all del också att minska ner antalet matcher. Ett annat alternativ vore att utöka serien till kanske 20 lag och dela upp dem i en norr- och en södergrupp. Lagen i samma grupp möter varandra hemma och borta två gånger medan man bara möter lagen från den andra gruppen en gång hemma och borta. Detta skulle innebära att man fick möta flera lag, fick kortare resor samtidigt som antalet matcher i grundserien borde öka något. Om jag nu räknade i rätt i hastigheten skulle det bli 18 + 36 matcher i grundserien.

Det tror jag skulle kunna vara en vettigt väg att gå, men så kommer ju aldrig bli fallet med nuvarande TV-avtal....
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Kall-El skrev: Alla de förändringar som gjorts av serien talar sitt tydliga språk då man bara vattnat ur densamma alltmer genom att öka på antalet matcher och tagit bort streck och försvårat för uppflyttning. Den minsta gemensamma nämnaren är att folks intresse sjunker och man väljer att helt enkelt göra annat. NU när flera lantisklubbars arenor inte längre heller är nya lockar de inte heller extra besökare utan alltfler väljer att inte följa matcherna alls eller framför TVn.

Precis ALLT talar för att stängs serie leder till mindre spänning vilket leder till mindre publik vilket leder till mindre stämning vilket leder till mindre publik.
Man la ju till streck så sent som förra säsongen... och vad jag vet har jag inte hört ett positivt ord om "play in"-spelet.

Precis som du säger så tappar lantisklubbarnas fans intresset när deras arenor inte är lika nya och fräscha längre. Är inte det ännu ett argument för att stänga serien? Låt de klubbarna som man vet drar publik spela i högsta serien.

Håller inte heller med om att "ALLT" talar för att en stängd serie blir mindre spännande. Kanske de sista 3 hemmamatcherna för ett uselt lag, men inte annars. Det har varit ett stort problem i svensk hockey att kvalserien överglänser slutspelet. Hur kan man tillåta att slutspelet inte är hockeysäsongens höjdpunkt? Bedrövligt. I en stängd serie vet vi att vi får de klassiska klubbarna och klubbar från storstäderna, där människorna och intresset finns. Då slipper vi risken med halvtomma möten med Örebro och Växjö.

Håller förövrigt helt med dig om att det är för många omgångar i grundserien.
Avgå Jocke.
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Vill nog inte se en stängd liga. Play in borde skrotas och de 8 första lagen går till slutspel, gillar inte att man får en andra chans att nå slutspel. Sedan tycker jag man ska se över möjligheten att införa 2 poäng vid vinst istället för 3. Tror detta kan öka spänningen då avstånden mellan lagen inte blir lika stor.
Låst